Ogumienie to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Odpowiada nie tylko za komfort, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego warto wiedzieć, ile lat można jeździć na oponach i co właściwie wpływa na ich żywotność. W tym artykule dowiesz się wszystkiego na ten temat.

stara opona zamontowana w niebieskim samochodzieŻywotność opony dotyczy okresu jej bezpiecznej eksploatacji.

Ile lat mogą mieć opony – czyli dlaczego wiek ogumienia ma znaczenie

Ile lat można jeździć na oponach i dlaczego właściwie trzeba zainwestować w nowe, jeśli stare nie uległy uszkodzeniu? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, którzy szukając oszczędności, doszukują się chwytów marketingowych w zaleceniach dotyczących regularnej wymiany ogumienia. Tymczasem konieczność zakupienia nowego kompletu po kilku latach użytkowania wynika przede wszystkim ze specyfiki mieszanek gumowych. Wraz z upływem czasu w sposób naturalny zmieniają się ich właściwości. Guma parcieje, co prowadzi do pękania opon. Najpierw pojawiają się na niej drobne pęknięcia, które coraz bardziej będą się pogłębiały. Degradacji ulegają również wewnętrzne elementy, mogą one zacząć korodować, co wiąże się z dużym niebezpieczeństwem podczas jazdy.

Co wpływa na to, ile lat opony dobrze posłużą?

Odpowiedź na pytanie, co ile lat zmieniać opony nie jest jednoznaczna, ponieważ na ich żywotność, poza samym wiekiem, wpływa wiele innych czynników. Mając to na względzie, można nieco wydłużyć okres eksploatacji. Do najważniejszych aspektów, od których zależy żywotność ogumienia należą:

  • rozmiar – małe opony łatwiej uszkodzić np. na dziurach;
  • właściwości danego modelu, w tym zwłaszcza jego klasa oraz odporność na ścieranie;
  • dopasowanie ogumienia do sezonu i nawierzchni, czyli użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem;
  • utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia, zgodnego z zaleceniami producenta samochodu;
  • właściwe przygotowanie do jazdy, w tym odpowiednie wyważenie kół, regularne rotowanie opon (jeżeli jest konieczne) oraz częste kontrole stanu bieżnika;
  • typ napędu w samochodzie i ustawienia geometrii zawieszenia;
  • rodzaj pokonywanych tras (miasto, autostrada, drogi górskie) i typ nawierzchni (poziom chropowatości);
  • obciążenie samochodu;
  • styl jazdy (dynamiczny/ spokojny) i nawyki kierowcy – proces zużywania opon postępuje wskutek gwałtownych przyspieszeń, nagłych zrywów, awaryjnych hamowań oraz niedostosowania sposobu prowadzenia pojazdu do panujących warunków.
  • sposób przechowywania opon, kiedy nie są użytkowane.

To podstawowe, jednak nie wszystkie czynniki mające wpływ na to, ile można jeździć na oponach. Ważne są też inne kwestie, takie jak choćby działanie ekstremalnych temperatur (wysokich lub niskich), a także ekspozycja na światło słoneczne czy opady. Co więcej, poważne konsekwencje może nieść za sobą kontakt z substancjami chemicznymi, np. olejem lub smarem – stąd potrzeba wiedzy na temat tego, jak przechowywać ogumienie.


sportowe auto podczas niszczącego opony driftowaniaStyl jazdy również wpływa na żywotność opon.

Ile lat można jeździć na oponach zimowych, letnich i całorocznych?

Wbrew pozorom to, jak długo można jeździć na oponach, zależy w dużej mierze także od ich rodzaju. Wersje zimowe z racji miękkich mieszanek stosowanych do ich produkcji wytrzymują zazwyczaj krócej niż ich letnie odpowiedniki. Szybciej się ścierają, zwłaszcza, jeżeli wymienione zostały w nieodpowiednim terminie i długo były eksploatowane przy zbyt wysokich temperaturach.

To samo dotyczy także modeli całorocznych, które nadają się do użytku najkrótszy czas. Jest to związane z faktem, że są wykorzystywane w bardzo zróżnicowanych warunkach, a przede wszystkim nie poddaje się ich sezonowej wymianie.

To, ile lat można jeździć na oponach letnich, zależne jest natomiast przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy. Ważne są jednak oczywiście także aspekty wynikających z czynników środowiskowych, takie jak uszkodzenia na dziurach w nawierzchni czy przez przypadkowo leżące na drodze gwoździe. W gruncie rzeczy to właśnie ogumienie letnie może pokonywać najdłuższe przebiegi, o ile oczywiście wybierze się produkt dobrej marki.

Kiedy wymienić opony na nowe?

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile kilometrów wytrzymują opony zimowe, letnie bądź wielosezonowe, dlatego nie warto kierować się przebiegiem, tylko faktycznym stanem opon. Pierwszym i najważniejszym powodem do wymiany są oczywiście uszkodzenia. Duże ubytki, rozcięcia, bąble czy zniekształcenia całkowicie eliminują ogumienie z dalszego użytkowania i wiążą się z koniecznością zakupu nowego modelu.

Kolejny czynnik, to naturalne zużycie bieżnika. Najlepiej, aby nie miał on mniej niż ok. 4 mm, jednak wymiana jest wymagana przy 1,6 mm (o ile producent nie wskazał inaczej). W takim stanie ogumienie nie zapewnia należytej przyczepności i bardzo łatwo wpada w poślizg. Należy więc regularnie kontrolować swoje opony, aby uniknąć ryzyka wypadku.

Co ile lat wymieniać opony, aby zapewniały najlepsze osiągi?

Wiek ogumienia, to bardzo ważne zagadnienie i warto wiedzieć, co ile lat wymieniać opony zimowe, wielosezonowe oraz letnie, aby cieszyć się najlepszymi osiągami i największym bezpieczeństwem. Najlepiej decydować się na to po 5 latach od zakupu. Dopiero po tym czasie guma zaczyna powoli tracić swoje właściwości. Dlatego dobrze jest też zwracać uwagę na DOT – datę produkcji opony podczas wyboru nowego kompletu. Ma ona istotne znaczenie, dlatego zastanawiając się, iluletnie opony kupować, najlepiej stawiać na produkty, które nie mają więcej niż 3 lata.

10-letnie opony z dobrym bieżnikiem i pozbawione uszkodzeń nie będą już zapewniały parametrów takich, jak całkowicie nowe modele. Dotyczy to nawet sytuacji, w których nie były one wcześniej używane lub pokonały naprawdę niewielki przebieg.

Dopuszczalny wiek opon w Polsce, czyli co mówią przepisy

Kierowcy często zastanawiają się, ile lat może mieć opona w Polsce, aby podczas kontroli policjant nie nałożył na kierowcę mandatu i nie zakazał dalszej jazdy. Przepisy w żaden sposób nie określają dopuszczalnego wieku opony. W teorii drogówka nie może więc nikogo ukarać nawet za kilkunastoletnie ogumienie. Wszystko zależy jednak od stanu technicznego.

Problem może pojawić się w przypadku widocznych uszkodzeń lub bieżnika o głębokości poniżej 1,6 mm (graniczna wartość może być większa, jeśli tak wskazuje oznaczenie na oponie). Za takie uchybienie policja ma prawo ukarać kierowcę i zakazać mu dalszej jazdy.

Warto przy tym odpowiedzieć sobie na pytanie, jak stare mogą być opony, aby nie pojawiały się na nich defekty. Z reguły produkty mające ok. 10 lat siłą rzeczy nie są wolne od ubytków, dlatego dociekliwy funkcjonariusz może uznać, że nie nadają się one do dalszego użytkowania, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

Pamiętaj o żywotności opon i ciesz się bezpieczną jazdą

Kupując nowy komplet opon warto zapisać sobie gdzieś dwie daty. Pierwsza powinna dotyczyć ich produkcji, a druga założenia. Dzięki temu po upływie 5 lat od wyprodukowania (o ile wcześniej nie ulegną zużyciu bądź uszkodzeniu) będzie wiadomo, że czas powoli pomyśleć o nowym komplecie. Wykorzystanie wiedzy o tym, co ile wymieniać opony zapewni komfortową, a przede wszystkim bezpieczną jazdę.