Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opór toczenia opony – jak wpływa na nasze finanse?

aktualizacja: 27 czerwca 2018
OPONEO.PL

Na nasze opony działają różne siły. Grawitacja, opór powietrza, przyczepność nawierzchni, masa i wiele innych. Samochód chcąc się poruszać, musi te siły przezwyciężać. Opór toczenia wpływa nie tylko na osiągi, ale przede wszystkim na nasze portfele. Sprawdź, czym jest współczynnik tarcia tocznego i co może oznaczać dla użytkownika.

Czym jest opór toczenia opony? 

Gdyby zupełnie gładka opona toczyła się po idealnie równej nawierzchni, nie podlegałaby zewnętrznemu spowalnianiu. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Na nasz pojazd działają siły fizyki, które utrudniają poruszanie. Mimo to wciąż jesteśmy w ruchu, a elementy przeciwdziałające temu, nazywamy właśnie oporem toczenia. Jest to zoptymalizowany stosunek między wkładaną w poruszanie energią a zewnętrznymi czynnikami spowalniającymi.

 

Na nasze koła w trakcie jazdy działają różne siły.

Na nasze koła w trakcie jazdy działają różne siły.

Jak opory toczenia wpływają na spalanie? 

W trakcie jazdy opona cyklicznie ugina się w kontakcie z nawierzchnią, by po momencie wrócić do swojego pierwotnego kształtu. Powstające w ten sposób chwilowe odkształcenia są przyczyną utraty energii, której odzyskanie wiąże się dla nas z dodatkowymi kosztami. 

Opory toczenia stanowią 70% sił działających na nasze opony. Utrudniona aerodynamika sprawia, że pokonanie tej samej odległości wiąże się z większym zużyciem paliwa.

Opory toczenia opon a zużycie paliwa.

Niskie opory toczenia samochodu to nawet 0,25 litra paliwa mniej przy pokonanych 100 km. Ilość może nie wydawać się imponująca, ale jeśli zestawimy to z tym, że kierowca w naszym kraju przeciętnie pokonuje ok. 20000 km rocznie, to oszczędność może być odczuwalna. 

 

Obejrzyj nasz filmik i sprawdź jak opony wpływają na oszczędności w zużyciu paliwa! 

 

 

Warto wiedzieć!

 

Niskie opory toczenia to nie tylko mniejsze spalanie paliwa.

 

…odpowiednio zoptymalizowane tarcie toczne pozwala również na oszczędniejsze zużycie płynów eksploatacyjnych samochodu.

 

Opony o niskim oporze toczenia mają także pozytywny wpływ na środowisko, obniżając emisję CO2 do atmosfery. 

 

Co wpływa na wysokość oporów toczenia? 

Na poziomy oporów toczenia naszych opon wpływa kilka kluczowych czynników. Najważniejsze z nich to: 

 

  • Opór aerodynamiczny – czyli opór, który stawia naszym kołom otaczające je powietrze. Wartość oporu aerodynamicznego opony rośnie wraz z prędkością i może stanowić od 0% do 15% całkowitej wartości oporów toczenia. 

  • Masa – im mniejsza jest masa pojazdu i ogumienia, tym niższe są opory toczenia. Lżejszą wagą cechują się wąskie opony niskoprofilowe. Wysokość modelu ma również wpływ na jego sztywność, im jest ona niższa, tym mniejsze są opory. 

  • Budowa i kształt bieżnika – zastosowana mieszanka i zoptymalizowany kształt bieżnika mogą obniżyć współczynnik tarcia tocznego nawet o 60%.

  • Mikropoślizg – to zjawisko związane z utratą przyczepności w wyniku powstających odkształceń na przestrzeni opony. Poszczególne jej części ulegają minimalnym poślizgom, wytracając energię. Udział tego zjawiska w oporach toczenia jest stosunkowo niewielki. Przy jeździe na wprost jest on mniejszy niż 5%. Może ulegać wzrostowi w przypadku gwałtownego przyśpieszania, hamowania lub nagłej zmiany kierunku. 

  • Poziom ciśnienia w oponie niedostateczny poziom ciśnienia powoduje wzrost przylegania ogumienia do nawierzchni. Zbyt niskie bary w oponie wiążą się ze zwiększeniem oporów toczenia nawet o 30%.

 

Wpływ poszczególnych zjawisk na opór toczenia pokazany jest na prostym schemacie: 

 

O oporach toczenia - schemat

Obniżenie poziomu oporu toczenia = spadek przyczepności opony. Czy to prawda? 

Panuje przeświadczenie, że negatywnym skutkiem obniżania poziomu oporu toczenia jest spadek przyczepności. Stwierdzenie to miało pokrycie w rzeczywistości w przypadku starszych modeli. Współczesna technologia oraz zaawansowane mieszanki gumowe przystosowane do produktów o niskich oporach niwelują negatywne skutki, zapewniając wysoką trwałość i  przyczepność opon. 

 

Poniższy wykres pokazuje zależności: współczynnik przyczepności opony a opory toczenia, biorąc pod uwagę różne rodzaje mieszanek.

opory-toczenia_XKQ-0

Opór toczenia a etykieta opony. Jak czytać oznaczenia?

Do 2012 roku jedynym sposobem na sprawdzenie oporów toczenia modelu było zapoznanie się z opisami handlowymi, opiniami kierowców, wynikami testów ADAC lub magazynów motoryzacyjnych. Sytuacja zmieniła się wraz z wejściem w życie obowiązkowych etykiet, które dotyczą: efektywności paliwowej, przyczepności (hamowanie na mokrej nawierzchni) oraz głośności opon. Od tego momentu możemy łatwo sprawdzić poziom oporów toczenia w nowej oponie (oznaczone czerwoną ramką na ilustracji). Im wyższa klasa paliwowa, tym niższy współczynnik tarcia toczonego.

Jak wybrać opony o niskim oporze toczenia?

Klasy opon: Panuje przekonanie, że im droższa opona, np. należąca do segmentu klasy premium (polularnie nazwane, jako opony klasy AA), tym mniejsze opory toczenia. Tymczasem sprawdza się to tylko w niektórzych przypadkach. opony o najmniejszym oporze toczenia należą do różnych klas i przedziałów cenowych. Klasyfikacja opon ze względu na cenę, nie jest najlepszym rozwiązaniem, warto porównać etykiety opon należących do różnych klas (popularnie funkcjonują jako: opony klasy B, opony klasy C).

Etykieta opony

Etykieta opony - opis.

Opór toczenia opony – tabela: 

Efektywność paliwowa określana jest na podstawie współczynnika oporu toczenia – RRC. Im wyższy jest współczynnik, tym niższa klasa efektywności i większe zużycie paliwa. Wyznaczniki dla poszczególnych kategorii ilustrują poniższe tabele. 

 

Klasa efektywności:

RRC w kg/t:

 

   Samochody osobowe:

Samochody dostawcze:

A

RRC ≤ 6,5

RRC ≤ 5,5

B

6,6 ≤ RRC ≤ 7,7

5,6 ≤ RRC ≤ 6,7

C

7,8 ≤ RRC ≤ 9,0

6,8 ≤ RRC ≤ 8,0

D

-

 

E

9,1 ≤ RRC ≤ 10,5

8,1 ≤ RRC ≤ 9,2

F

10,6 ≤ RRC ≤ 12,0

9,3 ≤ RRC ≤ 10,5

G

RRC ≥ 12,1

RRC ≥ 10.6

 

    

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (5)
krystian 2010-06-22
Ciekawy artykuł. Trochę mi to przybliżyło te całe opory toczenia. Wynika, więc że niższe opory toczenia nie oznaczają wcale gorszej przyczepności. Odpowiedz
sd 2014-06-25
Źródło : http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne Czynniki wpływające na opór toczenia opony: Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną: O oporze toczenia koła z oponą decyduje podłoże jak i rozpraszanie energii występujące podczas uginania ścian opony. Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną: Materiał - guma z większą zawartością siarki powoduje mniejszy opór toczenia opony. Rozmiar opony - opór toczenia odpowiada ugięciu ścian opony oraz powierzchni kontaktu z podłożem. Przy tym samym ciśnieniu szersze opony rowerowe mają mniejsze ugięcie i z tego powodu mniejszy opór toczenia (aczkolwiek większy opór powietrza). Stopień napompowania - mniejsze ciśnienie w oponach skutkuje większym ugięciem ścian opony a co za tym idzie większym tarciem tocznym. Tarcie wewnętrzne w odkształcanych ścianach opony powoduje straty energii i może doprowadzić do przegrzania i "wystrzału" opony. Za mocno napompowane opony niekoniecznie zmniejszają ogólny opór toczenia, kiedy opona przeskakuje nad nierównościami drogi, energia jest rozpraszana w wyniku poślizgu. Ugięcie ścian opony nie jest bezpośrednim wskaźnikiem miary tarcia tocznego. Wysokiej jakości opony z elastyczną osnową umożliwiają znacznie większe odkształcenie przypadające na jednostkę traconej energii niż opony o sztywnych ścianach. Rzeźba bieżnika opony ma duży wpływ na opór toczenia. Im "grubszy" wzór bieżnika, tym większy opór toczenia. Dlatego też "szybkie" opony rowerowe mają drobny bieżnik, a ciężarówki zużywają mniej paliwa, kiedy bieżnik jest zużyty. Mniejsze koła mają większy opór toczenia niż duże. Odpowiedz
a_rekin 2012-10-16
Ja się wypowiem od strony praktycznej.Miałem opony letnie Cooper w CR-V zmienilem na Yokohama Geolander.Opór jest tak duży że prędkość maksymalna spadła o około 20km/h,przyspieszenie siadło-myślałem że coś z silnikiem się stało,nie wspominając o większej ilości zużytego paliwa.Istnieje jednak możliwość minimalnego ominięcia oporu pompując oponę.W moim przypadku 3,3 atmsosfery częściowo naprawiło problem pewnie kosztem zawieszenia.Teraz jednak zanim się kupi oponę to producent ma obowiązek poinformować o oporze toczenia stosowną naklejką na oponie. Odpowiedz
Robert I. Bielecki 2011-03-15
Mniejsze opory toczenia nie oznaczają wcale mniejszego zużycia paliwa, co doskonale widać na przykładzie tzw. eko opon i ogumienia chińskiego - to wiedza praktyczna wobec wycinkowej teoretycznej. Po polsku piszemy małe zużycie paliwa i małe opory (sam pisałeminaczej dopóki nie wyjaśnił mi tego zacny polonista). Odpowiedz
Dave 2011-04-17
Robert I. Bielecki 2011-03-15
Mniejsze opory toczenia nie oznaczają wcale mniejszego zużycia paliwa, co doskonale widać na przykładzie tzw. eko opon i ogumienia chińskiego - to wiedza praktyczna wobec wycinkowej teoretycznej. Po polsku piszemy małe zużycie paliwa i małe opory (sam pisałeminaczej dopóki nie wyjaśnił mi tego zacny polonista).
Przejdź do komentarza
@Robert I. Bielecki Nawet poprawnie napisana bzdura pozostaje bzdurą Odpowiedz