Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Przyczepność na mokrej nawierzchni – klasa przyczepności

aktualizacja: 25 lutego 2019
OPONEO.PL

Kiedy pada deszcz zdecydowanie trudniej jest zapanować nad pojazdem. Auto zaczyna się ślizgać oraz poruszać torem nie do końca zgodnym z poleceniami kierownicy. Drastycznie wydłuża się droga hamowania. W dużym stopniu odpowiada za to ogumienie. Czym zatem jest klasa przyczepności opon na mokrej nawierzchni?

Hamowania na mokrej nawierzchni jest mniej skuteczne niż na suchej drodze.

Hamowania na mokrej nawierzchni jest mniej skuteczne niż na suchej drodze.

 

Przyczepność – co to jest?

Nie sposób wyjaśnić czym jest przyczepność bez odniesienia się do zjawisk stricte fizycznych. W dużym uproszczeniu jest ona wynikiem nacisku i tarcia pomiędzy gumą a drogą. Podczas kontaktu tych dwóch powierzchni, ich cząsteczki ulegają deformacjom oraz poddają się różnym siłom.

Praktyka podpowiada, że samochód jest przyczepny wówczas, gdy „klei się do drogi”. Tor jazdy pokrywa się z tym wyznaczonym przez układ kierowniczy, a auto prowadzi się pewnie i stabilnie.

Na to, jak ogumienie będzie współpracowało z drogą, wpływa szereg czynników. Do najoczywistszych należą typ nawierzchni oraz właściwości opony. Znaczenie mają: rzeźba bieżnika, zastosowane składniki, a nawet sposób ich mieszania. Dlatego tak często producenci chwalą się innowacyjnymi mieszankami. Inżynierowi oponiarskich koncernów nieustannie pracują nad rozwiązaniami, które polepszą pracę cząsteczek i molekuł.

Kolejnymi czynnikami wpływającymi na przyczepność opon do nawierzchni może być ich wiek, stan techniczny czy poziom ciśnienia.

 

Współczynnik przyczepności opony
 

Parametr ten jest niezbędny dla określenia klasy przyczepności ogumienia na mokrej drodze. Elementy mające wpływ na współczynnik przyczepności opony to m.in. temperatura podłoża w trakcie testów oraz współczynnik siły hamowania. Nie bez znaczenia jest także rodzaj nawierzchni – im bardziej jest ona chropowata i porowata, tym jazda jest bardziej stabilna.

 

System etykietowania

Od 2012 roku każde nowe ogumienie jest opatrzone etykietą z informacjami dotyczącymi parametrów modelu. Jest to swoiste ABC opony. Europejskie oznaczenia opon dotyczą oporów toczenia (efektywności paliwowej), zewnętrznego hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Zwłaszcza ta ostatnia cecha może mieć ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania.

Przyczepność na mokrej nawierzchni B.

Przyczepność na mokrej nawierzchni B.

Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni

Przyczepność na mokrej nawierzchni badana jest w kontrolowanych warunkach, na torze pokrytym warstwą wody. Auto wyposażone w testowane opony rozpędzą się do 80km/h, a w wyznaczonym punkcie zaczyna hamować. Im hamowanie jest skuteczniejsze, tym wyżej ogumienie zostanie sklasyfikowane.

Efekty pracy badanego modelu porównuje się z wynikami opony referencyjnej. Ostateczna ocena wyrażana jest za pomocą liter od A do G, które następnie umieszczane są na etykiecie. A oznacza najlepsze właściwości ogumienia, a G najgorsze.

Różnica pokonanej drogi podczas hamowania to w przypadku skrajnych wyników aż 18 metrów. Jest to mniej więcej sześć długości małego, miejskiego auta. Łatwo więc zauważyć, że jest to odległość, która może zadecydować o czyimś życiu.

W systemie etykietowania wyróżnia się trzy typy opon:

Skala przyczepności opon zawiera siedem pozycji. Jednak oceny D nie przyznaje się modelom przeznaczonych do osobówek i aut dostawczych. Dzięki temu łatwiej jest rozpoznać ogumienie o lepszych właściwościach. Nota G natomiast nie jest przyznawana w ogóle.

Zwróć uwagę, że ocena jednego modelu opony może być różna w zależności od rozmiaru egzemplarza.

Od przyczepności opon na mokrej nawierzchni zależeć może nasze bezpieczeństwo.

Od przyczepności opon na mokrej nawierzchni zależeć może nasze bezpieczeństwo.

Przyczepność opon zimowych

System etykietowania nie odnosi się do zimowych osiągów, o czym warto pamiętać podczas zakupów. W przypadku zimówek ocena na etykiecie odnosząca się do przyczepności na mokrej nawierzchni, najczęściej będzie obniżona.

Choć wszystkie opony podlegają tym samym testom związanym z etykietowaniem, wyniki można różnie interpretować, w zależności od przeznaczenia modelu. Przyczepność na mokrym jest parametrem charakterystycznym dla ogumienia letniego.

Ogumienie letnie nie tylko musi być odporne na wyższe temperatury, ale powinno także doskonale radzić sobie podczas opadów deszczu. Charakteryzuje się zdecydowanie mniej ponacinaną rzeźbą bieżnika niż w oponach zimowych. Dzięki temu trakcja na suchej nawierzchni jest optymalna. Za przyczepność na mokrym odpowiada system rowków, który powinien efektywnie usuwać wodę spod kół, chroniąc tym samym, przed aquaplaningiem.

Producenci zimówek natomiast skupiają się na właściwościach pozwalających na pracę w niskich temperaturach i trudnych warunkach, związanych z zalegającym śniegiem, błotem oraz z lodem.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz