Na rynku dostępna jest niezliczona liczba opon o różnych parametrach. Jak spośród nich wybrać te, które zapewnią komfort i bezpieczeństwo jazdy? Jedną z najważniejszych cech każdego ogumienia – zwłaszcza zimą, jest bieżnik. Masz dylemat: bieżnik kierunkowy czy asymetryczny? W artykule podpowiadamy, na co się zdecydować.

Samochód jadący ośnieżoną drogą.Dobór odpowiedniego ogumienia zimowego jest niezwykle istotny.

Wybór odpowiednich zimówek jest ogromnie ważny. Nawet najlepszy samochód, za którego kierownicą zasiada doświadczony kierowca, nie poradzi sobie w trudnych, zimowych warunkach bez dobrze dobrego ogumienia.

Przygotowując się do zakupu przeanalizuj następujące elementy:

  • indywidualny styl jazdy i otoczenie, po którym się poruszasz,

  • rozmiar,

  • budowę bieżnika i zastosowaną mieszankę,

  • informacje zawarte na etykiecie,

  • wyniki testów przeprowadzanych przez organizacje motoryzacyjne,

  • opinie innych kierowców.

Uwaga: zawsze montuj cztery takie same opony, o równym stopniu zużycia!

Opony kierunkowe

Bieżnik kierunkowy łatwo rozpoznać po rowkach układających się w kształt litery „V” lub „U”. Przechodzą one od barków do części czołowej ogumienia, co pozytywnie wpływa na przyczepność na suchej, a przede wszystkim mokrej nawierzchni. Opona, zamiast się ślizgać, chwyta wodę i wyrzuca ją na zewnątrz. Dzięki temu prowadzenie jest bardziej precyzyjne, a Ty masz pełną kontrolę nad samochodem. Unikasz tym samym „pływania” po drodze spowodowanego aquaplaningiem.

Najczęściej stosowaną rzeźbą w zimówkach jest właśnie ta kierunkowa. Posiada ona wysokie właściwości trakcyjne i znakomicie radzi sobie z zalegającym błotem pośniegowym. Za trakcję na śniegu natomiast odpowiadają charakterystyczne dla ogumienia przeznaczonego na tę porę roku dodatkowe lamele i rowki, które „wgryzają się” w puch.

Zimowe opony kierunkowe to idealne rozwiązanie zarówno dla osób poruszających się przeważnie po mieście i preferujących spokojny styl jazdy, jak i dla kierowców dynamicznie pokonujących większe odległości.

Kierunek bieżnika w oponach zimowych ma ogromne znaczenie. Niezależnie, czy jeździmy na rozwiązaniu asymetrycznym czy kierunkowym, zadaniem bloków, rowków i lameli jest m.in. odprowadzanie wody, błota czy śniegu, które zmniejszają naszą przyczepność. Rowki zwrócone w inną stronę niż tor naszej jazdy, mogą niekorzystnie wpływać na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Oznaczenia opon kierunkowych

Oznaczenia na kołach są elementem wskazującym, jak i kiedy z danego modelu korzystać, by rzeczywiście mógł spełnić nasze oczekiwania. Informują także, w jaki sposób założyć ogumienie na nasze auto. Opony kierunkowe montażem nie wyróżniają się znacząco od chociażby symetrycznych gum, należy jednak zadbać, aby bieżnik opony był zwrócony w stronę, w którą toczy się samochód. Aby uniknąć pomyłek, producenci zamieszczają w części bocznej znak graficzny lub napis „rotation” ze strzałką, rozwiewające wszelkie wątpliwości co do kierunku montażu.

Opony kierunkowe założone odwrotnie nie spełnią swoich funkcji, wynikających ze specjalnej rzeźby bieżnika.

Opony asymetryczne

W tego typu ogumieniu rowki układają się asymetrycznie. Co to znaczy? Bieżnik asymetryczny charakteryzuje się zróżnicowaną budową po lewej i prawej stronie, gdzie każda z nich odpowiada za inne właściwości jezdne. Część zewnętrzna składa się z masywniejszych bloków, odpowiedzialnych za pewne i stabilne wchodzenie w zakręty oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Sektor wewnętrzny natomiast ma odprowadzać wodę i poprawiać trakcję przy deszczowej aurze.

Za sprawą zróżnicowanej budowy i wzmocnionej części zewnętrznej jest to rozwiązanie trwalsze od opon kierunkowych, które mogą się szybciej ząbkować. Aby jednak uniknąć nierównomiernego zużycia, cykliczna rotacja kół w samochodzie jest niezbędna niezależnie od posiadanego ogumienia.

Bieżnik ten zapewnia stabilne prowadzenie w zakrętach i skuteczne hamowanie, dlatego świetnie sprawdzi się posiadaczom samochodów klasy średniej i wyższej, preferującym szybką, agresywną jazdę (co oczywiście nie jest zalecane w warunkach zimowych).

Zwróć uwagę, aby na zimę wybrać modele specjalnie homologowane na tę porę roku – w przypadku asymetrycznego bieżnika w większości są to opony całoroczne. Nie będzie to jednak najlepszy wybór podczas srogiej zimy.

Opony asymetryczne oznaczenia

Jeżeli zdecydujesz się na zimowe opony asymetryczne, warto udać się do serwisu, aby je profesjonalnie założono. Opony asymetryczne montażem wyróżniają się od pozostałych opcji. Po bokach znajdziesz specjalne oznaczenia, które wskazują sposób, w jaki należy założyć je na oś. Symbol „outside” zawsze musi znajdować się po zewnętrznej stronie ogumienia, a „inside” po wewnętrznej – pod autem.

Oznaczenia najczęściej występujące w oponach zimowych

  • 3PMSF – potwierdza zimowe właściwości ogumienia,

  • Oznaczenie M+S z symbolem góry z płatkiem śniegu – stosowana na oponach całorocznych o zbliżonych właściwościach do zimówek,

  • Oznaczenie M+S – deklaracja producenta, że model sprawdza się na śniegu i błocie, niekoniecznie odzwierciedlająca realne parametry.

Chcę kupić opony zimowe

Bieżnik asymetryczny a kierunkowy

Nie można jednoznacznie stwierdzić, która rzeźba bieżnika jest najkorzystniejsza. Jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb i preferencji. Wskazówką może być jednak fakt, iż w testach opon zimowych, przeprowadzanych przez największe organizacje motoryzacyjne na świecie, np. ADAC, w większości udział bierze ogumienie kierunkowe. Z drugiej strony jednak, specjaliści często polecają asymetryczne modele do aut o wysokich osiągach i o wyższych rozwijanych prędkościach.

Dla porównania:

Cecha

Bieżnik kierunkowy    

Bieżnik asymetryczny

Zastosowanie zimą

Najczęściej stosowany w oponach zimowych

Częściej stosowany w oponach całorocznych

Przeznaczenie

Uniwersalne

Samochody klasy wyższej i sportowe

Jazda na suchej nawierzchni

Tak

Tak

Jazda na mokrej nawierzchni

Tak

Tak

Jazda po śniegu

Tak

To zależy – zwróć uwagę na homologację opony

Montaż

Zwróć uwagę na oznaczenia

Zwróć uwagę na oznaczenia

Trwałość

Narażony na ząbkowanie – należy rotować

Równomiernie się zużywa – należy rotować