Opony letnie czy całoroczne? Na które lepiej się zdecydować? Jeśli wciąż zastanawiasz się nad tym, jaki typ ogumienia wybrać, to ten artykuł może pomóc Ci podjąć decyzję. Sprawdź, które rozwiązanie jest dla Ciebie optymalne.

Warunki użytkowania modeli letnich ogranicza temperatura: jeśli spada ona poniżej 7 stopni, ogumienie traci swoje właściwości trakcyjne. Dlatego tego typu opony najlepiej sprawdzają się od wiosny do jesieni, a zimowe w pozostałym okresie. Czy jest więc miejsce na wersje całoroczne i właściwie do czego one służą?

Opony całoroczne zapewniają zrównoważone osiągi w zróżnicowanych warunkach - na nawierzchni suchej, mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni.

Opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi łączą w sobie cechy modeli letnich oraz zimowych. Połączenie zalet dwóch sezonowych rodzajów ogumienia w jednej oponie jest dużym wyzwaniem. Nie bez powodu zatem mówi się, że sztuka produkcji ogumienia całorocznego polega na osiągnięciu odpowiednich kompromisów pomiędzy parametrami tak, aby zaspokoić oczekiwania użytkowników. Jednak im większy zakres warunków drogowych do uwzględnienia, tym zadanie to jest trudniejsze. Czym kierować się, aby wybrać odpowiednie ogumienie do swojego stylu podróżowania?

Opony letnie czy całoroczne? Różnice i podobieństwa

Ogumienie całoroczne opiera się w głównej mierze na konstrukcji opon zimowych. Łatwo więc pomylić obydwie te wersje, ponieważ ich bieżniki są niemal identyczne.

Bieżniki opon: zimowej, całorocznej, letniej.

Założeniem produktów całorocznych jest zapewnienie w pierwszej kolejności bezpieczeństwa w warunkach zimowych, a następnie letnich, co doskonale obrazuje wygląd ich bieżnika. Można rzec w skrócie, że to pewnego rodzaju kompromis, którego użytkownik powinien mieć świadomość, decydując się na wybór tego typu opon.

Zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i letnich stosuje się wszystkie trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.

W rzeźbach kierunkowych zaprojektowanych dla ogumienia całorocznego wyraźnie rozdzielone są funkcje poszczególnych części bieżnika. Bark ma zwykle mniej lamelek – odpowiada za jazdę latem. Natomiast czoło, czyli centralna część bieżnika, jest bogatsza w lamele i ma ułatwiać podróżowanie zimą.

Rzeźby asymetryczne modeli wielosezonowych pozwalają na wprowadzenie elementów odpowiedzialnych zarówno za cechy letnie, jak i zimowe. Mamy wtedy do czynienia z dwoma stronami bieżnika: letnią i zimową. Tzw. cechy letnie zwykle posiada strona „outside”, czyli ta, która ma być umieszczona na zewnątrz.

Mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych są opracowane w taki sposób, aby zagwarantować osiągi na akceptowalnym poziomie w każdej temperaturze, aczkolwiek ma to to związek z pewnym stylem jazdy. Ten typ opon ze względu na swoją charakterystykę jest rekomendowany do aut o przebiegach miejskich w granicach 15 tysięcy km rocznie. Wtedy opona całoroczna sprawdza się najlepiej, dając nam gwarancję pełnej mobilności i wygody przez cały rok. Powyżej tego przebiegu oraz zwiększonej intensywności tras poza miejskich rekomendowanym rozwiązaniem, pozostają tradycyjnie dwa komplety opon na lato i zimę.

Kolejną kwestią jest kontur opony (obrys wokół bieżnika). W modelach letnich jest on okrągły, co zapewnia niskie opory toczenia i dużą przyczepność. Obrys opony całorocznej jest masywny i przypomina kwadratowy kontur charakterystyczny dla ogumienia zimowego. Mocne barki zapewniają dobrą przyczepność zimą, jednak latem powodują szybsze zużywanie bieżnika i zwiększenie zużycia paliwa.

Jakie są oznaczenia opon letnich i całorocznych?

Wybierając oponę całoroczną trzeba zwrócić uwagę na jej oznaczenia. Mamy ich kilka, stanowiących o tym, czy ma ona certyfikowane parametry opony zimowej czy też nie.

Na modelach wielosezonowych znajdziemy symbol M+S („mud and snow”, czyli błoto i śnieg). Jest to znak stosowany w oponach całorocznych produkowanych na rynek amerykański – nie posiadają one homologacji zimowej! W europejskich realiach spotkamy się z oznaczeniem (3PMSF) na boku opony w formie piktogramu trzech szczytów ze śnieżynką, co jest istotną informacją dla kierowcy o homologacji zimowej i jest tożsame z oznaczeniem na oponach zimowych.

Oznaczenia spotykane na oponach całorocznych.

Opony letnie nie posiadają specyficznego oznaczenia, które sugerowałoby ten konkretny typ, dlatego, aby odróżnić ją od całorocznej, warto przyjrzeć się rzeźbie bieżnika.

Michelin CrossClimate – najbardziej znana opona całoroczna!

Michelin CrossClimate to jedna z najbardziej rozpoznawalnych opon w tym segmencie – można rzec pionier technologiczny w tej kategorii. Francuski producent połączył wiedzę z wieloletnich badań dotyczących pogody oraz charakterystyki mieszanek w różnych temperaturach. Na tej podstawie stworzył on jako pierwszy na świecie letnią oponę z homologacją zimową.

Skąd to podejście? Badania pokazały, że klimat się ociepla i większość czasu poruszamy się w warunkach letnich, co rzutuje na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy podróżujących. Jeżeli około 90% czasu spędzamy w takich temperaturach to naturalne jest, iż produkt w pierwszej kolejności powinien posiadać taką charakterystykę.

Gdzie tkwi sukces tej opony i co sprawia że jest tak wyjątkowa?  Przede wszystkim w zastosowanej technologii. Michelin CrossClimate posiada mieszankę, która dostosowuje się do panujących warunków na drodze, co stanowi przewagę nad innymi produktami w tej kategorii. Zaawansowane technologie pozwoliły na stworzenie modelu, którego bazę stanowiła opona letnia, a nie jak dotychczas zimowa. Biorąc pod uwagę zmieniający się klimat to iście nowatorskie rozwiązanie, a przy tym niezwykle skuteczne. To dzięki temu możliwa jest jazda latem i zimą bez kompromisów w postaci ograniczonych osiągów, co często można spotkać w standardowych modelach całorocznych. Ponadto cała seria od Michelin gwarantuje utrzymywanie maksymalnie wysokich parametrów przez cały okres jej eksploatacji.

Bieżnik opony Michelin CrossClimate.

Więcej informacji na temat serii CrossClimate możemy się dowiedzieć z wypowiedzi eksperta Michelin:

Opona w momencie wprowadzania na rynek zmieniła postrzeganie kategorii opon całorocznych i szybko stała się najbardziej rozpoznawalnym produktem w tej kategorii. Jej fenomen był oparty o zaawansowaną technologie, którą pozwoliła po raz pierwszy stworzyć oponę letnią z homologacją zimową. Wcześniej stosowano jako bazę jako oponę zimową i adaptowano ją do warunków letnich, co skutkowało złą reputacją tej kategorii, gdyż opona zimowa ma niezadowalający performance w letnich warunkach. Tu dzięki technologii udało się osiągnąć dla konsumentów poruszających się w miastach i robiących przeciętnie do 15 tys. km rocznie idealny produkt posiadający charakterystykę letniej opony (90% użytkowania) i zabezpieczającą nas w warunkach zimowych posiadając oznaczenie 3PMSF. Biorąc pod uwagę zmieniający się klimat jest to idealne rozwiązanie dla wyżej wspomnianej grupy odbiorców. Produkt posiada szeroką gamę rozmiarów oraz stanowi pierwsze wyposażenie np.: Mercedes Benz.

