Podział na klasy opon samochodowych warto znać. Świadomość, w jakich sytuacjach kupować droższe ogumienie premium, a kiedy wybierać tańsze alternatywy z segmentu ekonomicznego przydaje się podczas zakupów. Pozwala na trafną selekcję modeli najlepiej spełniających oczekiwania przyszłych kierowców, w tym również pod względem finansowym. 

opony samochodowe na regałachZ jakiej klasy opony warto wybrać?

Wielu kierowców, zanim podejmie ostateczną decyzję o wyborze nowego ogumienia, zadaje sobie pytanie, z jakiej klasy opon powinien pochodzić wybrany przez nich model. Odpowiedź na nie jest niezwykle istotna, a przede wszystkim bardzo pomocna i powinna paść na samym początku rozpoczęcia selekcji. Wiąże się ona z uwzględnieniem najważniejszych parametrów, pozwalających na dopasowanie opon nie tylko do auta, ale i wymagań przyszłego właściciela. Na tym etapie wyboru jasna staje się również kwestia finansowa – mając określony budżet, dużo łatwiej jest zdecydować się, czy warto inwestować w opony klasy premium.

Klasy opon – co to jest?

Klasy, segmenty, kategorie – pojęcia te przewijają się w kontekście ogumienia nieustannie. Nic zatem dziwnego, że narosło wokół nich kilka mitów oraz nieporozumień. Poniżej prezentujemy garść informacji, które rzucą nowe światło na kwestię podziału opon na klasy.

Ze względu na osiągi, wytrzymałość, jakość oraz cenę, ogumienie dzieli się na trzy kategorie:

  • opony budżetowe (ekonomiczną),

  • opony klasy średniej

  • opony premium

Opony klasy ekonomicznej

Sprawdzają się w niewielkich samochodach miejskich. Ogumienie to jest idealne dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane.

Opony klasy średniej

Ogumienie z „pośredniego” segmentu jest odpowiednie dla kierowców, którzy oczekują zrównoważonych, średnich osiągów. Sprawdzą się w większości popularnych aut dostępnych na rynku. Dobre zarówno do miasta, jak i na trasy.

Opony premium

Warto montować je w samochodach o dużej mocy. Zadowolą kierowców, którzy oczekują najwyższej jakości i świetnych osiągów. W modelach premium stosuje się nowoczesne rozwiązania, najlepsze materiały oraz najbardziej zaawansowane technologie produkcyjne. W rezultacie oferują zazwyczaj zdecydowanie lepsze parametry, m.in. takie jak: doskonała przyczepność na mokrej nawierzchni czy mniejszy opór toczenia opony.

Chcesz dowiedzieć się, które modele opon z poszczególnych klas są najlepiej oceniane przez klientów Oponeo? Zobacz nasze rankingi!

Ranking opon klasy ekonomicznej

Ranking opon klasy średniej

Ranking opon klasy premium

Klasy opon, a wymagania i oczekiwania kierowców

Czym kierować się przy wyborze klasy opon? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy się zastanowić nad wymaganiami, które stawiamy ogumieniu. Nie jest to skomplikowane, wystarczy wziąć pod uwagę kilka najważniejszych parametrów, takich jak:

  • moc samochodu – używanie „budżetówek” w sportowym aucie o dużej mocy nie jest najlepszym pomysłem,

  • styl jazdy kierowcy – opony ekonomiczne nie sprawdzą się w aucie kierowcy, który lubi jeździć dynamicznie,

  • pokonywane dystanse – jeżeli roczne przebiegi są niewielkie, inwestycja w opony najwyższej klasy opony jest niezasadna,

  • miejsce użytkowania – miasto/trasa.

Wybierz opony klasy ekonomicznej, jeżeli:Wybierz opony klasy średniej, jeżeli:Wybierz opony klasy premium, jeżeli:
Twoje auto ma małe przebiegi rocznenie jeździsz na tyle często, aby sięgnąć po produkty z segmentu premium
rocznie pokonujesz dużą liczbę kilometrów
jeździsz głównie po mieściejeździsz zarówno po mieście, jak i w dalsze trasyduża część przebiegów jest pokonywana w trasie
posiadasz auto klasy miejskiejprowadzisz na co dzień auto miejskie, średnie lub pozycjonowane w wyższych klasachmasz auto z potężnym silnikiem o dużej mocy
preferujesz spokojny styl jazdystyl jazdy jest umiarkowanyjeździsz dynamicznie i agresywnie

Wymienione wyżej sugestie są również aktualne dla podziału ogumienia ze względu na sezony. Auta, które są eksploatowane głównie na obszarze miast, mają niewielkie roczne przebiegi, a ich styl prowadzenia jest spokojny lub umiarkowany, będą dobrze współgrały z założonymi na kołach oponami całorocznymi. Modele te oferują równoważone osiągi i są pośrednią opcją między wersjami letnimi a zimowymi.

Po ogumienie sezonowe (letnie/zimowe) powinni sięgać kierowcy znacznie częściej wyjeżdżający poza obszary zabudowane, mający na swoim koncie większą liczbą przejechanych kilometrów. Jeżeli poszukują oni bezkompromisowych modeli, dobrych na skrajne warunki i typowych dla danego sezonu, z pewnością taki wybór ich usatysfakcjonuje. 

Kłopotliwe nazewnictwo – klasy opon na etykietach

Od kilku lat kierowcy poszukujący nowego ogumienia nie muszą polegać wyłącznie na klasach opon, których podstawowym kryterium jest jednak ich cena. W listopadzie 2012 roku na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej zaczął obowiązywać przepis, który obliguje producentów opon do zamieszczania na swoich produktach informacji o ich konkretnych parametrach. Jest to tak zwana etykieta opony, na której poza skalą emitowanego hałasu i ewentualnym oznaczeniem zimowym, opisane są również osiągi ogumienia w pięciostopniowej skali (od A do E):

Parametry te inaczej nazywane są również klasami. Taka sama nazwa dwóch zupełnie różnych zagadnień może nieco mylić niezaznajomionych z tematem ogumienia osób.