Drgania kierownicy to bardzo powszechny problem. Mierzy się z nim wielu kierowców. Jest to zjawisko na tyle złożone, że jego genezy oraz środków zaradczych nie sposób przedstawić ze 100% pewnością, dopóki pojazdu, w którym występuje ta niedogodność, nie zbada profesjonalny i doświadczony mechanik. Przyjrzyjmy się zatem możliwym powodom i sposobom jej usunięcia. O wypowiedź poprosiliśmy także Marcina Gagackiego – kierowcę rajdowego i wyścigowego.

Ręce trzymające kierownicęDrgania kierownicy to bardzo częsty problem, z którym boryka się wielu kierowców.

Drgania kierownicy to problem, który znacznie obniża komfort jazdy samochodem. Choć nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo, to nie wolno go lekceważyć, ponieważ może zwiastować poważniejsze usterki któregoś z najważniejszych układów w samochodzie. Jeśli w naszym pojeździe kierownica drży, powinniśmy szybko sprawdzić, jaka jest tego przyczyna. Jej usunięcie nie tylko przywróci przyjemność z jazdy, ale i zapobiegnie pogłębianiu się ewentualnej awarii, która niejednokrotnie może być przyczyną poważniejszych uszkodzeń w aucie. Sprawdźmy więc, jakie są możliwe powody występowania wibracji układu kierowniczego.

Drgania kierownicy podczas jazdy - przyczyny

Jak wskazuje Marcin Gagacki, przyczyn drżenia kierownicy może być bardzo dużo.

Za powstawanie drgań na układzie kierowniczym odpowiedzialnych może być naprawdę wiele elementów - opony, felgi, piasty, tarcze i zaciski hamulcowe, półośki, a nawet pierścienie centrujące.

Omówmy więc możliwe usterki wymienionych części, które mogą powodować drżenie układu kierowniczego.

Pierwszą rzeczą, jaką należy sprawdzić są opony. Najlepiej będzie przetestować je na teście drogowym Hunter, który wskaże, czy jej stan jest prawidłowy i nie wymaga ona dodatkowego wyważenia kół na samochodzie. Nawet niewielkie deformacje, takie jak wybrzuszenia, czy zmiana struktury bieżnika, mocno wpływają na komfort jazdy.

Wymiana  oponZa drgania kierownicy odpowiedzialne mogą być źle wyważone opony.

Kolejnym elementem wartym sprawdzenia są felgi. Nie mogą być one wykrzywione, ponieważ przez to podczas jazdy powstają wibracje, które przenoszone są na układ kierowniczy. Podobnie, jak w przypadku ogumienia, także i na obręczach przyczynę stanowić może niewłaściwe wyważenie. Winę za drżenie ponosi czasem nawet brud, który dostał się na połączenie felgi z piastą. Warto więc dokładnie zbadać stan tego komponentu, aby zaoszczędzić czas na niepotrzebnym przeglądaniu pozostałych podzespołów w samochodzie.

Jeżeli zarówno opony, jak i felgi są w dobrej kondycji, warto bliżej przyjrzeć się półosiom. Jak wskazuje Marcin Gagacki:

Jeżeli stracą one wyważenie, złapią luzy lub będą wygięte, mogą w odczuwalny sposób wpływać na układ kierowniczy.

Bardzo istotną kwestią jest również sprawdzenie stanu technicznego tarcz hamulcowych. Jeżeli będą skrzywione, drgania na kierownicy pojawiać się mogą zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie jazdy. To bardzo uciążliwe zjawisko, szczególnie, kiedy hamujemy przy dużych prędkościach, np. na autostradzie. Skrzywienie tarcz może też powodować nierównomierne ścieranie się klocków, a te po zużyciu zaczną jeszcze bardziej niszczyć samą tarczę. W tym przypadku stanowi to zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego jak najszybciej należy pozbyć się wspomnianej usterki.

W celu oszczędzania klocków i tarcz hamulcowych bardzo dobrą praktyką jest hamowanie silnikiem.

Bywają sytuacje, kiedy tarcza sama w sobie jest prosta, skrzywieniu ulega natomiast piasta, na którą ją założono.

Przyczynę stanowić mogą też zatarte prowadnice zacisków, w związku z czym przy delikatnym hamowaniu zacisk wpada w wibrację i przenosi je na układ kierowniczy.

Drgania kierownicy na postoju

Zjawisko drżenia kierownicy może występować także w trakcie postoju samochodu. W tym przypadku winnymi okazać się mogą zerwane poduszki silnika bądź skrzyni biegów. To specjalne elementy o wysokiej elastyczności, które odpowiadają za odizolowanie motoru od karoserii, co zapobiega przenoszeniu wibracji na metalowe elementy. Uszkodzenie tych części sprawia, że wstrząsy odczuwalne są też w trakcie przyspieszania.

Osoba trzymająca ręce na kierownicyDrgania kierownicy mogą pojawiać się również w trakcie postoju.

Kolejnym powodem mogą być uszkodzone bądź luźne przewody, np. od klimatyzacji lub inne elementy, które bezpośrednio dotykają nadwozia. W ten sposób sprawiają, że wstrząsy powodowane przez silnik, przechodzą na resztę pojazdu. Drgania odczuwalne będą więc przez cały czas, kiedy mechanizm pracuje – zarówno w trakcie postoju, jak i podczas jazdy.

Szarpanie kierownicy

Czasem zdarza się, że w samochodach występuje nie tyle drganie, co wręcz szarpanie kierownicy. Jest to sytuacja, która ma negatywny wpływ nie tylko na komfort, ale także na bezpieczeństwo jazdy. Może bowiem doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, szczególnie przy zbyt luźnym chwycie kierownicy.

Za powstawanie tego zjawiska odpowiedzialna może być pęknięta osłona przegubu. Jej konsekwencją jest przedostawanie się wody do wnętrza części i wypłukiwanie znajdującego się tam smaru, co prowadzi do zacierania się poszczególnych elementów. – wskazuje Marcin Gagacki.

Drgania kierownicy a prędkość jazdy

Często zdarza się, że wibracje powstają przy różnych prędkościach, a przy innych ustępują. Oznacza to, że mogą pojawić się drgania kierownicy przy 120 km/h, a przy 130 km/h problem znika. Od czego to zależy? Najprawdopodobniej od niewłaściwego wyważenia kół. Kiedy są źle obciążone, ich rotacja zostaje zakłócona, a to przekłada się na powstawanie tzw. bicia i wstrząsów na układzie kierowniczym.

Kierownica i deska rozdzielcza samochoduDrgania kierownicy występują czasem przy określonych prędkościach

Jak zaradzić drganiom kierownicy?

Aby zaradzić drganiom kierownicy, konieczne jest gruntowne sprawdzenie całego pojazdu przez specjalistę, co potwierdza Marcin Gagacki:

Należy po kolei eliminować kolejne przyczyny. Trzeba dokładnie zbadać pojazd, dlatego w tym celu najlepiej udać się do odpowiedniego fachowca. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych procesów i dodatkowych kosztów oraz znacznie zwiększy prawdopodobieństwo szybkiego usunięcia problemu.

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy najpierw powinno udać się do zwykłego warsztatu, czy serwisu wulkanizatorskiego. Najlepszym wyborem będzie wybranie placówki, która świadczy kompleksowe usługi, a na swoim wyposażeniu ma sprzęt Huntera. Wówczas zyskamy gwarancję, że nasze auto zostało sprawdzone w całości, a przyczyna drgania kierownicy z pewnością szybko zostanie wykryta i usunięta.