Prześlij opinię o sklepie
Godziny pracy infolinii
Piątek 21.09 7 - 22
Sobota 22.09 8 - 16
Niedziela 23.09 nieczynna
Poniedziałek 24.09 7 - 22
Wtorek 25.09 7 - 22
Środa 26.09 7 - 22
Czwartek 27.09 7 - 22
Dzisiaj: 7-22
Niedziela nieczynna
Poniedziałek 7 - 22
Wtorek 7 - 22
Środa 7 - 22
Czwartek 7 - 22
Piątek 7 - 22
Sobota 8 - 16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Etykiety opony - jak czytać, co zawierają?

aktualizacja: 07 września 2017
OPONEO.PL

Temat etykiet opon budzi wiele kontrowersji, dlatego postanowiliśmy przygotować obszerny materiał, w którym wyjaśnimy, jak odczytywać przedstawiane dane oraz co dokładnie oznaczają dla kierowców. 

Zebraliśmy również najczęściej zadawane pytania od naszych użytkowników i o wyjaśnienie tematu poprosiliśmy specjalistów z branży oponiarskiej:

  • Tomasz Młodawski, ekspert ds. produktu Michelin Polska,

  • Justyna Banaszek, menedżer ds. marki Grupy Goodyear Polska,

  • Przemysław Trzaskowski z biura prasowego Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Znajdują się tam przejrzyste informacje o wydajności pod względem zużycia paliwa, hamowaniu oraz współczynik przyczepności opony na mokrej nawierzchni czy poziom emitowanego hałasu.

Samo odczytanie informacji nie jest trudne, ale warto obejrzeć przygotowany przez nas materiał, który dostarcza szczegółowych informacji o wartościach prezentowanych na etykietach opon.

 

 

Etykiety Opon – jakie dane przedstawiają?

Efektywność energetyczna, opór toczenia opony i oznaczenia informacyjne.

Model z niskim oporem toczenia zużywa mniej energii, a co za tym idzie samochód pali mniej i emituje ograniczoną ilość spalin do atmosfery. Obniżenie oporu toczenia następuje poprzez zminimalizowanie sił działających na koło, im mniejsze parametry toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej i oblodzonej nawierzchni, ale lepsza efektywność paliwowa opon.

 

Przyczepność na mokrej nawierzchni.

Skala od A do G to oznaczenie, które wskazuje jaka jest droga hamowania na mokrej nawierzchni. Symbolem A określa się najkrótszą, a F najdłuższą. Kategorie D oraz G są pusta, czyli żadna opona nie może się wpisywać swoimi parametrami w ich przedział. Różnica między najkrótszą i najdłuższą drogą hamowania (klasami A oraz F) wynosi 18 metrów.

 

Generowany hałas - Jak wybrać ciche opony?

Hałas emitowany przez opony, podawany jest w decybelach. Głośne opony to te mające więcej czarnych pasków (w 3-stopniowej skali), przynajmniej w teorii. Oznaczenie znajduje się na etykiecie. Nawet najgłośniejszy egzemplarz, według tego pomiaru, nie przekracza obowiązującej normy. Najcichsze opony są najbardziej przyjazna dla środowiska.

Wzór etykiety na oponie.

Wzór etykiety opony.

Obowiązek etykietowania nie dotyczy wszystkich rodzajów ogumienia, zestawienie pomoże ci uzupełnić informacje.

Rodzaje opon, które zostały wyłączone z obowiązku etykietowania:

 

Pozostałe parametry dodane są po to, by producenci dbali o wszystkie osiągi w równym stopniu. Dlaczego? Każdy model stanowi pewien kompromis osiągów. Mniejszy opór toczenia może pogorszyć przyczepność na mokrej nawierzchni, a wzrost bezpieczeństwa podczas deszczu spowoduje większy hałas opon.

 

Etykiety na oponie.

 

Idea wprowadzenia etykiet jest dobra, ale pojawia się wiele wątpliwości dotyczących funkcjonowania tych przepisów w praktyce. Osiągi wyróżnione na etykietach to nie wszystkie ważne cechy opony i nie wiadomo czy faktycznie będą one udoskonalane wszechstronnie.

Postanowiliśmy, więc spojrzeć na etykiety krytycznym okiem i przeanalizować poszczególne rozwiązania. Etykiety nakłaniają konsumentów do bardziej świadomych wyborów i mobilizują producentów do tworzenia produktów dobrej jakości.

 

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi ekspertów:

1. Dlaczego na etykietach znalazły się takie, a nie inne parametry?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Głównym celem wprowadzenia tej regulacji był aspekt środowiskowy, czyli zmniejszenie emisji CO2 i hałasu drogowego poprzez świadomy wybór osiągów opony przez kupujących. Przyczepność do mokrej nawierzchni została dołożona do etykiety, ponieważ jest wyraźnie skorelowana z oporem toczenia. Drugim głównym celem był aspekt ekonomiczny, chodzi o powstrzymanie importu niskiej jakości produktów spoza Europy, co ma wymierny wpływ na produkcję opon w Europie i związane z tym faktem zatrudnienie.

 

Zdjęcie opony.

 

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Wytyczne, które przyświecały ustawodawcom to przede wszystkim bezpieczeństwo użytkownika, ale i ochrona środowiska naturalnego. Parametry zawarte na etykiecie są uśrednioną i częściową informacją, która pozwala dokonać bardzo wstępnej oceny opony, a producentów motywuje do intensywnych wysiłków na rzecz dalszego doskonalenia swoich produktów. Goodyear testuje każdą oponę pod kątem minimum 50 parametrów zanim trafi ona do kierowców, tak więc oferowane przez nas ogumienie charakteryzuje się wysokimi osiągami w tych wszystkich obszarach, które są najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa, a na etykiecie są prezentowane 3, wskazane przez UE.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Etykieta sprowadza właściwości opon jedynie do 3 wybranych kryteriów, dlatego informacje na niej zawarte mogą nam pomóc tylko przy wstępnej ocenie danego produktu.

 

2. Czy oceny z etykiet są takie same we wszystkich rozmiarach danego modelu opony?

Nie da się wyprodukować modelu uniwersalnego, dobrego w każdym rozmiarze i dla każdego pojazdu. Niektóre modele swoje najlepsze zalety pokazują w rozmiarach 14-15- czy 16-calowych, inne w rozmiarach 13-14-15-calowych. Bardzo trudno wyprodukować opony o takich samych osiągach w każdym rozmiarze. Przynajmniej na razie. Dlatego też, etykiety mają różne wyniki dla tych samych modeli opon. Jest to uzależnione od: rozmiaru, indeksu prędkości, indeksu nośności, przeznaczenia (pierwsze wyposażenie aut a rynek wymiany). Wśród sprzedawców funkcjonują tak zwane kody produktów i to właśnie do nich przyporządkowane są etykiety.

Zobacz oznaczenia opony Michelin Energy Saver dla rozmiaru 195/65 R15: 

Rozmiar opony, indeksy i homologacja Opory toczenia opony - oznaczenia Przyczepność na mokrej nawierzchni - oznaczenia Hałas zewnętrzny - decybele
195/65 R15 91 T, S1 C B 70dB
195/65 R15 91 T, MO B A 70dB
195/65 R15 91 T, G1 E A 70dB
195/65 R15 91 H, S1 C A 70dB
195/65 R15 91 H, MO B A 70dB
195/65 R15 91 H, AO C B 70dB
195/65 R15 91 V, MO C A 70dB

Oznaczenia S1, MO, G1, AO itd. to homologacje danych producentów aut. Oczywiście są przykłady opon, gdzie wszystkie produkty w gamie mają takie same oznaczenia (np. Michelin Primacy 3) - jest to gama tworzona od podstaw pod kątem etykiet.

Oceny na etykietach są dopasowane do konkretnego rozmiaru, indeksu i homologacji. Jest to logiczne rozwiązanie, ponieważ uwzględnia różnice między oponami wynikające z ich konstrukcji. Dzięki temu możesz lepiej dopasować oponę do swojego auta i dokonać bardziej świadomego wyboru.

 

3. Jak porównać różne opony z tymi samymi klasami na etykietach?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Sytuacja może być trudna w przypadku opon zimowych, budżetowe na etykiecie mogą wyglądać nawet lepiej od opon marek premium! W przypadku opon letnich posiadających identyczne parametry na etykiecie, różnica może polegać na:

  • osiąganych przebiegach (może być nawet dwukrotna)

  •  przyczepności na suchej nawierzchni

  • przyczepności w zakręcie na suchej i mokrej drodze (wg regulacji europejskiej test hamowania odbywa się na prostej drodze)

  • zużyciu bieżnika, nieregularne formy przyspieszają zużycie i powodują wzrost hałasu

  • szybkości starzenia się mieszanek gumowych

W celu pełnej oceny i porównania opon niezbędne będą testy pozostałych osiągów przez profesjonalne organizacje testujące motoryzację: ADAC, TUV SUD Automotive, DEKRA, IDIADA.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Na etykietach są prezentowane jedynie trzy parametry, a warto pamiętać, że zwykle badanych jest ok. 15 parametrów ogumienia – w ramach testów w mediach czy prowadzonych przez organizacje konsumenckie, instytuty badawcze (np. TUV SUD). Firma Goodyear bada każdą oponę pod kątem minimum 50 parametrów zanim trafi ona na rynek.

Produkty na pierwszy rzut oka bardzo podobne, mogą się znacznie różnić. Przy doborze opony do pojazdu trzeba pamiętać, że każdy kierowca ma inny styl jazdy, różne autp, odmienne potrzeby, przejeżdża  inną ilość kilometrów w ciągu roku na różnych rodzajach dróg. Jeśli kierowca ma być zadowolony z ogumienia, to powinien wziąć pod uwagę więcej niż trzy parametry, warto też zasięgnąć porady w autoryzowanym serwisie.

 

4. Czy miejsce produkcji opon wpływa na wyniki w etykietach?

Podobnie jak do tej pory, dwie opony tego samego rozmiaru i indeksów, przeznaczone na ten sam rynek, produkowane w różnych lokalizacjach powinny mieć taki sam poziom osiągów.

Czołowi producenci, mający fabryki na całym świecie, których może głównie dotyczyć ten problem dbają o to, aby zachowana była identyczność opon wytwarzanych w różnych fabrykach. Nie należy się spodziewać różnych ocen tylko ze względu miejsce produkcji.

Obecnie stosowane metody produkcji sprawiają, że opony tego samego modelu, w tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach itd. nie różnią się swoimi parametrami bez względu na to gdzie zostały wyprodukowane.

Jeśli kupisz 4 opony Michelin i jedna para będzie wyprodukowana przykładowo w Rosji, a druga we Francji, to nie musisz obawiać się różnic - są to identyczne opony.

oznaczenia na oponie rozmiar indeksy

Etykiety dla tego samego modelu opony mają różne klasy w zależności od rozmiaru opony, indeksów i homologacji.

 

5. Jakie znaczenie dla kierowcy mają osiągi wyróżnione na etykietach?

OPORY TOCZENIA

Faktycznie mają wpływ na spalanie paliwa przez samochód, ale im mniejsze opory toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Każdy kierowca ma prawo sam podjąć decyzję i wybrać osiągi dla niego ważniejsze, ale powinieneś mieć świadomość, że opory toczenia są tylko jednym z czynników decydujących o zużyciu paliwa przez auto. 

Wpływa na to również styl jazdy, ciśnienie opon, dopasowanie opon do panujących warunków atmosferycznych itd. Z kolei przyczepność na mokrej nawierzchni to cecha kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze.

HAMOWANIE NA MOKREJ NAWIERZCHNI

Jest to parametr, który daje pogląd na przyczepność danej opony. Z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie wynika, że 70% wypadków zdarza się na mokrej nawierzchni.

Dlatego dobra opona musi być bezpieczna w tych warunkach, a etykiety mają zmotywować producentów do ciągłego ulepszania swoich produktów pod tym kątem. Tutaj jednak też pojawia się pewna słabość. W skali etykiet widnieje litera D, ale żadna opona osobowa nie będzie posiadała takiej klasy, bo w tabeli przyczepności nie określono dla niej przedziałów liczbowych.

W praktyce może być tak, że opona o klasie C będzie miała osiągi bliskie klasie E. Brak klasy D w przypadku osiągów opon osobowych można odbierać jako element mający rozgraniczać opony o wyższym poziomie osiągów od tych o niższym poziomie osiągów.

Opona.

W domyśle opony klasy A, B, C (klasy promowane) to lepsze opony niż opony klasy E czy F. W przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni nie występuje klasa G (opony takiej klasy byłyby niebezpieczne). Pamiętaj, że różnica w hamowaniu między najlepszą a najgorszą klasą przyczepności może wynosić nawet 18 metrów, a już 4-5 metrów różnicy sprawi, że nie zatrzymasz się awaryjnie przed przejściem dla pieszych. Warto mieć to na uwadze podczas kupowania opon.

HAŁAS ZEWNĘTRZNY

Oceny w pierwszych dwóch kategoriach wyrażone są za pomocą 7 klas jakości – od A do G. W kategorii hałasu zewnętrznego dane wyrażone są w decybelach, a także graficznie w formie zamalowanych fal dźwiękowych (maksymalnie mogą być to 3 zamalowane fale dźwiękowe). Dla przykładu różnica pomiędzy 75 dB, a 72 dB może wydawać się Tobie mało istotna. W rzeczywistości 3 dB różnicy to zmniejszenie o połowę natężenia hałasu.

Problem w tym, że dla kierowcy ważniejszy jest hałas wewnętrzny, odczuwany w kabinie. Przy dłuższych trasach może mieć on wpływ na zmęczenie, a co za tym idzie na bezpieczeństwo. Informacja z etykiet o hałasie zewnętrznym to bardziej realizacja polityki UE dotyczącej ochrony środowiska. 

 

Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem opon. Najprostszym sposobem wyboru opon dla siebie wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą. Możesz również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskasz pełny obraz danej opony i dokonasz najlepszego wyboru. Hamowanie na mokrej nawierzchni to tylko jeden z wielu osiągów decydujących o bezpieczeństwie.

 

6. Co z osiągami pominiętymi na etykietach? Czy one też wpływają na bezpieczeństwo?

Osiągi prezentowane na etykietach są bardzo ważne, ale nie są to wszystkie parametry, na które trzeba zwracać uwagę przy wyborze opon. Na etykietach nie znajdują się takie właściwości, jak:

  • hamowanie na suchej nawierzchni,

  • odporność na zużycie,

  • prowadzenie na mokrej nawierzchni,

  • komfort podróżowania (hałas wewnątrz pojazdu),

  • odporność na aquaplaning,

  • skład mieszanki gumowej (obecność/nieobecność szkodliwych olejów aromatycznych),

  • właściwości zimowe opony (patrz pytanie 5).

Na bezpieczeństwo opon wpływa kilkanaście różnych parametrów, które są uwzględniane przy projektowaniu opon. Niemiecki Związek Serwisów i Producentów Ogumienia (BRV) wyróżnił ich w sumie 11. Organizacje motoryzacyjne (np. ADAC) czy czasopisma w swoich testach badają po kilka osiągów. Kierowanie się przy zakupie jednym parametrem decydującym o bezpieczeństwie (w przypadku etykiet to hamowanie na mokrej nawierzchni) to zdecydowanie za mało. Pamiętaj, że wszystkie parametry opony mają znaczenie i wpływają na bezpieczeństwo lub koszty użytkowania. Co więcej, każda opona jest kompromisem tych wielu osiągów.

 

7. Czym róźnią sie etykiety opon zimowych i letnich?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Zdanie przemysłu oponiarskiego jest jednogłośne, dużym błędem było przyjęcie przez Parlament Europejski tych samych kryteriów oceny na etykiecie dla opon zimowych. Podkreślić należy, że osiągi przedstawione na etykiecie opony zimowej zupełnie nie odzwierciedlają jej osiągów w warunkach zimowych, ani też stawianych przed nią wymagań.

OPORY TOCZENIA: ocena wynika z pomiarów wykonanych wg. Normy ISO 2850w temperaturze dodatniej +25 st.C zarówno dla opon letnich, jak i zimowych; klasa nie odzwierciedla zatem oporów toczenia w zimie, bo zimą trudno liczyć na takie warunki atmosferyczne i letnie temperatury. Opona zimowa im bardziej miękka, gęsto i głęboko ponacinana z agresywną rzeźbą bieżnika będzie stawiała większy opór toczenia.

HAMOWANIE NA MOKRYM: ocena również wynika z pomiarów wykonanych w temperaturze dodatniej. Bardzo miękkie zimowe mieszanki bieżnika z gęsto ponacinaną rzeźbą nie będą osiągały wysokich rezultatów w temperaturach dodatnich.

GŁOŚNOŚĆ OPON: ocena opon letnich i zimowych jest dokonana wg. identycznych kryteriów w temperaturze bliskiej + 20st. C, co również nie jest reprezentatywne dla nawierzchni zimą, która różni się znacząco od tej latem. Osiągnięte wyniki dla opon zimowych nie są reprezentatywne dla hałasu w zimie, ponieważ mieszanka gumowa bieżnika zmienia swoją charakterystykę zależnie od temperatury.

Osiągi zawarte na etykiecie opony zimowej takie jak opór toczenia, przyczepność do mokrego asfaltu w temperaturach dodatnich i skala hałasu na zewnątrz auta nie są głównymi kryteriami wyboru opony zimowej. Wobec opon zimowych stawiane są inne oczekiwania: jak przyczepność do zimnego mokrego czy suchego asfaltu, przyczepność na śniegu i lodzie, trakcji i stabilnego prowadzenia.

Etykieta na oponie zimowej mówi o jej osiągach w warunkach letnich. Można wyciągnąć następujące wnioski: nie warto używać w miarę nowych opon zimowych w lecie z powodu wzrostu zużycia paliwa, hałasu i mniejszej przyczepności do mokrych nawierzchni. Grupa Michelin rozpoczęła już prace nad zmianą warunków testowania opon zimowych i wprowadzenia nowej klasyfikacji osiągów dla warunków zimowych: śnieg/lód. 

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Etykiety zostały stworzone, by ułatwić konsumentowi/klientowi wstępną ocenę opon, natomiast przy zakupie ogumienia, w tym także opon zimowych, warto brać pod uwagę szersze spektrum parametrów niż tylko trzy wskazane przez UE. W 2016 roku Unia Europejska przewiduje rewizję przepisów dotyczący etykietowania opon, czyli najbliższe kilka lat będzie okresem zbierania doświadczeń, oceny efektywności funkcjonowania nowych przepisów. 

 

8. Czy kosztem osiągów na etykietach pogorszą się inne parametry opon?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Dewizą Grupy Michelin jest równowaga osiągów. W praktyce oznacza to, że nowych gamach produktowych poprawiamy wybrane osiągi jednocześnie utrzymując pozostałe na tym samym poziomie. W kontekście etykiet nasze nowe gamy produktowe zostały ulepszone pod względem oporów toczenia, a przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni oraz przebieg zostały utrzymane na dotychczasowym imponującym poziomie.

 

Homologacje opony

 

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Goodyear projektując każdą oponę ponad wszystko dba o bezpieczeństwo kierowców, użytkowników pojazdów. Nie jest łatwe doskonalenie osiągów bez wpływania na poszczególne parametry, jest to żmudny i czasochłonny proces, jednak nasi inżynierowie w centrach innowacji w Europie i USA intensywnie pracują nad najlepszymi z punktu widzenia bezpieczeństwa rozwiązaniami.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Opona jest jedną z najważniejszych części samochodu, która decyduje o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Dlatego naszym zadaniem jest produkowanie przede wszystkim najbezpieczniejszych i najlepiej zbalansowanych pod wieloma różnymi względami opon, a wyniki na etykietach są jedynie ułamkiem efektów naszych działań.

 

9. Jak producenci testują opony, aby uzyskać parametry do etykiet?

Opony są testowane według ściśle określonych metod badawczych.

W przypadku oporów toczenia nadawanie klas odbywa się w dwóch etapach.

Jeśli chodzi o przyczepności na mokrej nawierzchni:

  • opony osobowe (kategoria C1) są testowane według rozporządzenia komisji UE 228/2011,

  • opony dostawcze (C2) i ciężarowe (C3) są badane wg wspomnianego wcześniej dokumentu 1235/2011 bazującego na standardzie ISO 15222.

Hałas zewnętrzny jest określany według metody zawartej w Regulaminie 117.02 EKG ONZ.

 

10. Czy wyniki na etykiecie dla danego modelu opon będą się zmieniać co rok?

Jeśli konkretny model opony nie jest poddawany w trakcie produkcji zmianom (mogącym wpłynąć na poziom osiągów w takim stopniu, że zmieniłoby to przyznaną klasę w jednym z kryteriów etykiet), nie ma konieczności powtarzania testów i nadawania nowych klas.

Na producentach ciąży obowiązek okresowego potwierdzania przyznanych pierwotnie klas. Muszą oni jednak dbać o to, aby w razie kontroli zgodności (COP), jaka może być dokonana przez władze któregokolwiek z państw członkowskich, opona nie uzyskała gorszych klas niż w czasie certyfikacji.

 

11. Na jakich oponach nie ma etykiet?

Wszystkie opony wyprodukowane od 30 czerwca 2012 roku, aby trafić do sprzedaży muszą posiadać etykiety (oczywiście poza wyjątkami: kolcowane, bieżnikowane, profesjonalne, off-road, dojazdowe, z indeksem prędkości poniżej 80 km/h, o średnicy mniejszej od 10 cali lub większej od 25 cali).

Opony wyprodukowane przed lipcem 2012 r. można sprzedawać bez etykiet. Niestety, wiele opon ściąganych z Chin nawet po wymaganej dacie produkcji nie ma etykiet, ale sprawdzenie i wyegzekwowanie tego jest trudne. Przestrzegamy przed kupowaniem takich opon.

Produkty z Chin są różnej jakości – gorszej i lepszej. Trafiając na oponę chińską z etykietą możesz być pewny, że spełnia ona europejskie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Produkt bez wymaganych oznaczeń, pochodzący z nieznanego źródła może być niebezpieczny (wadliwa konstrukcja, toksyczna mieszanka gumowa itd.) W związku z tym radzimy kupować opony tylko u sprawdzonych sprzedawców, którzy nie będą próbowali omijać przepisów.

Etykiety Japońskie

Etykiety Japońskie

Etykiety z Korei Południowej

Etytkiety z Korei Południowej

 

12. Dlaczego na etykietach opon osobowych nie ma klasy D?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Ilość klas i użycie pustej klasy D zostało narzucone przez Parlament Europejski. Fakt ten wynika ze sprawdzonych już w UE innych podobnych projektów np. w sprzęcie AGD. Pusta klasa D ma zwiększyć różnicę w ilości klas od tych najlepszych do najgorszych. Ten zabieg ma na celu zwiększenie świadomości kupującego i ukierunkować go na wybór lepszych osiągów.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: W przypadku opon do samochodów osobowych zarówno, jeśli chodzi o opory toczenia jak i przyczepność na mokrej nawierzchni, kategoria D jest „pusta”. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 1222/2009 nie są do niej przypisane żadne wartości.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: W rozporządzeniu UE dla litery D nie przyporządkowywano wartości w tabeli klas efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni. W ten sposób następuje rozgraniczenie pomiędzy oponami uzyskującymi wyższe osiągi w danej kategorii, a oponami o słabszych parametrach.

 

13. Jak mają się wyniki testów opon do etykiet?

Pojawienie się etykiet nie osłabiło pozycji niezależnych testów opon ADAC czy prasowych. Ich znaczenie wręcz wzrosło, ponieważ nie dość, że dostarczają one brakujących informacji o pozostałych osiągach, to są też narzędziem pozwalającym na weryfikację informacji zawartych na etykietach.

Najlepszego wyboru podczas zakupu opon dokonasz posiłkując się informacjami z kilku źródeł: z etykiet, z testów opon, czytając opinie innych użytkowników, konsultując się ze sprzedawcą. 

 

14. Czy etykiety spowodowały podwyżkę cen opon?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Wśród liczących się producentów opon prezentacja osiągów na etykiecie nie spowoduje zwiększenia kosztów, ponieważ dotychczas i tak były mierzone – nie były tylko prezentowane. Jednak w markach mniej znanych i budżetowych badanie osiągów może mieć wpływ na wzrost ceny. Wprowadzenie etykiet na pewno spowoduje konkurowanie między producentami w tym obszarze, co w konsekwencji może spowodować zwiększenie nakładów na centra badawczo – rozwojowe.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Na cenę opony ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. koszty surowców na rynkach światowych, dostępność i poziom cen składników ropopochodnych, wahania kursów walut, itp. Nakłady związane z obowiązkiem etykietowania opon w Unii Europejskiej są składową ceny opony podobnie jak np. inwestycje w nowe technologie, czy innowacyjne rozwiązania.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Nasza firma wciąż inwestuje w badania i rozwój nowych technologii. Dysponujemy jednym z najnowocześniejszych w Europie centrum R&D. W czerwcu 2012 r. za kwotę 1,4 mln euro uruchomiliśmy nowoczesny tomograf komputerowy, dzięki któremu jesteśmy wstanie jeszcze precyzyjniej skanować nasze opony. Zanim nowy produkt trafi na rynek jest zawsze wszechstronnie sprawdzany i testowany w zakresie oporów toczenia, emisji hałasu, hamowania na różnych typach nawierzchni i wielu innych parametrów. Wprowadzenie etykiet nie wpłynie więc na ceny naszych produktów.

Obowiązek etykietowania jest dodatkowym obciążeniem dla producentów i dystrybutorów, ale nie ma on znacznego wpływu na wzrost poziomu cen. Cena pozostaje cały czas istotnym środkiem pomagającym w zdobyciu klientów, zwłaszcza w segmencie opon klasy ekonomicznej. Etykiety wiążą się z kosztami, ale nie są one tak duże, aby wpłynąć na wzrost cen opon.

 

15. Etykiety na oponach ciężarowych

Opony ciężarowe dzieli się na kilka typów, ze względu na różne przeznaczenie:

  • przewozy długodystansowe - transport towarów zespołem ciągnika i naczepy na dużych odległościach, przeważnie autostradami, ze stałą prędkością oraz przy niewielkiej liczbie zakrętów. Kierowcy działający w tego typu przewozach najbardziej cenią sobie niski opór toczenia i drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Osiągi obecne na unijnych etykietach są bardzo przydatne w wyborze opon do wykonywania przewozów długodystansowych.

  • przewozy regionalne i dystrybucja – to transport na średnich i długich dystansach z częstymi zatrzymaniami. Poruszanie się po drogach miejskich oznacza stałe narażenie na działanie sił bocznych na oponę oraz często jazdę po uszkodzonych nawierzchniach. Do przewozów regionalnych i dystrybucji używa się pojazdów w różnych konfiguracjach. Opony do tego typu przewozów muszą charakteryzować się wysokimi przebiegami, wielosezonowością, wysoką odpornością na uszkodzenia, a dopiero potem dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni i efektywnością opony. Bardzo ważny jest aspekt żywotności opony i możliwość jej bieżnikowania. Z tego wynika, że etykiety na tego typu oponach dostarczają niewiele przydatnych informacji.

  • transport mieszany i budownictwo - różnią się konfiguracjami oraz przeważnie poruszają się na średnich i długich dystansach, przy czym około 10% przejazdów odbywa się tam, gdzie nawierzchnia nie jest utwardzona, w tym w bardzo trudnych warunkach. Kluczowymi osiągami opon stosowanych w tym typie transportu są: przygotowanie do jazdy po miękkim gruncie, długa żywotność (opony do wywrotek, betoniarek). Bardzo ważna jest trakcja na nawierzchniach nieutwardzonych, możliwość bieżnikowania i przebiegi. Informacja o umieszczonej na etykiecie drodze hamowania na mokrej nawierzchni przydaje się, ale kolejne parametry, czyli efektywność paliwowa czy poziom hałasu mają już dużo mniejsze znaczenie.

 

 

Etykiety na oponach ciężarowych
 

 

  • transport miejski i gminny - oznacza ciągłe zatrzymania oraz jazdę z małą i średnią prędkością. Występują częste otarcia ścian i działanie sił bocznych. Często pojawia się wysoki moment obrotowy, szczególnie w pojazdach hybrydowych, a opony pojazdów miejskich użytkowane są z bardzo zmiennym obciążeniem. Najważniejszymi parametrami, które powinny cechować opony wykorzystywane w tym rodzaju transportu to: wysokie przebiegi, odporność na uszkodzenia, mniej ważna jest w tym przypadku przyczepność opony na mokrej nawierzchni czy możliwość bieżnikowania. Przy wyborze opon tego rodzaju z etykiet ważne są jedynie dwa parametry, czyli przyczepność i hałas zewnętrzny (ponieważ użytkowane są w mieście).

  • transport zimowy - może wiązać się z bardzo niską przyczepnością. Drogi bywają na przemian mokre, suche, zaśnieżone i oblodzone, a do transportu wykorzystuje się wszystkie typy pojazdów użytkowych. Opony wykorzystywane w tym typie transportu muszą wyróżniać się dobrą trakcją, przyczepnością na śniegu i lodzie. W tym przypadku bardzo ważna jest też możliwość bieżnikowania, przyczepność na mokrej nawierzchni, przebiegi i zużycie paliwa. Jednak głównym priorytetem, na który szczególną uwagę zwracają producenci to parametry trakcyjne. Dwa z trzech osiągów na etykietach przydaje się więc przy wyborze tego typu wyposażenia.

 

Opisana powyżej sytuacja po raz kolejny pokazuje, że etykiety powinny być tylko jednym ze źródeł informacji o oponie dla klienta, a nie jedynym. Nieświadomy klient może wybrać produkt, który, patrząc na jego etykietę, wydaje się dobry, a potem w praktyce okazuje się, że opona nie sprawdza się w kluczowych dla kierowcy (podyktowanych rodzajem transportu) okolicznościach. Warto zapamiętać, że etykiety na oponach nie informują o osiągach zimowych produktu, dlatego trzeba je traktować ostrożnie, jeśli chcemy wybrać odpowiedni model na tę bardziej wymagającą porę roku.

 

Podsumowanie

Gdy kupujesz na przykład lodówkę nie powinieneś zwracać uwagi tylko wyłącznie na jej etykietę. Żeby być w pełni zadowolonym z zakupionego sprzętu musisz poznać także jego inne parametry.

Podobnie jest z oponami.

Etykiety mają motywować producentów do wytwarzania opon o wszystkich dobrych osiągach. Mimo faktu, że opony z roku na rok są coraz lepsze, do stanu idealnego jeszcze daleka droga. Do etykiet opon trzeba podchodzić ostrożnie.

Jak mówi prof. Egon-Christian von Glasner, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Badań i Analiz Wypadków: "W pierwszej kolejności użytkownik opon widzi zieloną literkę "A", którą zna z lodówek i uważa, że kupił dobrą oponę. Jednak liczba tanich opon, które są ekologiczne jest bardzo ograniczona, ale tego użytkownik nie wie. W najgorszym razie kupił oponę, która nie pozwoli zatrzymać się jego samochodowi na mokrej nawierzchni przy najkrótszej drodze hamowania. Dla jasności: opona przyczynia się do mniejszego spalania paliwa, gdy opory toczenia pojazdu, a szczegółowiej - opony, są niskie, ale wtedy opona gorzej hamuje na mokrej nawierzchni".

Etykiety mają wymiar tylko i wyłącznie poglądowy. Decyzja będzie najbardziej świadoma, gdy podejmiesz ją po lekturze testów opon, opinii innych kierowców i konsultacji ze sprzedawcą.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Kris 2012-10-23
Pkt 2 totalna bzdura, Czeski Continental ma niewiele wspólnego z dobrą marką Odpowiedz
Simi123 2016-12-30
Teoria teorią a potem i tak okazuje się, że opona zupełnie inna niż na naklejce. Odpowiedz