Dobór opon wciąż budzi wiele wątpliwości. Pojęcia takie, jak: oryginalne wyposażenie, OE, pierwsze wyposażenie czy homologacja samochodu mogą niejednego kierowcę przyprawiać o ból głowy. W niniejszym artykule na najpopularniejsze pytania dotyczące tych problematycznych kwestii.

Czym są opony z homologacją?
 Czym są opony z homologacją?

Homologacja – co to jest?

Homologacja opony to jej przeznaczenie do konkretnej marki lub modelu samochodu. O ogumieniu homologowanym możemy mówić, gdy producent projektuje model, który ma stanowić original equipment (OE), czyli element oryginalnego wyposażenia auta. 

Model homologowany daje gwarancję dobrych i zrównoważonych osiągów. Producent poddaje taką oponę kilkumiesięcznym testom zgodności wymiarów, wytrzymałości, hamowania, głośności oraz szeregu innych parametrów. Czasami opony homologowane okazują się wręcz nowym produktem stworzonym we współpracy pomiędzy producentami pojazdu i ogumienia. Wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować je do danego auta.

Świadectwo homologacji pojazdu

Rodzaj opony i jej osiągi są bezpośrednio powiązane z komfortem jazdy. Z  tego powodu homologowane ogumienie, założone jako OE odgrywa integralną rolę w sposobie zachowywania się auta na drodze. Informacje o homologowanych rozmiarach można znaleźć w instrukcji obsługi lub w książeczce serwisowej pojazdu. Istnieją trzy grupy homologacyjne:

  • Obowiązkowa – opony tego typu można montować wyłącznie w samochodach homologowanej marki.

  • Techniczna – w tym przypadku możliwy jest ich montaż do innych pojazdów, ale wyłącznie pod pewnymi warunkami określonymi przez danego producenta.

  • Dowolne – brak przeciwwskazań do ich montażu w autach innych niż homologowane.

Ogumienie z oryginalnego, pierwszego wyposażenia (OE) może mieć homologację pod dane auto, ale nie musi. Jeżeli opona jest homologowana, to posiada odrębne oznaczenie na boku. 

Znak homologacji

Przykład homologacji opony.

„O czym świadczy oznaczenie opon AO”? „Co znaczy oznaczenie opony MO?” – kierowcy zdają sobie te pytania, ponieważ symbole na ogumieniu są trudne do odczytania.

Dzieje się tak, ponieważ producenci stosują różne oznaczenia dla konkretnych modeli samochodów. Poniżej przedstawiamy przykłady z katalogu trzech popularnych marek "premium":

Michelin

G1 – jest to oznaczenie opony, która ma większą średnicę zewnętrzną; tylko w przypadku montażu na 1 osi mogą być mieszane z innymi modelami (Alfa Romeo: 166, Mercedes: klasa S, C, CLK, SL, SLK  – tylna oś, Renault: Vel Satis, Laguna, Fiat: Stilo), dozwolony montaż w autach innych marek

C1 – opony Pilot Sport dla Chrysler Viper GTS Coupe – niedozwolony montaż na samochodach innych marek

– specyficzne opony dla Audi (S3, S4, TT, TT Roadster), Bentley – montaż parami na osiach, dozwolony montaż na samochodach innych marek

N0...N3 – opony homologowane do samochodów marki Porsche, niedozwolony montaż na autach innych marek

M0 – opony homologowane do Mercedesa, dozwolony montaż na autach innych marek

K1 – opony homologowane na Ferrari – niedozwolony montaż na autach innych marek

R1 – ta pojedyncza opona jest homologowana na Audi, specyficzny bieżnik CXKA,

* – homologacja do BMW

Continental

m – homologacja Audi

N0, N1, N2, N3 – homologacja do samochodów marki Porsche

– oryginalne wyposażenie w samochodach Jaguar

MO – oryginalne wyposażenie w autach Mercedes Benz w wersjach specjalnych (np.: AMG) i w modelu Maybach

RO1 – homologacja Audi do modeli serii R i S

* – wyposażenie oryginalne w BMW

– zoptymalizowane opory toczenia do wymagań fabrycznego wyposażenia

M3 – wyposażenie oryginalne w BMW klasy M

Pirelli

N1...N3 – homologacja Porsche

M0 – homologacja Mercedes

A – amerykańska wersja Skorpiona STR

(*) – homologacja BMW

L – homologacja Lamborghini

– homologacja Jaguar

AO, AOE, R01, R02 – homologacja do Audi.

Czym opona z homologacją różni się od zwykłej?

Oponę homologowaną przygotowuje się specjalnie pod kątem konkretnego modelu samochodu. Modyfikacji najczęściej podlega rzeźba bieżnika, konstrukcja wewnętrzna oraz rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej. Wszystko po to, aby dostosować ogumienie do osiągów oraz charakterystyki samochodu. W przypadku pojazdów sportowych, zmiany mają umożliwić dynamiczną jazdę oraz dobre prowadzenie się auta na zakrętach.

W przypadku standardowych, popularnych modeli samochodów współpraca pomiędzy producentami polega raczej na kooperacji biznesowej i marketingowej niż na tworzeniu opon o przełomowej charakterystyce.

Homologacja opon – właściwości

homologacja opon - właściwości

Każdy producent samochodów określa listę obszarów, które jego zdaniem w największym stopniu przyczynią się do zapewnienia kierowcy satysfakcji z pojazdu.

Zmiany w charakterystyce opon (zależnie od wymagań producenta samochodu) graficznie przedstawia powyższy wykres. Jest to wizualny sposób prezentacji różnych właściwości, który umożliwia bezpośrednie porównanie możliwości pomiędzy oponami oryginalnymi (zwykle za wartość bazową przyjmuje się 100 punktów) z wartościami docelowymi i/lub uzyskanymi poziomami osiągów dla nowej opony.