Opony letnie czy całoroczne? Na które lepiej się zdecydować? Jeśli wciąż zastanawiasz się nad tym, jaki typ ogumienia wybrać to ten artykuł może pomóc Ci podjąć decyzję. Sprawdź, które rozwiązanie jest dl Ciebie optymalne.

Przygotowaliśmy również wprowadzający zagadnienie film:

Opony letnie

Opony letnie są dedykowane do warunków pogodowych panujących w Polsce od wiosny do jesieni. Warunki użytkowania modeli letnich ogranicza temperatura: jeśli spada ona poniżej 7 stopni, ogumienie traci swoje właściwości trakcyjne.

Opony całoroczne, zwane też uniwersalnymi lub wielosezonowymi, łączą w sobie cechy modeli letnich oraz zimowych. Połączenie zalet dwóch sezonowych rodzajów ogumienia w jednej oponie jest dużym wyzwaniem. Nie bez powodu mówi się, że sztuka produkcji ogumienia polega na osiągnięciu odpowiednich kompromisów pomiędzy parametrami tak, aby zaspokoić oczekiwania użytkowników. Jednak im większy zakres warunków drogowych do uwzględnienia, tym zadanie to jest trudniejsze.

Po lewej opona całoroczna, po prawej letnia.

Po lewej opona całoroczna, po prawej letnia.

Opony letnie czy całoroczne? Różnice i podobieństwa

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz konturem, czyli kształtem.

Bieżnik opony całorocznej charakteryzuje się większą ilością lameli. Mają one zapewnić lepsze zachowanie ogumienia na śniegu. Jednak latem opona ze zbyt dużą ilością nacięć w bieżniku łatwo traci sztywność. To z kolei wpływa na jej przyczepność – pogarsza hamowanie i trakcję nie tylko na suchej, ale również na mokrej nawierzchni.

Zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i letnich stosuje się wszystkie trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe

W rzeźbach kierunkowych zaprojektowanych dla ogumienia całorocznego wyraźnie rozdzielone są funkcje poszczególnych części bieżnika. Bark ma zwykle mniej lamelek – odpowiada za jazdę latem, natomiast czoło, czyli centralna część bieżnika jest bogatsza w lamele i ma ułatwiać podróżowanie zimą.

Rzeźby asymetryczne modeli uniwersalnych pozwalają na wprowadzenie elementów odpowiedzialnych zarówno za cechy letnie, jak i zimowe. Mamy wtedy zwykle do czynienia z dwoma stronami bieżnika: letnią i zimową. Tzw. cechy letnie zwykle posiada strona "outside", czyli ta, która ma być umieszczona na zewnątrz.

Opona całoroczna z wyraźnym podziałem na część zimową bieżnika (wewnętrzna) i letnią (zewnętrzna).

Opona całoroczna z wyraźnym podziałem na część zimową bieżnika (wewnętrzna) i letnią (zewnętrzna).

Mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych są opracowane w taki sposób, aby zapewniać osiągi na akceptowalnym poziomie w każdej temperaturze. Mieszanka opon letnich jest bezkompromisowa – ma zapewniać osiągi w temperaturach tylko powyżej 7 stopni. Dlatego, wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć pułapu osiągów zarezerwowanych dla modeli letnich.

Kontur opony to, innymi słowy, obrys wokół bieżnika. Jest widoczny, gdy patrzy się na wprost bieżnika. Kontur opony wyznacza powierzchnię jej styku z nawierzchnią, dlatego jego wielkość ma duże znaczenia dla przyczepności opon.

Kontur opony letniej jest okrągły, co zapewnia niskie opory toczenia i dużą przyczepność w warunkach letnich. Kontur opony całorocznej jest masywny i przypomina kwadratowy kontur charakterystyczny dla opon zimowych. Masywne barki zapewniają dobrą przyczepność w warunkach zimowych, jednak latem powodują szybsze zużywanie bieżnika i zwiększenie zużycia paliwa.

Jakie są oznaczenia opon letnich i całorocznych?

Opony letnie nie mają typowych oznaczeń związanych z sezonem, do którego są dedykowane.

Oznaczenie opon wielosezonowych to symbol M+S („mud and snow”, czyli błoto i śnieg). Jest to znak stosowany w oponach całorocznych produkowanych na rynek amerykański. W europejskich realiach opony uniwersalne faktycznie zbliżone jest bardziej do modeli zimowych i posiada zwykle piktogram trzech szczytów ze śnieżynką (3PMSF). Obok tych symboli na oponie całorocznej często pojawia się napis ALL SEASON. Niekiedy producenci stosują indywidualne, dodatkowe symbole graficzne sugerujące, że opona może być użytkowana w ciągu całego roku, w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Oznaczenia występujące na oponach całorocznych.

Oznaczenia występujące na oponach całorocznych.

Opony letnie i całoroczne w testach

Opony całoroczne porównuje się często w zestawieniach z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Z dotychczasowych testów (np. ADAC czy „AutoBild”) wynika, że opony całoroczne wypadają gorzej niż wysoko ocenione opony sezonowe, jednocześnie dobre opony wielosezonowe wypadają lepiej niż najtańsze modele sezonowe.

Co do zasady, opony całoroczne wypadają w testach także gorzej od dobrych opon letnich. Pokazują to testy na suchych nawierzchniach, zarówno w kategorii hamowania, jak i prowadzenia (np. w teście „AutoBild” w rozmiarze 205/55 R16 z 2009 roku). Opony letnie wygrywają dzięki rzeźbie bieżnika oraz zastosowanej w nich mieszance gumy.

Zdarza się, że niektóre modele całoroczne dobrze wypadają w testach na mokrych nawierzchniach, zwłaszcza jeśli chodzi o aquaplaning, jak np. Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Choć opony te wypadają gorzej niż dobre opony letnie, mogą przewyższać wiele produktów z niższej półki (głównie najtańszych, mało znanych marek).

Zalety opon całorocznych

Opony całoroczne powinny nam zapewniać akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza przy umiarkowanych warunkach użytkowania. Stosując ogumienie całoroczne, zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej nagły nawrót w czasie wiosny. Dlatego ich główną zaletą jest uniwersalność.

Eksperci w swych opiniach dotyczących opon całorocznych są zgodni - modele wielosezonowe nie wymagają sezonowych wizyt w serwisach ogumienia w celu wymiany opon. Dzięki temu zaoszczędzamy czas i pieniądze – możemy martwić się wyłącznie sezonowym wyważaniem kół.

Opony wielosezonowe, czy warto?

Komplet dobrych opon całorocznych, oferowanych przez renomowanego producenta, może być lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych „sezonówek”. Rozwiązanie takie ma sens dla kierowców, których przebiegi roczne są niewielkie (mniej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie) i poruszają się głównie po mieście.

Dlaczego? Pokonując małe ilości kilometrów, umiarkowanym stylem głównie po mieście, nie jesteśmy w stanie zużyć opon sezonowych aż do utraty ich właściwości. Opony takie prędzej nam się zestarzeją niż zużyją. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że warunki, jakie spotykamy w mieście, stosunkowo rzadko mają charakter ekstremalny. Zdecydowanie lepiej po 4-5 latach i przebiegu, powiedzmy, 40 tys. km wymienić komplet opon całorocznych niż przez 10 lat użytkować dwa sezonowe komplety ogumienia.

Z uwagi na taką charakterystykę na rynku wtórnym najczęściej pojawiają się opony wielosezonowe 15 cali (lub opony wielosezonowe 16 cali) pasujące do aut miejskich oraz kompaktowych.

Bieżnik opony letniej.

Bieżnik opony letniej.

Zalety opon letnich

Największym atutem opon letnich w porównaniu z całorocznymi są ich osiągi. Jest to argument nie do podważenia. Opony są elementem wyposażenia samochodu mającym największy wpływ na bezpieczeństwo. Każda opona jest kompromisem, jednak kompromis w przypadku modeli całorocznych ma szerszy zakres – łączy osiągi wymagane zarówno zimą, jak i latem.

Porównując najlepsze opony letnie z najlepszymi wielosezonowymi na suchej i mokrej nawierzchni, ogumienie letnie będzie bezkonkurencyjne. Będzie lepiej hamować, a także zapewni lepszą kierowalność i trakcję oraz wyższy poziom komfortu (i mniejszy poziom hałasu). Zużyjesz na nich również mniej paliwa.

Kolejną zaletą jest to, że opony letnie są trwalsze niż modele uniwersalne. Trwałość to aspekt użytkowania, który nabiera znaczenia zwłaszcza przy dużych przebiegach. Trudno oprócz tego nie zauważyć, że opony samochodowe całoroczne są dużo droższe niż podobnej klasy egzemplarze letnie tego samego producenta.

Pamiętajmy też, że posiadanie samochodu średniej lub wyższej klasy również obliguje nas do posiadania opon letnich. Tylko letnie opony mogą sprostać większej mocy i większym wymaganiom stawianym przez nowoczesne pojazdy.

Opony całoroczne czy sezonowe?

Wybierz opony letnie, jeśli:

  • potrzebujesz maksymalnego poczucia bezpieczeństwa,

  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa),

  • jeździsz więcej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,

  • szukasz trwałych opon,

  • chcesz, by opony w jak najmniejszym stopniu wpływały na zużycie paliwa,

  • cenisz komfort i cichą pracę opon,

  • jeździsz dynamicznie.

Zobacz ofertę opon letnich

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

  • jeździsz głównie w mieście,

  • jeździsz mało, do 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,

  • jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych,

  • jeździsz spokojnie.

Zobacz ofertę opon całorocznych