Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony z rantem ochronnym. Czy warto z nich korzystać?

aktualizacja: 13 czerwca 2018
OPONEO.PL

Posiadanie rantu ochronnego na oponie nie jest konieczne, ale w niektórych okolicznościach potrafi być on bardzo użyteczny. Nasze koła, szczególnie w ruchu miejskim, są narażone na pęknięcia i przetarcia. Wysokie krawężniki, rampy i małe obiekty stanowią ciągłe zagrożenie. Rant ochronny chroni nasze felgi przed  uszkodzeniami eksploatacyjnymi. 

Rant ochronny występuje najczęściej na oponach niskoprofilowych.

Rant ochronny występuje najczęściej na oponach niskoprofilowych.

Dlaczego opony z rantem nie zdominowały jeszcze rynku? 

Rant ochronny nie jest konieczny dla utrzymania dobrej kondycji naszych felg. Stosowany jest on zazwyczaj w modelach niskoprofilowych, czyli takich, które charakteryzują się stosunkowo małą wysokością boku opony do jej szerokości.  Właśnie one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że taką osłonę najczęściej możemy spotkać w modelach z profilem poniżej 55.

Opony wysokoprofilowe nie potrzebują rantu, ponieważ ich guma w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tworząc naturalną osłonę i chroni przed uszkodzeniami. Wyższy profil zwiększa także komfort jazdy, poprzez ograniczenie hałasu i lepiej sprawdza się na nierównej nawierzchni.

 

Skoro mają tak wymierne korzyści, to po co sięgać po modele niskoprofilowe?

 

Coraz więcej kierowców decyduje się poświęcić wysoki komfort jazdy, na rzecz lepszych parametrów. Opony o profilu poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem, wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni i pewniejszym prowadzeniem. Dodatkowa sztywność sprawia, że niskoprofilowe modele lepiej sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, ale są przy tym bardziej podatne na drogowe wyboje i uszkodzenia mechaniczne. Dlatego w większości modeli umieszcza się dodatkową ochronę w postaci rantu.

 

Sprawdź, czy warto zainwestować w opony o niskim profilu:

 

 

Możliwe są również przypadki, gdy konkretny model występuje w danym rozmiarze zarówno w wersji z rantem, jak i w wersji bez niego. Powodem są umowy pomiędzy producentami samochodów i opon. Jeśli dany koncern motoryzacyjny zamawia produkt do swojego modelu, może sobie zażyczyć, by nie miał on rantu ochronnego (opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków).

Jak sprawdzić czy moja opona ma rant ochronny? 

Rant ochronny jest łatwy do rozpoznania. To dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, występująca w miejscu styku opony z felgą. Najczęściej przez swoją strukturę odróżnia się od reszty ogumienia, więc trudno ją przeoczyć.

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony. Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

Warto pamiętać!

 

Rant ochronny nie jest stosowany we wszystkich oponach. Nawet w ramach jednego producenta i modelu mogą występować różnice!

 

Opony z rantem ochronnym są na ogół o około 10-15 % droższe od regularnych modeli.

Rant ochronny felgi czy opony? 

Wielu kierowców zastanawia się, czym różni się rant ochronny felgi od rantu opony. Odpowiedź jest jednak zadziwiająco prosta: niczym

Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na ogumieniu.  Dodatkowa warstwa gumy umiejscowiona jest na stopce opony, czyli miejscu styku elementów koła. Zapobiega zarówno uszkodzeniom felgi, które mogą powodować korozję i stanowić problem przy wyważaniu kół, jak i pojawianiu się na powierzchni opony wybrzuszeń i pęknięć w skutek nadmiernego zderzania felgi z ogumieniem na nierównościach.

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

Uszkodzony rant ochronny opony lub całkowity jego brak może być początkiem większych problemów.  Naruszona struktura felgi podlega korozji, z czasem rozprzestrzeniającej się na okoliczne elementy metalowe.  Rant ochronny osłania felgi przed przetarciami i uszczerbkami na powierzchni.

 

Zobacz film i sprawdź w jaki sposób producenci zabezpieczają swoje produkty przed uszkodzeniami tego typu:

 

 

Gdzie najlepiej sprawdzają się opony z rantem? 

Opona FR doskonale nada się do codziennej, miejskiej jazdy. Pomaga uniknąć uszkodzeń i otarć przy parkowaniu lub pokonywaniu wysokich krawężników. Pozwala cieszyć się z korzyści wynikających z nisko profilowanych opon, bez obaw o uszkodzenia. Produkty z profilem poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem i pewnym prowadzeniem przy dynamicznej jeździe na suchej nawierzchni.

Rant ochronny występuje jednak nie tylko w modelach niskoprofilowych. Pojawia się również w ogumieniu samochodów terenowych, nawet przy profilu 70. Ochraniacze pomagają osłonić felgę przed uszkodzeniami, powstałymi w wyniku najechania na nierówności i inne przeszkody terenowe.

Opony z rantem chronią oponę przed uszkodzeniami.

Opony z rantem chronią felgę przed uszkodzeniami.

Opony z jednym lub kilkoma podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są często używane samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowa grubość materiału w najszerszym miejscu opony chroni ją przed naruszeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć, zanim wielokrotne uderzenia w krawężnik spowodują przecięcie lub odsłonienie kordów wewnętrznych.

Oznaczenia FR, gdzie ich szukać? 

Oznaczenie opon FR, pomimo bezpośrednich skojarzeń, nie pochodzi od nazwy kraju wina i kruchych bagietek. Symbol ma swoje korzenie w języku niemieckim (niem. Flagen Ripen) i w wolnym tłumaczeniu to po prostu: obręcz koła. Większość producentów stosuje własne oznaczenia opon dla dodatkowej osłony.

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego.

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego.

 

Poniższa tabela przedstawia najczęściej spotykane oznaczenia rantu ochronnego:

 

SYMBOL:

ROZWINIĘCIE SKRÓTU:

STOSOWANE W OPONACH:

RFP

Rim Fringe Protector (ochraniacz krawędzi felgi)

Goodyear

FP

Fringe Protector (ochraniacz felgi)

Goodyear

MFS

Maximum Flange Shield (pełna ochrona kołnierza)

Dunlop

FR

Felgen Ripen  (pierścień ochraniający obręcz)

Continental

Cord

Cord (ochrona felgi na ściance bocznej opony)

Pirelli – aktualnie niestosowane

Koncerny Bridgestone i Michelin nie stosują dodatkowych oznaczeń. 

  

    

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (32)
van_daal 2017-03-07
A moim zdaniem te poduszki powietrzne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by w nic nie uderzyć? A nawet jeśli lekko uderzysz to przecież od razu Ci głowa nie odpadnie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy spowodowane stłuczką. Przypadki chodzą po ludziach Strzeżonego Pan Bóg strzeże Mądry Polak po szkodzie Odpowiedz
mfs 2016-09-27
Nie mogę znaleźć w opisie opon czy dany model ma rant ochronny czy nie Odpowiedz
Oponeo.pl 2016-09-28
mfs 2016-09-27
Nie mogę znaleźć w opisie opon czy dany model ma rant ochronny czy nie
Przejdź do komentarza
To, czy dany model jest wyposażony w rant ochronny, zależy m. in. od rozmiaru opony. Zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy odpowiedzą na Pana/Pani pytanie o rant ochronny w konkretnym modelu i rozmiarze opon. Odpowiedz
Michał 2017-05-08
Oponeo.pl 2016-09-28
To, czy dany model jest wyposażony w rant ochronny, zależy m. in. od rozmiaru opony. Zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy odpowiedzą na Pana/Pani pytanie o rant ochronny w konkretnym modelu i rozmiarze opon.
Przejdź do komentarza
Przydałaby się możliwość wyszukania opon z rantem ochronnym. W tym momencie trzeba wchodzić i oglądać opis każdego modelu opony. Odpowiedz
Juuzek 2018-01-14
Michał 2017-05-08
Przydałaby się możliwość wyszukania opon z rantem ochronnym. W tym momencie trzeba wchodzić i oglądać opis każdego modelu opony.
Przejdź do komentarza
Popieram, przydałaby się taka opcja. Odpowiedz
Jaca 2015-04-23
Używam opon w różnych autach 205/55/16; 175/70/13 i 155/70/13 bez rantu i nigdy nie miałem problemu z krawężnikami czy przycieraniem alusków. Nie mogę się wypowiedzieć osobiście na temat tych z rantem, bo ich nie używałem, jednak słyszałem, że są nieco cięższe, co ma wpływ na trochę większe spalanie. Odpowiedz
misiek 2014-10-26
Ja mam opony letnie z rantem ochronnym i takich teraz poszukuję. Nie wiem jak by się uważało na krawężniki to sytuacja na drodze zmusza nas na wjechanie na krawężnik przodem wjedziemy i zjedziemy a tył? Odpowiedz
robert 2012-12-29
Continental produkuje opony z rantem ochronnym i bez wiem bo rozwaliłem taką opone ale nieuszkodziłem sobie felgi aluminiowej własnie dzieki temu rantowi ale jak montowali mi nową opone to niezauwazyłem i dali mi bez tego rantu ochronnego ale sam rant ochronny się sprawdza ktoś na parkingu odkrecił mi zaworek i schodziło mi powietrze z tylnego koła jechałem kilka kilometrów bo się niezorientowałem odrazu i opona poleciała do kosza ale felga była cała nieuszkodzona . Odpowiedz
mike 2012-05-24
Polecam opony Regal Racer w rozmiarze 185/60R14, jest to prawdopodobnie jedyny model, który posiada FR dla profilu 60. Marka mniej znana ale dobra jakościowo, produkują opony na licencji Dunlopa (wcześniej Dunlop SP Racer). Odpowiedz
bbbhulk 2011-10-09
To jest świetne rozwiązanie. Kiedyś miałem opony bez ranut i przy parkowaniu przy krawężniku trzeba było zachować ostrożność - łatwo było zarysować felgę. Później kupiłem goodyear z takim rantem i po otarciu o krawężnik zostawało tylko trochę brudu na opona, a felga nie tknięta. Odpowiedz
kierowca 2011-05-15
To bzdura że dla profilu 65 nie ma sensu bo jest duży balon chroni felgę. Ja tak sobie przytarłem alufelgi już kilka razy. Jak się pechowo najedzie bardzo lekko na krawężnik albo się z niego zjeżdża to może się zdażyć i mnie się zdarzyło, że się opona ześlizgnie z krawężnika i wtedy uderza w rant felgi. Ja bym dopłacił za oponę 65 z rantem ale jakoś takich nie znalazłem. Czemu nie robią dwóch wersji do wyboru? Nie każdy jeżdzi na felgach stalowych i używa kołpaków. W nowym aucie mam profil 55 i wybrałem opony z rantem. Takich bez rantów w ogóle nie biorę pod uwagę przy zakupie. Odpowiedz
percio 2010-10-20
Ja mam na bridgestone, i na nich widać wyraznie nie jak u innych prod. Jest jakby pret zatopiony w gumie i faktycznie np parkujac rownolegla czasami sie zdaży że sie otrzesz o kraweznik. Przy profilu 40 masz taka ryche że głowa boli a tak nie bo opona chroni. Jak sie jezdi na 65 to nie potrzeba :D Pozdro Odpowiedz
mar 2010-10-19
a mnie się poprostu oponka z ratem podoba!!! Odpowiedz
Standard Mercedes 2010-06-22
Dlaczego jeszcze robia opony bez rantów ???? Odpowiedz
Reggy 2010-06-22
Standard Mercedes 2010-06-22
Dlaczego jeszcze robia opony bez rantów ????
Przejdź do komentarza
W oponach o wyższym profilu (od 60 w górę) nie ma sensu robić rantu bo kontur opony sprawia, że opona ma kształt bardziej balonowaty i bok jest zdecydowanie szerzej połozony niz stopka i nie ma tak wielkiej potrzeby robienia rantu. Inną kwestią jest to że obecność rantu pociaga ze sobą trochę dodatkowych problemów w czasie produkcji, wiec tam gdzie nie ma konieczności producenci raczej z niego rezygnują. Odpowiedz
zen0 2009-09-15
Moim zdaniem te ranty ochronne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by nie przytrzeć opony/felgi o chodnik? A nawet jeśli lekko przytrzesz to przecież od razu Ci się opona czy tam felga nie zjedzie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy z oponą spowodowane przytarciem o krawężnik. Odpowiedz
Sebastian 2016-12-27
Zapytam tylko, czy przez te 20 lat jezdziles na aluminiowych felgach? Bo znam przypadki gdzie felga sie drapala podczas wjechania w wieksza dziure. Wtedy rant ochronny sie przydaje. Nie chroni co prawda w 100% ale zawsze cos. Odpowiedz
Krzyś Podróżnik 2009-09-24
Najwyraźniej nigdy nie miałeś auta z oponami niskoprofilowymi. Co to niby za chwyt marketingowy, skoro opony z rantem kosztują tyle samo, co bez rantu? Odpowiedz
zen0 2009-10-10
Krzyś Podróżnik 2009-09-24
Najwyraźniej nigdy nie miałeś auta z oponami niskoprofilowymi. Co to niby za chwyt marketingowy, skoro opony z rantem kosztują tyle samo, co bez rantu?
Przejdź do komentarza
A no taki chwyt, że rozpowszechniając opinie, że rant jest potrzebny zachęcasz do kupna opon z tym właśnie rantem. A w handlu zawsze jest tak, że jeśli jest na coś wysoki popyt to ceny idą w górę - przecież każdy chce zarobić na szarym konsumencie. A co do niskoprofilowych opon to racja. Zawsze miałem zwykłe oponki. Odpowiedz
Reggy 2009-10-11
zen0 2009-10-10
A no taki chwyt, że rozpowszechniając opinie, że rant jest potrzebny zachęcasz do kupna opon z tym właśnie rantem. A w handlu zawsze jest tak, że jeśli jest na coś wysoki popyt to ceny idą w górę - przecież każdy chce zarobić na szarym konsumencie. A co do niskoprofilowych opon to racja. Zawsze miałem zwykłe oponki.
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem to raczej odpowiedz na zapotrzebowanie klientów niż chwyt. jak masz opony na niskim profilu i alusy to wybierasz opony z ochraniaczem felgi. Nie jest to wymysł tylko potrzeba. W oponach z wyższym profilem i z felgą w nominale wg ETRTO najszerszym miejscem opony jest jej bok (opona jest jak balon). Natomiast im niższy profil i jeśli jeszcze do tego założysz np felgę o maksymalnej szerokości dla danego rozmiaru opony, to to właśnie felga staje się najszerszym miejscem i przy każdym kontakcie z kraweżnikiem jest narażona na uszkodzenie. Bez rantu więc ani rusz. W zasadzie w większych rozmiarach wszystkie opony mają rant- tak musi być. To oczywiście też kwestia wyglądu - taka oponka wygląda ogólnie lepiej na samochodzie.pozdr Odpowiedz
mPower 2009-12-01
Reggy 2009-10-11
Moim zdaniem to raczej odpowiedz na zapotrzebowanie klientów niż chwyt. jak masz opony na niskim profilu i alusy to wybierasz opony z ochraniaczem felgi. Nie jest to wymysł tylko potrzeba. W oponach z wyższym profilem i z felgą w nominale wg ETRTO najszerszym miejscem opony jest jej bok (opona jest jak balon). Natomiast im niższy profil i jeśli jeszcze do tego założysz np felgę o maksymalnej szerokości dla danego rozmiaru opony, to to właśnie felga staje się najszerszym miejscem i przy każdym kontakcie z kraweżnikiem jest narażona na uszkodzenie. Bez rantu więc ani rusz. W zasadzie w większych rozmiarach wszystkie opony mają rant- tak musi być. To oczywiście też kwestia wyglądu - taka oponka wygląda ogólnie lepiej na samochodzie.pozdr
Przejdź do komentarza
Zgadzam sie z Toba Reggy sam jeżdze na 225/40/18 przy feldze 8.5J nie wyobrażam sobie jazdy bez 'FR' przy tej oponie. Nauczyc sie jezdzic, hahaha - cierpliwosci życze wszystkim <50 ;) Odpowiedz
MarioRR 2009-12-07
Rant ochronny opon to nie jest zadna sciema, az ciezko mi sobie wyobrazic ze ktos moze tak myslec. Owszem przy profilu 55% jest on zbedna ozoba, ale pozniej juz ma wymierne znaczenie. Wiele razy mi juz uratował rant felgi Odpowiedz
madein 2009-12-16
MarioRR 2009-12-07
Rant ochronny opon to nie jest zadna sciema, az ciezko mi sobie wyobrazic ze ktos moze tak myslec. Owszem przy profilu 55% jest on zbedna ozoba, ale pozniej juz ma wymierne znaczenie. Wiele razy mi juz uratował rant felgi
Przejdź do komentarza
rant dobra rzecz, chociaż jak wpadniesz w dziurę to i tak felga się krzywi Odpowiedz
Weedel 2010-01-07
madein 2009-12-16
rant dobra rzecz, chociaż jak wpadniesz w dziurę to i tak felga się krzywi
Przejdź do komentarza
Zgadza sie ale ten rant ochronny opony pomaga i to jest bezdyskusyjne. Odpowiedz
jan 2014-04-17
Weedel 2010-01-07
Zgadza sie ale ten rant ochronny opony pomaga i to jest bezdyskusyjne.
Przejdź do komentarza
@Weedelto mity i kity, te ranty pomagają tylko utrzymać estetykę koła ot wsio w temacie, żaden rant ci nie pomoże jak walniesz w krawężnik, może tylko zaszkodzić. Odpowiedz
MarioCupraC 2010-02-04
Weedel 2010-01-07
Zgadza sie ale ten rant ochronny opony pomaga i to jest bezdyskusyjne.
Przejdź do komentarza
Felgen Rippen czy zwijcie sobie rant ochronny dla mnie to jest pierwsza rzecz która decyduje o zakupieniu danej opony czy tez nie. NIkt z normalnym miejskim profilem tego nie zrozumie. Odpowiedz
Sean 2010-02-05
MarioCupraC 2010-02-04
Felgen Rippen czy zwijcie sobie rant ochronny dla mnie to jest pierwsza rzecz która decyduje o zakupieniu danej opony czy tez nie. NIkt z normalnym miejskim profilem tego nie zrozumie.
Przejdź do komentarza
Miejski profil i stalówki - najlepszy ochraniacz felg to kołpaki z Bierdonki 19.99 komplet:-) Odpowiedz
Pimpek ST 2010-06-14
To po co robi sie opony bez ? I conti chyba oznacza wszystkie FR > Odpowiedz
Pytanie do oponeo ? 2010-04-15
Jak sie dowiedziec czy dane opony beda miały czy nie rant ? Kupujac tutaj ? Odpowiedz
Hade 2010-04-20
Pytanie do oponeo ? 2010-04-15
Jak sie dowiedziec czy dane opony beda miały czy nie rant ? Kupujac tutaj ?
Przejdź do komentarza
Najławiej zadzwonić. Odpowiedz
Reggy 2010-04-19
Pytanie do oponeo ? 2010-04-15
Jak sie dowiedziec czy dane opony beda miały czy nie rant ? Kupujac tutaj ?
Przejdź do komentarza
można też spróbować sprawdzić na stronie producenta czy dany rozmiar ma rant ochronny- zwyle są w tabelach rozmiarowych takie informacje. ogólnie wszystkie opony poniżej profilu 50 mają. Często też 55 i 50. Odpowiedz
Sean 2010-04-19
Pytanie do oponeo ? 2010-04-15
Jak sie dowiedziec czy dane opony beda miały czy nie rant ? Kupujac tutaj ?
Przejdź do komentarza
Witam, Nie jestem z oponeo, ale może Ci trochę podpowiem. Ogólnie jet to problem ogólny dla wszystkich sklepów internetowych i mimo wszystko Oponeo, chyba najlepiej o tym informuje. A mianowicie przy niektórych oponach (w zasadzie tylko Continentala) wystepuje oznaczenie FR (Felgen Ripen) np Continental ContiPremiumContact 2 205/55R16 91 V FR- co oznacza że opona ma rant ochronny. W innych sklepach nie zauważyłem, żeby dodawali to FR- ale może sie mylę. Trzeba więc dzwonić i się pytać co mają lub mogą mieć. Odpowiedz