Posiadanie rantu ochronnego na oponie nie jest konieczne, ale w niektórych okolicznościach potrafi być on bardzo użyteczny. Nasze koła, szczególnie w ruchu miejskim, są narażone na pęknięcia i przetarcia. Wysokie krawężniki, rampy i małe obiekty stanowią ciągłe zagrożenie. Rant ochronny chroni nasze felgi przed  uszkodzeniami eksploatacyjnymi. 

Rant ochronny występuje najczęściej na oponach niskoprofilowych.

Rant ochronny występuje najczęściej na oponach niskoprofilowych.

Dlaczego opony z rantem nie zdominowały jeszcze rynku? 

Rant ochronny nie jest konieczny dla utrzymania dobrej kondycji naszych felg. Stosowany jest on zazwyczaj w modelach niskoprofilowych, czyli takich, które charakteryzują się stosunkowo małą wysokością boku opony do jej szerokości.  Właśnie one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że taką osłonę najczęściej możemy spotkać w modelach z profilem poniżej 55.

Opony wysokoprofilowe nie potrzebują rantu, ponieważ ich guma w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tworząc naturalną osłonę i chroni przed uszkodzeniami. Wyższy profil zwiększa także komfort jazdy, poprzez ograniczenie hałasu i lepiej sprawdza się na nierównej nawierzchni.

Skoro mają tak wymierne korzyści, to po co sięgać po modele niskoprofilowe?

Coraz więcej kierowców decyduje się poświęcić wysoki komfort jazdy, na rzecz lepszych parametrów. Opony o profilu poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem, wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni i pewniejszym prowadzeniem. Dodatkowa sztywność sprawia, że niskoprofilowe modele lepiej sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, ale są przy tym bardziej podatne na drogowe wyboje i uszkodzenia mechaniczne. Dlatego w większości modeli umieszcza się dodatkową ochronę w postaci rantu.

Sprawdź, czy warto zainwestować w opony o niskim profilu:

Możliwe są również przypadki, gdy konkretny model występuje w danym rozmiarze zarówno w wersji z rantem, jak i w wersji bez niego. Powodem są umowy pomiędzy producentami samochodów i opon. Jeśli dany koncern motoryzacyjny zamawia produkt do swojego modelu, może sobie zażyczyć, by nie miał on rantu ochronnego (opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków).

Jak sprawdzić czy moja opona ma rant ochronny? 

Rant ochronny jest łatwy do rozpoznania. To dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, występująca w miejscu styku opony z felgą. Najczęściej przez swoją strukturę odróżnia się od reszty ogumienia, więc trudno ją przeoczyć.

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony. Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

Warto pamiętać!

Rant ochronny nie jest stosowany we wszystkich oponach. Nawet w ramach jednego producenta i modelu mogą występować różnice!

Opony z rantem ochronnym są na ogół o około 10-15 % droższe od regularnych modeli.

Rant ochronny felgi czy opony? 

Wielu kierowców zastanawia się, czym różni się rant ochronny felgi od rantu opony. Odpowiedź jest jednak zadziwiająco prosta: niczym

Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na ogumieniu.  Dodatkowa warstwa gumy umiejscowiona jest na stopce opony, czyli miejscu styku elementów koła. Zapobiega zarówno uszkodzeniom felgi, które mogą powodować korozję i stanowić problem przy wyważaniu kół, jak i pojawianiu się na powierzchni opony wybrzuszeń i pęknięć w skutek nadmiernego zderzania felgi z ogumieniem na nierównościach.

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

Uszkodzony rant ochronny opony lub całkowity jego brak może być początkiem większych problemów.  Naruszona struktura felgi podlega korozji, z czasem rozprzestrzeniającej się na okoliczne elementy metalowe.  Rant ochronny osłania felgi przed przetarciami i uszczerbkami na powierzchni.

Zobacz film i sprawdź w jaki sposób producenci zabezpieczają swoje produkty przed uszkodzeniami tego typu:

Gdzie najlepiej sprawdzają się opony z rantem? 

Opona FR doskonale nada się do codziennej, miejskiej jazdy. Pomaga uniknąć uszkodzeń i otarć przy parkowaniu lub pokonywaniu wysokich krawężników. Pozwala cieszyć się z korzyści wynikających z nisko profilowanych opon, bez obaw o uszkodzenia. Produkty z profilem poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem i pewnym prowadzeniem przy dynamicznej jeździe na suchej nawierzchni.

Rant ochronny występuje jednak nie tylko w modelach niskoprofilowych. Pojawia się również w ogumieniu samochodów terenowych, nawet przy profilu 70. Ochraniacze pomagają osłonić felgę przed uszkodzeniami, powstałymi w wyniku najechania na nierówności i inne przeszkody terenowe.

Opony z rantem chronią oponę przed uszkodzeniami.

Opony z rantem chronią felgę przed uszkodzeniami.

Opony z jednym lub kilkoma podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są często używane samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowa grubość materiału w najszerszym miejscu opony chroni ją przed naruszeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć, zanim wielokrotne uderzenia w krawężnik spowodują przecięcie lub odsłonienie kordów wewnętrznych.

Oznaczenia FR, gdzie ich szukać? 

Oznaczenie opon FR, pomimo bezpośrednich skojarzeń, nie pochodzi od nazwy kraju wina i kruchych bagietek. Symbol ma swoje korzenie w języku niemieckim (niem. Flagen Ripen) i w wolnym tłumaczeniu to po prostu: obręcz koła. Większość producentów stosuje własne oznaczenia opon dla dodatkowej osłony.

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego.

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego.

Poniższa tabela przedstawia najczęściej spotykane oznaczenia rantu ochronnego:

SYMBOL:

ROZWINIĘCIE SKRÓTU:

STOSOWANE W OPONACH:

RFP

Rim Fringe Protector (ochraniacz krawędzi felgi)

Goodyear

FP

Fringe Protector (ochraniacz felgi)

Goodyear

MFS

Maximum Flange Shield (pełna ochrona kołnierza)

Dunlop

FR

Felgen Ripen  (pierścień ochraniający obręcz)

Continental

Cord

Cord (ochrona felgi na ściance bocznej opony)

Pirelli – aktualnie niestosowane

Koncerny Bridgestone i Michelin nie stosują dodatkowych oznaczeń.