Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot, wymiana i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Rant ochronny na oponie. Czy warto z niego korzystać?

OPONEO.PL

Posiadanie rantu ochronnego na oponie nie jest konieczne, ale w niektórych okolicznościach potrafi być on bardzo użyteczny. Nasze koła, szczególnie w ruchu miejskim, są narażone na pęknięcia i przetarcia. Wysokie krawężniki, rampy i małe obiekty stanowią ciągłe zagrożenie. Rant ochronny chroni nasze felgi przed  uszkodzeniami eksploatacyjnymi. 

Dlaczego opony z rantem nie zdominowały jeszcze rynku? 

Rant ochronny nie jest konieczny dla utrzymania dobrej kondycji naszych felg. Stosowany jest on zazwyczaj w modelach niskoprofilowych, czyli takich, które charakteryzują się stosunkowo małą wysokością boku opony do jej szerokości.  Właśnie one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że taką osłonę najczęściej możemy spotkać w modelach z profilem poniżej 55

 

Rant ochronny występuje najczęsciej w oponach niskoprofilowych.

Rant ochronny występuje najczęściej na oponach niskoprofilowych.

 

Opony wysokoprofilowe nie potrzebują rantu, ponieważ ich guma w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tworząc naturalną osłonę i chroni przed uszkodzeniami. Wyższy profil zwiększa także komfort jazdy, poprzez ograniczenie hałasu i lepiej sprawdza się na nierównej nawierzchni.

 

Skoro mają tak wymierne korzyści, to po co sięgać po modele niskoprofilowe? 

 

Coraz więcej kierowców decyduje się poświęcić wysoki komfort jazdy, na rzecz lepszych parametrów. Opony o profilu poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem, wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni i pewniejszym prowadzeniem. Dodatkowa sztywność sprawia, że niskoprofilowe modele lepiej sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, ale są przy tym bardziej podatne na drogowe wyboje i uszkodzenia mechaniczne. Dlatego w większości modeli umieszcza się dodatkową ochronę w postaci rantu. 

 

Sprawdź, czy warto zainwestować w opony o niskim profilu: 

 

 

Możliwe są również przypadki, gdy konkretny model występuje w danym rozmiarze zarówno w wersji z rantem, jak i w wersji bez niego. Powodem są umowy pomiędzy producentami samochodów i opon. Jeśli dany koncern motoryzacyjny zamawia produkt do swojego modelu, może sobie zażyczyć, by nie miał on rantu ochronnego (opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków).

 

Jak sprawdzić czy moja opona ma rant ochronny? 

Rant ochronny jest łatwy do rozpoznania. To dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, występująca w miejscu styku opony z felgą. Najczęściej przez swoją strukturę odróżnia się od reszty ogumienia, więc trudno ją przeoczyć. 

 

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony. Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

Rant ochronny to dodatkowa, wzmocniona warstwa gumy u stopki opony.

 

Warto pamiętać!

 

Rant ochronny nie jest stosowany we wszystkich oponach. Nawet w ramach jednego producenta i modelu mogą występować różnice!

 

Opony z rantem ochronnym są na ogół o około 10-15 % droższe od regularnych modeli.

 

Rant ochronny felgi czy opony? 

Wielu kierowców zastanawia się, czym różni się rant ochronny felgi od rantu opony. Odpowiedź jest jednak zadziwiająco prosta: niczym

Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na ogumieniu.  Dodatkowa warstwa gumy umiejscowiona jest na stopce opony, czyli miejscu styku elementów koła. Zapobiega zarówno uszkodzeniom felgi, które mogą powodować korozję i stanowić problem przy wyważaniu kół, jak i pojawianiu się na powierzchni opony wybrzuszeń i pęknięć w skutek nadmiernego zderzania felgi z ogumieniem na nierównościach. 

 

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

Przetarcia to najczęstszy rodzaj uszkodzeń felgi.

 

Uszkodzony rant ochronny opony lub całkowity jego brak może być początkiem większych problemów.  Naruszona struktura felgi podlega korozji, z czasem rozprzestrzeniającej się na okoliczne elementy metalowe.  Rant ochronny osłania felgi przed przetarciami i uszczerbkami na powierzchni.

 

Zobacz film i sprawdź w jaki sposób producenci zabezpieczają swoje produkty przed tego typu uszkodzeniami: 

 

 

Gdzie najlepiej sprawdzają się opony z rantem? 

Opony z rantem doskonale nadają się do codziennej, miejskiej jazdy. Pomagają uniknąć uszkodzeń i otarć przy parkowaniu lub pokonywaniu wysokich krawężników. Pozwalają cieszyć się z korzyści wynikających z nisko profilowanych opon, bez obaw o uszkodzenia. Produkty z profilem poniżej 55 charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem i pewnym prowadzeniem przy dynamicznej jeździe na suchej nawierzchni.  

Rant ochronny występuje jednak nie tylko w modelach niskoprofilowych. Pojawia się również w ogumieniu samochodów terenowych, nawet przy profilu 70. Ochraniacze pomagają osłonić felgę przed uszkodzeniami, powstałymi w wyniku najechania na nierówności i inne przeszkody terenowe. 

 

Opony z rantem chronią oponę przed uszkodzeniami.

Opony z rantem chronią felgę przed uszkodzeniami.

 

Opony z jednym lub kilkoma podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są często używane samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowa grubość materiału w najszerszym miejscu opony chroni ją przed naruszeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć, zanim wielokrotne uderzenia w krawężnik spowodują przecięcie lub odsłonienie kordów wewnętrznych. 

 

Oznaczenia FR, gdzie ich szukać? 

Oznaczenie FR, pomimo bezpośrednich skojarzeń, nie pochodzi z kraju wina i kruchych bagietek. Symbol ten ma swoje korzenie w języku niemieckim (niem. Flagen Ripen) i w wolnym tłumaczeniu to po prostu: obręcz koła. Większość producentów stosuje własne oznaczenia dla dodatkowej osłony w oponie

 

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego.

MFS to stosowane w oponach Dunlop oznaczenie rantu ochronnego. 

 

Poniższa tabela przedstawia najczęściej spotykane oznaczenia rantu ochronnego: 

 

SYMBOL: ROZWINIĘCIE SKRÓTU: STOSOWANE W OPONACH:
RFP Rim Fringe Protector (Ochraniacz krawędzi felgi) Goodyear
FP Fringe Protector (Ochraniacz felgi)  Goodyear
MFS Maximum Flange Shield (Pełna ochrona kołnierza) Dunlop
FR Felgen Ripen  (Pierścień ochraniający obręcz) Continental
Cord Cord (Ochrona felgi na ściance bocznej opony) Pirelli – aktualnie niestosowane

Koncerny Bridgestone i Michelin nie stosują dodatkowych oznaczeń. 

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (32)
zen0 2009-09-15
Moim zdaniem te ranty ochronne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by nie przytrzeć opony/felgi o chodnik? A nawet jeśli lekko przytrzesz to przecież od razu Ci się opona czy tam felga nie zjedzie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy z oponą spowodowane przytarciem o krawężnik. Odpowiedz
van_daal 2017-03-07
A moim zdaniem te poduszki powietrzne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by w nic nie uderzyć? A nawet jeśli lekko uderzysz to przecież od razu Ci głowa nie odpadnie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy spowodowane stłuczką. Przypadki chodzą po ludziach Strzeżonego Pan Bóg strzeże Mądry Polak po szkodzie Odpowiedz
Sebastian 2016-12-27
Zapytam tylko, czy przez te 20 lat jezdziles na aluminiowych felgach? Bo znam przypadki gdzie felga sie drapala podczas wjechania w wieksza dziure. Wtedy rant ochronny sie przydaje. Nie chroni co prawda w 100% ale zawsze cos. Odpowiedz
mfs 2016-09-27
Nie mogę znaleźć w opisie opon czy dany model ma rant ochronny czy nie Odpowiedz
Oponeo.pl 2016-09-28
mfs 2016-09-27
Nie mogę znaleźć w opisie opon czy dany model ma rant ochronny czy nie
Przejdź do komentarza
To, czy dany model jest wyposażony w rant ochronny, zależy m. in. od rozmiaru opony. Zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy odpowiedzą na Pana/Pani pytanie o rant ochronny w konkretnym modelu i rozmiarze opon. Odpowiedz
Michał 2017-05-08
Oponeo.pl 2016-09-28
To, czy dany model jest wyposażony w rant ochronny, zależy m. in. od rozmiaru opony. Zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy odpowiedzą na Pana/Pani pytanie o rant ochronny w konkretnym modelu i rozmiarze opon.
Przejdź do komentarza
Przydałaby się możliwość wyszukania opon z rantem ochronnym. W tym momencie trzeba wchodzić i oglądać opis każdego modelu opony. Odpowiedz
Juuzek 2018-01-14
Michał 2017-05-08
Przydałaby się możliwość wyszukania opon z rantem ochronnym. W tym momencie trzeba wchodzić i oglądać opis każdego modelu opony.
Przejdź do komentarza
Popieram, przydałaby się taka opcja. Odpowiedz
Jaca 2015-04-23
Używam opon w różnych autach 205/55/16; 175/70/13 i 155/70/13 bez rantu i nigdy nie miałem problemu z krawężnikami czy przycieraniem alusków. Nie mogę się wypowiedzieć osobiście na temat tych z rantem, bo ich nie używałem, jednak słyszałem, że są nieco cięższe, co ma wpływ na trochę większe spalanie. Odpowiedz
misiek 2014-10-26
Ja mam opony letnie z rantem ochronnym i takich teraz poszukuję. Nie wiem jak by się uważało na krawężniki to sytuacja na drodze zmusza nas na wjechanie na krawężnik przodem wjedziemy i zjedziemy a tył? Odpowiedz
robert 2012-12-29
Continental produkuje opony z rantem ochronnym i bez wiem bo rozwaliłem taką opone ale nieuszkodziłem sobie felgi aluminiowej własnie dzieki temu rantowi ale jak montowali mi nową opone to niezauwazyłem i dali mi bez tego rantu ochronnego ale sam rant ochronny się sprawdza ktoś na parkingu odkrecił mi zaworek i schodziło mi powietrze z tylnego koła jechałem kilka kilometrów bo się niezorientowałem odrazu i opona poleciała do kosza ale felga była cała nieuszkodzona . Odpowiedz