Menu

Informacje

Opony asymetryczne

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

Różnice w rzeźbie bieżnika opony to nie tylko kwestie estetyczne. Zróżnicowania w rozmieszczeniu i kształcie bloków pozwalają na dopasowanie ogumienia do potrzeb konkretnego typu aut, polepszenie osiągów i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Wśród opon letnich dominuje asymetryczny wzór bieżnika, który lepiej sprawdza się podczas zmiennej wiosenno-letniej pogody.

Opony asymetryczne - jak rozpoznać?

Układ rowków oraz bloków bieżnika charakteryzuje się tym, że sprawia wrażenie składającego się z dwóch części. Część zewnętrzna jest odpowiedzialna za osiągi modelu na suchej nawierzchni (stabilność w trakcie pokonywania zakrętów), natomiast zadaniem wewnętrznego obszaru jest szybkie i skuteczne odprowadzanie wody.

Uniroyal RainSport 3 – bieżnik asymetryczny

Opony asymetryczne - jak zakładać?

Taka budowa powoduje, że modele asymetryczne nie mogą być dowolnie montowane, lecz tylko zgodnie z instrukcjami producenta. Na bokach produktu umieszczone są napisy INSIDE oraz OUTSIDE.

INSIDE – tym oznaczeniem opona powinna być skierowana przy montażu do wewnątrz.

OUTSIDE – do zewnątrz, ten symbol powinien być widoczny po zamontowaniu, czyli znajdować się po tej samej stronie, co front felgi

Masz problem z rozpoznaniem innych symboli? Sprawdź szczegółowo wszystkie oznaczenia opon.

opona asymetryczna oznaczenie inside

Napis INSIDE w oponie asymetrycznej powinien znajdować się po wewnętrznej stronie felgi.

opona asymetryczna outside

Napis OUTSIDE w oponie asymetrycznej musi być po tej samej stronie co front felgi.

Przed przystąpieniem do zakładania opony wentyl musi być wykręcony:

montaż opony odkręcony wentyl

Felga zakładana jest na specjalną montażownicę. Urządzenie to jest niezbędne przy montażu opony na felgę:

montaż opony

Przed założeniem opony felga jest czyszczona przez wulkanizatora specjalną szczotką, która ma usunąć pozostałości po smarze montażowym użytym przy okazji poprzedniego montażu:

montaz opony oczyszczanie felgi

Zanim opona zostanie nałożona na felgę jej brzegi pokrywane są specjalnym smarem montażowym, który pomoże w szybkim nałożeniu opony na obręcz i dodatkowo uchroni przed spadkiem ciśnienia w kołach:

montaz opon

Właściwy proces montowania opony na felgę:

montaz opony

montaż opony

Przy montażu opony asymetrycznej koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, żeby napis OUTSIDE znalazł się po tej samej stronie co front felgi:

montaz opony

Tak zamontowaną oponę można następnie napompować:

montaż opony

Przy zakładaniu koła wyposażonego w oponę asymetryczną upewnij się, że napis OUTSIDE jest skierowany na zewnątrz samochodu:

montaż koła na samochod

Opony asymetryczne – zalety

  • lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrej nawierzchni, skuteczniejsza ochrona przed aquaplaningiem

  • doskonałe trzymanie w zakrętach, nawet podczas jazdy z większą prędkością

  • bieżnik opony zużywa się wolno i równomiernie, dzięki temu przez cały czas użytkowania kierowca ma zapewnione optymalne właściwości modelu

Czy wiesz że…

Bieżnik opon letnich, które stosuje się w sezonie, kiedy stała temperatura w ciągu dnia wynosi ponad 7oC, ma zazwyczaj budowę o kształcie asymetrycznym. Natomiast opony zimowe asymetryczne są w wyraźnej mniejszości. W ich przypadku znacznie częściej stosuje się kierunkową rzeźbę, która zdecydowanie lepiej radzi sobie na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym.

Sprawdź kiedy najlepiej zdecydować się na bieżnik symetryczny.

Opony asymetryczne - pierwsza produkcja

Pierwszą seryjnie produkowaną oponą z bieżnikiem asymetrycznym była Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku.

Innowacja modelu polegała na połączeniu wysokiej odporności na aquaplaning ze świetną precyzją prowadzenia.

Wewnętrzna strona bieżnika zapewniała odpowiednią sztywność oraz bezpieczne pokonywanie zakrętów. Zewnętrzna odpowiadała za odprowadzanie wody.

Opona X-AS była zdolna do bezpiecznego poruszania się z prędkością do 210 km/h. Zapewniała znakomitą stabilność oraz dużo lepszą przyczepność na prostej drodze oraz w zakrętach.

