Zastanawiając się nad tym, co wybrać – opony używane czy nowe, powinniśmy wziąć pod uwagę szereg czynników. Najważniejsza jest kwestia bezpieczeństwa, zarówno naszego oraz bliskich nam osób, jak i innych uczestników ruchu. Podjęta przez nas decyzja może kogoś kosztować zdecydowanie więcej niż wynosi cena czterech kół. Dlatego przyglądamy się wadom i zaletom obu rozwiązań.
Wielu kierowców staje przed dylematem, co wybrać – opony nowe czy używane.
Czy warto kupować opony używane?
Decydując się na wymianę ogumienia w samochodzie, zazwyczaj zaczynamy od sprawdzenia dostępnych ofert. Szukamy w Internecie okazji i rozpytujemy znajomych. Wówczas zdarza się, że trafiamy na opony używane. Cena, raczej niska i bardzo atrakcyjna, może wydawać się wystarczającym powodem ku temu, by zaprzestać dalszych poszukiwań. Jednak czy rzeczywiście to dobra decyzja?
Ogumienie nie tylko wpływa na osiągi auta oraz nasz komfort podczas podróżowania, ale przede wszystkim odpowiada za przyczepność pojazdu i długość drogi hamowania. Koła to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią, dlatego mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Opona używana, która przejechała tysiące kilometrów nie oferuje już pełni swoich możliwości. W efekcie trakcja ulega pogorszeniu, a koło coraz słabiej „klei się” do asfaltu. To poważny argument za tym, że zakup tzw. używek nie jest najlepszym pomysłem.
Szukasz pewnych nowych, pewnych opon w przystępnych cenach? Sprawdź naszą ofertę na tanie opony.
Właściwości używanych opon zimowych i letnich
Wraz ze ścierającym się bieżnikiem ogumienie powoli wytraca swoje właściwości jezdne. Dlatego tanie, używane opony zimowe, z uwagi na zanikające lamele i rowki, nie zapewniają maksymalnej trakcji na śniegu, lodzie oraz błocie pośniegowym. To przekłada się na wydłużoną drogę hamowania, utrudnione sterowanie autem, a także może być przyczyną wpadnięcia w poślizg i w konsekwencji nawet wypadku.
Podobnie używane opony letnie z czasem coraz mniej precyzyjnie wykonują polecenia układu kierowniczego. Szczególnie widoczne będzie to na mokrej nawierzchni, gdzie kluczowa jest ochrona przed aquaplaningiem, mogącym spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
Okazuje się więc, że nowe opony letnie lub zimowe, z pełnym bieżnikiem, zdecydowanie lepiej zadbają o nasze bezpieczeństwo, o komforcie nie wspominając. Tyczy się to również nowego ogumienia wielosezonowego, które szczególnie narażone jest na szybsze zużywanie.
Zakup opon używanych wiąże się z ryzykiem
Decydując się na wysłużone ogumienie z internetowych aukcji, od sąsiada, czy co gorsza ze szrotu, zawsze kupujemy kota w worku. Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy próbują zarobić na egzemplarzach, które nie nadają się do użytku. Usiłują sprzedać odpadki fabryczne lub gumy powypadkowe, których bieżnik na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze. Inni oferują wcześniej używany przez siebie komplet, nie wiedząc tak naprawdę, że coś jest nie tak. Często wad ogumienia nie sposób od razu zauważyć.
Może się okazać, że kupione taniej opony używane – bez względu na to, czy są z segmentu premium, średniego czy ekonomicznego, nie nadają się do dalszego wykorzystywania. Przyczyną mogą być defekty konstrukcji czy uszkodzenia bieżnika, będące konsekwencją niewłaściwego montażu lub niedopasowania ogumienia do modelu auta i stylu jazdy. Z innej strony mogło też dojść do kolizji lub wypadku, które naruszyły wewnętrzną strukturę opony.
Winna może być też sama eksploatacja, w tym przykładowo brak regularnego rotowania albo utrzymywanie nieprawidłowego ciśnienia. Nigdy nie można z całą pewnością stwierdzić, w jaki sposób były eksploatowane dane opony używane, dlatego z dużą dozą ostrożności należy pochodzić do ich zakupu.
Pozostaje jeszcze jedna, ważna kwestia – sprzedaż opon używanych wiąże się z nieudzieleniem gwarancji. O ile nowe opony samochodowe, motocyklowe czy ciężarowe takową posiadają, o tyle te z drugiej ręki już nie. Jeśli więc dojdzie do awarii nie z naszej winy, nie będziemy mogli skorzystać z pomocy sprzedawcy.
Opony demo – czy warto je kupować?
Ogumienie używane to nie tylko takie, które przejechało setki kilometrów, leżało u sąsiada w garażu albo zostało poddane bieżnikowaniu. Do tej kategorii możemy zaliczyć także opony demo. Opinie na ich temat są różne, ponieważ zazwyczaj montuje się je na krótki okres, w celach demonstracyjnych w salonach samochodowych lub na czas transportu, a ich przebiegi nie są wysokie. Co warto podkreślić, nie są to całkowicie nowe egzemplarze.
Kierowców może skusić promocyjna cena opon demo, ale i tu należy zachować ostrożność. W końcu nie wiemy, jak długo opony były już zamontowane w aucie, czy utrzymywano w nich odpowiednie ciśnienie i jakie czynniki zewnętrzne mogły na nie oddziaływać. Oczywiście faktem jest, że to głównie eksploatacja wpływa na zużywanie się ogumienia, jednak chcąc zapewnić bezpieczeństwo sobie i bliskim nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości. Dlatego nie dajmy się zwieść marketingowym hasłom, takim jak: opony używane jak nowe.

Opony nowe czy używane – co wybrać
Czy używane opony warto kupować i montować w aucie, zależy od indywidualnego spojrzenia. Niemniej nie jest to rekomendowane rozwiązanie, choćby ze względu na bezpieczeństwo podróżujących. Trzeba mieć na uwadze, że takie ogumienie nigdy nie będzie oferowało tak dobrych parametrów, jak egzemplarze prosto z fabryki. Zakup używanego kompletu to wydatek, a nowego – inwestycja.
Faktem jest, że nowe opony zimowe, letnie czy wielosezonowe, będą droższe od egzemplarzy po przejściach. Pamiętajmy jednak, że za ceną idzie jakość, gwarancja producenta, a także lepsze właściwości jezdne, z których będziemy korzystać przez kilka sezonów. W pełni sprawne ogumienie z wysokim bieżnikiem posłuży nam dłużej, przez co kolejną wymianę, a więc i wydatek, odsuwamy w czasie. Mimo wszystko najważniejsze jest dbanie o bezpieczeństwo nasze oraz podróżujących z nami osób.
Zalety opon używanych | Zalety opon nowych |
---|---|
|
|
Wady opon używanych | Wady opon nowych |
---|---|
|
|
Ostatecznie okazuje się, że biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny nowe opony mają przewagę. Poza wydłużonym okresem eksploatacji wpływ na to ma jeszcze kilka elementów.
Po pierwsze – u sprawdzonych dystrybutorów, w tym także na Oponeo, możemy natrafić na wiele promocji. Warto też zwrócić uwagę na wyprzedaże, którym mogą podlegać nowe opony ze starszych roczników, czyli m.in. takie, które opuściły linię produkcyjną rok wcześniej. Zgodnie z prawem ogumienie uznaje się za nowe do 3 lat od daty produkcji, podawanej na każdym egzemplarzu obok skrótu DOT.
Po drugie – wybór na rynku jest na tyle szeroki, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dotyczy to nie tylko właściwości, które możemy idealnie dopasować do naszych potrzeb czy oczekiwań, ale i ceny. Osoby o ograniczonym budżecie powinny sprawdzić ofertę producentów klasy ekonomicznej. Proponują oni modele, które dobrze radzą sobie w różnych warunkach, korzystając z nieco starszych, ale sprawdzonych technologii.
Warto również przyjrzeć się produktom klasy średniej, które niewiele ustępują najnowocześniejszemu ogumieniu premium, a dostępne są w atrakcyjnych cenach. Dlatego w zestawieniu opony nowe (nawet chińskie) czy używane, zawsze powinny wygrać te pierwsze.
Co częściej kupują Polacy – opony nowe czy używane?
Zakup kompletu z drugiej ręki zawsze wiąże się z ryzykiem, mimo to sprzedaż opon używanych kwitnie. Jak wynika z badań, przeprowadzonych na zlecenie Oponeo w 2021 roku, aż co piąty Polak decyduje się na zakup ogumienia z drugiej ręki.
Na pytanie: „Jakie opony kupujesz?”, prawie 79% ankietowanych odpowiedziało, że nowe. Po używane sięga 11,5% a kolejne 8,5% po takie i takie. Ten wynik szokuje, bo to może oznaczać, że 2 z 10 mijających nas samochodów potencjalnie stwarza zagrożenie większe niż inne.