
Opony letnie do samochodów z napędem 4x4 dzielimy na szosowe, półterenowe i półszosowe oraz terenowe. Opony szosowe (gdzie 80% to jazda na szosie, a 20% to jazda terenowa) oznacza się symbolami H/T i S/T. W przypadku tych opon stosuje się bieżniki o asymetrycznym wzorze. Drugi typ opon letnich 4x4 to opony przeznaczone zarówno na szosę, jak i na teren (50% szosa, 50% teren). Wówczas w nazwie modelu umieszcza się skróty ATR, AT2, A/T lub All Terain. Ostatni typ opon letnich 4x4 to opony przeznaczone do użytkowania w ciężkim terenie (80% teren i 20% szosa). W nazwie tych modeli umieszcza się skróty MTR lub M/T. Opony zimowe typu 4x4 nie mają już takiego podziału. Każda z nich to opona szosowa. Ten podziałopon do samochodów z napędem 4x4 pozostawia kierowcom duży wybór w zależności od tego na jakich drogach się poruszają. To, co odróżnia je od typowych opon osobowych to dobre właściwości na drogach o charakterze lekko terenowym (trasy leśne i polne), jak i zupełnie terenowym. Rozwiązania stosowane w tworzeniu tego typu opon zapewniają bezpieczeństwo zarówno na drogach publicznych, jak i w warunkach off-road. Jest to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy wymagają optymalnych osiągów na różnych typach nawierzchni, także tych trudniejszych terenowych. Opony tego typu, tak jak zwykłe opony osobowe, wyposażane są bardzo często w rant ochronny felgi, który chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi i otarciami. W tym celu często stosuje się także wewnętrzne stalowe opasanie, które wzmacnia konstrukcję i w konsekwencji bieżnik w mniejszym stopniu ulega odkształceniom. Wprowadza się także wzmocnienie ściany bocznej, która zwiększa nośność, co przydaje się w pojazdach typu SUV-ów, które znacznie różnią się wagą od zwykłych samochodów osobowych. W tego typu oponach szczególny nacisk kładzie się na wysoki współczynnik komfortu jazdy, który jest bardzo przydatny w trakcie jazdy miejskiej, ale także terenowej. Opona taka nie hałasuje i niweluje, charakterystyczne dla tras off-roadowych, wibracje i drgania. Niektórzy producenci opon do aut 4x4 stosują dodatkowe nacięcia lamelkowe i wytrzymałą mieszankę gumową, które pozwalają nawet opon letnim na zachowanie odpowiednich parametrów jezdnych także w warunkach zimowych. Jak wiele opon różnego segmentu także i opony do samochodów z napędem 4x4 powinny gwarantować wysokie parametry jezdne na mokrej nawierzchni. Trzeba zaznaczyć, że opon typu 4x4 nie można montować do samochodów osobowych, ponieważ mają one zupełnie inną budowę i charakterystykę bieżnika. Opony tego typu zamontowane w aucie osobowym będą dużo głośniejsze i sztywniejsze.