Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony nowe czy używane? Poradnik

aktualizacja: 02 listopada 2018
OPONEO.PL

Nadszedł moment, w którym musisz wymienić stare opony w swoim samochodzie. Przy okazji pojawił się odwieczny dylemat: nowe czy używane? Jeżeli myślisz, że nie ma alternatywy na oszczędność przy zakupie opon, to jesteś w błędzie! Przygotowaliśmy poradnik, który ułatwi Ci podjęcie decyzji.

 

Obejrzyj także filmik i przekonaj się, co na temat opon używanych sądzą nasi specjaliści: 

 

 

Zużyte opony – kiedy wymienić?

Zmieniając opony zazwyczaj sugerujemy się porą roku. Kończy się zima, zakładasz opony letnie, a do „zimówek” wracasz u schyłku wysokich temperatur. Na koniec sezonów w Internecie nie brakuje ogłoszeń oznaczonych jako „opony letnie używane” czy „najtańsze opony zimowe używane”. Tak naprawdę konieczność wymiany powinna być podporządkowana stopniem zużycia opony. Nie zawsze  jesteś w stanie przejeździć sezon na jednym komplecie, a przecież zużyte opony zagrażają Twojemu bezpieczeństwu.

Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie nierówności, pęcherze i przecięcia na gumie, które powstają w trakcie eksploatacji. Mogą być one również konsekwencją niewłaściwego montażu lub niedopasowania opony do modelu samochodu. Takie zmiany świadczą o uszkodzeniu konstrukcji i wiążą się z koniecznością wymiany ogumienia.

 

 

Niekiedy nieprawidłowości można odczuć w trakcie jazdy: samochód ściągany jest z toru jazdy lub na kierownicę przenoszone są drgania. Aby temu zapobiec, co jakiś czas dokonaj przeglądu stanu kół i zyskaj pewność, że Tobie i pasażerom, których wozisz, nic nie zagraża. Na Twoją wyobraźnię powinien zadziałać scenariusz wybuchu uszkodzonej opony przy prędkości przekraczającej 100 km/h.

Sygnałem ostrzegawczym są również wszelkie mikropęknięcia i parcenie gum. Co prawda nie powodują one utraty ciśnienia w oponie, ale nie dają także gwarancji bezpieczeństwa. Tego rodzaju uszkodzenia powstają zazwyczaj w wyniku złego przechowywania opony, bądź pojawiają się wskutek starzenia.

 

Pęknięcia starzeniowe

Pęknięcia starzeniowe

 

Producenci zalecają wymianę opon po 5-6 latach od daty wyprodukowania, nawet w przypadku, gdy bieżnik jest prawidłowy. Gdy zobaczysz jakiekolwiek pęknięcia na oponach założonych w swoim samochodzie, nie zwlekaj i zmień je na nowe. Gumy z takimi uszkodzeniami tracą swoje właściwości. Pogorszeniu ulega przyczepność na mokrych nawierzchniach i w trakcie pokonywania zakrętów.

Bieżnik opony

Gdy bieżnik odkleja się, bądź posiada wyraźne ubytki gumy, musisz natychmiast pomyśleć o zmianie opony na nową. Takie defekty nie dają się naprawić. Jednak nie tylko na tego typu uszkodzenia trzeba uważać.

Podczas jazdy ogumienie zużywa się, na co wskazuje m.in. malejąca grubość bieżnika. Jaka wysokość bieżnika opony zimowej i letniej powinna Cię zaniepokoić? Według polskiego prawa dopuszczalna wysokość bieżnika to 1,6 mm, który wyznacza wskaźnik zużycia opony TWI, jednak zalecane przez specjalistów wartości są inne. Wskazuje się, że zimówki używane rozsądnie powinny posiadać wyższy bieżnik.

 

Wskaźnik TWI na oponie

Zastanawiasz się: opony zimowe jaki bieżnik? Nie powinna być to mniej niż 4 mm, co skontrolujesz za pomocą wskaźnika TWI

 

Minimalny bieżnik opony zimowej

Minimalna głębokość bieżnika w oponach zimowych z "drugiej ręki" nie powinna schodzić poniżej 4 mm. Jest to warunek konieczny, by pojazd nie stracił sterowności na śniegu i lodzie. Jazda na minimalnej wartości 1,6 mm zagraża bezpieczeństwu Twojemu oraz innych użytkowników drogi. Dokonując wyboru zwróć też uwagę na system lameli oraz na mieszankę. Dobra opona używana na zimę jest miękka.

 

Minimalny bieżnik opony letniej

Używane opony samochodowe powinny posiadać bieżnik, którego specjalna konstrukcja sprawnie odprowadza wodę. Jest to niezbędne przy deszczowych aurach, kiedy wzrasta ryzyko poślizgu hydrodynamicznego. Aby temu zapobiec bieżnik nie powinien mieć mniej niż 3 mm głębokości i nie może uginać się pod naciskiem palca.

 

skuteczność bieżnika na mokrej nawierzchni

 

Jakie opony używane warto kupić?

Decydując się na zmianę kompletu opon w swoim samochodzie, zaczynamy badanie rynku. „Na celowniku” są prawdziwe okazje i najlepsze ceny opon używanych letnich i zimowych. Jednak gotowe zestawienia sugerujące korzyści płynące z zakupu opon z drugiej ręki powodują, że często padamy ofiarą promocji. Nagle okazuje się, że zachwalany przez sprzedawcę model ślizga się w czasie deszczu, a droga podczas awaryjnego hamowania wydłużyła się na tyle, że oblałeś się zimnym potem. Zakup opon używanych zawsze wiąże się z ryzykiem.

Lista rzeczy, które trzeba sprawdzić przy zakupie opon z rynku wtórnego jest dość długa. Najlepiej sugerować się zdaniem fachowca, który jest w stanie dostrzec wady ukryte dla amatora.

liczba polaków kupujących opony używane

Jeżeli nadal zastanawiasz się nad wyborem opon z drugiej ręki, zwróć szczególną uwagę na następujące elementy:

  • zużycie bieżnika,

  • wiek opony,

  • czas użytkowania,

  • zawartość kompletu.

 

Jaka głębokość bieżnika?

Zgodnie z prawem minimalna wysokość bieżnika jest wyznaczana przez wskaźnik zużycia opony TWI i wynosi 1,6 mm. Jednakże ogumienie dopuszczone przez prawo nie poradziłoby sobie w trudnych warunkach drogowych (śnieg, błoto pośniegowe, kałuże). Głębokość bieżnika nowej opony wynosi średnio 8 mm, natomiast z używanym modelem bywa różnie. 

Zauważ, że wysokość bieżnika nowej opony zimowej jest taka sama, jaką posiada bieżnik opon letnich, co mogą negować nieuczciwi sprzedawcy.

 

Jaka data produkcji?

Chociaż profil i wysokość opony się zgadza, a wygląd zewnętrzny nie zdradza żadnych uszkodzeń, to mimo wszystko diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli także egzamin na głębokość bieżnika został zdany, spójrz na wiek opony. Za sprawą specjalnych oznaczeń, obecnych na boku opony, dowiedziesz się kiedy opona została wyprodukowana.

Żywotność opon z zachowaniem pełnego wachlarza ich właściwości szacuje się na 5-6 lat. W oponie starej, a więc przekraczającej zalecane lata przydatności, mieszanka gumowa traci swoje właściwości. Zbagatelizowanie tego wyznacznika to jednoczesna zgoda na utratę cech odpowiadających za bezpieczeństwo na drodze.

 

oznaczenie daty produkcji opony

Data produkcji opony wskaże Ci jej wiek

 

Jaki czas użytkowania?

Zwróć uwagę, że sprzedawcy mają swoje sposoby, żeby sprzedać opony, których czas użytkowania nie wróży dobrze dalszym wojażom. Są to zazwyczaj opony stosunkowo młode, ale które przejechały wiele tysięcy kilometrów. Taka opona, ile bieżnika by nie posiadała, nie będzie zachowywać się jak nowe ogumienie.

Tryb jazdy każdego kierowcy jest inny, co najczęściej odbija się na oponach. Może chociażby doprowadzić do ich ząbkowania, czyli nierównomiernego zużycia klocków bieżnika. W tym przypadku zakup używanych gum dostarczy nam dodatkowych „atrakcji”, odczuwalnych w postaci drgań i hałasu.

 

Na pewno komplet?

Co jeszcze może kryć się za różnymi promocjami? Może się okazać, że okazyjnie zakupiony komplet opon używanych składa się z „zapasówek” innych aut. Zaleca się, żeby opony na danej osi były bliźniacze. Rozumie się przez to: markę, stan bieżnika, rozmiar i typ gum. To podstawowa zasada, która odpowiada za bezpieczeństwo na drodze. Choć w chwili obecnej może to dziwić, w rzeczywistości sprzedawcy opon używanych często wyprzedają takie zestawy.

Aby ustrzec się przed takimi niespodziankami, opony używane lepiej obejrzeć i dotknąć przed zakupem, albo zrezygnować z nich na rzecz nowych opon ekonomicznych.

 

Opony nowe? No prawie…

 

Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy próbują zarobić na oponach, które nie nadają się do użytku. Usiłują sprzedać odpadki fabryczne lub gumy powypadkowe, które posiadają grubość bieżnika nowej opony i wyglądają świetnie. Ich wad nie sposób zauważyć gołym okiem, a mają one znaczący wpływ na prowadzenie samochodu. Może się nagle okazać, że kupiony okazyjnie komplet jest do wyrzucenia, bo wulkanizator odnajdzie ukryty defekt. Sprzedaż opon nowych należy do autoryzowanych sklepów i serwisów. Nie daj się nabrać na hasła „tanie opony używane marki X” czy „opony używane do ciężarówek jak nówki!”.

Korzystna cena, gwarancja, pewność – nowe opony ekonomiczne

Być może zakup opon jest u Ciebie uwarunkowany właściwościami poszczególnych modeli. Twój typ to opona o nowoczesnej rzeźbie bieżnika, znakomitych parametrach na mokrej nawierzchni i skróconej drodze hamowania. Właściwości te wychwalają producenci, aczkolwiek tylko w przypadku opon nowych.

Masz szczęście, jeżeli uda Ci się trafić na taki komplet opon z drugiej ręki. Należy więc zadać sobie pytanie: Czym jest dla Ciebie opona w samochodzie, którym jeździsz? To od Ciebie zależy, czy znajdziesz się w grupie osób ceniących oszczędność, czy postawisz na to, co nowe i bezpieczne.

Alternatywą pomiędzy tymi dwiema możliwościami jest skorzystanie z oferty firm zajmujących się produkcją opon nowych, ale tańszych. Zyskasz możliwość sprawdzenia wszystkich parametrów zachwalanych przez producenta. Otrzymasz także gwarancję, która zabezpieczy Cię przed niepotrzebnymi kosztami, a cena takiego komfortu - w porównaniu do używanego ogumienia, nie wpłynie znacząco na grubość Twojego portfela.

 

Tanie opony - sprawdź naszą ofertę

 

Opony używane – zalety i wady zakupu

Jeżeli nadal zastanawiasz na wyborem opon używanych, przygotowaliśmy zestawienie, które podsumowuje najważniejsze kwestie z tym związane.

 

Zalety zakupu opon używanych

Wady zakupu opon używanych

  • Obecnie istnieją sklepy internetowe, za pośrednictwem których można kupić opony używane. Nie trzeba się nawet ruszać z domu.

  • Cena - niekiedy za komplet opon zapłacisz tyle, co za jedną nową.

  • Sprzedaż wysyłkowa to najłatwiejszy sposób na zamaskowanie wad ogumienia. Grubość bieżnika opony bardzo łatwo ukryć na zdjęciu. Modele używane trzeba obejrzeć, aby nie kupić kota w worku.

  • Obecnie ceny opon nowych bywają bardzo niskie. Kiedy używane gumy okażą sie wadliwe, nie otrzymamy zwrotu pieniędzy.

  • Używane ogumienie nie posiada  100% właściwości nowych egzemplarzy. Zmniejsza to bezpieczeństwo jazdy.

  • Nie można z całą pewnością stwierdzić, w jaki sposób opona "z drugiej ręki" była użytkowana.

  • Brak gwarancji na zakupiony produkt.

Pamiętaj, że z dobrą oponą jest jak z wygodnym butem – im lepiej dobrany, tym dalej w nim zajdziesz! Zmień opony na lepsze i zaufaj specjalistom w tej branży!

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz