Samochody z segmentu SUV obecne są na rynku już od dawna, jednak ostatnie kilkanaście lat to prawdziwy rozkwit ich popularności. Kierowcy szczególnie upodobali sobie samochody osobowe o nieco bardziej terenowym charakterze, dlatego producenci aut prześcigają się w premierach nowych modeli tego typu. Chęć przyciągnięcia potencjalnych klientów nakłania do eksperymentowania i kompromisów, które coraz bardziej odbiegają od wczesnych założeń segmentu. Warto o tym pamiętać kupując opony do SUV-a, ponieważ nie wszystkie modele sprawdzą się w tych samych warunkach. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę przy doborze odpowiedniego ogumienia.

Samochód typu SUVLuksusowe samochody SUV zyskują uznanie kierowców na całym świecie.

Opony SUV, czyli jakie?

Pojazdy sportowo-użytkowe (ang. Sport-Utility Vehicles) mają trudne zadanie połączenia dwóch odrębnych światów: rekreacji i jazdy terenowej.

Samochody SUV z napędem jednoosiowym poza gabarytami oraz prześwitem nie różnią się znacząco od wersji osobowych i bardzo często korzystają z tych samych modeli ogumienia. Opony SUV to w wielu przypadkach nieznacznie przeprojektowane wersje standardowych modeli. Posiadają wyższe indeksy nośności i prędkości, aby dostosowywać się do intensywniejszych obciążeń i większej mocy silnika.

Wykorzystywane technologie są jednak bardzo podobne. Główna różnica polega w większości przypadków na zastosowaniu wzmacnianej konstrukcji, która ma redukować falowanie ogumienia podczas jazdy. Zdarza się, że możemy na oponach SUV spotkać z oznaczeniem XL, czyli wzmocnieniem (ang. extra load).

Czy można montować standardowe opony w samochodach SUV?

Jak najbardziej, należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniego rozmiaru. Większość współczesnych samochodów sportowo-użytkowych dostosowanych jest głównie do jazdy szosowej ze sporadycznymi epizodami w lekkim terenie. Dobrej jakości opony poradzą sobie w takich warunkach bez problemu. Jeśli jednak chcemy wykorzystywać pełny potencjał pojazdu, wówczas warto zainwestować w dedykowane opony do SUV-a.

Różnica pomiędzy oponami do SUV-a a terenowymi 4x4?

Zdecydowanej większości popularnych SUV-ów daleko do samochodów terenowych w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Projektuje się je z myślą o jeździe po drogach asfaltowych – zarówno w mieście, jak i na trasach. Dedykowane SUV-om opony mają odpowiadać takim wymaganiom, dlatego ich producenci dbają przede wszystkim o parametry takie, jak: droga hamowania w warunkach mokrych i suchych, niskie opory toczenia, a także poziom generowanego hałasu. W tych aspektach spisują się one dobrze lub bardzo dobrze, trudno natomiast oczekiwać od nich zachowania przyczepności w błotnistym albo piaszczystym terenie, ponieważ nie mają do tego celu przystosowanych bieżników.

Z kolei pojazdy o zdecydowanie bardziej terenowej charakterystyce, wyposażone dodatkowo w napęd na obie osie, wymagają do jazdy off-roadowej specjalnie dostosowanych opon. Wyróżniają się agresywną rzeźbą bieżnika oraz dużymi blokami. Ze względu na duży hałas i zwiększone zużycie paliwa, gorzej sprawdzają się one na dalekich trasach po utwardzonych drogach.

SUV w zimie.Niezależnie od napędu warto zadbać o właściwości zimowe opon do SUV-a.

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje terenowych opon 4x4:

autostradowo-szosowe (ang. highway tires) – opony H/T są nastawione na wygodę podróżowania i typowo asfaltowe drogi. Charakteryzują się zwykle bardziej zbitą budową bloków w strefach bocznych, które pomagają redukować odkształcanie opony w trakcie jazdy. Dzięki temu generują one mniej hałasu i drgań, dobrze sprawdzając się podczas codziennej eksploatacji oraz dłuższych podróży.

terenowo-szosowe (A/T, ang. all-terrain) to zdecydowanie najbardziej uniwersalna odmiana opon do terenówki, oferująca zrównoważone parametry szosowe (on-road) i terenowe (off-road). Wyróżniają się wyraźnie wyższą budową bloków i większymi odstępami między poszczególnymi elementami bieżnika. Trwalsza konstrukcja pozwala pokonywać trudniejszy teren. Opony A/T najczęściej spotykane są na pierwszym wyposażeniu samochodów o zadaniach głównie rekreacyjnych jednak z terenowymi kompetencjami. Ogumienie H/T (ang. high-terrain) dedykowane jest do terenówek lub SUV-ów o mocno off-roadowej charakterystyce

terenowe (M/T, ang. mud-terrain) – niezwykle wytrzymałe, typowo terenowe opony M/T. Przeznaczone do samochodów terenowych mierzących się z ekstremalnymi drogami, czy wręcz bezdrożami.

Letnie, zimowe i całoroczne opony do SUV-ów – sezon ma znaczenie

Podczas wyboru ogumienia niezwykle istotne jest odpowiednie dopasowanie go do warunków pogodowych. W przypadku samochodów SUV, tworzonych na bazie sztywniejszych zawieszeń oraz dużej masy całkowitej, jest to jeszcze ważniejsze. Opony muszą w końcu dbać o odpowiednią przyczepność i stabilność jazdy w nawet najbardziej wymagającej aurze.

Opony zimowe do SUV-a

Okres zimowy uważany jest za najtrudniejszy z wielu powodów. Nawierzchnia jest śliska, zalegające warstwy śniegu i błota utrudniają jazdę, a częste opady zmniejszają widoczność. Ważne jest więc, by posiadać odpowiednie ogumienie.

Czym powinna cechować się dobre opony zimowe SUV? Nie ma jednej uniwersalnej budowy, która zapewni bezpieczeństwo i osiągi sezonowe niezależnie od warunków. Kupując nowe opony zimowe do SUV-a, warto jednak zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • Wzór bieżnika zazwyczaj powinien być bardziej rozbudowany niż w modelach letnich. Większa ilość bloków i krawędzi zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i błocie, a liczne kanały oraz rowki sprawniej odprowadzają płyny, zapobiegając blokowaniu się ich na powierzchni bieżnika.
  • Na blokach powinny znajdować się lamele – specjalne nacięcia poprzeczne wpływające na jazdę po śniegu. Nacięcia są łatwe do rozpoznania ze względu na charakterystyczną budowę w kształcie fali.
  • Zimowa mieszanka gumowa jest bardziej elastyczna, by nie sztywnieć pod wpływem niskich temperatur. Najczęściej ten efekt osiąga się dzięki dodatkowi z wysokojakościowej krzemionki. Skład mieszanki opony sprawdzić można w informacjach udostępnionych przez producenta.
  • Zwróć uwagę na symbol 3PMSF, to jedyne oznaczenie europejskie informujące o przystosowaniu opony do warunków zimowych. Symbol M+S stanowi jedynie deklarację producenta. Oznaczenia można znaleźć na ściance bocznej opony (3PMSF - płatek śniegu na tle trzech szczytów)

Polecane modele zimowe SUV:

Propozycja z klasy premium, czyli nowoczesny model od jednego z najbardziej cenionych producentów na świecie. Ogumienie znakomicie radzi sobie w typowo zimowych warunkach, zapewniając dobrą trakcję oraz skróconą drogę hamowania. Model uzyskał homologację do aut klasy premium, takich jak: Mercedes AMG GLC, BMW X3 oraz Porsche Cayenne.


Zimowa opona do SUV-a ze średniego segmentu cenowego. Doskonale sprawdzi się u kierowców poszukujących produktów o korzystnym stosunku ceny do jakości. Model został dostosowany do obciążeń w samochodach o dużej masie. Asymetryczny bieżnik dobrze wgryza się w śnieg, a specjalna mieszanka gumowa skraca drogę hamowania w deszczu.


Dedykowany SUV-om reprezentant klasy ekonomicznej. To zimowa opona przeznaczona dla osób, które stronią od dynamicznej i agresywnej jazdy, a zamiast tego stawiają na pewność prowadzenia, wydłużoną trwałość i atrakcyjną cenę zakupu. Miękka mieszanka gumowa sprawia, że Dębica Frigo SUV 2 dobrze radzi sobie w niskich temperaturach.


Opony letnie do SUV-a?

Okres letni jest nieco mniej wymagający wobec opon, dlatego na rynku dostępnych jest sporo różnych wariantów budowy bieżnika zależnie od przeznaczenia modelu.

W porównaniu do modeli zimowych, opony letnie do SUV-a zazwyczaj posiadają mniej skomplikowany wzór i bardziej obszerne bloki o gładkiej budowie. Żebra przedzielają wyraźne rowki, które mają za zadanie chronić przed aquaplaningiem. Opony letnie charakteryzują także sztywniejszą konstrukcją, która chroni przed odkształceniem i nadmiernym ścieraniem w wysokich temperaturach.

Jaki bieżnik wybrać dla opony letniej SUV?

Warto zastanowić się nad indywidualnymi potrzebami. Kierowcy preferujący sportowy styl jazdy zadowoleni będą z opon o wzorze asymetrycznym i sztywniejszej budowie. To rozwiązanie ma jednak swoje wady w postaci obniżonego komfortu akustycznego i mniejszej absorpcji nierówności na drodze.

Jeśli preferujesz styl mieszany, mierzysz się z częstymi opadami deszczu i mokrą nawierzchnią, dobrze sprawdzą się opony o wzorze kierunkowym. Liczne rowki ułożone zgodnie z kierunkiem jazdy dobrze radzą sobie z zalegającą wodą, oferując zrównoważone parametry przez cały sezon.

Cięższe auta SUV przeznaczone do jazdy terenowej często wyposażane są w opony o pogłębionych wzorach symetrycznych i rancie ochronnym dla lepszego zabezpieczenia przed uszkodzeniami. Dobrze znoszą one obciążenia i trudy jazdy po nierównej nawierzchni.

Polecane modele letnie SUV:

Letnia opona do SUV-ów od słynnej, amerykańskiej marki. Zapewnia krótką drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, dużą odporność na ścieranie, a także doskonałą precyzję kierowania pojazdem. Autorska technologia FuelSaving powoduje, że model jest także przyjazny dla środowiska, ponieważ ogranicza spalanie paliwa.


Producent reprezentujący średni segment cenowy – koreański Nexen – posiada w swoim portfolio model o charakterystyce nietypowej dla opon przeznaczonych do SUV-ów. Model N'Fera Sport SUV stworzono z myślą o dynamicznej jeździe w trasach, a także komfortowym podróżowaniu po mieście. To znakomite ogumienie do codziennej eksploatacji w SUV-ie.


Budżetowe opony letnie do pojazdów typu SUV. Zapewniają zrównoważoną ekonomię, solidne parametry oraz bardzo dobrą trwałość. Ecosport SUV to świetny wybór dla osób, które niezależnie od panujących warunków chcą w bezpieczny sposób korzystać z pełni możliwości swojego auta. Ogumienie dobrze znosi wysokie temperatury oraz duże obciążenia.


Opony całoroczne do SUV-a

Opony całoroczne zyskują coraz większą popularność wśród kierowców w Europie. Szczególnie zadowoleni będą użytkownicy dróg miejskich, którzy większość czasu jeżdżą z umiarkowaną prędkością i na krótszych dystansach. Pozwalają one oszczędzić trudu i wydatków związanych z sezonową wymianą, oferując przy tym stabilne osiągi przez cały rok.

Podobnie jest w przypadku segmentu SUV. Użytkownicy podróżujący głównie na krótkich, odśnieżanych zimą trasach, i sporadycznie wyjeżdżający w teren mogą zdecydować się na rozwiązanie multisezonowe z szerokiej oferty producentów premium, klasy średniej i sektora budżetowego.

Jak wybrać dobre opony całoroczne do SUV-a? Przede wszystkim warto skupić się na zimowych kompetencjach modelu (system lameli, kanały między blokami), ponieważ to właśnie mrozy i śnieg poddadzą je największej próbie. Jeśli chcemy jeździć szybciej, powinniśmy poszukać opony o masywniejszych strefach bocznych i nieco agresywniejszym układzie bloków.

Współczesne opony całoroczne SUV oferują stabilne osiągi na różnych typach nawierzchni. Warto jednak pamiętać, że zawsze stanowią pewien kompromis między parametrami zimowymi oraz letnimi, i nie zastąpią w pełni dobrze dobranego ogumienia sezonowego.

Polecane modele całoroczne SUV:

Michelin CrossClimate SUV to wielosezonowa opona do jazdy po drogach utwardzonych i okazjonalnego wjazdu w trudniejszy teren. Jak przystało na model klasy premium, ogumienie doskonale radzi sobie z jazdą po ośnieżonych, mokrych, jak i suchych nawierzchniach. W każdych warunkach produkt francuskiego koncernu gwarantuje wysoki poziom przyczepności.


Model stworzony z myślą kierowcach SUV-ów, którzy poszukują jednego kompletu ogumienia na podróżowanie przez cały rok. Kleber Citylander to wielosezonowa opona klasy średniej, która zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy w każdych warunkach. Francuski producent zastosował w nim szereg sprawdzonych rozwiązań, które świetnie spisują się w codziennym podróżowaniu.

Kormoran – marka wchodząca w skład koncernu Michelin – udowadnia, że ekonomiczna opona wielosezonowa do SUV-ów to nie mrzonka, lecz realna alternatywa dla droższych modeli. Kierunkowy bieżnik w kształcie rybich ości zapewnia bezpieczeństwo jazdy w deszczu lub śniegu, a specjalna mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki ogranicza opory toczenia.

Dokładnie określ swoje potrzeby

Kupując opony, nie warto podejmować decyzji zbyt pochopnie.  Pierwszym, a zaraz najważniejszym elementem w trakcie doboru opon jest dokładne określenie potrzeb. Nie każdy kierowca potrzebuje ogumienia sportowego o agresywnej budowie i sztywnej konstrukcji. 

Należy być ostrożnym także w kwestiach rozmiaru opon. Dla większości samochodów wymiar homologowany przez producenta jest najbardziej pożądanym. Nie jest to jednak regułą. Można swobodnie korzystać z zamienników, które wpływają nieco na poszczególne osiągi opon. Niezwykle ważne jest jednak, by zachować indeksy prędkości i nośności, które są kluczowe przypadku cięższych samochodów. Jeśli zastanawiasz się, jakie zamienniki zastosować w swoim samochodzie, możesz skorzystać z naszego wygodnego kalkulatora.