Czy wiesz, czym jest opona wzmacniana i jak rozszyfrować jej oznaczenia? Sprawdź, kiedy ma ona swoje zastosowanie oraz jakie wady i zalety wiążą się z jej użytkowaniem.
Opony wzmacniane mogą być stosowane nie tylko w autach dostawczych
Opony wzmacniane – czym są?
Każdy rozmiar opon ma zdefiniowany indeks nośności. Wartość tego indeksu jest ściśle określana przez organizacje techniczne zrzeszające producentów opon takie jak ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg). Opony wzmacniane są to opony dostosowane do obciążenia i ciśnienia większego niż przewidziane dla wersji standardowej danego rozmiaru. Projektuje się je, gdy charakter użytkowania opony wymusza dodatkową, większą od standardowej nośność.
Oznaczenie opon wzmacnianych
Opony wzmacniane mają oznaczenia:
Extra Load (XL)
Reinforced (Reinf)
Rzadziej spotyka się oznaczenia typu EXL, RFD czy RF. Obecnie najpopularniejsze jest oznaczenie opon XL, które wypiera pozostałe skróty funkcjonujące w ramach gam wprowadzonych na rynek kilka lat temu.


Czym się różnią opony wzmacniane od opon standardowych?
Ogumienie o podstawowej dla danego rozmiaru nośności określa się jako SL (Standard Load). Różnica między oponą wzmacnianą i SL polega na tym, że opona XL poza spełnianiem standardowych wymogów dla danego rozmiaru, ma możliwość zastosowania wyższego ciśnienia, w efekcie ma podwyższoną nośność.
Z zewnątrz opony XL i standardowe nie różnią się niczym, natomiast różnice kryją się wewnątrz. Podniesienie indeksu nośności opony osiąga się przez ingerencję w czoło (część opony znajdującą się pod bieżnikiem) lub stopkę opony. Ingerencja taka polegać może na zastosowaniu wytrzymalszych materiałów, wzmocnieniu podstawowych elementów opony lub zastosowaniu elementów dodatkowych. Jednym z rozwiązań stosowanych w celu podniesienia indeksu nośności jest np. stosowanie dodatkowej warstwy osnowy.
Czym się charakteryzują opony wzmacniane?
Opony wzmacniane XL mają większą nośność, ponieważ ich konstrukcja pozwala na zastosowanie większego ciśnienia powietrza wewnątrz opony. Dopuszczalne maksymalne obciążenie na koło zawsze związane jest z ciśnieniem powietrza. Jeśli pojazd ma homologację do opon wzmacnianych, informację o zalecanym ciśnieniu znajdziemy w książce pojazdu.
Poniższa tabela przedstawia wartości ciśnień stosowanych w kole i korespondujące z nimi wartości dopuszczalnego obciążenia. Wybrany został rozmiar 205/55 R16. Standardowo posiada on indeks nośności 91, co pozwala na maksymalne obciążenie 615 kg na koło. Wersje XL tego rozmiaru mają zwykle indeks 94, co podnosi maksymalne obciążenie na koło do 670kg.
Tabela zależności pomiędzy ciśnieniem i obciążeniem na przykładzie rozmiaru 205/55R16:

Większa nośność opony zwiększa wytrzymałość na wysokie prędkości. Dlatego, gdy w danym rozmiarze i modelu opony występuje kilka indeksów prędkości, oznaczenie XL będzie związane z opona o najwyższym indeksie prędkości.
Czy wiesz, że...
Opony wzmacniane C przeznaczone są do aut dostawczych i charakteryzują się wysokim indeksem nośności i niższym indeksem prędkości. Opony C czyli opony dostawcze wzmacniane mogą być używane w samochodach o maksymalnym załadunku 3,5 tony.
Opony XL - zalety
Zalety opon wzmacnianych wynikające z ich podwyższonej nośności:
Przy takim samym użytkowaniu opon normalnych i wzmocnionych trwałość tych drugich będzie większa. Opony XL pozwalają na przejechanie większej ilości kilometrów bez uszkodzeń wewnętrznych, wynikających z użytkowania nawet w przypadku intensywnej eksploatacji. Warunkiem jest przestrzeganie ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu.
Wzmocnienie opony wpływa na większą odporność na uszkodzenia mechaniczne powstałe np. podczas dynamicznego najazdu na krawężnik.
Lepsze właściwości trakcyjne i przyczepne opony. Większa sztywność opon zapewnia stabilność, lepsze zachowanie w zakrętach, szybszą reakcję na skręty, skuteczniejsze przenoszenie mocy pojazdu na nawierzchnię oraz większą odporność na przeciążenia (przyspieszanie, hamowanie, siły odśrodkowe w zakrętach).
Opony wzmocnione do osobówki? Warto najpierw przeanalizować wszystkie za i przeciw.
Opony XL - wady
Najbardziej charakterystyczne wady opon wzmacnianych to:
Wyższy poziom hałasu. Wymagania stawiane w czasie uzyskiwania homologacji hałasu względem opon wzmocnionych pozwalają im na wytwarzanie hałasu wyższego o 1dB niż opony normalne.
Zastosowane wzmocnienia mogą wiązać się ze zwiększeniem grubości w strefie czoła (pod bieżnikiem) i w barku opony, co z kolei może powodować wzrost oporów toczenia i tym samym zużycia paliwa.
Wzmocnienia zwykle wiążą się ze wzrostem masy opony, co również przyczynia się do większej konsumpcji paliwa.
Modyfikacje względem opon normalnych mogą też mieć wpływ na pogorszenie komfortu, zmiany jednak będą minimalne i raczej niewyczuwalne dla kierowcy.
Opony XL – czy warto?
Zwykle informację o konieczności stosowania opon z oznaczeniem XL znajdziemy w instrukcji pojazdu. Może to dotyczyć samochodów typu van, dużych sedanów, kombi, samochodów dostawczych. Często też opony wzmocnione stosowane są w autach sportowych o wysokich osiągach.
Jeśli producent naszego pojazdu homologował do niego opony wzmacniane, należy bezwzględnie się do tego stosować. Kupowanie ogumienia o standardowej nośności, bo jest tańsze od XL narusza warunki naszego bezpieczeństwa i może mieć nieprzyjemne konsekwencje (w przypadku kolizji lub wypadku ubezpieczalnia może nam nie wypłacić odszkodowania).
Opony wzmacniane warto kupić gdy:
często jeździmy ze znacznym obciążeniem: ich zastosowanie może pozytywnie wpłynąć na długość okresu użytkowania całego kompletu
posiadamy samochód o dużej mocy silnika: zyskamy dzięki nim większą stabilność w zakrętach oraz lepsze reakcje na przyspieszanie i hamowanie z wysokich prędkości.