Ten model to bezapelacyjny faworyt w kategorii opon całorocznych, na których można bezproblemowo poruszać się latem i zimą. Od momentu pojawienia się go na rynku, francuski producent zyskał prawdziwą perełkę w swojej ofercie. Najwyższe noty w corocznych testach opon oraz zadowalające opinie użytkowników nie pozostawiają złudzeń co do tego, że CrossClimate nadają się do jazdy cały rok, bez względu na zmienne warunki pogodowe.

CrossClimate – opony letnie z homologacją zimową. 

Opinie użytkowników Oponeo.pl, którzy mieli okazję przetestować innowacyjną serię Michelin CrossClimate:

Większość jeżdżę po mieście, opony sprawują się świetnie. Latem autostrada w deszczu prędkość 120-130 cicho - zachowywały się bardzo dobrze. Niedawno wróciłem z zaśnieżonych Tatr, pod stromą górę dały rade. Jestem bardzo zadowolony, szczerze polecam. vmarkacz

Polecam wszystkim te opony. Przed zakupem zastanawiałem się, jak będą zachowywać się na deszczu śniegu czy w słoneczny dzień. Po przejechaniu 16500 km mogę spokojnie je polecić każdemu. Paweł

Opony Michelin CrossClimate ze względu na swoje nowatorskie podejście wzbudziły także zainteresowanie znanego i cenionego kierowcy rajdowego Krzysztofa Hołowczyca, który tak wypowiedział się na temat tego przełomowego produktu:

Czy można było połączyć dwa różne światy? Czy wyobrażaliście sobie, że opona letnia będzie dobrze jechała po śniegu? Albo, że opona zimowa będzie potrafiła bardzo dynamicznie zahamować na suchym asfalcie? To się wydarzyło! Michelin CrossClimate - opona, która łączy cechy opony letniej i opony zimowej w pełni. Pierwszy raz udało się w historii połączyć cechy, które wydawały się niemożliwe do połączenia. Nie wierzyłem, że letnia opona może jeździć po śniegu, albo, że zimowa opona będzie hamowała bardzo dobrze na suchej nawierzchni. Dokładnie ta opona pokazuje te cechy. To jest niesamowite, że udało się to połączyć, że i mieszanka i rzeźba bieżnika daje szansę na fenomenalne wykorzystanie tej opony w zasadzie w każdych warunkach. Mokry asfalt - trzyma, śnieg - bardzo dobrze rusza, bardzo dobrze hamuje. Michelin CrossClimate - to się wydarzyło.

Krzysztof Hołowczyc z oponą Michelin CrossClimate.

Francuski producent na bazie swojego sukcesu szybko rozwinął gamę produktową, oferując Michelin CrossClimate dla aut typu SUV czy mini vanów. Co ciekawe, uzyskał też homologację tych opon od niemieckich producentów, takich jak Mercedes czy Audi.

Opony letnie i całoroczne w testach

Opony całoroczne porównuje się często w zestawieniach z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Z dotychczasowych testów (np. ADAC czy „AutoBild”) wynika, że opony całoroczne wypadają gorzej niż wysoko ocenione opony sezonowe, jednocześnie dobre opony wielosezonowe wypadają lepiej niż najtańsze modele sezonowe. Pokazują to testy na suchych nawierzchniach, zarówno w kategorii hamowania, jak i prowadzenia (np. w teście „AutoBild” w rozmiarze 205/55 R16 z 2009 roku). Opony letnie wygrywają dzięki rzeźbie bieżnika oraz zastosowanej w nich mieszance gumy.

Zdarza się, że niektóre modele całoroczne dobrze wypadają w testach na mokrych nawierzchniach, zwłaszcza jeśli chodzi o aquaplaning, jak np. Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Choć ogumienie to wypada nieco słabiej niż dobre opony letnie, mogą przewyższać Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Choć ogumienie to wypada niecwiele produktów z niższej półki (głównie najtańszych, mało znanych marek).

