Indeks prędkości opony to parametr, który wśród wielu osób budzi lekką konsternację. Tymczasem jest on niezwykle ważny i powinien być bezwzględnie wzięty pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie nowego kompletu ogumienia. W tym artykule dowiesz się na co wpływa, jakie ma oznaczenia i czym grozi używanie opon o niewłaściwie dobranym indeksie prędkości.
Wielu kierowców decydując się na zakup nowego kompletu ogumienia, zwraca uwagę przede wszystkim na rozmiar. To oczywiście kluczowy aspekt, decydujący o tym, czy dany model będzie pasował do posiadanych felg oraz auta. Niezwykle istotnym czynnikiem, mającym ogromne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa jazdy, jest jednak również indeks prędkości. Opona powinna być dobrana w taki sposób, aby nie tylko nie sprawiała problemów podczas montażu, ale także była w stanie sprostać wymaganiom, jakie przed nią stawiamy.
Szukasz nowych opon do swojego auta? Sprawdź naszą ofertę:
Czym jest indeks prędkości opony?
Przeglądając oznaczenia opon, indeks prędkości niewątpliwie będzie jednym z pierwszych, które rzucą nam się w oczy. Parametr ten określa maksymalną dopuszczalną prędkość, z jaką można jechać autem wyposażonym w dane opony. Warto wiedzieć, że wartość ta dotyczy poruszania się pojazdem o maksymalnym obciążeniu, określonym w osobnym indeksie nośności. Nietrudno się więc domyślić, że indeksy nośności i prędkości są ze sobą ściśle powiązane i przy wymianie ogumienia należy koniecznie zwrócić uwagę na oba czynniki.
Więcej na temat drugiego oznaczenia dowiesz się w artykule:
Indeks nośności opony – co to jest i jak dobrać poprawny?
Wszystkie oznaczenia opon samochodowych znaleźć można na bocznej ścianie ogumienia. Indeks prędkości, wraz z indeksem nośności zlokalizowane są tuż przy rozmiarze. Do zapisania jego wartości stosowane są specjalne kody składające się z liter bądź liter i cyfr. Każdy z nich określa inną dozwoloną prędkość. Dla przykładu indeks prędkości H w kodzie 225/50 R16 96H symbolizuje maksymalną dopuszczalną szybkość jazdy wynoszącą 210 km/h .
Wszelkie informacje na temat symboli na oponach, znajdują się w tekście:
Oznaczenia opon samochodowych – kompletny przewodnik
Jeżeli zastanawiasz się, jaki indeks prędkości wybrać, to warto pamiętać, że przed wymianą opon należy koniecznie zapoznać się z informacjami podanymi przez producenta auta, np. w instrukcji pojazdu lub na tzw. tabliczce znamionowej zlokalizowanej przy klapie wlewu paliwa albo na słupku przy drzwiach. Ogumienie powinno spełniać zawarte tam wymogi. Dotyczy to również homologowanego indeksu prędkości. To niezwykle istotne, ponieważ ustalenia te uwzględniają wiele ważnych czynników, takich jak moc samochodu, jego masa i inne kluczowe aspekty decydujące o bezpieczeństwie, ale i komforcie jazdy.
Pamiętaj!
Zgodnie z przepisami, zabronione jest stosowanie na jednej osi opon o odmiennych indeksach prędkości. Jeżeli na lewej tylnej feldze mamy założone ogumienie o indeksie prędkości T (oznaczające prędkość maksymalną do 190 km/h), to na prawej obręczy musi być założona taka sama opona.
Czy indeks prędkości opon motocyklowych różni się od tego w samochodach?
Oznaczenia indeksu prędkości opon samochodowych, również ciężarowych, nie różnią się od tych stosowanych na ogumieniu przeznaczonym do motocykli. Stosowane w zapisach litery określają dokładnie te same prędkości. Dla przykładu, we wszystkich rodzajach ogumienia, indeks prędkości V informuje nas o maksymalnej prędkości 240 km/h. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku opon stricte wyścigowych, przeznaczonych na tory i niemających homologacji drogowej, oznaczeń indeksu prędkości może nie być w ogóle.
Jeżeli zastanawiasz się, jakie opony do motocykla wybrać, pamiętaj, że ważny jest nie tylko rozmiar oraz indeksy prędkości czy nośności, ale również dopasowanie modelu do typu motocykla. Są różne rodzaje opon motocyklowych przeznaczone na tory, do jazdy terenowej bądź do codziennego poruszania się po mieście. Dobór odpowiedniego ogumienia zapewni bezpieczeństwo oraz komfort podczas jazdy.
Opony sezonowe a indeks prędkości
Warto wiedzieć, że indeks prędkości na oponach zimowych może różnić się od tego, który będzie w wersjach letnich. Za taki stan rzeczy odpowiadają duże różnice konstrukcyjne między obiema wersjami ogumienia. Te pierwsze wykonane są z miękkich mieszanek, do produkcji drugich wykorzystywane są natomiast znacznie twardsze gumy. Zupełnie inne są również rzeźby bieżników, które dostosowuje się do warunków panujących na drogach w określonych porach roku. Jak przekłada się to na indeks prędkości?
Zgodnie z przepisami, indeks prędkości opon letnich nie może być niższy, niż wyznaczony przez producenta auta. Niedostosowanie się do tego obowiązku generuje ryzyko, że guma wykonana z twardszej mieszanki ulegnie rozerwaniu. Przy wysokich prędkościach będzie to niezwykle niebezpieczne i niejednokrotnie skutkuje groźnym wypadkiem. Jeżeli natomiast wybierzemy indeks wyższy, co jest dozwolone, auto może prowadzić się stabilniej, będzie to jednak skutkowało słabszą amortyzacją, co zmniejszy komfort i przełoży się na szybsze zużycie elementów zawieszenia.
Inaczej jest w przypadku indeksu prędkości opon zimowych. Zasady odnoszące się do tego parametru zostały uregulowane przez przepisy UE oraz Polski Kodeks Drogowy. Zgodnie z przyjętymi normami w tego typu ogumieniu dozwolone jest stosowanie indeksu prędkości niższego niż zalecany przez producenta, jednak nie może być on niższy niż indeks Q oznaczający maksymalną prędkość 160 km/h. Jeśli w samochodzie zostały zamontowane opony z niższym indeksem prędkości należy umieścić stosowne oznaczenie tak, aby było ono widoczne dla kierowcy. Warto wiedzieć, że w ogumieniu zimowym zazwyczaj stosuje się niższe indeksy prędkości, ponieważ guma musi być bardziej miękka, żeby zapewniać lepszą przyczepność na śniegu.
Mimo że w przypadku opon zimowych prawo dopuszcza stosowanie modeli z indeksem prędkości innym niż zalecany przez producenta auta, to warto pamiętać, że takie rozwiązanie powinno być ostatecznością.
Indeks prędkości w oponach – konsekwencje doboru złego parametru
Niezależnie od tego, czy w Twoim aucie zalecany jest indeks prędkości H czy V lub inny, niedostosowanie się do instrukcji będzie skutkować wieloma konsekwencjami. Najbardziej niebezpieczne jest ryzyko wystrzału opony. To sytuacja powodująca bezpośrednie zagrożenie na drodze. Samochód może także inaczej reagować na ruchy kierownicy, co przekłada się nie tylko na mniejszy komfort prowadzenia, ale również na gorszą kontrolę nad pojazdem.
Warto wiedzieć, że nieprzestrzeganie wytycznych dotyczących indeksu prędkości często ma także skutki formalne. W przypadku zdarzenia drogowego lub wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na źle dobrane opony. Oprócz tego, osoba stosująca niewłaściwie dobrane ogumienie traci gwarancję producenta. Nieprzyjemności mogą wyniknąć także w przypadku rutynowej kontroli. Policjant może ukarać kierowcę mandatem za nieodpowiednie opony w samochodzie.
Indeks prędkości opon – tabela
Przed zakupem opon letnich, zimowych lub całorocznych, warto dokładnie zapoznać się z symbolami indeksu prędkości. Nie są one skomplikowane, a ich znajomość zdecydowanie ułatwi wybór właściwego ogumienia. Wiedza o maksymalnej dopuszczalnej dla danego ogumienia prędkości jest bardzo istotna i bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo użytkowania. Poniżej prezentujemy tabelę, w której zawarte są oznaczenia i przypisane do nich prędkości. Pobieżny rzut oka może wzbudzić przekonanie, że w oznaczeniach panuje porządek alfabetyczny, jednak dokładniejsze zaznajomienie się z podanymi danymi, uwidacznia niewielkie różnice, warto więc mieć to na uwadze.
Indeksy prędkości – tabela
Oznaczenie indeksu prędkości | Prędkość |
---|---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
Oznaczenie indeksu prędkości | Prędkość |
---|---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
Oznaczenie indeksu prędkości | Prędkość |
---|---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |