Czujniki TPMS
To specjalne czujniki zintegrowane z zaworem koła, które przekazując informacje do komputera pokładowego, informują kierowcę o utracie ciśnienia w oponach. Dzięki temu nie musisz już fizycznie kontrolować ciśnienia w każdej oponie – od razu otrzymujesz dokładne dane dotyczące aktualnego ciśnienia opon.
Od listopada 2014 roku każdy nowy samochód sprzedawany na terenie krajów Unii Europejskiej musi być wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach. Według założeń przepisu, system TPMS powinien wykryć spadek ciśnienia w oponie o 20% lub obniżenie do wartości 1,5 bar (w ciągu 10 minut dla 1 koła lub 60 minut dla 4 kół).
Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?
Istnieją dwa typy systemów kontroli ciśnienia w oponach – bezpośredni i pośredni. Popularniejszym rozwiązaniem są czujniki TPMS zintegrowane z zaworem ciśnienia (system bezpośredni). Rzadziej stosowaną opcją jest kontrola ciśnienia w oparciu o system ABS (system pośredni). W pierwszym przypadku transmisja sygnału z czujników do komputera odbywa się kilka razy na minutę, dlatego informacje dotyczące ciśnienia są bardzo dokładne.
W czasie zatrzymywania się auta, zmian prędkości i poruszania się w korku, czujniki częściej informują o stanie ciśnienia niż podczas jazdy ze stałą prędkością. Z tego powodu trudno oszacować ich żywotność – z reguły przyjmuje się, że jest to ok. 7 lat lub 150 tys. km. Ze względu na konieczność zachowania doskonałej szczelności czujniki są umieszczone w odpowiedniej obudowie i nie ma możliwości wymiany ich baterii.
Korzyści jakie daje kontrola ciśnienia w oponach z czujnikami TPMS:
Większe bezpieczeństwo:
- lepsza sterowność i stabilność pojazdu
- krótsza droga hamowania
Mniejsze spalanie:
- mniejsze zużycie paliwa
- mniejsza emisja zanieczyszczeń
Wolniejsze ścieranie opon:
- dłuższa żywotność opony
- mniej cząstek stałych w powietrzu
- mniej odpadów (starych opon)
Programowanie czujników TPMS
Sam montaż nie sprawia jeszcze, że czujnik ciśnienia w oponach jest gotowy do użycia. Najpierw trzeba go właściwie zaprogramować i aktywować. Odbywa się to poprzez proces kodowania pozwalającego systemowi rozróżnić, z którego koła pochodzi dany sygnał radiowy. Usługa ta przeprowadzana jest przez serwisy wulkanizacyjne przy użyciu specjalnych urządzeń. Należy ją powtarzać za każdym razem, kiedy zmieniamy opony lub zawory.