Od 2014 roku niemiecki producent samochodów Mercedes zaczął wprowadzanie w swoich nowo wyprodukowanych pojazdach czujników ciśnienia. Zrobił to, podobnie jak inne marki, z uwagi na obowiązek wprowadzony przez Unię Europejską, mówiący o konieczności instalacji systemu TPMS w autach sprzedawanych na terenie wspólnoty.
Wymóg ten, regulowany przepisami prawa, określony został po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć sytuacje jazdy z niedopompowanymi oponami w Mercedesie. Czujniki ciśnienia opon, montowane w autach tej marki, są najwyższej jakości, a ich precyzja działania zapewnia kierowcom dostarczanie rzetelnych informacji.
Jak działają czujniki ciśnienia w Mercedesie?
TMPS (ang. Tire Pressure Monitoring System) odgrywa kluczową rolę w systemach bezpieczeństwa nowoczesnych samochodów marki Mercedes. Czujniki ciśnienia opon montowane w nich są urządzeniem, które mogą działać na dwa sposoby. Wiele zależy od zastosowanego rozwiązania – bezpośredniego, spotykanego zazwyczaj w najnowszych rocznikach lub pośredniego.
Działanie pierwszego z nich opiera się na zastosowaniu w każdym kole wentyla mającego specjalny czujnik ciśnienia. Mercedes dzięki temu na bieżąco informuje o aktualnym poziomie napompowania kół oraz ich temperaturze. Dane przesyłane są drogą radiową do centralnego modułu. Tym sposobem kierowca otrzymuje informacje o ewentualnych spadkach ciśnienia i odchyleniach od norm.
Z kolei w systemie pośrednim, główną rolę odgrywa analiza danych z czujników ABS i systemu ESP, oceniająca różnice w prędkości obrotowej kół. Gdy w jednym z nich pojawi się niższa wartość powietrza, automatycznie jego obroty będą różnić się od pozostałych.
Wyłączanie czujnika ciśnienia w oponach – Mercedes
Wyłączanie działania czujników monitorujących stan ciśnienia w Mercedesach nie jest zalecane, szczególnie w najnowszych rocznikach. Dopuszcza się ich ponowne uruchomienie, np. w przypadku zmiany ciśnienia w oponach lub kół, bądź samych opon. Wówczas, w zależności od modelu Mercedesa, można je ponownie aktywować z poziomu komputera pokładowego, a na koniec wykonać jazdę testową. Układ sprawdzi, czy aktualne wartości mieszczą się w wymaganym zakresie. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu.