Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Przewaga nowych opon nad używanymi – poradnik rozsądnego kierowcy

OPONEO.PL

Nadszedł moment, w którym  musisz wymienić opony w swoim samochodzie. Przy okazji pojawił się odwieczny dylemat: nowe, czy używane? Ogłoszenia zamieszczone na portalach aukcyjnych prowokują. Wszędzie napotykamy prawdziwe okazje lub ostatnie sztuki, które schodzą jak ciepłe bułeczki. A do tego uczciwi sprzedawcy zachwalają używane opony pisząc, że są „jak nowe”. Myślisz sobie, że grzechem byłoby nie brać, skoro aukcja wygasa za godzinę! Faktycznie, wybór należy do Ciebie ale, czy sugerując się oszczędnością bierzesz pod uwagę bezpieczeństwo? Jeżeli myślisz, że nie ma alternatywy na oszczędność przy zakupie opon, to jesteś w błędzie! Przygotowaliśmy poradnik, który być może ułatwi Ci podjęcie słusznej decyzji.  Dzięki niemu przekonasz się, że nowe opony NIE ZAWSZE są ekstrawagancko drogie, a używane NIE wiążą się z samymi korzyściami! 

Obejrzyj i przekonaj się, co na temat opon używanych sądzą nasi specjaliści: 

Czas na zmianę, czyli kiedy opona jest zużyta?

Zmieniając opony sugerujemy się zazwyczaj porą roku. Kończy się zima, zakładasz opony letnie, a do „zimowek” wracasz u schyłku wysokich temperatur. Ale tak naprawdę konieczność wymiany powinna być podporządkowana stopniem zużycia opony. Nie zawsze  jesteś w stanie przejeździć sezon na jednym komplecie.

Co powinno skłonić Ciebie do zmiany opony? Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie nierówności,pęcherze i przecięcia na gumie, które powstają w trakcie eksploatacji. Mogą być również konsekwencją niewłaściwego montażu lub niedopasowania opony do modelu samochodu. Takie zmiany świadczą o uszkodzeniu konstrukcji gum i wiążą się z koniecznością zmiany ze względów bezpieczeństwa. Niekiedy nieprawidłowości te wychodzą w trakcie jazdy: odczuwa się ściąganie samochodu z toru jazdy lub na kierownicę przenoszone są drgania. Aby temu zapobiec, co jakiś czas dokonaj przeglądu stanu swojego ogumienia, by zyskać pewność, że Ty i pasażerowie, których wozisz jeździcie bezpiecznie.

Na Twoją wyobraźnię powinien zadziałać scenariusz wybuchu takiej opony przy prędkości przekraczającej 100 km/h. 

Nierówności na oponie

Tak wygląda opona, która nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Wybrzuszenie jest małe, ale może sugerować poważne uszkodzenia wewnątrz modelu. 

Sygnałem ostrzegawczym są również wszelkie mikropęknięcia i parcenie gum. Co prawda nie powodują utraty ciśnienia w oponie, ale nie dają także gwarancji bezpieczeństwa. Tego rodzaju uszkodzenia powstają zazwyczaj w wyniku złego przechowywania opony, bądź pojawiają się wskutek starzenia. Producenci zalecają wymianę opon po 5-6 latach od daty wyprodukowania, nawet w przypadku, gdy bieżnik jest wyższy niż 1,6 mm.  Gdy zobaczysz jakiekolwiek pęknięcia na oponach założonych w swoim samochodzie, nie zwlekaj i zmień je na nowe. Gumy z takimi uszkodzeniami tracą swoje właściwości. Pogorszeniu ulega przyczepność na mokrych nawierzchniach i w trakcie pokonywania zakrętów. 

Pęknięcia starzeniowe

Pęknięcia starzeniowe

Gdy bieżnik w Twojej oponie odkleja się, bądź posiada wyraźne ubytki gumy, musisz natychmiast pomyśleć o zmianie opony na nową. Takie zużycie nie daje się naprawić. Jeszcze większym ryzykiem byłaby dalsza eksploatacja.

Kolejnym sygnałem ostrzegawczym jest nierównomierne zużycie bieżnika w oponie.  W zależności od stopnia uszkodzeń, informuje kierowców o nieprawidłowym wyważeniu lub niewłaściwym ciśnieniu we wnętrzu opony. 

Schemat nierównomiernego zużycia opony

Bieżnik odpowiada także za doskonałe osiągi, przyczepność i zabezpiecza przed ewentualnymi poślizgami. Co jeżeli utracisz którąś z tych właściwości przez zaniedbanie?

To tylko niektóre z uszkodzeń, które powinny obudzić Twoją czujność. Wychodząc naprzeciw Twoim potrzebom, stworzyliśmy krótki filmik instruktażowy, który ułatwi Ci podjęcie decyzji o konieczności wymiany opon: 

Słowo – klucz: cena

Decydując się na zmianę kompletu opon w swoim samochodzie, zaczynamy badanie rynku. „Na celowniku” są promocje, dobre ceny i prawdziwe okazje. Sprzedawcy prowokują kierowców różnymi ofertami, które działają na wyobraźnię i sugerują ogromne korzyści. Słowem – kluczem jest cena, która potrafi zdziałać cuda. Korzyści nasuwają się na myśl niemalże natychmiast: komplet opon używanych można kupić za cenę „nówki” klasy premium. Gotowe zestawienia sugerujące korzyści płynące z zakupu opon z drugiej ręki powodują, że często padasz ofiarą promocji. Nagle okazuje się, że zachwalany przez sprzedawcę model ślizga się w czasie deszczu, a droga podczas awaryjnego hamowania wydłużyła się na tyle, że oblałeś się zimnym potem. Tym razem udało się uniknąć wypadku, ale czy stać Cię na takie ryzyko?

Lista rzeczy, które trzeba sprawdzić przy zakupie opon z rynku wtórnego jest dość długa. Najlepiej sugerować się zdaniem fachowca, który jest w stanie dostrzec wady ukryte dla amatora.

Kupując opony używane warto sprawdzić:

Wiek. Każda opona „powie” Ci, w jakim jest wieku dzięki specjalnym oznaczeniom obecnym na jej boku. Dzięki temu możesz się dowiedzieć, czy nie straciła swoich właściwości oraz przekonać się, kiedy została wyprodukowana. Żywotność opon z zachowaniem pełnego wachlarza ich właściwości szacuje się na 5-6 lat. Zatem, gdy znajdziesz doskonały model z nienaruszonym bieżnikiem, spójrz na wiek opony. Może się okazać, że wygląd to nie wszystko, a diabeł tkwi w szczegółach. W oponie starej (https://www.oponeo.pl/artykul/starzenie-opon), a więc przekraczającej zalecane lata przydatności, mieszanka gumowa traci swoje właściwości. Zbagatelizowanie tego wyznacznika to jednoczesna zgoda na utratę cech odpowiadających za bezpieczeństwo na drodze. 

Data produkcji opony

Data produkcji opony umieszczona na jej boku, poinformuje Cię o wieku modelu

Zużycie bieżnika. Zgodnie z prawem, minimalna wysokość bieżnika jest wyznaczana przez wskaźnik zużycia opony TWI. Jeżeli go nie posiadasz, to musisz trzymać się wartości 1,6 mm. Jednakże opona dopuszczona przez prawo nie poradziłaby sobie w trudnych warunkach drogowych (śnieg, błoto pośniegowe, kałuże). Przy wyborze opon bardzo ważną kwestią jest wysokość bieżnika mierzona w milimetrach. W przypadku nowej opony, wartość ta wynosi 8 mm, a jeżeli chodzi o opony używane, bywa z tym różnie. 

Wskaźnik TWI na oponie

Wskaźnik TWI na oponie

 Głębokość bieżnika w oponach zimowych z "drugiej ręki" nie powinna schodzić poniżej 4 mm. Jest to warunek konieczny, by pojazd nie stracił sterowności na śniegu i lodzie. Zwróć też uwagę na lamele. Dobra opona używana na zimę jest miękka.

W kwestii letnich opon używanych ważne jest, by specjalna konstrukcja bieżnika sprawnie odprowadzała wodę. To warunek konieczny przy deszczowych aurach, kiedy wzrasta ryzyko poślizgu hydrodynamicznego. Aby temu zapobiec zwróć uwagę, by bieżnik miał nie mniej niż 3 mm głębokości i nie uginał się pod naciskiem palca. 

Jeżeli bezpieczeństwo warunkowane przez wysaokość bieżnika nadal stanowi dla Ciebie problem, spisaliśmy najważniejsze informacje w przejrzystej tabeli:

Wysokość bieżnika Przyczepność na mokrej nawierzchni
8 mm - opona nowa 100 % gwarancji
4 mm - opona używana 65 %
1,6 mm - opona używana 40% 


Wartości te są dopuszczalne, ale nie powinny uśpić czujności kierowców, którzy chcą jeździć bezpiecznie. Inwestycja w nowe opony to gwarancja lepszej przyczepności i kontroli nad pojazdem na mokrej nawierzchni.

Czas użytkowania.  W tym przypadku pokuszenie się o słowo „nowe” do opisu takiej opony używanej brzmi jak kiepski żart. Sprzedawcy mają jednak swoje sposoby, żeby sprzedać i takie cuda. Są to zazwyczaj opony stosunkowo młode, z dopuszczalną grubością bieżnika. Tryb jazdy każdego kierowcy jest inny, co najczęściej odbija się na oponach. Może chociażby doprowadzić do ich ząbkowania, czyli nierównomiernego zużycia klocków bieżnika.

W tym przypadku zakup takich opon używanych dostarczy nam dodatkowych „atrakcji” odczuwalnych w postaci drgań i hałasu. Aby ustrzec się od takich niespodzianek, opony używane lepiej obejrzeć i dotknąć przed zakupem, albo zrezygnować z nich na rzecz nowych opon ekonomicznych (https://youtu.be/fSuO3aMc7q4).

Jakie opony składają się na komplet. Zaleca się, żeby opony na danej osi były bliźniacze. Rozumie się przez to: markę, stan bieżnika, rozmiar i typ gum.To podstawowa zasada, która odpowiada za bezpieczeństwo na drodze. Może się okazać, że okazyjnie zakupiony komplet opon używanych składa się z „zapasówek” innych aut. Choć w chwili obecnej może to dziwić, ale w rzeczywistości sprzedawcy opon używanych często wyprzedają takie zestawy, ukrywając ich wady pod słowem promocja.

Wyglądają jak nowe, ale… Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy próbują zarobić na oponach, które nie nadają się do użytku. Usiłują sprzedać odpadki fabryczne lub opony powypadkowe, które wyglądają jak nowe. Wad tych nie sposób zauważyć gołym okiem, a mają znaczący wpływ na prowadzenie samochodu. Może się nagle okazać, że kupiony okazyjnie komplet jest do wyrzucenia, bo wulkanizator odnajdzie wadę ukrytą. 

Uszkodzona opona powypadkowa

Auto z tego wypadku prawdopodobnie trafi do kasacji, nie wiadomo, co się stanie z oponami...

Korzystna cena, gwarancja, pewność – nowe opony ekonomiczne

Być może zakup opon jest u Ciebie uwarunkowany właściwościami poszczególnych modeli, lub sugerujesz się ceną. Twój typ to opona o nowoczesnej rzeźbie bieżnika,  znakomitych parametrach na mokrej nawierzchni i skróconej drodze hamowania. Przy tym wszystkim musi być nie za droga. Właściwości te wychwalają producenci, aczkolwiek tylko w przypadku opon nowych. Masz szczęście, jeżeli uda Ci się trafić na taki komplet opon z drugiej ręki. W takiej sytuacji należy sobie zadać pytanie, czym jest dla Ciebie opona w samochodzie, którym jeździsz? To od Ciebie zależy, czy znajdziesz się w grupie osób ceniących oszczędność, czy postawisz na to, co nowe. Alternatywą pomiędzy tymi dwoma możliwościami jest skorzystanie z oferty firm zajmujących się produkcją opon nowych, ale tańszych. Zyskasz możliwość sprawdzenia wszystkich parametrów zachwalanych przez producenta. Otrzymasz także gwarancję, która zabezpieczy Cię przed niepotrzebnymi kosztami, a cena takiego komfortu nie spowoduje bankructwa.

Jeżeli pomimo tego uważasz, że jest więcej zysków niż strat przy kupnie używanych opon, zobacz, czy nic Ci nie umknęło:

 KUPNO UŻYWANYCH OPON – BILANS ZYSKÓW I STRAT

+ -
Obecnie istnieją sklepy internetowe, za pośrednictwem których można kupić opony używane. Nie trzeba się nawet ruszać z domu.  Sprzedaż wysyłkowa to najłatwiejszy sposób na ukrycie wad opony. Modele używane trzeba obejrzeć, żeby nie kupić kota w worku. 
Cena - niekiedy za komplet opon zapłacisz tyle, co za jedną nową.  Strata pieniędzy bez możliwości zwrotu towaru.
  Wady ukryte niewidoczne na pierwszy rzut oka.
  Brak gwarancji
  Właściwości opony są w 100 % zachowane tylko w przypadku nowych modeli. 


Pamiętaj, że z dobrą oponą jest jak z wygodnym butem – im lepiej dobrany, tym dalej w nim zajdziesz! Zmień opony na lepsze i zaufaj specjalistom w tej branży!

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz