Dacia, znany producent wywodzący się z Rumunii, słynie z solidnych i przystępnych cenowo aut osobowych. Marka dba o to, aby oferowane modele były zarówno komfortowe, jak i w pełni bezpieczne. Jednym z rozwiązań wspierających kierowcę w trakcie jazdy jest system TPMS. Czujniki ciśnienia w Dacii znane są ze swojej wytrzymałości oraz długotrwałej pracy. Zapewniają one lepszą kontrolę nad poziomem ciśnienia, zwiększając bezpieczeństwo na drodze.
Rodzaje czujników ciśnienia w oponach w Dacii
Wyróżnia się dwa typy czujników ciśnienia w oponach. Dacia, w zależności od modelu, stosuje oba rodzaje. Pierwszym jest system pośredni, wykorzystujący system ABS lub ESP do analizy prędkości obrotu kół podczas jazdy. Spadek ciśnienia w oponie powoduje zmianę obwodu koła i jego zwiększoną prędkość obrotową. TPMS wykrywa rozbieżności i przesyła informacje do komputera pokładowego. Rozwiązanie to jest tanie w eksploatacji, jednak mniej precyzyjne.
Bezpośredni system TMPS w Dacii spotykany jest częściej w nowszych modelach. W każdym kole umieszczony jest czujnik ciśnienia, przypominający swoim wyglądem wentyl samochodowy. Mają one za zadanie kontrolowanie zarówno poziomu barów, jak i temperatury. Zapewniają dużo bardziej precyzyjne pomiary, a także znacznie szybciej reagują na spadek ciśnienia. Kierowca otrzymuje informację o tym, w którym kole wystąpił błąd. Niestety wraz z większą dokładnością, serwisowanie bezpośredniego systemu TPMS jest także droższe.
Jak zresetować czujnik ciśnienia w oponach Dacii?
Kiedy na desce rozdzielczej pojawi się charakterystyczna żółta kontrolka w kształcie przekroju opony z wykrzyknikiem, oznacza to, że poziom ciśnienia w oponach wymaga uzupełnienia. Z pomocą kompresora, np. na stacji benzynowej, należy uzupełnić poziom barów do wartości zalecanej przez producenta. Kiedy mamy pewność, że jest on odpowiedni, powinniśmy wcisnąć przycisk SET i przytrzymać go tak długo, aż na panelu pojawi się komunikat „ustawienia zapamiętane”.
W przypadku, gdy poziom ciśnienia w oponach jest prawidłowy, a kontrolka błędu TPMS dalej się pojawia, należy udać się do specjalisty. Może okazać się bowiem, że sensory wymagają odpowiedniej kalibracji, lub są uszkodzone i należy je wymienić.