Jak w testach plasują się opony Michelin CrossClimate? Pierwszy model francuskiego producenta został sprawdzony w teście opon całorocznych Autobild w rozmiarze 195/65 R15 w 2015 roku. Na wyróżnienie zasługiwały najlepsze oceny w kategoriach hamowania na suchej nawierzchni, a także stosunku jakości do ceny. Michelin CrossClimate+ (druga generacja) z kolei testowane były przez tę samą organizację w 2018 roku. Zajęły one pierwsze miejsce pod względem trwałości, podkreślając tym samym gwarancję długiej eksploatacji, a także drugą lokatę w próbie hamowania na suchej nawierzchni, czym potwierdzono wybitne osiągi całej serii opon.

Zalety opon całorocznych

Opony całoroczne powinny nam zapewniać akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza przy umiarkowanych warunkach użytkowania. Stosując ogumienie całoroczne, zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej nawrót w czasie wiosny. Dlatego ich główną zaletą jest uniwersalność.

Eksperci w swych opiniach dotyczących opon całorocznych są zgodni – modele wielosezonowe nie wymagają sezonowych wizyt w serwisach ogumienia w celu wymiany opon. Dzięki temu zaoszczędzimy czas i pieniądze – możemy martwić się wyłącznie sezonowym wyważaniem kół, które wykonamy w dowolnym momencie, nie czekając w kolejkach u wulkanizatora.

Opony wielosezonowe, czy warto?

Komplet dobrych opon całorocznych, oferowanych przez renomowanego producenta, może być lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych „sezonówek”. Rozwiązanie takie ma sens dla kierowców, których przebiegi roczne są niewielkie (mniej niż 15 tysięcy kilometrów rocznie) i poruszają się głównie po mieście.

Dlaczego? Pokonując małe ilości kilometrów, umiarkowanym stylem głównie po mieście, nie jesteśmy w stanie zużyć opon sezonowych aż do utraty ich właściwości. Opony takie prędzej nam się zestarzeją niż zużyją. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że warunki, jakie spotykamy w mieście, stosunkowo rzadko mają charakter ekstremalny. Zdecydowanie lepiej po 4-5 latach i przebiegu powiedzmy, 40 tys. km wymienić komplet opon całorocznych niż przez 10 lat użytkować dwa sezonowe komplety ogumienia.

Z uwagi na taką charakterystykę na rynku wtórnym najczęściej pojawiają się opony wielosezonowe 15 cali (lub opony wielosezonowe 16 cali) pasujące do aut miejskich oraz kompaktowych.

Zalety opon letnich

Największym atutem opon letnich w porównaniu z całorocznymi są ich osiągi. Jest to argument nie do podważenia. Opony są elementem wyposażenia samochodu, mającym największy wpływ na bezpieczeństwo. Każda opona jest kompromisem, jednak kompromis w przypadku modeli całorocznych ma szerszy zakres – łączy osiągi wymagane zarówno zimą, jak i latem.

Porównując najlepsze opony letnie z najlepszymi wielosezonowymi na suchej i mokrej nawierzchni, ogumienie letnie będzie bezkonkurencyjne. Będzie lepiej hamować, a także zapewni lepszą kierowalność i trakcję oraz wyższy poziom komfortu.

Opony letnie posiadają wiele niepodważalnych zalet.

Opony całoroczne czy sezonowe?

Wybierz opony sezonowe, jeśli:

  • potrzebujesz maksymalnego poczucia bezpieczeństwa,
  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa),
  • jeździsz więcej niż 15 tysięcy kilometrów rocznie,
  • jeździsz dynamicznie.

Zobacz ofertę opon letnich

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

  • jeździsz głównie w mieście,
  • jeździsz mało, do 15 tysięcy kilometrów rocznie,
  • jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych,
  • jeździsz spokojnie.

Zobacz ofertę opon całorocznych