Zastanawiasz się nad zakupem opon bieżnikowanych, jednak nie jesteś pewien czy to rozwiązanie jest dla Ciebie? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jakie są wady oraz zalety tej technologii. Sprawdź, czy warto założyć opony bieżnikowane do samochodu ciężarowego oraz osobówki. 

Zanim zagłębisz się w artykuł, obejrzyj krótki filmik wprowadzający do tematu:

Czym są opony bieżnikowane?

Bieżnikowanie opony to zabieg pozwalający na odzyskanie pierwotnych własności zużytego modelu poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego lub jego pogłębienie w przypadku mocnego wyeksploatowania.

Opona bieżnikowana – jak ją rozpoznać?

Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem „Regroovable”. Opony zimowe bieżnikowane, opony bieżnikowane letnie oraz opony bieżnikowane całoroczne oznaczane są w jednakowy sposób, różnią się jedynie standardowymi symbolami sezonowymi.

Jakie opony można bieżnikować?

•    bieżnik musi mieć taką samą głębokość co karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania.

•    opony muszą posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 2-3 mm.

•    bieżnikować można zarówno opony zimowe, jak i letnie.

Ile opon rocznie jest w Polsce bieżnikowanych?

Około 100 tys. sztuk w przypadku aut ciężarowych, co stanowi 20% liczby sprzedawanych opon. W przypadku opon osobowych udział jest jeszcze mniejszy, nie przekracza nawet 5%.

Jaki procent starej opony jest zastępowany nową masą?

W procesie bieżnikowania tylko 20-30 % masy zużytej do produkcji opony zastępuje się nową. Tanie opony bieżnikowane mogą wymagać większego pokrycia.

Jakie są rodzaje bieżnikowania?

  • "na gorąco" - nałożenie na przygotowany karkas surowej mieszanki gumowej i następnie wulkanizacja w prasie pod wysokim ciśnieniem oraz temperaturą.

  • "na zimno" - wstępnie zwulkanizowany bieżnik jest "doklejany" do opony.

Użytkowanie markowych opon bieżnikowanych z pewnego źródła nie musi wcale wiązać się z niebezpieczeństwem.

Opony bieżnikowane - zalety

Największe zalety opon bieżnikowanych:

  • Ekonomia - cena opony bieżnikowanej jest niższa o minimum 30% od najtańszych nowych opon do samochodów osobowych.

  • Redukcja zagrożenia aquaplaningiem - wiele opon bieżnikowanych ma głębszy bieżnik niż seryjne.

  • Zmniejszone koszty eksploatacji - optymalnie użytkowane opony ciężarowe można bieżnikować nawet 2-3 razy.

  • Ekologia - proces bieżnikowania obciąża środowisko naturalne mniej, niż produkcja nowych opon.

Opony bieżnikowane - wady

Trzeba również pamiętać o największych wadach bieżnikowania. Zaliczają się do nich między innymi:

  • większe ryzyko usterki w karkasie opony.

  • krótszy przebieg do wymiany niż opony nowe.

  • niektóre właściwości opony (głośność, przyczepność, precyzja kierowania) mogą być gorsze niż w przypadku nowych opon.

Opony bieżnikowane - mity

Wśród kierowców krąży wiele mitów na temat opon bieżnikowanych, i jak to zazwyczaj bywa, większość z nich nie jest prawdziwa. Najczęściej można usłyszeć nieprawdziwe opinie, że:

  • kół z oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć.

  • jazda na oponach bieżnikowanych grozi "wystrzałem" podczas jazdy.

  • opony bieżnikowane profil muszą mieć dobrany inaczej niż w przypadku modeli standardowych.

  • bieżnikowanie opon rolniczych jest mało efektywne ze względu na wysoką intensywność eskploatacji.

  • zakup używanego kompletu jest tańszy niż bieżnikowanie opon, cena jednak w wielu przypadkach będzie bardzo zbliżona.

  • opony bieżnikowane 4x4 słabo przenoszą napęd, ograniczając wydajność silnika.

Opony bieżnikowane są zdecydowanie częściej montowane w samochodach ciężarowych niż osobowych.

Przy zakupie bieżnikowanych opon ciężarowych, pamiętaj:

  • Renomowani producenci opon bieżnikowanych nie wstydzą się podawać na nich swojej marki. Dają też roczną gwarancję,

  • Nie kupuj opon bieżnikowanych bez okrągłego znaku homologacji z literą "e",

  • Kupując nowe opony z myślą o ich przyszłym powtórnym użyciu - po zleceniu bieżnikowania - wybierz opony klasy premium, najlepiej któregoś z koncernów oponiarskich prowadzących własne bieżnikownie od kilkudziesięciu lat (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin),

  • Prawdziwy test opon bieżnikowanych przychodzi w sezonie zimowym.

Czy warto kupić opony bieżnikowane? Jest to kwestia mocno indywidualna. Większość produktów na rynku tworzona jest z myślą o „jednym życiu” i ich konstrukcja nie sprawdzi się w przypadku ponownego bieżnikowania. Technologie pozwalają za to znacząco wydłużyć okres użytkowania modelu na jednej gumie.

Opony bieżnikowane najlepiej sprawdzą się w przypadku samochodów ciężarowych, gdzie komplet nowego ogumienia sięga kilkunastu tysięcy złotych. Tymczasem podłożenie nowej warstwy, to już zdecydowanie mniejszy wydatek. Warto jednak pamiętać, by bieżnikowanie wykonywać w zaufanych zakładach oraz korzystać z ogumienia od sprawdzonych producentów, niezależnie od rozmiaru czy profilu opony.