Podczas opadów deszczu, zwłaszcza obfitych, kierowcom trudniej jest zapanować nad samochodem. Zalegająca na drodze woda sprawia, że auto traci kontakt z nawierzchnią, a poziom przyczepności spada. Jazdę w takich warunkach ułatwić mają opony deszczowe. Czym wyróżniają się one od innych?

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni trzeba zachować ostrożność.

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni trzeba zachować ostrożność.

Opony letnie na deszcz

Pojęcie opon deszczowych odnosi się do modeli na lato, do których produkcji wykorzystywane są mieszanki doskonale zachowujące się na mokrych nawierzchniach. Tego typu ogumienie jest bardziej miękkie niż w standardowych propozycjach. Lepiej dopasowuje się do nierówności na drodze, dzięki czemu znacznie zwiększa się powierzchnia styku opony z nawierzchnią. Im ten obszar jest większy, tym lepsza jest przyczepność samochodu, a co za tym idzie, jazda jest bezpieczniejsza.

Najczęściej w ogumieniu na deszcz stosuje się kierunkową rzeźbę bieżnika lub asymetryczną z elementami kierunkowymi. Szerokie rowki efektywnie usuwają wodę spod kół, a samochód nie traci kontaktu z drogą. W porównaniu do standardowych letnich modeli dobre opony na deszcz posiadają głębszy i gęściej ponacinany bieżnik, co zwiększa jego wydajność i pozwala na szybszy przepływ dużych ilości płynu.

Aquaplaning

Aquaplaning (akwaplanacja) to niebezpieczne zjawisko związane z jazdą po mokrej nawierzchni. Występuje, gdy pomiędzy oponą a drogą tworzy się klin z wody, która nie może zostać odprowadzona przez bieżnik. Wówczas auto traci przyczepność, a ryzyko wpadnięcia w poślizg wzrasta.

Głębokość bieżnika a odprowadzanie wody

Im płytszy bieżnik, tym mniejsza ilość wody jest odprowadzana spod czoła opony, a co za tym idzie, wzrasta ryzyko aquaplaningu. Poniższy wykres przedstawia, jak zmienia się droga hamowania w zależności od głębokości rzeźby bieżnika. Przy 6,7 mm i początkowej prędkości 80 km/h, pełne zatrzymanie nastąpi po niecałych 29 metrach. Po osiągnięciu poziomu 1,6 mm (minimalnej głębokości bieżnika zgodnej z prawem), droga ta wydłuża się do ok. 42 metrów. To bardzo duża odległość, która może zaważyć  na bezpieczeństwie Twoim i innych uczestnikach ruchu.

Głębokośc bieżnika a droga hamowania - wykres

Aby opony deszczowe gwarantowały najlepsze osiągi, należy regularnie kontrolować stan bieżnika. Jeżeli osiągnie 3 mm, jest to wyraźny znak, że najwyższy czas na zakup nowego kompletu.

Opony motocyklowe na deszcz

Jazda motocyklem w deszczu wymaga dużego skupienia, ponieważ spływająca po drogach woda oraz zanieczyszczenia sprawiają, że pojazd ławo traci przyczepność. Oprócz nauki technik jazdy w takich warunkach warto też zadbać o właściwe ogumienie. Dobre opony na mokrą nawierzchnię, wyróżniają się nieco bardziej miękką mieszanką i bieżnikiem z szerokimi rowkami odprowadzającymi wodę. Niezależnie od tego, czy korzystamy z deszczowego ogumienia sportowego, czy z modeli turystycznych, warto zwrócić uwagę na poziom bieżnika i właściwe ciśnienie, co znacząco ułatwi poruszanie się motocyklem po zalanej wodą drodze.

Opony zimowe w deszczu

Opony zimowe doskonale sprawdzają się na śniegu, ale nie poradzą sobie tak dobrze na mokrej nawierzchni. Zimówki wgryzają się w puch i wręcz kleją do drogi, za co odpowiada gęsta sieć lameli. Te drobne nacięcia nie odprowadzają wody tak dobrze jak szerokie rowki, charakterystyczne dla letnich propozycji na deszcz. Efektem jest zmniejszona przyczepność pojazdu, dlatego jeśli podczas jazdy na oponach zimowych zaskoczy nas deszcz, należy zredukować prędkość i zachować szczególną ostrożność.