Różnice w rzeźbie bieżnika opony to nie tylko kwestie estetyczne. Zróżnicowania w rozmieszczeniu i kształcie bloków pozwalają na dopasowanie ogumienia do potrzeb konkretnego typu aut, polepszenie osiągów i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Wśród opon letnich dominuje asymetryczny wzór bieżnika, który lepiej sprawdza się podczas zmiennej wiosenno-letniej pogody.

Opony asymetryczne - jak rozpoznać?

Układ rowków oraz bloków bieżnika charakteryzuje się tym, że sprawia wrażenie składającego się z dwóch części. Część zewnętrzna jest odpowiedzialna za osiągi modelu na suchej nawierzchni (stabilność w trakcie pokonywania zakrętów), natomiast zadaniem wewnętrznego obszaru jest szybkie i skuteczne odprowadzanie wody.

Uniroyal RainSport 3 – bieżnik asymetryczny

Opony asymetryczne - jak zakładać?

Taka budowa powoduje, że modele asymetryczne nie mogą być dowolnie montowane, lecz tylko zgodnie z instrukcjami producenta. Na bokach produktu umieszczone są napisy INSIDE oraz OUTSIDE.

INSIDE – tym oznaczeniem opona powinna być skierowana przy montażu do wewnątrz.

OUTSIDE – do zewnątrz, ten symbol powinien być widoczny po zamontowaniu, czyli znajdować się po tej samej stronie, co front felgi

Masz problem z rozpoznaniem innych symboli? Sprawdź szczegółowo wszystkie oznaczenia opon.

opona asymetryczna oznaczenie inside

Napis INSIDE w oponie asymetrycznej powinien znajdować się po wewnętrznej stronie felgi.

opona asymetryczna outside

Napis OUTSIDE w oponie asymetrycznej musi być po tej samej stronie co front felgi.

Przed przystąpieniem do zakładania opony wentyl musi być wykręcony:

montaż opony odkręcony wentyl

Felga zakładana jest na specjalną montażownicę. Urządzenie to jest niezbędne przy montażu opony na felgę:

montaż opony

Przed założeniem opony felga jest czyszczona przez wulkanizatora specjalną szczotką, która ma usunąć pozostałości po smarze montażowym użytym przy okazji poprzedniego montażu:

montaz opony oczyszczanie felgi

Zanim opona zostanie nałożona na felgę jej brzegi pokrywane są specjalnym smarem montażowym, który pomoże w szybkim nałożeniu opony na obręcz i dodatkowo uchroni przed spadkiem ciśnienia w kołach:

montaz opon

Właściwy proces montowania opony na felgę:

montaz opony

montaż opony

Przy montażu opony asymetrycznej koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, żeby napis OUTSIDE znalazł się po tej samej stronie co front felgi:

montaz opony

Tak zamontowaną oponę można następnie napompować:

montaż opony

Przy zakładaniu koła wyposażonego w oponę asymetryczną upewnij się, że napis OUTSIDE jest skierowany na zewnątrz samochodu:

montaż koła na samochod

Opony asymetryczne – zalety

  • lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrej nawierzchni, skuteczniejsza ochrona przed aquaplaningiem

  • doskonałe trzymanie w zakrętach, nawet podczas jazdy z większą prędkością

  • bieżnik opony zużywa się wolno i równomiernie, dzięki temu przez cały czas użytkowania kierowca ma zapewnione optymalne właściwości modelu

Czy wiesz że…

Bieżnik opon letnich, które stosuje się w sezonie, kiedy stała temperatura w ciągu dnia wynosi ponad 7oC, ma zazwyczaj budowę o kształcie asymetrycznym. Natomiast opony zimowe asymetryczne są w wyraźnej mniejszości. W ich przypadku znacznie częściej stosuje się kierunkową rzeźbę, która zdecydowanie lepiej radzi sobie na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym.

Sprawdź kiedy najlepiej zdecydować się na bieżnik symetryczny.

Opony asymetryczne - pierwsza produkcja

Pierwszą seryjnie produkowaną oponą z bieżnikiem asymetrycznym była Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku.

Innowacja modelu polegała na połączeniu wysokiej odporności na aquaplaning ze świetną precyzją prowadzenia.

Wewnętrzna strona bieżnika zapewniała odpowiednią sztywność oraz bezpieczne pokonywanie zakrętów. Zewnętrzna odpowiadała za odprowadzanie wody.

Opona X-AS była zdolna do bezpiecznego poruszania się z prędkością do 210 km/h. Zapewniała znakomitą stabilność oraz dużo lepszą przyczepność na prostej drodze oraz w zakrętach.

Model został doceniony przez producentów samochodów renomowanych marek i został fabrycznie montowany w Bentley S3 i T, Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, Ford Capri i Lotus-Cortina, MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Michelin X-AS aż do drugiej połowy lat 70. pozostawała wzorcem na rynku. W drugiej połowie lat 60. firma Uniroyal promowała serię ogumienia Master, która charakteryzowała się różniącym się wzorem bieżnika dla opon tylnych i przednich. Takie rozwiązanie miało odpowiadać na szczegółowe potrzeby każdej osi, przedniej za skręcanie, odprowadzanie wody i hamowanie, a tylnej przede wszystkim za napęd, czyli stabilność oraz równowagę samochodu.

Opony dedykowane dla osi nie zdobyły rynku, ponieważ ich cena dwukrotnie przewyższała koszt konwencjonalnych modeli.

Opony o asymetrycznej rzeźbie bieżnika są przeznaczone do pojazdów o większej mocy i sportowym charakterze. Cechuje je różna struktura bieżnika w części zewnętrznej opony – outside, i wewnętrznej – inside. Ogumienie o asymetrycznej rzeźbie musi być montowane na pojeździe zgodnie z tymi oznaczeniami. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ poszczególne części bieżnika w oponie asymetrycznej pełnią różną rolę.

Część zewnętrzna jest odpowiedzialna za trakcję podczas pokonywania zakrętów.

Część wewnętrzna jest odpowiedzialna za przyczepność podczas hamowania, przyspieszania oraz za odprowadzanie wody spod opony.

Do zalet tego rodzaju ogumienia należy zaliczyć bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz możliwość dopasowania opony do specyficznych wymagań producenta pojazdu czy użytkownika końcowego.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

Jakie są najlepsze opony asymetryczne?

Popularne modele opon asymetrycznych letnich:

Popularne modele opon asymetrycznych zimowych: