Wielkimi krokami nachodzi pora roku, która stanowi prawdziwy test dla opon. Choć zeszłoroczna zima należała raczej do tych łagodnych, to warto być przygotowany na najgorszą ewentualność i przed nadchodzącym sezonem wyposażyć się w ogumienie najwyższej klasy. Które modele okazują się najskuteczniejsze? Kilka propozycji wskazują nowe wyniki testów ADAC. 

samochód w warunkach zimowychTym razem ADAC przeprowadziło testy w rozmiarach 185/65 R15 oraz 205/65 R16.

Dlaczego testy ADAC są tak istotne?

Najsłynniejsze niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne od 116 lat działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zakres działań organizacji jest bardzo szeroki. Trudno się dziwić, bo automobilklub zrzesza ponad 18 milionów członków oraz zatrudnia kilka tysięcy osób. ADAC dba o promocję rozwoju infrastruktury, prowadzi wśród kierowców działania szkoleniowe oraz zarządza rozbudowaną siecią pomocy drogowej. Dużą część działań prowadzonych przez niemiecki motoklub stanowią badania i testy, służące poprawie bezpieczeństwa na drogach. W ośrodkach badawczych ADAC próbom poddawane są nie tylko samochody, ale także akcesoria takie jak np. dziecięce foteliki.

Jedną z najciekawszych inicjatyw ADAC są cyklicznie przeprowadzane testy opon. Każdego roku wyselekcjonowane przez ekspertów modele ogumienia w dwóch lub trzech rozmiarach są poddawane niezależnym badaniom. Zazwyczaj wiosną oceniane są modele letnie i całoroczne, a jesienią zimowe. Wszystkie wyniki są publikowane w prasie oraz internecie. Wszystko po to, aby kierowcy na całym świecie mogli się z nimi zapoznać jeszcze przed danym sezonem.

Zobacz, które modele wypadły najlepiej w testach ADAC 2019/2020:


Zobacz, które modele wypadły najlepiej w testach ADAC 2018/2019:

Co sprawdzają testy ADAC?

Opony poddawane są próbom, które mają sprawdzić ich zachowanie w różnych, występujących na drogach warunkach. Osiągi każdego modelu oceniane są pod kątem 7 następujących parametrów, z których każdy ma mniejszy lub większy wpływ na końcową notę:

  • żywotność (10% ogólnej noty)
  • zużycie paliwa (10% ogólnej noty),
  • emitowany hałas i komfort jazdy (5% ogólnej noty),
  • zachowanie na suchej nawierzchni (15% ogólnej noty),
  • zachowanie na mokrej nawierzchni (30% ogólnej noty),
  • zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20% ogólnej noty),
  • zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10% ogólnej noty).

W każdej z kategorii przyznawana jest nota w skali od 0,5 do 5,5. Im niższa, tym lepszy wynik opony. Na podstawie wyników cząstkowych wylicza się ocenę ogólną. Progi punktowe przedstawiają się następująco:

  • 0,5 do 1,5 – bardzo dobra (sehr gut)
  • 1,5 do 2,5 – dobra (gut)
  • 2,5 do 3,5 – zadowalająca (befriedigend)
  • 3,6 do 4,5 – dostateczna  (ausreichend)
  • Powyżej 4,5 – niedostateczna (mangelhaft)

Aby dobrze wypaść, trzeba być dobrym we wszystkim

samochód jedzie po mokrej i ośnieżonej nawierzchniZgodnie z metodologią testów ADAC, najważniejszym parametrem opon zimowych okazuje się zachowanie na mokrej nawierzchni.

Dla zapewnienia większego bezpieczeństwa kierowców organizacja przyjęła zasadę, że rekomendację może otrzymać wyłącznie model, który pozytywnie wypadł we wszystkich kategoriach. Zwrócenie szczególnej uwagi na odpowiedni balans osiągów pozwala organizatorom uniknąć sytuacji, w której model wybitny pod względem efektywności paliwowej i żywotności, a niebezpieczny na mokrej nawierzchni, wygra całe zestawienie.

Warto dodać, że ADAC wciąż nie przyznaje najwyższej (bardzo dobrej) oceny. Maksymalna nota jest zarezerwowana dla opon przyszłości, których osiągi znacznie przewyższą to, co wiemy o ogumieniu do tej pory.

Jak co roku, wielkie oponiarskie koncerny nie mają wpływu na selekcję poddawanych badaniom modeli. Ogumienie jest wybierane przez automobilklub na podstawie panującej na rynku sytuacji i zawsze niezależnie. Z tego powodu wśród testowanych opon zawsze znajdują się jakieś niespodzianki. W tegorocznym teście pojawiły się zarówno flagowe produkty znanych marek, jak i propozycje budżetowe, które są na rynku dostępne od kilku lat. Poddawane badaniom egzemplarze nie są przesyłane do centrum badawczego przez producentów, tylko kupowane przez ADAC w standardowych miejscach dystrybucji.

Wszystkie wyniki w jednym miejscu

Na Oponeo bez problemu znajdziesz wyniki wszystkich aktualnych testów ADAC. Odnajdziesz też tutaj wyniki zestawień z poprzednich lat oraz badania innych renomowanych instytucji motoryzacyjnych. Możesz je także porównać z tysiącami opinii innych kierowców, którzy mieli już okazję przetestować dany model w praktyce.

Jeżeli opona, która przykuła Twoją uwagę, nie została w ostatnich latach uwzględniona w testach ADAC, to sprawdź inne cenione rankingi ogumienia,  prowadzone przez organizacje takie jak: Auto, Moto und Sport; AutoZeitung oraz AutoBild Allrad.