Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony do SUVa - jak dobrać odpowiednie?

aktualizacja: 11 marca 2019
OPONEO.PL

Samochody z segmentu SUV obecne są na rynku już od kilkudziesięciu lat, jednak to właśnie współcześnie zaliczają swój największy rozkwit. Producenci prześcigają się w pomysłach i nowych rozwiązaniach, które mają przyciągnąć potencjalnych klientów. Nakłania to do eksperymentowania i kompromisów, które coraz bardziej odbiegają od wczesnych założeń segmentu. Warto o tym pamiętać kupując opony do SUVa, ponieważ nie wszystkie modele sprawdzą się w tych samych warunkach. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę przy doborze odpowiedniego ogumienia.

 

Luksusowe samochody SUV zyskują uznanie kierowców na całym świecie.

Luksusowe samochody SUV zyskują uznanie kierowców na całym świecie.

 

Czy dedykowane opony SUV to tylko chwyt marketingowy?

Pojazdy sportowo-użytkowe (ang. Sport-Utility Vehicles) mają trudne zadanie połączenia dwóch odrębnych światów: rekreacji i jazdy terenowej.

Samochody SUV z napędem jednoosiowym poza gabarytami oraz prześwitem nie różnią się znacząco od wersji osobowych i bardzo często korzystają z tych samych modeli ogumienia. Standardowe oferty producentów opon rozszerzane są o dodatkowe rozmiary dla cięższych pojazdów. Takie ogumienie posiada wyższe indeksy nośności i prędkości, by dostosowywać się pod intensywniejsze obciążenia i większą moc silnika.

Wykorzystywane technologie są jednak bardzo podobne. Główna różnica polega w większości przypadków na zastosowaniu wzmacnianej konstrukcji, która ma redukować falowanie ogumienia podczas jazdy. Często możemy spotkać się z oznaczeniem takich opon literami XL (ang. extra load).

 

Nowoczesne SUVy oferują komfort i dobre osiągi, warto jednak zadbać o odpowiednie ogumienie.

Nowoczesne SUVy powstają głównie z myślą o jeździe rekreacyjnej.

 

Czy zatem można wykorzystywać standardowe opony w samochodach SUV?

Jak najbardziej, warto jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniego rozmiaru. Większość współczesnych samochodów sportowo-użytkowych dostosowanych jest głównie do jazdy szosowej ze sporadycznymi epizodami w lekkim terenie. Dobrej jakości opony poradzą sobie w takich warunkach bez problemu. Jeśli jednak chcemy wykorzystywać off-roadowy potencjał samochodu z napędem 4x4, warto zainwestować w dedykowane opony do SUVa.

 

Uwaga kierowcy samochodów z napędem 4x4


W przypadku stałego napędu na cztery koła zdecydowanie zaleca się korzystanie z kompletu jednakowych opon. Choć posiadanie dwóch różnych par ogumienia na osiach jest zgodne z przepisami, to może mieć negatywny wpływ na stan techniczny samochodu. Problemem jest system przenoszenia napędu, który przez nierównomierną pracę kół nie funkcjonuje prawidłowo.

 

Czym kierować się przy wyborze opon do SUVa?

Znaczna większość dostępnych modeli stanowi rozszerzenie rozmiarówki opon standardowych - nie jest to jednak zasadą. Producenci coraz częściej robią ukłon w stronę posiadaczy SUVów, oferując ogumienie dedykowane. Wykorzystuje się w nich nieco inne rozwiązania technologiczne oraz trwalszą mieszankę gumową, dostosowane do sztywniejszych zawieszeń i większej masy pojazdu.

Wyróżnić możemy trzy podstawowe rodzaje opon dla segmentu SUV:

  • autostradowo-szosowe (ang. highway tires) – to opony nastawione na wygodę podróżowania i typowo asfaltowe drogi. Charakteryzują się zwykle bardziej zbitą budową bloków w strefach bocznych, które pomagają redukować odkształcanie opony w trakcie jazdy. Dzięki temu generują one mniej hałasu i drgań, dobrze sprawdzając się podczas codziennej eksploatacji oraz dłuższych podróży.
     

  • sportowo-rekreacyjne (UHP, ang. Ultra High Performance) – przeznaczone do dynamicznej jazdy i samochodów o większej mocy silnika. Budowane są na ogół na bazie sztywniejszych stref bocznych oraz agresywnie ułożonych gładkich bloków. Ich zadaniem jest wspomagać manewrowanie przy większych prędkościach. Często taka budowa wiąże się z obniżeniem komfortu jazdy, ze względu mniejszą warstwę tłumiącą. Ten rodzaj opon zastosowanie znajduje głównie w segmencie letnim i nieco rzadziej w modelach całorocznych.
     

