Reklamacja może odbywać się w jednym z dwóch trybów, co oznacza, że klient (kierowca) zawsze ma wybór:
Producent odpowiada za sposób wykonania produktu oraz jego jakość. Czas trwania gwarancji, jej warunki, zawiera „Karta Gwarancyjna”. W tym dokumencie znajduje się zakres obowiązków producenta jak i kupującego. W Polsce gwarancji udziela gwarant. Może to być producent, dystrybutor lub sprzedawca.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ zarówno gwaranta, jak i sprzedawcy sprowadza się do wady rzeczy zawinionej z produktu.
Gwarancją Producenta nie są objęte usterki i uszkodzenia, których przyczyną nie jest wada produktu. Dotyczy to usterek, powstałych na skutek nieprawidłowego użytkowania produktu, naprawy lub są konsekwencją wypadku drogowego.

Pamiętaj, że nie każde uszkodzenie opony jest podstawą do reklamacji.
Długość gwarancji
Mimo specyficznych zapisów charakterystycznych dla poszczególnych producentów, a czasem nawet modeli opon, panują generalne zasady dotyczące gwarancji. Jakość ogumienia zawsze gwarantuje PRODUCENT opon.
Producent | Okres gwarancji |
---|
Toyo | 5 lat od daty produkcji |
Vredestein | 3 lata od daty zakupu produktu |
Bridgestone (marki opon: Bridgestone, Firestone, Dayton) | 5 lata od daty produkcji |
Pirelli (marki opon: Pirelli, Courier). | 7 lat od daty zakupu |
Ceat | 2 lata od daty zakupu |
Continental (marki opon: Continental, Uniroyal, Semperit, Barum, Gislaved, Matador, General) | 7 lat od daty zakupu |
Yokohama | 5 lat od daty produkcji |
Goodyear-Dunlop (marki opon: Dunlop, Fulda, Sava, Pneumant, Diplomat, Kelly, Dębica) | - opony osobowe, dostawcze, 4x4 oraz motocyklowe – 5 lat od daty zakupu lub od daty produkcji;
- opony ciężarowe pod marką Goodyear oraz Dunlop – 4 lata od daty zakupu lub 5 lat od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon starszych niż 8 lat, a pod marką Sava oraz Fulda – 3 lata od daty zakupu lub 4 lata od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon starszych niż 8 lat.
|
Nokian | 5 lat od daty produkcji |
Michelin (marki opon: Michelin, BFGoodrich, Kleber, Kormoran, Tiger i Riken) | 5 lat od daty zakupu |
Metzeler | 2 lata od daty zakupu (nie dłużej niż 3 lata od daty produkcji) |
Marki azjatyckie | 2 lata od daty zakupu (w przypadku wady fabrycznej praw dochodzi się u sprzedawcy) |

Ząbkowanie bieżnika wynika najczęściej z niewłaściwego użytkowania opon lub złego stanu technicznego pojazdu.
Data produkcji opony - jakie ma znaczenie?
Za oponę pełnowartościową uważa się w Polsce oponę wyprodukowaną do 3 lat wstecz, od daty zakupu (oponę nie starszą niż 36 miesięcy — zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7: 1997P Ogumienie).
Kupując całkowicie nowe opony, które są przechowywane w odpowiednich warunkach (odpowiednia pozycja, zaciemnione miejsce, odpowiednia temperatura) data produkcji ma mniejsze znaczenie. Dobrze przechowywana opona, 3–4-letnia zachowa bowiem takie same właściwości jak guma, która dopiero wyjechała z fabryki, przy czym często jest nieco tańsza. Kupując nowe opony od sprawdzonego sprzedawcy, wcale nie musimy szukać takich, wyprodukowanych kilka tygodni temu.
Jeśli kupiłeś z różnych powodów prawie 3-letnią oponę (była na przykład w promocji, super cenie na ostatnie sztuki), jeśli nie jest objęta już gwarancją, w przypadku wykrycia wady masz możliwość zareklamowania opony z tytułu rękojmi - obowiązuje ona obligatoryjnie 2 lata od daty zakupu.

Okresy gwarancji udzielanych przez głównych producentów opon różnią się od siebie.
Kiedy warto reklamować opony?
Wpływ na jakość opon ma ich użytkowanie oraz odpowiednie przechowywanie, czyli czynniki leżące po stronie użytkownika. Przypominamy, iż warto systematycznie dokonywać we własnym zakresie oględzin opon.
Zacznijmy od dokładnego przeglądu gumy, czy nie jest ona popękana, a także czy wysokość bieżnika nie dyskwalifikuje jej z dalszego użytkowania. Większość opon posiada tzw. wskaźnik zużycia (TWI), który pozwala bez specjalistycznych narzędzi ocenić stan bieżnika. TWI występuje w postaci „nadlanego” fragmentu gumy na obwodzie opony i sięga wysokości 1,6 mm. Jest to obowiązująca przepisami minimalna wysokość, jaką może mieć bieżnik.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości w oponie, warto zasięgnąć opinii specjalisty. Bardzo często w prosty sposób można rozwiązać problem, np.: uchodzenie powietrza, to zwykle kłopot spowodowany nieszczelnym wentylem, a ściąganie w jedną czy drugą stronę może być wywołane złą zbieżnością kół.
Warto zweryfikować ewentualne przyczyny stwierdzonych nieprawidłowości, poczytać pisma branżowe, artykuły — poznać temat.
Jeżeli jednak wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują problem po stronie kupionej opony, nie zwlekaj — zgłoś reklamacje.

W przypadku gwarancji na opony istotny jest jej czas i lista wyłączeń odpowiedzialności gwaranta.
Oponeo - gwarancja a dodatkowe ubezpieczenie
Gwarancja nie jest jedyną ochroną przed stratami finansowymi spowodowanymi uszkodzeniem ogumienia. Do każdej opony zakupionej w sklepie Oponeo.pl klient może wykupić dodatkowe ubezpieczenie. W przypadku uszkodzenia umożliwia ono:
- pokrycie kosztu holowania pojazdu,
- po zorganizowaniu usługi holowania pojazdu pokrycie kosztu usługi wulkanizacyjnej umożliwiającej dalsze użytkowanie opony,
- w przypadku uszkodzenia uniemożliwiającego naprawę (fakt ten musi zostać potwierdzony przez holownika na miejscu zdarzenia), ubezpieczyciel wypłaca na wskazane przez ubezpieczonego konto odszkodowanie w wysokości ceny zakupu ubezpieczonej opony.