Wybór nowego ogumienia to decyzja wymagająca zastanowienia. Najpierw należy ustalić, jaki rozmiar opony będzie właściwy do naszego auta. Następnie warto przemyśleć, jakiej klasy model najlepiej odpowiada naszym potrzebom. Ostatnim etapem jest wybór konkretnej opony spośród przytłaczającej liczby dostępnych wariantów. Kupno ogumienia nie jest proste, dlatego niezdecydowanym służymy radą – oto kilka wskazówek na temat tego, jak wybrać najlepsze opony letnie do swojego auta.

klasy opon

Najważniejsze, aby opony na lato były dostosowane do indywidualnych potrzeb kierowcy.

Ile opon wymieniać – dwie czy cztery?

Co zrobić w sytuacji, gdy chcemy wymienić tylko dwie opony zamiast czterech? Najlepszym wariantem są oczywiście cztery takie same egzemplarze. Choć przepisy nie zabraniają użytkowania różnych opon (na jednej osi muszą jednak bezwzględnie pozostać jednakowe), to takie rozwiązanie nie tylko obniża osiągi naszego auta, ale także bezpieczeństwo jazdy.

Dwa różne modele oznaczają istotne rozbieżności w parametrach ogumienia – drodze hamowania, pokonywaniu aquaplaningu czy sposobie przenoszenia mocy pojazdu na jezdnię. Zachowanie auta będzie wypadkową osiągów dwóch rodzajów ogumienia, przy czym przyczepność tylnej osi jest w czasie jazdy znacznie bardziej nieprzewidywalna. Dlatego, jeśli sytuacja zmusiła nas do wymiany wyłącznie dwóch sztuk, to pamiętajmy, że nowe opony zawsze montuje się na tyle pojazdu. Minimalizuje to ryzyko poślizgu auta na mokrej drodze oraz ułatwia kontrolę w trudnych sytuacjach, takich jak awaryjne hamowanie czy ciasny zakręt.

Jakiej klasy opony wybrać?

Wszystkie duże koncerny, takie jak Michelin, Goodyear, Continental czy Bridgestone, mają w swojej ofercie marki „zależne”, plasujące się w różnych segmentach cenowych – ekonomicznym, średnim oraz premium. Czym różnią się poszczególne klasy opon letnich?

Najważniejszą relacją w poszczególnych segmentach jest stosunek ceny do jakości. Co do zasady, droższe opony oferują lepsze parametry na drodze.

Modele „budżetowe” nigdy nie zapewnią takich osiągów jak ogumienie premium. Opony zaliczane do najwyższej klasy reprezentują najlepszy poziom technologiczny, jednak przy niewielkich przebiegach i spokojnym stylu jazdy trudno będzie odkryć pełnię ich możliwości.

Opony klasy ekonomicznej

Produkty najtańszych marek, takich jak Barum, Dębica, Sava, czy Dayton tworzone są według starszych, sprawdzonych już technologii, które wcześniej wykorzystywano we flagowych modelach. W klasie ekonomicznej do głosu dochodzą również młode, najczęściej azjatyckie marki, czego przykładem może być emiracki Zeetex.

W segmencie budżetowym producenci stawiają na maksymalną funkcjonalność oraz sprawdzone rozwiązania. Choć trudno w przypadku takich modeli mówić o innowacyjnych technologiach, to ekonomiczne opony gwarantują stabilne parametry. Takie ogumienie najlepiej sprawdza się w umiarkowanych warunkach miejskich, w autach średniej i niższej klasy. Modele tego typu przeznaczone są dla osób szukających tańszych rozwiązań. Spełnią oczekiwania kierowców pokonujących rocznie niewielkie przebiegi.

Naszym zdaniem:

Jeżeli nie pokonujesz każdego miesiąca wielu tysięcy kilometrów, poruszasz się głównie po mieście i cenisz sobie spokojną jazdę, to opony klasy ekonomicznej są dla Ciebie dobrym wyborem. 

Popularne modele ekonomiczne to:

Letnia opona klasy ekonomicznej – Zeetex HP2000VFM.

Opony klasy średniej

Opony klasy średniej to produkty, które okazują się korzystnym kompromisem pomiędzy jakością a ceną. Stanowią doskonały wybór dla osób, które oczekują czegoś więcej niż zwykły użytkownik, lecz nie potrzebują maksymalnych osiągów.

Do najbardziej znanych marek opon klasy średniej należą Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone, Hankook oraz Uniroyal. Można je stosować w różnego rodzaju samochodach – od aut małolitrażowych, po mocne i ciężkie SUV-y. Nadają się one zarówno do jazdy miejskiej, jak i do pokonywania dalszych tras. Ich właściwości spełnią wymagania kierowców preferujących spokojny lub umiarkowany styl jazdy.

Naszym zdaniem:

Ogumienie zaliczane do średniego segmentu cenowego cieszy się dużym zainteresowaniem ze względu na dobre osiągi na suchej i mokrej nawierzchni. Dla wielu kierowców oznaczają one wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort oraz niezawodność w bardzo przystępnej cenie.

Popularne modele opon klasy średniej to:

Opona letnia klasy średniej – Uniroyal RainExpert 3.

Opony klasy premium

Najwyższa kategoria cenowa to prawdziwa arystokracja wśród opon. Modele tego typu powstają z myślą o wymagających kierowcach. Doskonale radzą sobie na każdej nawierzchni, są niezawodne w ekstremalnych warunkach pogodowych. Dzięki najwyższej jakości wykonania oraz bardzo dobrym parametrom gwarantują bezpieczeństwo i sprawdzają się zarówno podczas codziennej, miejskiej jazdy, jak i na dłuższych trasach.

Ogumienie premium to także segment najważniejszy dla producentów. Oponiarskie koncerny poświęcają ogromne nakłady finansowe na badania, rozwój i innowacje wykorzystywane we flagowych modelach. Stosuje się do ich produkcji najnowocześniejsze mieszanki ogumienia oraz pionierskie kształty bieżników. Modele premium są wizytówką każdego producenta, dlatego decydując się na opony tej klasy, otrzymujemy najwyższą jakość, jaką może zaoferować dana firma.

Opony tego typu przeznaczone są zarówno do aut segmentu średniego, jak i do limuzyn, pojazdów sportowych oraz samochodów o dużych mocach silnika. Największe oponiarskie marki premium to Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear oraz Michelin.

Naszym zdaniem:

Jeśli dużo podróżujesz, lubisz agresywną jazdę, a od opon oczekujesz, by gwarantowały bezpieczeństwo w każdych warunkach, to ogumienie premium jest stworzone dla Ciebie.

Popularne modele opon klasy premium to:

Opona letnia klasy premium – Continental PremiumContact 6.

Jaki typ bieżnika wybrać?

Na rynku ogumienia w Polsce dostępne jest całe zatrzęsienie modeli letnich. W ofercie OPONEO.PL znajduje się ich kilkaset. Spróbujmy je uporządkować. W oponach występują trzy rodzaje bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Każdy z nich prezentuje różny poziom zaawansowania technologicznego, poszczególne typy mają określone wady i zalety.

Opony symetryczne

Symetryczny bieżnik na przykładzie modelu Firestone TZ300.

Dobre opony letnie bardzo często są wyposażone w symetryczny wzór bieżnika. Wynika to z faktu, iż taka konstrukcja ogumienia trochę słabiej radzi sobie w warunkach zimowych.

Bieżnik symetryczny to taki, w którym obie połowy są zaprojektowane identycznie, dlatego opony można montować w dowolnym kierunku. Podstawową zaletą takiego ogumienia jest wysoki komfort akustyczny. Symetryczny wzór bieżnika, w połącznie z odpowiednią mieszaną gumową, przekłada się również na niższe opory toczenia, a co za tym idzie – obniża spalanie oraz pozytywnie wpływa na żywotność modelu.

Symetryczne kształty bieżnika występują w budżetowej i średniej klasie opon – poleca się je do aut mało lub średniolitrażowych, o stosunkowo niewielkich mocach. Mniej sprawdzają się w wyposażonych w mocne silniki autach sportowych.

Dla kogo?

Jeżeli posiadasz auto mało lub średniolitrażowe i interesują Cię ciche opony letnie do spokojnej jazdy w każdych warunkach, to modele symetryczne są dla Ciebie.

Przykładowe opony symetryczne:

Opony asymetryczne

Asymetryczny bieżnik na przykładzie modelu Dunlop SP Sport Bluresponse

O bieżnikach asymetrycznych możemy mówić w kontekście najnowszej historii oponiarstwa. Pierwsze modele tego typu pojawiły się na rynku około 15 lat temu, a rozpowszechniły się około 10 lat temu. Opony asymetryczne to obecnie najsilniej rozwijający się segment rynku. Są coraz częściej montowane jako wyposażenie oryginalne w większości aut klasy średniej i wyższej.

Rzeźba opon asymetrycznych jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna część, najczęściej mocniej ponacinana, odpowiada za odprowadzanie wody, zaś zewnętrzna za przyczepność podczas dynamicznej jazdy i w zakrętach. Takie rozwiązanie przyczynia się do lepszej stabilności auta na wirażach (dzięki lepszemu rozłożeniu nacisku masy) oraz zwiększenia żywotności bieżnika. Opony z asymetrycznym wzorem są ciche i ekonomiczne.

Posiadacze modeli asymetrycznych muszą zwrócić uwagę na ich prawidłowy montaż (oznaczenie inside – oponę montować w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą, outside – na zewnątrz pojazdu).

Bieżniki asymetryczne najczęściej występują w oponach klasy średniej i wysokiej – zaleca się je do aut kompaktowych, miejskich, a także do aut sportowych, limuzyn dysponujących dużą mocą silnika.

Dla kogo?

Jeśli szukasz komfortowych, wszechstronnych i oszczędnych opon, które zachowują dużą przyczepność w zakrętach i przy jeździe na wprost, modele asymetryczne są dla Ciebie.

Przykładowe opony asymetryczne:

Opony kierunkowe

Uniroyal RainExpert

Kierunkowy bieżnik na przykładzie modelu BFGoodrich G-Grip.

To bardzo popularny typ bieżnika, którego cechą charakterystyczną jest określony przez producenta kierunek toczenia opony.  Modele tego typu mają bieżnik w kształcie litery „V”, potocznie nazywany „jodełką”. Ich największą zaletą jest sprawne odprowadzanie wody, a także dobra reakcja na przyspieszanie i hamowanie pojazdu. Dobre parametry sprawiają, że są one chętnie montowane w pojazdach przeznaczonych do dynamicznej jazdy.

Bieżniki kierunkowe występują we wszystkich klasach opon: budżetowej, średniej oraz wysokiej. Zalecane są do aut klasy średniej oraz wysokiej, a także do wspomnianych już samochodów o charakterze sportowym.

Dla kogo?

Jeśli szukasz opon, które dobrze odprowadzają wodę spod kół, posiadasz auto o dużej mocy i szukasz gwarancji dobrej przyczepności przy przyspieszaniu oraz hamowaniu, modele kierunkowe są dla Ciebie.

Przykładowe opony kierunkowe to:

Dlaczego warto przestrzegać rozmiarów i indeksów zalecanych przez producenta?

Producenci samochodów przewidują kilka opcjonalnych rozmiarów opon, które można zamontować w danym modelu. Wraz z zalecaną wielkością podane są również wymagane indeksy prędkości oraz nośności. Są to wartości homologowane przez producenta. Stosowanie się do tych zaleceń jest bardzo ważne, ponieważ gwarantuje bezpieczeństwo oraz wykorzystanie pełni możliwości auta.

Montowanie innych rozmiarów, wiąże się z ryzykiem niewłaściwego działania systemów wspomagania kierowcy, jak ABS, ESP czy ASR, a także z mniejszym wykorzystaniem potencjału samochodu w zakresie przyspieszania i przyczepności.

Rozmiar homologowany a zamienniki opon

Dopuszcza się niewielkie odstępstwo od rozmiaru homologowanego przez producenta poprzez stosowanie tzw. zamienników. Są to alternatywne rozmiary opon, których całkowita wysokość nie przekracza 2 procent różnicy w porównaniu do wysokości modeli zalecanych.

Przykład:

Jeżeli homologowanym rozmiarem jest 185/65R15, to stosując oponę szerszą – 195/60 R15, otrzymujemy zamiennik, którego różnica w wysokości koła wynosi 1,07%, co mieści się w granicach normy.

Zamiennikiem homologowanego rozmiaru 205/55 R16 może być np. 195/65 R15, którego całkowita różnica w wysokości wynosi 0,58%. Takie odchylenia mieszczą się w granicach normy i nie powodują negatywnych konsekwencji dla trakcji pojazdu.

Pamiętajmy, że stosowanie alternatywnych rozmiarów opon może powodować przekłamania w pracy licznika prędkości oraz zwiększone zużycie paliwa (zwłaszcza w przypadku opon szerszych od zalecanych).

Jakie opony na lato? Trudno o jednoznaczną odpowiedź.

Czy można stosować inny indeks nośności i prędkości niż zalecany?

W przypadku opon letnich nie wolno stosować niższych indeksów nośności i prędkości niż homologowane. Używanie ogumienia ze współczynnikami mniejszymi niż zalecane przez producenta jest karalne w Polsce. Opony, które posiadają niższe indeksy, sprawiają że bezpieczeństwo jazdy spada, rośnie natomiast ryzyko szybkiego zużycia bieżnika. W przypadku kolizji firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania, jeżeli ogumienie zamontowane w aucie nie spełnia wymogów producenta.

Dozwolone jest natomiast stosowanie modeli o wyższym indeksie prędkości. Rozwiązanie to skutkuje większą stabilnością pojazdu w czasie jazdy na wprost.

Warto pamiętać, że zwiększenie indeksu prędkości o kilka stopni (np. z T na W) skutkuje wyższymi oporami toczenia, pogorszeniem komfortu jazdy i większym zużyciem paliwa. Dzieje się tak dlatego, że model o wyższej szybkości maksymalnej jest cięższy, twardszy i głośniejszy. Mniejsza zmiana (np.  z T na H) nie spowoduje odczuwalnych skutków negatywnych.

Modele opon o bardzo wysokim indeksie prędkości (od V do Y) zalecane są do samochodów wyposażonych w silniki o dużej mocy.