  • terenowo-szosowe (A/T, ang. all-terrain) to zdecydowanie najbardziej uniwersalna odmiana opon do SUVa, oferująca zrównoważone parametry szosowe (on-road) i terenowe (off-road). Wyróżniają się wyraźnie wyższą budową bloków i większymi odstępami między poszczególnymi elementami bieżnika. Trwalsza konstrukcja pozwala pokonywać trudniejszy teren. Opony A/T najczęściej spotykane są na pierwszym wyposażeniu samochodów o zadaniach głównie rekreacyjnych jednak z terenowymi kompetencjami, ogumienie H/T (ang. high-terrain) dedykowane jest do cięższych SUVów i aut zadaniowych.

Przeglądając oferty opon można natknąć się także na oznaczenie M/T (Mud-Terrain). Dotyczy ono ogumienia typowo terenowego, stosowanego głównie w samochodach off-roadowych.

 

Letnie, zimowe i całoroczne opony do SUVów  - sezon ma znaczenie

Podczas wyboru ogumienia niezwykle istotne jest odpowiednie dopasowanie go do warunków pogodowych. W przypadku samochodów SUV, tworzonych na bazie sztywniejszych zawieszeń oraz dużej masy całkowitej, jest to jeszcze ważniejsze. Opony muszą w końcu dbać o odpowiednią przyczepność i stabilność jazdy w nawet najbardziej wymagającej aurze.

 

Opony zimowe do SUVa

Okres zimowy uważany jest za najtrudniejszy z wielu powodów. Nawierzchnia jest śliska, zalegające warstwy śniegu i błota utrudniają jazdę, a częste opady zmniejszają widoczność. Ważne jest więc, by posiadać odpowiednie ogumienie.

 

Niezależnie od napędu warto zadbać o właściwości zimowe opon do SUVa.

Niezależnie od napędu warto zadbać o właściwości zimowe opon do SUVa.

 

Czym powinna cechować się dobra opona zimowa? Nie ma jednej uniwersalnej budowy, która zapewni bezpieczeństwo i osiągi sezonowe niezależnie od warunków. Kupując nową oponę, warto jednak zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • Wzór bieżnika zazwyczaj powinien być bardziej rozbudowany niż w modelach letnich. Większa ilość bloków i krawędzi zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i błocie, a liczne kanały oraz rowki sprawniej odprowadzają płyny, zapobiegając blokowaniu się ich na powierzchni bieżnika.
     

  • Na blokach powinny znajdować się lamele – specjalne nacięcia poprzeczne wpływające na jazdę po śniegu. Nacięcia są łatwe do rozpoznania ze względu na charakterystyczną budowę w kształcie fali.
     

  • Zimowa mieszanka gumowa jest bardziej elastyczna, by nie sztywnieć pod wpływem niskich temperatur. Najczęściej ten efekt osiąga się dzięki dodatkowi z wysokojakościowej krzemionki. Skład mieszanki opony sprawdzić można w informacjach udostępnionych przez producenta.
     

  • Zwróć uwagę na symbol 3PMSF, to jedyne oznaczenie europejskie informujące o przystosowaniu opony do warunków zimowych. Symbol M+S stanowi jedynie deklarację producenta. Oznaczenia można znaleźć na ściance bocznej opony (3PMSF - płatek śniegu na tle trzech szczytów)

 

*Modele standardowe rozszerzone o rozmiary przystosowane do samochodów typu SUV.

 

Wybór naszych użytkowników: Nokian WR SUV 4

Średnia nota: 5.5/6

98% użytkowników poleca oponę innym kierowcom.

 

Letnie opony do SUVa

Okres letni jest nieco mniej wymagający wobec opon, dlatego na rynku dostępnych jest sporo różnych wariantów budowy bieżnika zależnie od przeznaczenia modelu.

W porównaniu do opon zimowych, letnie modele posiadają mniej skomplikowany wzór i bardziej obszerne bloki o gładkiej budowie. Żebra przedzielają wyraźne rowki, które mają za zadanie chronić przed aquaplaningiem. Opony letnie charakteryzują także sztywniejszą konstrukcją, która chroni przed odkształceniem i nadmiernym ścieraniem w wysokich temperaturach.

 

Opony letnie można wybrać w wariantach rekreacyjnych, terenowych lub sportowych.

Opony letnie można wybrać w wariantach rekreacyjnych, terenowych lub sportowych.

 

Jaki bieżnik wybrać dla opony letniej SUV?

Warto zastanowić się nad indywidualnymi potrzebami. Kierowcy preferujący sportowy styl jazdy zadowoleni będą z opon o wzorze asymetrycznym i sztywniejszej budowie. To rozwiązanie ma jednak swoje wady w postaci obniżonego komfortu akustycznego i mniejszej absorpcji nierówności na drodze.

Jeśli preferujesz styl mieszany, mierzysz się z częstymi opadami deszczu i mokrą nawierzchnią, dobrze sprawdzą się opony o wzorze kierunkowym. Liczne rowki ułożone zgodnie z kierunkiem jazdy dobrze radzą sobie z zalegającą wodą, oferując zrównoważone parametry przez cały sezon.

Cięższe auta SUV przeznaczone do jazdy terenowej często wyposażane są w opony o pogłębionych wzorach symetrycznych i rancie ochronnym dla lepszego zabezpieczenia przed uszkodzeniami. Dobrze znoszą one obciążenia i trudy jazdy po nierównej nawierzchni.

 

*Modele standardowe rozszerzone o rozmiary przystosowane do samochodów typu SUV.

 

Wybór naszych użytkowników: Goodyear EFFICIENTGRIP SUV

Średnia nota: 5.2/6

94% użytkowników poleca oponę innym kierowcom.

 

Opony SUV całoroczne

Opony całoroczne zyskują coraz większą popularność wśród kierowców w Europie. Szczególnie zadowoleni będą użytkownicy dróg miejskich, którzy większość czasu jeżdżą z umiarkowaną prędkością i na krótszych dystansach. Pozwalają one oszczędzić trudu i wydatków związanych z sezonową wymianą, oferując przy tym stabilne osiągi przez cały rok.

Podobnie jest w przypadku segmentu SUV. Użytkownicy podróżujący głównie na krótkich, odśnieżanych zimą trasach, i sporadycznie wyjeżdżający w teren mogą zdecydować się na rozwiązanie multisezonowe z szerokiej oferty producentów premium, klasy średniej i sektora budżetowego.

 

Opony całoroczne świetnie sprawdzą się w ruchu miejskim.

Opony całoroczne świetnie sprawdzą się w ruchu miejskim.

 

Jak wybrać dobre opony całoroczne? Przede wszystkim warto skupić się na zimowych kompetencjach modelu (system lameli, kanały między blokami), ponieważ to właśnie mrozy i śnieg poddadzą je największej próbie. Jeśli chcemy jeździć szybciej, powinniśmy poszukać opony o masywniejszych strefach bocznych i nieco agresywniejszym układzie bloków.

Współczesne opony całoroczne oferują stabilne osiągi na różnych typach nawierzchni. Warto jednak pamiętać, że zawsze stanowią pewien kompromis między parametrami zimowymi oraz letnimi, i nie zastąpią w pełni dobrze dobranego ogumienia sezonowego.

 

*Modele standardowe rozszerzone o rozmiary przystosowane do samochodów typu SUV.

 

Wybór naszych użytkowników: Pirelli Scorpion Verde All Season

Pirelli Scorpion Verde All Season

Średnia nota: 5.2/6

95% użytkowników poleca oponę innym kierowcom.

 

Dokładnie określ swoje potrzeby

Kupując opony nie warto podejmować decyzji zbyt pochopnie. Nawet modele, które w swojej nazwie mają człon „SUV” niekoniecznie sprawdzą się przy preferowanym przez nas stylu jazdy.
 

Pierwszym, a zaraz najważniejszym elementem w trakcie doboru opon jest dokładne określenie potrzeb. Nie każdy kierowca potrzebuje ogumienia sportowego o agresywnej budowie i sztywnej konstrukcji. Podobnie w przypadku właściwości terenowych - do jazdy głównie szosowej z epizodycznymi wypadami w lekki off-road nie są wymagane opony M/T czy H/T, dobrze sprawdzą się standardowe modele ze wzmocnioną konstrukcją. Jeśli jednak preferujemy dynamiczną jazdę lub największą przyjemność czerpiemy z pokonywania trudnego terenu, warto wybrać ogumienie specjalistyczne.
 

Należy być ostrożnym także w kwestiach rozmiaru opon. Dla większości samochodów wymiar homologowany przez producenta jest najbardziej pożądanym. Nie jest to jednak regułą. Można swobodnie korzystać z zamienników, które wpływają nieco na poszczególne osiągi opon. Niezwykle ważne jest jednak, by zachować indeksy prędkości i nośności, które są kluczowe przypadku cięższych samochodów. Jeśli zastanawiasz się, jakie zamienniki zastosować w swoim samochodzie, możesz skorzystać z naszego wygodnego kalkulatora.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz