Bieżnikowanie to zabieg, który w przypadku opon ciężarowych jest powszechnie stosowany. Zobacz jakie są jego mocne i słabe strony oraz dowiedz się jakich zasad warto przestrzegać korzystając z tej usługi.

Opony bieżnikowane często określa się mianem "regenerowanych". Sam proces w uproszczeniu polega na zdarciu zużytego bieżnika i nałożeniu nowego. W teorii umożliwia to zaoszczędzenie sporej kwoty, którą trzeba by było wydać na wymianę kosztownych opon ciężarowych.

Bieżnikowanie zostało wynalezione kilkadziesiąt lat temu, gdy zdano sobie sprawę, że większa część opony to korpus wykonany ze stalowych linek i nie trzeba pozbywać się jej całej, a wystarczy wymienić sam bieżnik (stanowiący około 20% całkowitej masy tejże opony).

samochód ciężarowy podczas zimy
Bieżnikowane opony ciężarowe kojarzą się przede wszystkim z oszczędnościami.

Rodzaje bieżnikowania

Wyróżnia się bieżnikowanie na zimno i na gorąco. Bieżnikowanie na gorąco związane jest z odciśnięciem wzoru bieżnika na oponie i jego utrwaleniem w procesie wulkanizacji na wstępnie przygotowanym korpusie. Bieżnikowanie na zimno to “doklejenie” wcześniej przygotowanego bieżnika do karkasu opony. W przypadku bieżnikowania na gorąco przygotowuje gotowe formy pasujące tylko do jednego bieżnika i rozmiaru opony. Jest to rozwiązanie dające lepsze efekty, ale trudniejsze i droższe. Podczas bieżnikowania na zimno bieżnik można dokleić do dowolnego karkasu. Jest to rozwiązanie tańsze, ale mniej precyzyjne.

Zalety bieżnikowania

Dzięki bieżnikowaniu przebieg opony ciężarowej może został wydłużony nawet o 25%. Po takim zabiegu opona ma lepszą trakcję niż wcześniej (często bieżnik jest głębszy niż w nowych oponach, co zwiększa odporność na aquaplaning). Opony, które zostały poddane bieżnikowaniu są tańsze niż całkowicie nowe produkty. Warto również wiedzieć, że bieżnikowanie jest bardziej ekologiczne niż produkowanie nowych opon. Podczas tego procesu zużywa się mniej materiałów i powstaje mniej produktów ubocznych.

Wady bieżnikowania

Należy pamietać również o wadach bieżnikowania. Oponę bieżnikowaną należy dokładnie sprawdzić pod kątem wystąpienia ewentualnych rozwarstwień. Wymaga to bardzo precyzyjnej kontroli jakości. Panuje powszechna opinia, że opon bieżnikowane są bardziej podatne na uszkodzenia niż nowe produkty. W oponach bieżnikowanych wydłuża się również droga hamowania, co wymusza wolniejszą jazdę (zwłaszcza autem ciężarowym) oraz zwiększa się poziom hałasu generowany przez takie opony.

opony do bieżnikowania
Użytkowanie opon bieżnikowanych ma swoje wady i zalety, ale warto je rozważyć.

Wskazówki i ciekawostki związane z bieżnikowaniem

Bieżnikowanie opon może zostać wykonane tylko przez doświadczonych specjalistów w autoryzowanym punkcie. Proces ten wymaga odpowiedniego sprzętu i przestrzegania określonych procedur.

Procesie nacinania poddawane są opony z osi kierowanej i napędowej. Należy przy tym pamiętać, aby nie bieżnikować opon autobusowych przystosowanych do jazdy z prędkością 100 km/h.

Opony podczas bieżnikowania są umieszczane w specjalnych piecach - autoklawach. W wysokiej temperaturze i pod ciśnieniem bieżnik zostaje trwale złączony z karkasem. Taka opona jest potem kontrolowana w celu wyeliminowania odkształceń, nieregularności itp., malowana i cechowana. Opon do samochodów osobowych najczęściej nie bieżnikuje się, bo jest to nieopłacalne.

Opony, które mają na swojej ścianie bocznej oznaczenie "REGROOVABLE" mogą zostać poddane jednorazowemu procesowi pogłębiania bieżnika. Skupiając się na bardziej technicznych szczegółach: pogłębianie może być wykonane z użyciem elektrycznie podgrzewanych ostrzy o odpowiedniej głębokości. Ostrze powinno być ustawione tak, by spód głowicy nacinającej znajdował się na powierzchni bieżnika. Guma bieżnika musi mieć taką głębokość, aby nie doszło do uszkodzenia opasania opony, oderwania kawałka bieżnika czy uszkodzeń powodowanych przez wbijające się kamienie.

 

Zobacz naszą ofertę opon ciężarowych

 

dlaczego warto kupić w oponeo