Kupując opony chciałbyś, aby służyły Ci jak najdłużej? Kierowcy często zadają sprzedawcy pytanie: ile sezonów lub kilometrów wytrzymają opony? Odpowiedź na to pytanie niestety nie jest  łatwa i zależy od bardzo wielu czynników.

Wiek opony – jak czytać datę produkcji

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że każda opona ma swój wiek, a zwrócenie na to uwagi jest istotne nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Jazda na starym ogumieniu jest również bardzo niekomfortowa i może być przyczyną wielu groźnych sytuacji na drodze, prowadzących do uszkodzenia samochodu.

Jak odczytać wiek opony?

Data produkcji opony znajduje się na jej boku, za symbolem DOT, ale nie bezpośrednio za nim. Po DOT umieszczany jest ciąg alfanumeryczny określający kod fabryki, która wyprodukowała dany model. Termin produkcji określają 3 lub 4 cyfry zaznaczone dodatkowym wytłoczeniem. Należy uważać na opony z 3-cyfrowym oznaczeniem, ponieważ takie modele zostały wyprodukowane przed rokiem 2000 i nie gwarantują bezpieczeństwa podczas użytkowania.

4-cyfrowe ciągi powinny zostać odczytane w następujący sposób: pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień a dwie ostatnie rok produkcji opony. Przykład: 1509 oznacza, że model został wyprodukowany w 15 tygodniu 2009 roku, czyli w połowie kwietnia 2009 roku.

Żywotność opon

Średni czas eksploatacji ogumienia to bardzo indywidualna kwestia, jednak wymiana opon powinna nastąpić, jeśli jej stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i zagraża bezpieczeństwu.

Stare, sparciałe opony nie mają już żadnych właściwości trakcyjnych i stanowią realne zagrożenie dla kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu.

Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie opony bardzo trudno mówić o średniej odporności na zużycie, są jednak kryteria sprawiające, że ocena stanu przydatności ogumienia może być znacznie ułatwiona. Rozsądny i doświadczony uczestnik ruchu drogowego powinien zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Wiek opony

Polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 10 lat temu, jednak każdy kierowca powinien wiedzieć, że opony samochodowe „starzeją się” każdego dnia. Wpływ ma na to nie tylko codzienna eksploatacja, która skutkuje ścieraniem i zużywaniem, ale również długotrwały postój, podczas którego opony się odkształcają.
Stare opony używane regularnie bywają przyczyną:

  • Ograniczenia przyczepności – przez odkształcenia i ubytki spowodowane długą eksploatacją
  • Wydłużenia drogi hamowania – starty bieżnik
  • Zmniejszenia komfortu jazdy – stara guma twardnieje

Głębokość bieżnika

Polskie prawo dopuszcza użytkowanie opon, których głębokość bieżnika jest nie mniejsza niż 1,6 mm. Jednak największe koncerny branży, dostarczające ogumienie do różnych typów aut, jednogłośnie zaznaczają, że taka wysokość bieżnika znacząco obniża przyczepność pojazdu oraz wydłuża drogę hamowania, dlatego też sugerują zmianę modelu wcześniej. Dla opon zimowych granica głębokości przerw między blokami powinna wynosić minimum 4 mm, natomiast dla letnich 3 mm, co zabezpieczy samochód przez wpadnięciem w poślizg czy groźnym aquaplaningiem.

Każda opona posiada wskaźnik zużycia bieżnika TWI oznaczony symbolem trójkąta. Niektóre modele dla ułatwienia zamieszczają dodatkowe oznaczenia pokazujące stan zużycia. Jest to bardzo pomocne dla kierowców, których zmiana opon zaskakuje w najmniej oczekiwanych momentach.


Stan techniczny

Doroczny przegląd auta w autoryzowanym punkcie obejmuje również kontrolę stanu ogumienia, jeżeli poważnie zaniedbamy opony w swoim samochodzie, możemy liczyć się z niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Są to jednak sytuacje skrajne, w normalnych okolicznościach kierowca powinien zareagować odpowiednio wcześniej. Dobrze jest mieć zaufany serwis opon, który sprawdzi stan naszego ogumienia, gdy tylko pojawią się jakieś wątpliwości.

Uszkodzenie opony może być spowodowane nie tylko wiekiem opony, ale również np. najechaniem na zbyt wysoki krawężnik, nierównym ścieraniem bieżnika czy złym wyważeniem.

Opony starzeją się również dużo szybciej, gdy nie są używane. Dzieje się tak w dwóch przypadkach:

  • Gdy opony zamontowane są w samochodzie, który nie jest używany (w czasie długotrwałego postoju opony ulegają odkształceniu)
  • Kiedy opony są składowane w sposób niezgodny z zasadami przechowywania ogumienia.
Bridgestone Infografika

Trwałość opon

Bardzo trudno określić żywotność opon samochodowych. Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. Analizując jednak wyniki odporności na zużycie widać wyraźnie, że najwięcej kierowców prowadzących samochód w sposób umiarkowanych osiąga przebiegi w przedziale od 25 000 km do 50 000 km.

Ile kilometrów wytrzyma opona zależy od wielu czynników, jak np.:

  • Odporność opony na ścieranie (mieszanka, rzeźba bieżnika, budowa)
  • Rodzaj pokonywanych tras (miasto, autostrada, drogi górskie)
  • Typ nawierzchni (poziom chropowatości)
  • Utrzymywany poziom ciśnienia w oponie
  • Obciążenie i styl jazdy

Żywotność opon zimowych

Zwykle mieszanki stosowane w oponach zimowych cechują się mniejszą odpornością na ścieranie niż te wykorzystywane w oponach letnich. Dlatego też trwałość opon zimowych może być nawet o 15-30% krótsza niż modeli letnich.

Dystans ten może jeszcze bardziej skrócić się, jeśli będziemy je użytkować przy temperaturach wyższych niż 10°C.

Zobacz również:

Opony całoroczne