Model został doceniony przez producentów samochodów renomowanych marek i został fabrycznie montowany w Bentley S3 i T, Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, Ford Capri i Lotus-Cortina, MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Michelin X-AS aż do drugiej połowy lat 70. pozostawała wzorcem na rynku. W drugiej połowie lat 60. firma Uniroyal promowała serię ogumienia Master, która charakteryzowała się różniącym się wzorem bieżnika dla opon tylnych i przednich. Takie rozwiązanie miało odpowiadać na szczegółowe potrzeby każdej osi, przedniej za skręcanie, odprowadzanie wody i hamowanie, a tylnej przede wszystkim za napęd, czyli stabilność oraz równowagę samochodu.

Opony dedykowane dla osi nie zdobyły rynku, ponieważ ich cena dwukrotnie przewyższała koszt konwencjonalnych modeli.

Opony o asymetrycznej rzeźbie bieżnika są przeznaczone do pojazdów o większej mocy i sportowym charakterze. Cechuje je różna struktura bieżnika w części zewnętrznej opony – outside, i wewnętrznej – inside. Ogumienie o asymetrycznej rzeźbie musi być montowane na pojeździe zgodnie z tymi oznaczeniami. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ poszczególne części bieżnika w oponie asymetrycznej pełnią różną rolę.

Część zewnętrzna jest odpowiedzialna za trakcję podczas pokonywania zakrętów.

Część wewnętrzna jest odpowiedzialna za przyczepność podczas hamowania, przyspieszania oraz za odprowadzanie wody spod opony.

Do zalet tego rodzaju ogumienia należy zaliczyć bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz możliwość dopasowania opony do specyficznych wymagań producenta pojazdu czy użytkownika końcowego.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

Jakie są najlepsze opony asymetryczne?

Popularne modele opon asymetrycznych letnich:

Popularne modele opon asymetrycznych zimowych:

Podziel się
Komentarze (16)
Dodaj komentarz
Grzegorz 2017-04-28 Opony asymetryczne, montowane wg oznakowania outside i inside, lecz po prawej stronie auta odprowadzanie wody wg rys bieżnika następuje do wewnątrz co chyba raczej wplywa na gorsze odprowadzanie wody w porównaniu tych z lewej strony? Jak to jest z tym? Kupiłem Uniroyal rainexpert 3 i widać, ze odprowadzanie wody z prawej strony auta to jest niezgodne z kierunkiem bieznika, a moze lepiej po prawej stronie zamontować je odwrotnie w stosunku do oznaczenia outside inside? Odpowiedz
Ted.. 2016-12-09 Opony asymetryczne posiadają specyficzny wzór bieżnika ,odpowiednio ukierunkowany ,podzielony na dwie strefy z konkretnym wzorem ,który opracowany przez sztab specjalistów powinien maksymalnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy pojazdem,gdzie m.in, zwrócono szczególną uwagę na odprowadzanie wody spod kół. Natomiast zauważyłem ,że u nas w sprzedaży są opony asymetryczne, gdzie kierunek wzoru bieżnika odpowiada tylko lewej stronie pojazdu .Z kolei zakładając opony na prawą stronę pojazdu wzór bieżnika jest już ukierunkowany w przeciwnym kierunku do prawej strony pojazdu ,jednocześnie odwrotnie do kierunku poruszania się pojazdu.W związku z czym odprowadzenie wody spod kół jest zakłócony . Mało tego, z prawej strony spod kół woda nie ma możliwości szybkiego odpływu co może prowadzić do poślizgu kół wjeżdżając w kałużę. Taki stan rzeczy nie może mieć miejsca! A jednak takie opony sprzedaje u nas. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Oponeo.pl 2016-12-16 W powszechnym użyciu nie stosuje się opon lewych i prawych. Zakładając opony asymetryczne należy zwrócić uwagę jedynie na prawidłowy montaż stronami OUTSIDE i INSIDE. Wiemy, że tak zamontowane opony budzą zdziwienie, ale zapewniamy, że takie ułożenie bieżnika było założeniem inżynierów, którzy projektowali to rozwiązanie. Jest to dokładniej wyjaśnione w akapicie "czy są opony asymetryczne lewe i prawe?" powyższego artykułu. Pozdrawiamy! Odpowiedz
matufa 2014-04-16 witam wczoraj wymieniłem opony u wulkanizatora (goodyear efficientgrip performance) robił wszystko tak jak pokazane w artykule napisy outside są na zewnątrz jednak mam pytanie stojąc po prawej stronie samochodu rant bieżnika skierowany jest w przód samochodu a gdy przejdziemy na lewą stronę rant jest skierowany w tył samochodu tu też widać napis outside jednak patrząc obiektywnie opony powinny mieć bieżnik skierowany w tą samą strone a tak nie jest może mi to ktoś wyjaśnić Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Karol 2014-11-23 mam te same wątpliwości co pan o nicku "matufa", zamontowałem opony firmy NEXEN typ Winguard Sport patrząc na nie jedna strona ma skierowane rowki w dół a druga opona w górę i logika w tym przypadku podpowiada (biorąc po uwagę ciąg kół podczas jazdy) że jedna opona wyrzuca śnieg i wodę na zewnątrz a druga opona (na tej samej osi) wciąga śnieg do środka, a może jest to tak że opony tego typu powinny być w wersji prawa/lewa, bo na razie dla kontroli ruchu drogowego może to wyglądać na dwie opony na tej samej osi o różnych bieżnikach. I niech wreszcie wypowie się na ten temat jakiś fachowiec bo widzę że tu ma większość taki sam problem z asymetrykami Odpowiedz
Rob__16 2013-11-30 A czy podczas montaż opony asymetrycznej ma znaczenie kierunek bieżnika (INSIDE)? Bo zamontowałem z przodu nowe dwie opony(prawidłowo wg.oznaczenia IN, AUT) i ich bieżnik inside z lewej strony jest ok, natomiast z prawej jest z tej samej strony co w stronie lewej(przeciwny do kierunku jazdy). CZY TO JEST NORMALNE(PIRELLI SOTTOZERO 2) ? Odpowiedz Odpowiedzi: 1
TED. 2016-12-09 To nie jest normalne. Wzór bieżnika jest tak dopracowany i w każdej marce inny aby maksymalnie odprowadzał wodę spod kół na zewnątrz w jednym kierunku dla obu kół a nie przeciwnie. Dziwię się, że w Polsce sprzedaje się opony tylko na jedną stronę. Ale jest to wygodne dla producenta. A tak być nie powinno i tą sprawą powinien zainteresować się ktoś kompetentny. Odpowiedz
darek 2012-12-09 mam nowe punto i zakupiłem opony dunlop asymetryczne kilka razy wpadłem w poślizg raz rozbiłem felge uderzając bokiem koła w krawężnik aż sięboje jeżdzić poprzednie opony kierunkowe w starym aucie rewelacja teraz lipa!!! Odpowiedz
zeno 2012-03-28 Witam, mam używane asymetryczne opony zimowe w passacie i parę razy już wpadłem na nich w poślizg. Auto sprowadziłem z Niemiec wraz z oponami, bieżnik ma ok. centymetra, może mniej, jakoś niepewnie się na nich czuje.... Odpowiedz
marzena 2011-05-01 jak zalorzyc te opny asymetryczne te opony maja ten sam bierznik jak zalorze prawa jest dobrze a jak lewa to jest pod wlos Odpowiedz
Def 2010-05-20 Fakt to są prawdziwe asymetryki i to widać z daleka i patrzy się na to z dużą przyjemnością. Tak jak napisał autor- opona asymetryczna daje duże pole do popisu projektantom. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Jacek_cz 2010-05-31 Jak tak obseruję rynek to wydale mi się że jeśli chodzi o opony zimowe to te najlepsze obecnie są kierunkowe, jeśli chodzi o całoroczne i letnie to zdecydowanie asymetryczne. Odpowiedz
Pan_Janek 2010-05-20 Ja mam asymetryczne na lato, a kierunkowe na zime i jest OK. Odpowiedz
MIkrusekRR 2010-05-13 Vredestein Seeeeesanta to jest dopiero asymetryk, Yokohama Parada, nie miałem przyjemnosci jezdzic, ale opinie potwierdzaja. I gdzie tu wzszosc opon kierunkowych :) Odpowiedz
Grey 2010-05-23 Widać wyraźnie że rynek idzie w kierunku opon asymetrycznych zwłaszcza wśród opon wyższej klasy. Fakt że wśród opon kierunkowych też są fenomenalne modele- zwłaszcza jeśli chodzi o opony zimowe, ale asymetryki to przyszłość. Odpowiedz
Janek 2010-08-03 A co byście zrobili gdy bieżnik jest wyraźnie asymetryczny (choc nie tak jak na zdjęciu w artykule) ale nie ma oznaczenia którą stroną dać na zewnątrz czy do wewnątrz? Konkretnie chodzi o Matador Stella 15. Wiem, ze to g... ale takie przyszły z fabią i nie będę przecież wyrzucał. A samochód nie prowadzi sie dobrze. Lubi w lewo. Do jazdy na wprost kierownica musi być lekko w prawo. Jest to mało wyczuwalne, ale jednak denerwuje, bo samochód nowy z fabryki. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA