Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot, wymiana i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-20

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie opony wybrać letnie czy całoroczne?

OPONEO.PL

Czy warto kupować opony letnie? Czy nie lepiej kupić całoroczne? Sprawdź, które rozwiązanie jest lepsze.

Zobacz film i przeczytaj artykuł:

Opony letnie a opony całoroczne

Opony letnie to opony dedykowane do warunków pogodowych panujących w miesiącach od wiosny do jesieni. Warunki użytkowania opon letnich ogranicza temperatura: jeśli spada ona poniżej 7 stopni, opony letnie tracą swoje właściwości trakcyjne.

Opony całoroczne, zwane też uniwersalnymi lub wielosezonowymi, łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych. Łączenie w jednej oponie cech opony letniej z zimową jest dużym wyzwaniem. Każda opona tworzy kompromis osiągów, który ma zaspokajać oczekiwania użytkowników. Jednak im większy zakres warunków do pogodzenia, tym zadanie to jest trudniejsze.

opona letnia a caloroczna - porownanie
Po lewej opona całoroczna, po prawej letnia.

Czym się różnią opony letnie od całorocznych?

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz konturem opony (kształtem).

Bieżnik opony całorocznej ma więcej lamel, niż opon letnich. Funkcją lamel jest zapewnienie lepszego zachowania opony na śniegu. Jednak w warunkach letnich, gdy bieżnik ma zbyt dużo lamel, opona traci na sztywności. To z kolei wpływa negatywnie na przyczepność opon: pogarsza hamowanie i trakcję zwłaszcza na suchej, ale też i mokrej nawierzchni.

Zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i letnich stosuje się wszystkie trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. 

W rzeźbach kierunkowych opon całorocznych wyraźnie rozdzielone są funkcje poszczególnych części bieżnika. Zwykle bark ma mniej lamelek - funkcja letnia, zaś czoło, czyli centralna część bieżnika jest bogatsza w lamele - funkcja zimowa.

Rzeźby asymetryczne opon całorocznych pozwalają na wprowadzenie elementów odpowiedzialnych za cechy letnie i zimowe. Mamy wtedy zwykle do czynienia ze strona letnią i zimową bieżnika. Zwykle cechy letniej posiada strona "outside" – strona, która ma być umieszczona na zewnątrz.

bieznik opony calorocznej
Opona całoroczna z wyraźnym podziałem na część zimową bieżnika (wewnętrzna) i letnią (zewnętrzna).

Mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych są opracowane w taki sposób, aby zapewniać osiągi na akceptowalnym poziomie zarówno w temperaturach znacznie poniżej jak i powyżej zera. Mieszanka opon letnich jest bezkompromisowa - ma zapewniać osiągi w temperaturach tylko powyżej 7 stopni. Dlatego, wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć pułapu osiągów zarezerwowanego dla opon letnich.

Kontur opony to innymi słowy obrys wokół bieżnika. Kontur jest widoczny patrząc na wprost bieżnika. Kontur opony wyznacza jej powierzchnię styku z nawierzchnią, dlatego jego wielkość ma duże znaczenia dla przyczepności opon.

Kontur opony letniej jest okrągły, co zapewnia niskie opory toczenia i dużą przyczepność w warunkach letnich. Kontur opony całorocznej jest masywny i przypomina kwadratowy kontur charakterystyczny dla opon zimowych. Masywne barki zapewniają dobrą przyczepność w warunkach zimowych, jednak latem powodują jedynie szybsze zużywanie bieżnika i zwiększenie zużycia paliwa.

Jakie są oznaczenia opon letnich i całorocznych?

Opony letnie nie mają typowych oznaczeń związanych z sezonem, do którego są dedykowane.

Opony całoroczne oznaczone są symbolem M+S (mud and snow, czyli błoto i śnieg). Jest to oznaczenie stosowane w oponach całorocznych produkowanych na rynek amerykański. W europejskich realiach opony całoroczne faktycznie zbliżone są bardziej do opon zimowych i posiadają zwykle piktogram trzech szczytów ze śnieżynką. Obok tych symboli na oponie całorocznej często pojawia się napis ALL SEASON. Niekiedy producenci stosują indywidualne, dodatkowe symbole graficzne sugerujące, że opona może być użytkowana w ciągu całego roku, w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

oznaczenia opony calorocznej
Oznaczenia występujące na oponach całorocznych.

Opony letnie i całoroczne w testach

Opony całoroczne porównuje się często w zestawieniach z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Z dotychczasowych testów (np. ADAC czy AutoBild) wynika, że opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, jednocześnie dobre opony całoroczne wypadają lepiej niż najtańsze opony sezonowe (jak tanie chińskie opony).

Co do zasady, opony całoroczne wypadają w testach gorzej od dobrych opon letnich. Pokazują to testy na suchych nawierzchniach, zarówno w kategorii hamowania jak i prowadzenia (np. w teście Autobild w rozmiarze 205/55R16 z 2009 roku). Opony letnie wygrywają dzięki zastosowanej w nich mieszance gumy oraz rzeźbie bieżnika.

Zdarza się, że niektóre modele całoroczne dobrze wypadają w testach na mokrych nawierzchniach, zwłaszcza jeśli chodzi o aquaplaning, jak np. Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Pomimo, że opony te gorzej wypadają niż dobre opony letnie, mogą jednak przewyższać wiele produktów z niższej półki (głównie najtańszych, chińskich marek).

Zalety opon całorocznych

Opony całoroczne powinny nam zapewniać akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza przy umiarkowanych warunkach użytkowania. Stosując opony całoroczne zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej powrót w czasie wiosny. Dlatego główną zaletą opon całorocznych jest ich uniwersalność.

Opony całoroczne nie wymagają sezonowych wizyt w serwisach ogumienia w celu wymiany opon. Dzięki temu zaoszczędzamy czas i pieniądze, nie należy jednak zapominać o okresowym wyważaniu kół.

Komplet dobrych opon całorocznych renomowanego producenta może być lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych opon sezonowych. Rozwiązanie takie ma sens, gdy nasze przebiegi roczne są niewielkie (mniej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie) i poruszamy się głównie po mieście.

Dlaczego? Pokonując małe ilości kilometrów, umiarkowanym stylem głównie po mieście, nie jesteśmy w stanie zużyć opon sezonowych aż do utraty ich właściwości. Opony takie prędzej nam się zestarzeją, niż zużyją. Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę, że warunki, jakie spotykamy w mieście stosunkowo rzadko mają charakter ekstremalny. Zdecydowanie lepiej po 4-5 latach i przebiegu powiedzmy 40 tys. km wymienić komplet opon całorocznych niż przez 10 lat użytkować dwa komplety opon letnich i zimowych.

bieznik opony letniej
Bieżnik opony letniej.

Zalety opon letnich

Największymi atutem opon letnich w porównaniu z oponami całorocznymi są ich osiągi. Jest to argument nie do podważenia. Opony są elementem wyposażenia samochodu mającym największy wpływ na bezpieczeństwo. Każda opona jest kompromisem, jednak kompromis w przypadku opon całorocznych ma szerszy wymiar: godzi osiągi niezbędne zarówno zimą jak i latem.

Porównując najlepsze opony letnie z najlepszymi całorocznymi zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, opony letnie będą bezkonkurencyjne. Opony te będą lepiej hamować, zapewniać lepszą kierowalność i trakcję, wyższy poziom komfortu i mniejszy poziom hałasu, będą również mniej paliwożerne.
Opony letnie są bardziej trwałe, niż opony całoroczne. Trwałość opon to aspekt użytkowania, który szczególnie istotny staje się przy dużych przebiegach, dodatkowo opony całoroczne są dużo droższe niż opony letnie podobnej klasy tego samego producenta.

Pamiętajmy też, że posiadanie samochodu średniej lub wyższej klasy również powinno obligować nas do posiadania opon letnich. Tylko letnie opony mogą sprostać większej mocy i większym wymaganiom stawianym przez nowoczesne pojazdy.

Jakie opony wybrać: letnie czy całoroczne?

Wybierz opony letnie, jeśli:

  • potrzebujesz maksymalnego poczucia bezpieczeństwa,
  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto - trasa),
  • jeździsz więcej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,
  • szukasz trwałych opon,
  • chcesz, by opony w jak najmniejszym stopniu wpływały na zużycie paliwa,
  • cenisz komfort i cichą pracę opon,
  • jeździsz dynamicznie.

Zobacz ofertę opon letnich


UWAGA!

Poszukujesz opon letnich doskonałej jakości i w atrakcyjnej cenie? Sprawdź ofertę marki Zeetex. To jedna z najlepszych marek opon klasy ekonomicznej, która dynamicznie się rozwija i aspiruje do segmentu premium. Są to opony bezpieczne, komfortowe, ekologiczne i tanie. Szczególnie polecamy modele:

Zeetex ZT1000 (opona asymetryczna)

Zeetex HP102+ (opona kierunkowa)

 

Zobacz dlaczego warto kupić opony marki Zeetex!

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

  • jeździsz głównie w mieście,
  • jeździsz mało, do 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,
  • jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych,
  • jeździsz spokojnie.

Zobacz ofertę opon całorocznych


dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (42)
Marek W 2010-02-10
Ja decyduje sie jednak na opony całoroczne z pełna swiadomoscia, utwierdziłem sie poprzeczytaniu. Mam matiza dojazd do pracy tylko po miescie tylko do pracy i raz w roku wakacje. Wydaje mi sie jak przecietny polski kierowca. To ze najlepsza opona całoroczna nie bedzie lepsza niz nagrorsza zimowa/letnia to oczywiste. Odpowiedz
applet 2017-03-03
Jezdze na wielosezonowych i jak najbardziej polecam dla normalnych kierowcow ktorym auto sluzy do przemieszczania a nie do zabawy, nie ma zadnych roznic w lecie czy zimie przy spokojnej jezdzie, bieznik zuzywa sie normalnie, ok 1mm na 15tys km, takze spokojnie wystarcza na 60tys km. Jak ktos robi 30tys rocznie i na granicy przyczepnosci bokiem to nie maja sensu. Odpowiedz
Adam 2014-09-17
Mam opony całoroczne Nexen n'priz 4s i są to nowoczesne opony wielosezonowe bo mają mieszankę silikonową. Opony dostosowują się do temperatury ,plus 30 twardnieją ,plus 7 miękną, minus 25 mięciutkie jak zimówki. Moja jazda to miasto i trasy opony przeszły wszyskie warunki pogodowe są rewelacyjne . Polecam kupno ale nowoczesnych opon całorocznych. Odpowiedz
eska1 2013-12-05
Każda pliszka swój ogonek chwali. To jednoznacznie wynika z zamieszczonych tekstów. A więc też się pochwalę: mam opony Matador wielosezonowe z 2002 r.założone w fabrycznie nowej OCTAVII, którą kupiłem wtedy w salonie. I nie narzekam ani na samochód, ani na opony. Teraz kupię też wielosezonowe, z tzw.górnej półki i jestem pewien,że wszystko będzie OK. Najważniejsze to jeździć z głową (normalną)a nie kapuścianą! Pozdrawiam. Odpowiedz
major major 2013-04-07
Wystarczy że raz się może zdarzyć taka sytuacja, że trochę zabraknie przyczepności i to może być koniec, także nie ma co, ja wiem że kierowcy się przyzwyczajają do swoich opon i jest dobrze, ma gorszą przyczepność to się jeździ inaczej, ma lepszą zaczyna się jeździć szybciej. A co do różnicy w zimie raz pożyczyłem wóz firmowy na wielosezonowych (nie znam marki) to najpierw nie mogłem wyjechać w ogóle z parkingu, ktoś mnie musiał popchnąć, następnie na pierwszym skrzyżowaniu o mało nie przydzwoniłem w szambowóz :), w swoim aucie mam michelin alpin2, różnica jest kosmiczna. Odpowiedz
123 2013-04-04
witam wszystkich , ja jeżdżę na wielosezonowych odkąd pamiętam.Obecnie mam Astre H z 2007 1,7 cdti, autko ma 100 KM, niby nie wiele jsk na te czasy,a opony które dostałem od ojca jeżdżą jak nowe,mimo że wyprodukowane w 1979 roku wielosezonówki.Długo długo założone były w dużym fiacie takim czerwonym,wersja exportowa.Kiedyś to robili dobrą gumę, zero sparciałości.Polecam opony wielosezonowe,ja jestem zadowolony.Pozdrawiam Wszystkich. Odpowiedz
szok 2013-04-05
123 2013-04-04
witam wszystkich , ja jeżdżę na wielosezonowych odkąd pamiętam.Obecnie mam Astre H z 2007 1,7 cdti, autko ma 100 KM, niby nie wiele jsk na te czasy,a opony które dostałem od ojca jeżdżą jak nowe,mimo że wyprodukowane w 1979 roku wielosezonówki.Długo długo założone były w dużym fiacie takim czerwonym,wersja exportowa.Kiedyś to robili dobrą gumę, zero sparciałości.Polecam opony wielosezonowe,ja jestem zadowolony.Pozdrawiam Wszystkich.
Przejdź do komentarza
@123 Wyprodukowane w 1979??!! To nie literówka? Nie ma szans, żeby nie sparciały.. Jazda na takich starociach to samobójstwo! A potem tyle wypadków... Odpowiedz
Robert 2013-01-16
Witam, Chciałem poprzeć kolegę "matias" dokładnie tak jak napisał. Kto z państwa posiadał opony całoroczne i sezonowe to od razu widać po wypowiedziach. Całoroczne nie są złe. Obecnie posiadam Danlopy Wintersporty i wcale nie są lepsze od całorocznych kormoranów, które posiadałem. Mam samochód wyposażony w ABS,TC,ESP i jakiś system BASS i też podzielam zdanie tych ktorzy twierdzą że żaden system mózgu nie zastąpi. Pewien młody człowiek wpadł w Olsztynie w przystanek i twierdził, że testował zimówki. Jak ktoś jest idiotą to żadne opony mu nie pomogą. Opony letnie sa dla tych, którzy lubią poruszać się szybko i dynamicznie. Na moich ukochanych letnich michelinkach wchodziłem w zakręty z takimi prędkościami, że panowie w BMW AUDI i innych lepszych furach (w zasadzie wszystkich)wymiękali przed moim lanosikiem. Najważniejsze są umiejętności i rozsądek. Kurde tylko jeden kozaczek był lepszy i to w corsie ale on jeździł kiedyś w rajdach. Odpowiedz
JOsh 2017-03-27
Robert 2013-01-16
Witam, Chciałem poprzeć kolegę "matias" dokładnie tak jak napisał. Kto z państwa posiadał opony całoroczne i sezonowe to od razu widać po wypowiedziach. Całoroczne nie są złe. Obecnie posiadam Danlopy Wintersporty i wcale nie są lepsze od całorocznych kormoranów, które posiadałem. Mam samochód wyposażony w ABS,TC,ESP i jakiś system BASS i też podzielam zdanie tych ktorzy twierdzą że żaden system mózgu nie zastąpi. Pewien młody człowiek wpadł w Olsztynie w przystanek i twierdził, że testował zimówki. Jak ktoś jest idiotą to żadne opony mu nie pomogą. Opony letnie sa dla tych, którzy lubią poruszać się szybko i dynamicznie. Na moich ukochanych letnich michelinkach wchodziłem w zakręty z takimi prędkościami, że panowie w BMW AUDI i innych lepszych furach (w zasadzie wszystkich)wymiękali przed moim lanosikiem. Najważniejsze są umiejętności i rozsądek. Kurde tylko jeden kozaczek był lepszy i to w corsie ale on jeździł kiedyś w rajdach.
Przejdź do komentarza
A Świstaka miałeś może chłopie wtedy obok siebie w roli pilota? Lanosikiem.. zawieszenie zmieniłeś, czy sprężyny wymontowałeś, że się nie bujał w tych rzeczonych zakrętach?? Odpowiedz
Paweł 2012-12-10
Ja też się zastanawiałem co zrobić, bo mam w moim Sportage napęd 4WD i założone przez poprzedniego właściciela wielozezonówki - myślałem że takie opony + napęd na 4 koła wystarczą ale wracając pewnego dnia wieczorkiem z rodzinką do domu z kościółka miałem pietra - przez godzinkę nasypało ze 2 cm świeżego śniegu , wąska droga i autko na poboczu a z naprzeciwka inne - prędkość ok 20 km/h ja po hamulcach a tu suprice - ABS pulsuje ale auto ważąze prawie 2 tony sunie dalej, dopiero jak zjechałem trochę na pobocze to udało się mi zatrzymać - wniosek zamówiłem zimówki tym bardziej ze sprzedałem Yariskę żony, która też będzie teraz jeździła KIĄ. Odpowiedz