Największe marki samochodowe, tworząc nowe modele pojazdów, pracują nad doprowadzeniem do perfekcji nawet najdrobniejszych detali. Każda część, zanim trafi na oryginalne wyposażenie, czyli tzw. OE, najpierw przechodzi szczegółową kontrolę jakości. Im istotniejsza część, tym wnikliwsze analizy ekspertów. Nic więc dziwnego, że wybór fabrycznego ogumienia, czyli elementu mającego kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, podlega wyjątkowo rozbudowanym konsultacjom. 

samochód nad brzegiemModele homologowane to tzw. opon szyte na miarę.Homologacja opon to właśnie efekt współpracy producentów aut z firmami oponiarskimi. Jest ona potwierdzeniem dostosowania konkretnego modelu ogumienia do specyficznych cech danego pojazdu. Proces takiej kooperacji trwa od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu miesięcy i uwzględnia testy wielu prototypów. Godziny prób i poprawek powodują, że samochód i opona są do siebie idealne dopasowane nie tylko pod względem rozmiaru, ale także parametrów i charakterystyki. 

Innymi słowy, opony szyte na miarę – jak nazywa homologowane modele jeden z czołowych producentów – dają gwarancję dobrych i zrównoważonych osiągów. Ich wytrzymałość, skuteczność hamowania, głośność, a także szereg innych, mniej oczywistych parametrów, jest dopasowana do potrzeb auta. Czasami opony homologowane są wręcz zupełnie nowymi konstrukcjami w gamie producenta ogumienia. W przypadku dosyć standardowych pojazdów zmiany konstrukcyjne w przeznaczonych do nich oponach będą raczej niewielkie i dotyczą głównie komfortu jazdy, natomiast w przypadku sportowego Porsche lub Ferrari liczba zmian w stosunku do ogumienia seryjnego będzie zdecydowanie większa.

Świadectwo homologacji pojazdu

Homologowane ogumienie, czyli założone w samochodzie jako oryginalne wyposażenie, odgrywa integralną rolę w sposobie zachowywania się pojazdu na drodze. Trudno przecenić znaczenie tego elementu, dlatego informacje o homologowanych rozmiarach oraz modelach można znaleźć w instrukcji obsługi lub w książeczce serwisowej pojazdu. Istnieją trzy grupy homologacyjne:

  • Obowiązkowa – opony tego typu można montować wyłącznie w samochodach homologowanej marki.
  • Techniczna – w tym przypadku możliwy jest ich montaż do innych pojazdów, ale wyłącznie pod pewnymi warunkami określonymi przez danego producenta.
  • Dowolna – brak przeciwwskazań do ich montażu w autach innych niż homologowane.

Ogumienie z oryginalnego, pierwszego wyposażenia (OE) może mieć homologację pod dane auto, ale nie musi. Jeżeli opona jest homologowana, to posiada odrębne oznaczenie na boku.

Znak homologacji

Jak rozpoznać opony z homologacją BMW od tych, przeznaczonych do marki Mercedes? Pytanie może wydawać się naiwne, jednak ma wiele sensu, ponieważ ich oznaczenia są trudne do rozszyfrowania. Co prawda łatwo je znaleźć na boku opony, jednak bez fachowej wiedzy raczej nie domyślimy się co konkretnie one komunikują. Dzieje się tak, ponieważ producenci samochodów do oznaczenia homologacji stosują specjalne oznaczenia, a każda marka stosuje swój system sygnatur. Może to być jedna litera, kilka liter, kombinacja litery i cyfry, a w przypadku jednej z niemieckich marek jest to nawet znak specjalny.

samochód z bokuSymbole homologacji wymagają odszyfrowania.

Przyjrzymy się najpopularniejszym markom samochodowym i sposobem opisywania homologowanych do nich opon:

BMW – * [gwiazdka]
Bentley – B1, BC, BL
Ferrari – F, F01, F02
Audi – AO, AOE, R01, R02
Aston Martin – AM4, AM8, AM9, AMP, AMS, AMV, AM
Mercedes – M0, M01, M0E
Mini – * [gwiazdka]
Porsche – N0, N1, N2, N3, N4, NX
Alfa Romeo – AR, ARR
Land Rover – LR
Lamborghini – L
Jaguar – J, J1, JRS
Lotus –LS
McLaren – MC, MC1
Maserati – MGT
Pagani – HP

Czym opona z homologacją różni się od zwykłej? 

Jak już wspomnieliśmy, oponę homologowaną przygotowuje się specjalnie pod kątem konkretnego modelu samochodu. Modyfikacji najczęściej podlega rzeźba bieżnika, konstrukcja wewnętrzna oraz rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej. Wszystko po to, aby dostosować ogumienie do osiągów oraz charakterystyki samochodu. Duże ma znaczenie rodzaj napędu (przód, tył czy 4x4), a także rozkład masy pojazdu. W przypadku aut sportowych zmiany mają umożliwić dynamiczną jazdę oraz dobre prowadzenie się auta na zakrętach.

Każdy producent samochodów określa listę obszarów, które jego zdaniem w największym stopniu przyczynią się do zapewnienia kierowcy satysfakcji z prowadzenia pojazdu. Przyjrzymy się kilku przykładom takiej współpracy między markami motoryzacyjnymi a oponiarskimi.

Samochody wymagające opon homologowanych

W przypadku niektórych samochodów wybór opon homologowanych jest jedyną opcją, na jaką może zdecydować się kierowca. Dotyczy to modeli marek premium, a także aut stricte sportowych. Posiadacze takich pojazdów powinni o tym koniecznie pamiętać. W takich sytuacjach nawet opony w identycznym rozmiarze, lecz bez homologacji okazują się niekompatybilne i mogą powodować poważne problemy podczas jazdy. 

Różnice mogą dotyczyć nie tylko charakterystyki jazdy, ale także ich konstrukcji i wytrzymałości (np. Run on Flat lub jego brak). Czym grozi jazda na ogumieniu podobnej klasy, lecz niehomologowanymi? Różnymi niedogodnościami w eksploatacji auta – od problemów z przyczepnością, przez niestabilność toru jazdy, aż po zaburzenie działania systemu ESC. Co więcej, użytkowanie ogumienia bez homologacji może być pretekstem do odmowy udzielenia gwarancji w wypadku awarii samochodu.  

Reasumując, kwestia opon homologowanych,  czyli dedykowanych do konkretnych aut, jest niezwykle ważna dla bezpieczeństwa jazdy i w żadnym wypadku nie można jej ignorować. Właściciele samochodów ze wskazaną homologacją w książeczce pojazdu powinni sprawdzać nie tylko odpowiedni rozmiar ogumienia, ale także jego symbol homologacji.

Przyjrzyjmy się kilku przypadkom samochodów ze specjalnie dostosowanymi do nich oponami:

Opony z homologacją BMW

BMW serii 5 oraz serii 3 to modele samochodów, które w poszczególnych wersjach i generacjach wymagają dedykowanego specjalnie do nich ogumienia. Homologacje rozpoznać można po charakterystycznym symbolu *. 

Opony z gwiazdką do BMW dostępne są różnych rozmiarach, zależnie od serii i homologacji konkretnego modelu samochodu. Dotyczy to opon letnich i zimowych, zarówno jednolitych, jak i kompletów mieszanych.

Opony z homologacją BMW – modele w różnych rozmiarach:

Continental ContiSportContact 5 255/50 R19 107W XL, SUV, *
Pirelli P Zero 275/35 R20 102Y (PZ4), XL, *, L.S.

Opony AO, czyli homologacja do Audi

Dobrym przykładem homologacji jest kilka modeli niemieckiego producenta, których nie trzeba przedstawiać chyba nikomu – Audi A3, A4 oraz A6. Właściciele tych samochodów często nie są świadomi, co oznacza AO na oponie z fabrycznego wyposażenia. 

Tymczasem symbol AO określa właśnie homologację, czyli ogumienie dedykowane i zalecane przez producenta do samochodów Audi. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w instrukcji do danego pojazdu.

Przykładowe opony AO homologowane do Audi w różnych rozmiarach:

Continental ContiSportContact 5 245/40 R18 93 Y AO, FR

Homologacja MO, czyli opony zaprojektowane z myślą o Mercedesach

Wśród popularnych modeli Mercedesa C klasa posiada dedykowane modele ogumienia, oznaczone znakiem homologacji MO.

Homologacja opon Mercedes (MO) w różnych rozmiarach:

Pirelli P Zero Winter 275/35 R21 103 W XL, MO1
Michelin Pilot Alpin 5 245/40 R18 97 V XL, MO
Hankook Winter i*cept evo2 W320 205/60 R16 92H MO

Porsche – ogumienie ze znakiem N0

Do trzech słynnych aut tej marki – Panamery, Cayenne oraz Macana przeznaczone są specjalne wersje opon letnich oraz zimowych.  Można je rozpoznać po dopisku „N0”. Co ciekawe, są to przede wszystkim komplety mieszane, co oznacza, że rozmiar ogumienia na przedniej osi różni się od tych założonych z tyłu.

Przykładowe opony NO w różnych rozmiarach do Porsche:

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 SUV 235/55 R19 101Y MFS, N0
Pirelli P Zero 285/35 R22 106Y XL, ZR, N0
Michelin Pilot Alpin 5 SUV 275/45R20 110V XL, FSL, N0
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 305/30 R21 104 Y XL, FP, ZR, NA0
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 245/50R18, 100Y, ZR, FP, N0