Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Rodzaje bieżnika - jaki bieżnik ma nowa opona?

aktualizacja: 30 października 2018
OPONEO.PL

Bieżnik opony to jedyna część w samochodzie, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, dlatego też wybór odpowiedniego ogumienia powinien być przemyślany. Warto wybrać taki model, którego parametry, w tym wzór bieżnika, w pełni odpowiadają naszym potrzebom. Zanim dokonasz wyboru zastanów się po jakich drogach najczęściej jeździsz oraz ile kilometrów średnio pokonujesz.

 

 

Kierowcy, którzy poruszają się jedynie w centrach miast oraz na autostradach powinni wybierać inne rodzaje ogumienia niż mieszkańcy górskich, ciężko dostępnych terenów.

Jak zbudowany jest bieżnik?

Skład mieszanki gumowej, z której jest zbudowany bieżnik, zawiera kauczuk naturalny, jak i syntetyczny, elementami dodatkowymi są: sadza, krzemionka czy elastomery.

Elementy bieżnika

Elementy budowy bieżnika

Budowa bieżnika opony.

1. Bloki bieżnika

Są  to właściwe elementy tworzące bieżnik. Ich głównym zadaniem jest zagwarantowanie dobrej trakcji opony. Bloki mogą być zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu (np. zaokrąglone narożniki w Bridgestone Blizzak LM001) oraz konstrukcji (niektóre modele posiadają wzmocnione bloki po jednej stronie, w zależności od wzoru).

2. Żebro

Grzbiet bieżnika, który znajduje się na jego obwodzie. W zależności od modelu środek opony może być wzmocniony lub poprzecinany licznymi rowkami poprzecznymi.

3. Lamele

Są to wąskie szczeliny, które tworzą luki wewnątrz klocków bieżnika. Mają najczęściej rozmiar 0,3-1,5 mm. Na produktach przeznaczonych do użytku w sezonie zimowym możemy zauważyć większe zagęszczenie lameli (np. Nokian WR D4) niż np. w przypadku opon letnich. System lameli zapobiega poślizgom na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach oraz zapewnia skuteczniejsze hamowanie.

4. Rowki

To przestrzenie między blokami bieżnika, które mają różny kształt, wzór i wielkość. Bardziej zawansowana budowa rowków wpływa na jakość opony (np. Uniroyal Rainsport 3), poprawę kierowalności i skrócenie drogi hamowania. Ich głębokość i układ nie pozostaje bez znaczenia jeśli chodzi o poziom hałasu wytwarzany podczas toczenia.

5. Rowkowanie bieżnika

Jest to układ i gęstość rowków na bieżniku opony, przestrzenie są niezbędne do usuwania wody spod kół podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Dzięki szerokim rowkom, które biegną wzdłuż osi modelu możliwe jest szybkie i efektywne osuszanie czoła opony. Im większe jest pole rowków, tym mniejsza jest łączna powierzchnia bloków – co zmniejsza przyczepność na suchej drodze. Lepsze prowadzenie w trakcie jazdy na mokrej lub ośnieżonej nawierzchni zapewnia gęsta i szeroka sieć rowków.

6. Dołki

Nie występują na każdym modelu, ich zadaniem jest chłodzenie opony.

Stan bieżnika ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Bieżnik jest jednym z elementów, które mają największy wpływ na osiągi opony, oprócz tego, jego zadaniem jest: zapewnić dobrą sterowność oraz przyczepność podczas jazdy po mokrej i trudnej nawierzchni, wspomaganie bezpiecznego pokonywania zakrętów, obniżenie oporów toczenia i zachowanie niskiego poziomu hałasu.

Jaki bieżnik ma nowa opona?

Wysokość bieżnika nowej opony wynosi średnio między 8 a 10 mm.

Jaki jest dopuszczalny bieżnik opony?

Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika przez polskie prawo to 1,6 mm. Między 8 a 1,6 mm jest jednak spora przepaść, pojawia się więc pytanie: Kiedy warto zmienić opony na nowe?

Mimo że głębokość bieżnika nowej opony to 8/10 mm, to podczas codziennej eksploatacji bieżnik podlega ciągłemu zużyciu, a to właśnie jego kondycja jest decydująca dla przyczepności na mokrej nawierzchni czy zapobiegania aquaplaningowi.
Im większy poziom zużycia bieżnika, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że właściwości opony, które zapewniają bezkolizyjną jazdę bez poślizgu są jeszcze na wystarczającym poziomie.

 

Zły stan ogumienia może nie być tak odczuwalny dla kierowcy podczas jazdy na suchym asfalcie, dopiero przy pokonywaniu trasy w deszczowy dzień można doświadczyć na własnej skórze jak ważna jest wysokość bieżnika.

British Rubber Manufacturers Association zleciła wykonanie testów, które mają ocenić wpływ głębokości bieżnika na przyczepność na mokrej nawierzchni, oto wyniki:

Głębokość bieżnika

Przyczepność na mokrej nawierzchni

10-8 mm 100%
4 mm 90%
3,5 mm 70%
1,6 mm 55%

 

Zebrane i przeanalizowane dane pozwalają stwierdzić, że jeśli opona ma wysokość bieżnika 3,5 mm i mniejszą - przyczepność będzie drastycznie spadać z każdym przejechanym kilometrem.

Większość producentów (np.: Michelin, Pirelli, Nokian) stosują dodatkowe wytłoczenia na oponie, które pozwalają bez specjalnych mierników czy urządzeń, obserwować poziom zużycia bieżnika.

Minimalny bieżnik w oponach letnich i zimowych

Wspominaliśmy już, że wysokość bieżnika nowej opony wacha się pomiędzy 8 a 10 mm, jaka jest natomiast minimalna głębokość bieżnika, na której można bezpiecznie jeździć?

Biorąc pod uwagę omówione wyżej badania i testy oraz powszechnie panujące przekonanie optymalna granica użytkowania opony letniej to 3 mm, a minimalny bieżnik opony zimowej to 4,5 mm. Poniżej tych wartości opony tracą swoje właściwości trakcyjne i nie gwarantują już takiego poziomu bezpieczeństwa jak powinny. Na potwierdzenie tej tezy warto przyjrzeć się temu, co doradzają producenci opon. Continental oraz Goodyear na oficjalnej stronie radzą, aby zmienić opony, kiedy osiągną wyżej wymieniony poziom bieżnika. Niektóre modele zostały wyposażone w specjalny znacznik zużycia bieżnika, który wskazuje cezurę 3 mm.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Obecnie wiele modeli opon posiada wskaźniki zużycia bieżnika, które są łatwe w odczytaniu dla każdego i nie potrzeba do tego specjalistycznego sprzętu.

Wskaźnik zużyci abieżnika Nokian WRD4

Wskażnik zużycia bieżnika w oponie Nokian WR A3.

Na wolnym rynku można kupić różne rodzaje urządzeń do mierzenia głębokości bieżnika opony, od manualnych w formie breloczka do kluczy po droższe, elektroniczne wyposażone w wyświetlacz, których cena jest adekwatna do stopnia zaawansowania.

 

Rodzaje bieżnika

Wielu kierowców zastanawia, który z wariantów wybrać, aby był najlepszy dla ich samochodu oraz potrzeb, opony symetryczne czy asymetryczne? Opony kierunkowe czy asymetryczne na zimę? Na te pytania znajdziecie odpowiedź poniżej.

 

Kształt rzeźby bieżnika ma bezpośredni wpływ na zachowanie opony w trakcie jazdy, przyczepność na zróżnicowanych podłożach czy odprowadzanie wody spod czoła opony. Z tego powodu powstały podziały na rodzaje bieżników oraz ich zastosowanie w określonych porach roku.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

 

1. Bieżnik asymetryczny

Wzór asymetryczny – rzeźba jest zróżnicowana po obu stronach opony. Zewnętrzna strona charakteryzuje się większymi klockami bieżnika, które odpowiadają za stabilność jazdy. Mniejsze bloki umieszczone od wewnątrz rozpraszają wodę.

 

Najbardziej zaawansowany rodzaj ogumienia to opony o bieżniku asymetrycznym. Podział czoła bieżnika na poszczególne strefy (zewnętrzną, środkową i wewnętrzną) pozwala na takie zaprojektowanie, aby każda z nich poprawiała właściwości jezdne w innych warunkach. Opony tego typu cechuje bardzo dobre zachowanie w zakrętach i świetne przeniesienie mocy.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

 

 

2. Bieżnik kierunkowy

Wzór kierunkowy – środkowa część bieżnika składa się z rowków poprzecznych, które są ułożone symetrycznie względem siebie i biegną pod takim samym kątem, od środka do zewnątrz, po obu stronach opony. Rzeźba przypomina wzorem „jodełkę” lub kształt litery „U”.

 

Bardzo często spotykane opony tego typu to opony zimowe, z bieżnikiem w kształcie „jodełki”. Zastosowanie takiego wzoru na bieżniku znacząco poprawia właściwości trakcyjne w porównaniu do opon symetrycznych, a także pozytywnie wpływa na drogę hamowania w warunkach deszczowych. Opony zimowe o takim ułożeniu klocków bieżnika charakteryzują się dobrą trakcją na śniegu.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

 

3. Bieżnik blokowy

Wzór blokowy – tworzą go niezależne bloki, natomiast system rowków jest ze sobą połączony. Bardzo często spotykany w oponach całorocznych do aut osobowych.

Na zdjęciu opona Goodyear Marathon LHD.

4. Bieżnik mieszany

Wzór mieszany, żebrowo-ciągnący – jest to kombinacja dwóch układów, rowki są ułożone prostopadle i równolegle do osi jezdni. Opony z takim wzorem bieżnika możemy spotkać na kołach osi napędowej oraz sterującej autobusów i samochodów ciężarowych.

Bieżnik mieszany

Na zdjęcia opona Fulda Ecocontrol 2.

 

5. Bieżnik ciagnący

Wzór ciągnący – rowki ułożone prostopadle do osi jazdy. Jest charakterystyczny dla osi napędowej autobusów i aut ciężarowych oraz spotykany w pojazdach specjalistycznych i terenowych.

Na zdjęciu opona Dunlop.

6. Bieżnik żebrowy

Wzór żebrowy – łatwo go rozpoznać po równoległym układzie rowków umiejscowionych wzdłuż osi jazdy, charakteryzują się „esowatym” kształtem. Opony z takim bieżnikiem są stosowane na osi sterującej autobusów i ciężarówek.

Na zdjęciu opona Sava Avant MS2.

 

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz