Zastanawiasz się nad zakupem opon bieżnikowanych, jednak nie jesteś pewien czy to rozwiązanie jest dla Ciebie? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jakie są wady oraz zalety tej technologii. Sprawdź, czy warto założyć opony bieżnikowane do samochodu ciężarowego oraz osobówki.   


Czym są opony bieżnikowane?

Bieżnikowanie opony to zabieg pozwalający na odzyskanie pierwotnych własności zużytego modelu poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego lub jego pogłębienie w przypadku mocnego wyeksploatowania.

Opona bieżnikowana – jak ją rozpoznać?

Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem „Regroovable”. Opony zimowe bieżnikowane, opony bieżnikowane letnie oraz opony bieżnikowane całoroczne oznaczane są w jednakowy sposób, różnią się jedynie standardowymi symbolami sezonowymi.

Jakie opony można bieżnikować?

  • bieżnik musi mieć taką samą głębokość co karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania.
  • opony muszą posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 2-3 mm.
  • bieżnikować można zarówno opony zimowe, jak i letnie.

Ile opon rocznie jest w Polsce bieżnikowanych?

Około 100 tys. sztuk w przypadku aut ciężarowych, co stanowi 20% liczby sprzedawanych opon. W przypadku opon osobowych udział jest jeszcze mniejszy, nie przekracza nawet 5%.

Jaki procent starej opony jest zastępowany nową masą?

W procesie bieżnikowania tylko 20-30 % masy zużytej do produkcji opony zastępuje się nową. Tanie opony bieżnikowane mogą wymagać większego pokrycia.

Bieżnikowanie opon – jak wygląda proces i na czym polega?

Zanim nasze opony zyskają nowy bieżnik, należy pobyć się zużytego. Nie może być on jednak całkowicie wyeksploatowany – muszą pozostać minimum 2-3 milimetry jego warstwy. W przeciwnym wypadku ogumienie nadaje się już tylko do utylizacji.

Jeżeli spełniony jest wymóg odnoszący się do wysokości warstwy bieżnika, pora przystąpić do właściwych czynności. W pierwszej kolejności specjaliści poddają kontroli jakość karkasu. Sprawdzają, czy nie uległ on uszkodzeniom, co wiązałoby się z niemożliwością wykonania bieżnikowania. Wszelkie przebicia czy rozwarstwienia karkasu badane są w specjalnym urządzeniu – sherografie. W przypadku, kiedy stan opasania nie wskazuje niczego niepokojącego, opony poddawane są tzw. szorstkowaniu, co powoduje usunięcie zdartej warstwy zewnętrznej, która ma kontakt z podłożem i jest najbardziej narażona na zużywanie. Zabieg pomaga także przywrócić właściwe wymiary karkasu. Wszelkie uszkodzenia i ubytki opony są też niwelowane.

Pora wyposażyć ogumienie w fabrycznie nowy bieżnik. Do tego celu stosuje się dwie metody:

  • "na gorąco" - nałożenie na przygotowany karkas surowej mieszanki gumowej i następnie wulkanizacja w prasie pod wysokim ciśnieniem oraz temperaturą.
  • "na zimno" - wstępnie zwulkanizowany bieżnik jest "doklejany" do opony.

W końcowym etapie „odświeżona” opona koniecznie musi przejść kontrolę jakości, zanim zostanie ponownie dopuszczona do użytku. To da jasny obraz, czy spełnia ona określone normy.


Opony bieżnikowane - zalety

Największe zalety opon bieżnikowanych:

  • Ekonomia - cena opony bieżnikowanej jest niższa o minimum 30% od najtańszych nowych opon do samochodów osobowych.
  • Redukcja zagrożenia aquaplaningiem - wiele opon bieżnikowanych ma głębszy bieżnik niż seryjne.
  • Zmniejszone koszty eksploatacji - optymalnie użytkowane opony ciężarowe można bieżnikować nawet 2-3 razy.
  • Ekologia - proces bieżnikowania obciąża środowisko naturalne mniej, niż produkcja nowych opon.

Opony bieżnikowane - wady

Trzeba również pamiętać o największych wadach bieżnikowania. Zaliczają się do nich między innymi:

  • większe ryzyko usterki w karkasie opony.
  • krótszy przebieg do wymiany niż opony nowe.
  • niektóre właściwości opony (głośność, przyczepność, precyzja kierowania) mogą być gorsze niż w przypadku nowych opon.

Opony bieżnikowane - mity

Wśród kierowców krąży wiele mitów na temat opon bieżnikowanych, i jak to zazwyczaj bywa, większość z nich nie jest prawdziwa. Najczęściej można usłyszeć nieprawdziwe opinie, że:

  • kół z oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć.
  • jazda na oponach bieżnikowanych grozi "wystrzałem" podczas jazdy.
  • opony bieżnikowane profil muszą mieć dobrany inaczej niż w przypadku modeli standardowych.
  • bieżnikowanie opon rolniczych jest mało efektywne ze względu na wysoką intensywność eksploatacji.
  • zakup używanego kompletu jest tańszy niż bieżnikowanie opon, cena jednak w wielu przypadkach będzie bardzo zbliżona.
  • opony bieżnikowane 4x4 słabo przenoszą napęd, ograniczając wydajność silnika.

Opony bieżnikowane są zdecydowanie częściej montowane w samochodach ciężarowych niż osobowych.Opony bieżnikowane są zdecydowanie częściej montowane w samochodach ciężarowych niż osobowych.

Przy zakupie bieżnikowanych opon ciężarowych, pamiętaj:

  • Renomowani producenci opon bieżnikowanych nie wstydzą się podawać na nich swojej marki. Dają też roczną gwarancję,
  • Nie kupuj opon bieżnikowanych bez okrągłego znaku homologacji z literą "e",
  • Kupując nowe opony z myślą o ich przyszłym powtórnym użyciu - po zleceniu bieżnikowania - wybierz opony klasy premium, najlepiej któregoś z koncernów oponiarskich prowadzących własne bieżnikownie od kilkudziesięciu lat (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin),
  • Prawdziwy test opon bieżnikowanych przychodzi w sezonie zimowym.

Czy warto kupić opony bieżnikowane? Jest to kwestia mocno indywidualna. Większość produktów na rynku tworzona jest z myślą o „jednym życiu” i ich konstrukcja nie sprawdzi się w przypadku ponownego bieżnikowania. Technologie pozwalają za to znacząco wydłużyć okres użytkowania modelu na jednej gumie.

Opony bieżnikowane najlepiej sprawdzą się w przypadku samochodów ciężarowych, gdzie komplet nowego ogumienia sięga kilkunastu tysięcy złotych. Tymczasem podłożenie nowej warstwy, to już zdecydowanie mniejszy wydatek. Warto jednak pamiętać, by bieżnikowanie opon ciężarowych wykonywać w zaufanych zakładach oraz korzystać z ogumienia od sprawdzonych producentów, niezależnie od rozmiaru czy profilu opony.

Zobacz także:

Opony całoroczne