Podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych, zwłaszcza jesienią i zimą, szczególnie ważna jest całkowita koncentracja na drodze. Nawet sekunda nieuwagi lub zbyt rutynowe podejście do prowadzenia samochodu może spowodować, że straci on przyczepność. Jeżeli tak się stanie trzeba wiedzieć, jak wyjść z poślizgu.

Poślizg – co to jest?

Do poślizgu dochodzi, gdy siły oddziałujące na koła są większe niż przyczepność opon do nawierzchni. Jeżeli tracimy kontrolę nad przednią osią, doświadczamy podsterowności, natomiast jeżeli tył auta chce nas „wyprzedzić”, wówczas mamy do czynienia z nadsterownością.

czarny samochód ślizgajacy się po zaśnieżonej nawierzchniW trosce o bezpieczeństwo swoje i innych trzeba wiedzieć, jak wyprowadzić auto z poślizgu.

Przyczyn może być wiele, a wśród nich znajdują się niekorzystne warunki atmosferyczne czy zły stan opon oraz pojazdu. Kluczowy jest jednak czynnik ludzki. Kierowcy muszą na bieżąco analizować, oceniać i przewidywać sytuację na drodze – liczą się tak samo umiejętności, jak i wyobraźnia. Wbrew pozorom nie tylko gruba pokrywa lodu jest potencjalnym powodem utraty panowania nad samochodem. Czasem na pierwszy rzut oka czarny asfalt jest bardzo śliski. Co więcej, każda zmiana pogody, w tym opady śniegu, plucha czy nagła ulewa, może przyczynić się do poślizgu.

Pamiętaj! Im wyższa prędkość, tym większe ryzyko utraty kontroli nad którąś z osi – choć i przy wolnej jeździe sytuacja może nas zaskoczyć.

Czy wiesz, że…

Źle dobrane do sezonu, zużyte lub nieodpowiednio eksploatowane ogumienie zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. Twoją uwagę powinny zwrócić następujące czynniki:

  • zużyty bieżnik;
  • zbyt niski lub zbyt wysoki poziom ciśnienia w oponach;
  • anormalne formy zużycia czoła opony (np. zużycie tylko z jednej strony);
  • uszkodzona konstrukcja wewnętrzna, związana z nadmiernym obciążeniem lub przegrzaniem.

Opony są jedynymi elementami łączącymi samochód z jezdnią! Dlatego pamiętaj o ich regularnej wymianie w okresie letnim i zimowym (o ile nie posiadasz ogumienia całorocznego), a także o prawidłowym użytkowaniu. Natomiast kupując nowy komplet stawiaj na modele cechujące się wysoką przyczepnością w różnych warunkach, w tym odpornością na zjawisko aquaplaningu.

Jak uniknąć poślizgu?

Na to pytanie w zasadzie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wiele zależy od konkretnej sytuacji. Jednak fundamentem jest dostosowanie stylu i prędkości jazdy do aktualnych warunków. Przykładowo w sezonie zimowym trzeba zachowywać szczególną ostrożność przejeżdżając w sąsiedztwie zbiorników wodnych, na mostach, wiaduktach, wzniesieniach, czy przy wyjazdach z lasów i tuneli. Często pojawia się tam gołoledź, a co za tym idzie nawierzchnia może być wyjątkowo śliska. Topniejący śnieg również może stwarzać zagrożenie.

Nie oznacza to jednak, że w ciepłych miesiącach nic nam nie grozi, bo na baczności musimy mieć się przez cały rok. Jakie jest ryzyko poślizgu podczas jazdy w czasie deszczu? Wysokie! Ogumienie jest w stanie odprowadzić na zewnątrz tylko część zalegającego na jezdni płynu, co uzależnione jest od głębokości wody, szerokości czoła opony oraz rzeźby i wysokości bieżnika.

Na nasze bezpieczeństwo wpływa także opanowanie podstawowych technik jazdy samochodem, takich jak pokonywanie zakrętów, zmiana biegów czy hamowanie. Dzięki ich doskonałej znajomości będziemy krok bliżej od wiedzy, jak nie wpaść w poślizg albo z niego wyjść. Z tego powodu warto poświęcić czas na ćwiczenia. Możemy wykonywać je samodzielnie lub skorzystać z profesjonalnych szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy. Kurs wychodzenia z poślizgu jest szczególnie wartościowy, ponieważ bez treningu nie wyrobimy prawidłowych odruchów, a przecież gra toczy się o nasze zdrowie i życie.

Wychodzenie z poślizgu – podstawy

Nauka kontroli poślizgu jest ważna, ponieważ prawdopodobnie pomoże nam wyjść z opresji. Poza tym podczas ćwiczeń zwiększamy pewność siebie za kółkiem, przez co łatwiej będzie nam opanować emocje w chwili zagrożenia. Zachowując spokój szybciej przypomnimy sobie, jak powinniśmy reagować krok po kroku.

Pamiętaj! Każda sytuacja jest inna i może wymagać zastosowania różnych technik. Nie istnieją złote zasady, które sprawdzą się zawsze i wszędzie!

Kluczowa jest też znajomość własnego samochodu, wysyłanych przez niego sygnałów oraz tego, w jaki sposób odpowiada na nasze polecenia. Trzeba ponadto pamiętać, że podczas prowadzenia ręce cały czas powinny znajdować się na kierownicy, dzięki czemu będziemy w stanie reagować maksymalnie szybko. 

auto w poślizgu nadsterownym na torze do ćwiczeńTrenując wychodzenie z poślizgu warto skorzystać z pomocy specjalistów.

Poślizg podsterowny

Podczas wchodzenia w zakręt może zdarzyć się, że auto, zamiast reagować na ruchy kierownicy, będzie sunęło prosto, w kierunku zewnętrznej strony łuku. Wskazuje to na podsterowność, która związana jest z pracą przedniej osi. W tym przypadku przede wszystkim nie należy pogłębiać skrętu kierownicy. Gdyby to miało działać, w ogóle nie znaleźlibyśmy się w tej sytuacji. Co więcej, jeżeli auto złapie w tym czasie przyczepność, chociażby z powodu lepszej nawierzchni, znacznie zjedziemy z wyznaczonej trasy, co może mieć tragiczne skutki.

Zamiast tego najlepiej powolnym ruchem odkręcać kierownicę, do momentu powrotu trakcji. Dzięki temu zmienimy rozkład sił działających na oponę, umożliwiając tym samym bieżnikowi ponowne przyklejenie się do drogi. W kolejnym etapie wyznaczamy kierownicą prawidłowy tor łuku, po którym chcemy się poruszać.

Możemy też delikatnie wcisnąć hamulec – tu jednak konieczne jest wyczucie, bo w innym razie pogorszymy stan rzeczy blokując koła lub wywołamy poślizg nadsterowny, o którym mowa niżej.

Poślizg nadsterowny

Tym razem mamy do czynienia z sytuacją odwrotną i to tylna oś odmawia nam posłuszeństwa. Jak wyprowadzić auto z poślizgu nadsterownego? Hasła klucze to kontra oraz szybki czas reakcji. Kiedy poczujemy, że tył pojazdu zaczyna uciekać na którąś ze stron, od razu kręcimy kierownicą w tym samym kierunku. Przykładowo chcąc skręcić w lewo, tył samochodu najprawdopodobniej będzie zarzucało na prawo, więc kierownicę także należy odkręcić w prawo. Kiedy poczujemy, że przyczepność wróciła, prostujemy koła, co pozwoli nam powrócić na właściwy tor jazdy.

Nie jest to proste, ponieważ wymaga wykształcenia prawidłowych odruchów oraz dużego wyczucia auta. Jeżeli nie jesteśmy profesjonalistami, ważne aby nie dodawać w tej sytuacji gazu, co zmniejszy nasz czas na reakcję i przyspieszy bieg wydarzeń. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie delikatne jego odjęcie, dzięki czemu powoli wytracimy prędkość.

Czy wiesz, że…

Wychodzenie z poślizgu w nowoczesnych samochodach ułatwia system ESP, czyli Electronic Stability Program. Jego zadaniem jest rozpoznawanie zagrożenia utraty przyczepności, a kiedy to nastąpi, redukcja mocy silnika oraz wyhamowywanie poszczególnych kół. Jeżeli na kokpicie w aucie świeci się żółta kontrolka przypominająca auto w poślizgu, oznacza to, że system został wyłączony lub uległ awarii. Natomiast jeśli kontrolka poślizgu miga, najprawdopodobniej system właśnie dba o Twoje bezpieczeństwo.