Opony na zimę muszą być przystosowane do jazdy w naprawdę zróżnicowanych warunkach. Śnieg, lód, błoto, woda, a do tego niskie temperatury. Jest się z czym mierzyć! Jak z zadaniem stworzenia ogumienia na ten trudny sezon radzą sobie producenci opon? Sprawdzili to specjaliści z ADAC, którzy w tym roku skoncentrowali się na modelach w popularnych rozmiarach 195/65 R15 oraz 225/50 R17.  

Które opony zimowe okazały się najlepsze według ADAC?

W jaki sposób ADAC ocenia opony?

ADAC, to niemiecki automobilklub, który od prawie 120 lat dba o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jednym z działań, podejmowanych przez tę uznaną organizację, jest testowanie opon, dzięki czemu co sezon możemy bliżej przyjrzeć się właściwościom co najmniej kilkunastu modeli.

Ranking ADAC tworzony jest na podstawie szczegółowo określonej metodologii, mającej na celu jak najrzetelniejsze zbadanie istotnych cech ogumienia. Ważne jest to, że za każdym razem testom poddawane są opony z ogólnodostępnych punktów dystrybucji, a producenci nie mają wpływu na działania organizatora. Wybrane modele reprezentują różne segmenty cenowe, przez co niejednokrotnie w historii wyniki potrafiły zaskoczyć.

Ogromna waga przykładana jest też do systemu oceniania. Ten skonstruowany jest tak, by docenić ogumienie o zrównoważonych osiągach, radzące sobie w zróżnicowanych warunkach. Każda opona ma możliwość wykazania się w następujących kategoriach:

  • zachowanie na mokrej nawierzchni (30% oceny końcowej),
  • zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20% oceny końcowej),
  • zachowanie na suchej nawierzchni (15% oceny końcowej),
  • zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10% oceny końcowej),
  • żywotność (10% oceny końcowej),
  • zużycie paliwa (10% oceny końcowej),
  • generowany hałas (5% oceny końcowej).

Zasada jest następująca: im mniej przyznanych punktów, tym lepiej. W zależności od liczby oczek ogumienie oceniane jest jako bardzo dobre, dobre, zadowalające, dostateczne albo niedostateczne, co tyczy się tak samo not cząstkowych, jak ogólnych. Ciekawostką jest to, że ocenę bardzo dobrą zarezerwowano dla zaawansowanych technologicznie modeli z przyszłości, z którymi dzisiejsze rozwiązania jeszcze nie mogą się równać.

Dowiedz się więcej!

W zeszłym roku pod lupę wzięto rozmiary 205/55 R16 oraz 235/55 R17. Sprawdź, które opony wypadły najlepiej w rankingu ADAC 2020/2021!

Test opon zimowych ADAC 2021/2022 w rozmiarze 195/65 R15

195/65 R15 to jeden z najczęściej wybieranych rozmiarów opon, dlatego nie powinno nikogo dziwić, że specjaliści ADAC postanowili przyjrzeć się właśnie jemu. Spośród 17 modeli, które przeszły rygorystyczne testy niemieckiej organizacji, cztery uznano za dobre, a jedenaście uzyskało notę „zadowalającą”. Tylko propozycja od Kumho została zaopiniowana jako dostateczna, co ostatecznie nie jest najgorszym możliwym wynikiem.

Jeśli przyjrzymy się rankingowym czołówkom z tego roku, okaże się, że należą one do marek premium.

ModelPunktyOcena końcowa
Dunlop SP Winter Response 22,2dobra (gut)
Goodyear Ultra Grip 9+2,2dobra (gut)
Michelin Alpin 62,3dobra (gut)
Vredestein Wintrac2,3dobra (gut)
BF Goodrich g-Force Winter 22,6zadowalająca (befriedigend)
Continental WinterContact TS 8602,7zadowalająca (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0zadowalająca (befriedigend)
Falken Eurowinter HS013,0zadowalająca (befriedigend)
Laufenn i FIT+ LW31+3,0zadowalająca (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,0zadowalająca (befriedigend)
Yokohama BlueEarth *Winter V9063,1zadowalająca (befriedigend)
Barum Polaris 53,2zadowalająca (befriedigend)
Nokian WR Snowproof3,3zadowalająca (befriedigend)
General Tire Altimax Winter 33,5zadowalająca (befriedigend)
GT Radial Winterpro23,5zadowalająca (befriedigend)
Kumho Wintercraft WP513,6dostateczna (ausreichend)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/

Dunlop SP Winter Response 2 i Goodyear Ultra Grip 9+

Pierwsze dwa miejsca w teście należą do modeli premium z koncernu Goodyear, które uzyskały równe noty punktowe w klasyfikacji ogólnej, wynoszące po 2,2. ADAC w podsumowaniu podkreśla, że opony te dobrze sprawdzają się na wszystkich nawierzchniach.

Dunlop SP Winter Response 2 dał prawdziwy popis w kategoriach zachowania na śniegu i suchej nawierzchni. Wśród innych jego zalet, które znalazły odzwierciedlenie w teście, wymienić można wpływ na niskie zużycie paliwa przez samochód. Co stoi za tak znakomitym wynikiem? Zapewne bieżnik, wyposażony w system lameli ułożonych pod kątem 45 stopni oraz duża liczba rowków. Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie z trakcji oraz skrócenie drogi hamowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Producent wykorzystał także centralne żebro, mające zwiększać przyczepność auta oraz precyzję jego prowadzenia.

Model Goodyear Ultra Grip 9+ doceniony został m.in. za właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Jakby tego było mało, znalazł się w gronie opon, które według ustaleń ADAC najlepiej radzą sobie na oblodzonej drodze. Wpływ na to mają elementy takie jak zoptymalizowana gumowa mieszanka Mileage+, która dostosowana jest do pracy w ujemnych temperaturach. Istotne znaczenie ma też rzeźba bieżnika – kierunkowo ułożone rowki doskonale odprowadzają wodę na zewnątrz, a dodatkowe nacięcia i lamele utrzymują trakcję w typowo zimowych warunkach.

Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 powtórzył sukces z zeszłorocznej edycji rankingu, kiedy testowany był w rozmiarze 205/55 R16 i ponownie wylądował na podium. Co więcej, w tym roku wyróżniony zostanie jeszcze raz, przy okazji rozmiaru 225/50 R17, dzieląc miejsce na najwyższym stopniu.

Jakie mocne strony tej opony zauważyli testerzy z niemieckiej organizacji? Zdobyła ona najwyższe noty w kategoriach jazdy po suchej i oblodzonej nawierzchni, jak również była praktycznie bezkonkurencyjna w kwestii żywotności. W jaki sposób udało się to osiągnąć? To przede wszystkim zasługa technologii EverGrip, mających na celu zwiększać bezpieczeństwo podróżujących w trudnych warunkach, z jakimi mamy do czynienia w zimie. Michelin postawił sobie też za cel, aby mieszanka gumowa ścierała się równomiernie, a kierowcy od pierwszego do ostatniego kilometra mogli czerpać z najlepszych właściwości modelu.

Vredestein Wintrac

W gronie najlepszych znalazła się także opona Vredestein Wintrac. Po raz kolejny mamy do czynienia z propozycją klasy premium, która udowadnia, że obecnie dobre i zrównoważone właściwości na wszystkich nawierzchniach są naprawdę możliwe do uzyskania.

Producent modelu zebrał pochwały, ponieważ zaprojektowane przez niego ogumienie znalazło się w gronie najlepszych aż w trzech kategoriach. Były to zachowanie podczas jazdy po oblodzonej drodze, żywotność oraz wpływ na spalanie paliwa. W innych dziedzinach poradziło sobie ono nie gorzej. Zwiększona powierzchnia styku bieżnika, mieszanka gumowa o dużej gęstości oraz lamelki 3D – ten tryumf to między innymi ich zasługa. Dzięki nim model Wintrac radzi sobie doskonale w zmiennych warunkach, zwiększając bezpieczeństwo kierowcy oraz jego pasażerów.

Najlepsi w poszczególnych kategoriach

Aby zająć wysoką pozycję w rankingu, konieczne było uzyskanie dobrych not w kilku kategoriach. Nie oznacza to jednak, że niektóre modele nie wyróżniły się w sposób szczególny w pojedynczych obszarach. Nie zawsze jednak miało to przełożenie na ostateczną ocenę.

Zachowanie na mokrej nawierzchni:

Continental WinterContact TS 860 (1,6); Bridgestone Blizzak LM005 (1,7); Goodyear Ultra Grip 9+ (1,8)

Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni:

BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,9); Continental WinterContact TS 860 (1,9); Laufenn i FIT+ LW31+ (1,9);
General Tire Altimax Winter 3 (1,9)

Zachowanie na suchej nawierzchni:

Michelin Alpin 6 (1,9); Dunlop SP Winter Response 2 (2,0); Yokohama BlueEarth *Winter V906 (2,1)

Zachowanie na oblodzonej nawierzchni:

Goodyear Ultra Grip 9+ (2,0); Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); Laufenn i FIT+ LW31+ (2,0); Barum Polaris 5 (2,0)

Żywotność:

Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); BF Goodrich g-Force Winter 2 (2,0); General Tire Altimax Winter 3 (2,0)

Zużycie paliwa:

Vredestein Wintrac (1,7); BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,7);
General Tire Altimax Winter 3 (1,7)

Generowany hałas:

Maxxis Premitra Snow WP6 (2,6); General Tire Altimax Winter 3 (2,7); GT Radial Winterpro2 (2,7)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/

Test opon zimowych ADAC 2021/2022 w rozmiarze 225/50 R17

W drugim teście w szranki stanęło 18 opon do pojazdów średniej klasy, w rozmiarze 225/50 R17. Trzy modele szczególnie wyróżniły się na tle pozostałych i otrzymały notę dobrą, przy czym ponownie górę wzięła marka Dunlop – tym razem w asyście Michelin. Trzynaście propozycji uznano za zadowalające, a dwie kolejne uzyskały bardzo niskie noty, co poskutkowało brakiem rekomendacji ADAC.

ModelPunktyOcena końcowa
Dunlop Winter Sport 52,3dobra (gut)
Michelin Alpin 62,3dobra (gut)
Goodyear UltraGrip Performance +2,5dobra (gut)
Kleber Krisalp HP32,7zadowalająca (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0zadowalająca (befriedigend)
Continental WinterContact TS8603,0zadowalająca (befriedigend)
Nexen Winguard Sport 23,0zadowalająca (befriedigend)
Vredestein Wintrac Pro3,0zadowalająca (befriedigend)
ESA+TECAR SUPERGRIP PRO3,1zadowalająca (befriedigend)
Sava Eskimo HP23,1zadowalająca (befriedigend)
Fulda Kristall Control HP23,2zadowalająca (befriedigend)
Firestone Winterhawk 43,3zadowalająca (befriedigend)
Nokian Snowproof P3,3zadowalająca (befriedigend)
Pirelli Winter SOTTOZERO 33,3zadowalająca (befriedigend)
Toyo Observe S9443,3zadowalająca (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,4zadowalająca (befriedigend)
Goodride Z-507 Zuper Snow5,5niedostateczna (mangelhaft)
Linglong Green-Max Winter UHP5,5niedostateczna (mangelhaft)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/225-50-r17/

Dunlop Winter Sport 5

Tak, jak wspomniany już wcześniej Michelin 6, tak i Dunlop Winter Sport 5 drugi rok z rzędu cieszy się aprobatą specjalistów z ADAC. Co tu dużo mówić – to testowy weteran, który rokrocznie zdobywa kolejne wyróżnienia. 

Co tym razem zadecydowało o wysokiej pozycji w rankingu? Podkreślenia naprawdę grubą kreską wymagają osiągi podczas jazdy na śniegu. Bardzo dobra nota cząstkowa i 1,5 punktu, to niedościgniony w tej kategorii wynik! Na podstawie testu do niewątpliwych plusów opony zaliczymy też wpływ na niższe spalanie paliwa przez auto oraz ogólne zbilansowanie osiągów. Lekka konstrukcja, zwiększona liczba kloców, pogłębienie rowków czy wielokierunkowo ułożone nacięcia – producentowi zdecydowanie opłacało się postawić na te rozwiązania. Dzięki nim przyczepność wzrosła, tak samo jak bezpieczeństwo podróżujących.

 Michelin Alpin 6

W większym rozmiarze propozycja od francuskiej marki premium zdeklasowała konkurencję pod względem żywotności. Tutaj naprawdę nie miała sobie równych, dlatego w tej kategorii model Alpin 6 uznano za bardzo dobry. W teście okazało się również, że opona ta może pochwalić się dobrymi osiągami na suchej, mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, a więc nie odmówi się jej wszechstronności.

Goodyear UltraGrip Performance +

Trzecie miejsce zajmuje Goodyear UltraGrip Performance +, czyli opona, w której już na pierwszy rzut oka widać szereg sprawdzonych rozwiązań, idealnych na okres zimowy. Lamele i różnego rodzaju nacięcia bez zarzutu wykonują należące do nich zadania.

Bieżnik o typowo zimowej rzeźbie to oczywiście nie wszystko. Wiele zależy też od mieszanki gumowej. Można podejrzewać, że tym razem kluczowe okazały się technologie, takie jak Winter Grip oraz Traction Protection, dzięki którym mieszanka zachowuje przyczepność nawet w niskich temperaturach. Dzięki temu auto dobrze prowadzi się zarówno na mokrej, jak i na pokrytej puchem trasie. Jednocześnie specjaliści z ADAC zwrócili uwagę na to, że osiągi na suchej nawierzchni wymagają dopracowania, chociaż sama droga hamowania w tych warunkach należy do mocnych stron modelu.

Najlepsi w poszczególnych kategoriach

Jaki model wypadł najlepiej na mokrej nawierzchni, a który jest najcichszy z całego zestawienia? Sprawdziliśmy to!

Zachowanie na mokrej nawierzchni:

Bridgestone Blizzak LM005 (1,6); Continental WinterContact TS860 (1,9); Firestone Winterhawk 4 (2,1)

Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni:

Dunlop Winter Sport 5 (1,5); Pirelli Winter SOTTOZERO 3 (1,6); 
Kleber Krisalp HP3 (1,7)

Zachowanie na suchej nawierzchni:

Bridgestone Blizzak LM005 (1,9); Michelin Alpin 6 (2,1);
Maxxis Premitra Snow WP6 (2,1)

Zachowanie na oblodzonej nawierzchni:

Nexen Winguard Sport 2 (2,1); Firestone Winterhawk 4 (2,1); 
Nokian Snowproof P (2,1); Toyo Observe S944 (2,1)

Żywotność:

Michelin Alpin 6 (1,5)

Zużycie paliwa:

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO (1,4); Dunlop Winter Sport 5 (1,7); Fulda Kristall Control HP2 (1,8)

Generowany hałas:

Nexen Winguard Sport 2 (2,7); Kleber Krisalp HP3 (2,8);
Nokian Snowproof P (2,8)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/225-50-r17/

Na co zwrócić uwagę, podczas zakupu opon zimowych?

Znalezienie odpowiedniego ogumienia zimowego rzeczywiście może wydawać się nie najłatwiejszym zadaniem. Wybór jest ogromny, a stawka wysoka – w końcu chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo nasze i często bliskich nam osób. Jeśli jednak podejdziemy do tego metodycznie, okaże się, że szybko uda nam się wybrać coś dla siebie. Tym bardziej, że uzyskać możemy wiele podpowiedzi, takich jak chociażby prezentowany tutaj ranking ADAC. 

Od czego zacząć? Najpierw zastanówmy się, jakie opony będą pasowały do naszego samochodu. Upewnijmy się zatem co do rozmiaru, w czym pomóc może konfigurator opon przygotowany przez Oponeo. Następnie rozważmy, jak i gdzie będziemy dane ogumienie użytkować. Jak dalekie trasy pokonujemy? Czy jeździmy głównie po mieście, poza nim, a może po autostradach? Ponadto weźmy pod uwagę indywidualny styl jazdy – czy mocniej dociskamy pedał gazu, czy raczej preferujemy spokojne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Pomyślmy też nad naszymi oczekiwaniami oraz budżetem. W ten sposób wyłoni nam się obraz idealnego ogumienia, dopasowanego do naszych potrzeb.

Kiedy dokonamy już selekcji opon i wybierzemy kilka modeli, zajrzyjmy do dodatkowych źródeł informacji. Testy przygotowywane przez organizacje albo media motoryzacyjne mogą nam wiele powiedzieć o danym ogumieniu. Podobnie opinie innych kierowców będą niezwykle cenne.