Menu

Informacje

Jaki profil opony na polskie drogi?

Publikacja: 17 stycznia 2019
| OPONEO.PL

Profil opon ma znaczenie. W pewnym stopni wpływa na to, jak prowadzi się nasze auto. Kierowcy mogą wybierać spośród modeli o wysokim lub niskim profilu. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednak z punktu widzenia podróżujących najważniejsze pytanie brzmi: jaki profil opony będzie najlepszy na „polskie drogi”?

Wiejskie drogi w Polsce.

Co oznacza profil opony i jak wpływa na sposób prowadzenia się auta?

Na „polskie drogi” wysoki profil jest lepszym wyborem. Tak brzmi oczywiście odpowiedź uproszczona. Choć coraz mniej w Polsce dróg pokrytych dziurami i koleinami, a z trasami takimi, jak na powyższym zdjęciu spotykają się raczej kierowcy, którzy przesadzili z zaufaniem do nieskonfigurowanego GPS-u, to w obrębie całego kraju wciąż istnieje wiele traktów i ulic, których stan nawierzchni sprzyja jeździe w ogumieniu wysokoprofilowym. Generalizując, na złych drogach korzyści płynące z używania wysokich profili są większe od stosowania niskich.

Warto spojrzeć na tę kwestię z szerszej perspektywy. Modele samochodów są różne, podobnie jest ze stylem jazdy i charakterystyką tras pokonywanych przez kierowców. Zamiast zastanawiać się nad uniwersalną odpowiedzą na temat najlepszego profilu opon, lepiej rozważyć to, jakie ogumienie najbardziej odpowiada naszym potrzebom.

Zacznijmy od podstaw, czyli od krótkiego wyjaśnienia, co to jest profil opony. Następnie przedstawimy zalety poszczególnych profili opon i spróbujemy określić komu i kiedy dane modele będą odpowiadać najbardziej.

Profil opony – co to jest?

Mianem profilu ogumienia określa się procentowy stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości. Dla lepszego zobrazowania posłużmy się przykładem – w przypadku modelu w rozmiarze 195/60 R15, wysokość boku będzie stanowić 60% z szerokości 195 milimetrów, czyli 117 mm.

Dlaczego relacja pomiędzy szerokością i wysokością ogumienia jest tak istotna? Istnieją przynajmniej dwa ważne powody. Pierwszy to wygląd – opona niskoprofilowa (np. 195/45, średnica  R16) będzie się wizualnie prezentować zupełnie inaczej niż  model o wysokim profilu (np. 195/75 R16). Różnica ta, w połączeniu z odpowiednio wybraną felgą aluminiową może całkowicie odmienić wygląd auta. Po drugie, profil opony realnie wpływa na sposób prowadzenia się samochodu oraz osiągane przez niego parametry, zwłaszcza w przypadku modeli o skrajnej charakterystyce. Profil opony 60 a 65 – taka różnica nie stanowi dużej rozbieżności, jednak przesiadka z profilu wysokiego na bardzo niski jest naprawdę wyczuwalna „za kółkiem” (np. z 75 na 40).

Wysokość profilu opony przekłada się na wygląd całego auta.

Opony niskoprofilowe

Niskoprofilowymi nazywa się modele, których wysokość boku jest niewielka w stosunku do szerokości jej przekroju. Jako oryginalne wyposażenie (OE) stosuje się je najczęściej w autach klasy średniej i wyższej, zwłaszcza w modelach charakteryzowanych przez producentów jako sportowe lub o nadzwyczajnych osiągach.

Wielu kierowców, których pojazdy pierwotnie miały zamontowane standardowe ogumienie, o wysokim profilu, decyduje się na zmianę i montaż „niskoprofilówki”. Modele tego typu stały się ostatnimi laty prawdziwym trendem – pożądają ich zwłaszcza osoby dbające o wygląd swojego auta. Dlaczego spora część motomaniaków śni o nich po nocach?

Prezentują się dużo efektowniej, dobrze trzymają się drogi oraz zapewniają lepsze prowadzenie się samochodu w zakrętach. Oto katalog ich największych zalet:

       

  • Efektowny, modny wygląd.

  • Łatwiejsze wchodzenie w zakręty.

  • Świetnie trzymanie się drogi.

  • Ograniczenie nadsterowności.

  • Dobra trakcja przy większych prędkościach.

  • Płynne prowadzenie się mocnych aut.

  • Dynamiczne rozpędzanie się aut sportowych.

  • Efektywne hamowanie z suchych warunkach.

  • Sprawna komunikacja na linii opona-kierowca.

  • Możliwość montażu większych tarcz hamulcowych.

Lista pozytywów prezentuje się zachęcająco. Należy pamiętać o tym, że każda opona jest swego rodzaju kompromisem – zalety w pewnych dziedzinach wiążą się ze słabościami w innych. Niskoprofilowe opony dużo słabiej tłumią dziury i nierówności, przez co komfort jazdy może okazać się niewystarczający. Niskoprofilówki bywają także dużo głośniejsze od modeli wysokoprofilowych. Innym problem jest brak należytej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Felga nie jest w ich przypadku należycie zabezpieczona i każdy kontakt z większą dziurą lub krawężnikiem może skończyć się jej zniszczeniem.

Miasto to domena wysokich profili.

Opony wysokoprofilowe

Charakteryzuje je przewaga elementów gumowych i niewyeksponowana obręcz. Modele o bardzo wysokim profilu były kiedyś w motoryzacji standardem. Obecnie kojarzą się raczej niedrogimi, miejskimi samochodami i kierowcami, którzy przekładają pragmatyzm ponad estetykę. Wysoki procentowy stosunek wysokości do szerokości przekrojów opony zapewniają przede wszystkim ochronę felgi oraz dobre tłumienie nierówności. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się podczas chaotycznej jazdy miejskiej. Jakie są korzyści z używania „wysokoprofilówek”?

  • Dobre tłumienie nierówności na drogach.

  • Lepsza wytrzymałość. Ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi.

  • Efektywna ochrona przed aquaplaningiem.

  • Krótsza droga hamowania na zanieczyszczonej drodze.

  • Cicha praca.

  • Mniejsze zagrożenie w przypadku wybuchu opony.

  • Tłumienie drgań i wstrząsów – w konsekwencji wolniejsze zużycie zawieszenia.

  • Większa elastyczność opony.

  • Niższa cena.

Wysoki profil to dobre zabezpieczeniem przed dziurami, koleinami i krawężnikami, kosztem efektownego wyglądu oraz osiągów przy dużych prędkościach. Poszczególne profile opon mają swoje mocne i słabe strony. Jak zatem podjąć ostateczną decyzję?

Jaki profil opony wybrać?

Każdy kierowca powinien zastanowić się nad sposobem, w jaki używa samochodu i wybrać profil opony najlepiej dostosowany do indywidualnych potrzeb. Osoby jeżdżący dynamicznie, sportowo i głównie po autostradach, czy drogach ekspresowych mogą śmiało zdecydować się na niski profil. Natomiast kierowców sporo poruszających się po mieście lub trasach z bardzo kiepskim stanem nawierzchni może zainteresować wyższy profil opony.

Część właścicieli samochodów zastanawia się również nad tym, czy pora roku może mieć wpływ na przydatność konkretnych profili ogumienia. W przypadku standardowych, dosyć uniwersalnych rozmiarów, wysokość opony nie ma aż takiego znaczenia i pora roku nie powinna warunkować żadnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że oba rodzaje będą sprawdzać się równie dobrze przez cały rok.

Wyższy profil opony na zimę.

Bezpieczniejszym wyborem zimą okazuje się wyższy profil opony.

Jaki profil opony na zimę?

Wysoki. Stan nawierzchni często pozostawia wiele do życzenia, a zalegający na nich śnieg skrywa krawężniki, dziury i inne przeszkody, które mogą uszkodzić felgi. „Wysokoprofilówki” okazują się lepszym wyborem, ponieważ mogą bez uszkodzeń znieść więcej „drogowych niedogodności”. Poza tym aura o tej porze roku rzadko pozwala na cieszenie się pełnią osiągów i możliwości samochodu, dlatego korzyści płynące z użytkowania niskiego profilu okazują się zredukowane do minimum.

Jaki profil opony na lato?

Niski profil opony. Latem drogi są już naprawione, a widoczność i pogoda okazują się dobre, co pozwala na korzystanie z pełni możliwości auta. Do szybkiej jazdy oraz dynamicznego wchodzenia w kolejne wiraże i zakręty idealnie nada się sportowe ogumienia o niższym profilu.

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA