Ekologia, pragmatyzm lub po prostu oszczędność – motywacje mogą być różne, ale cel pozostaje dla wszystkich kierowców jeden: maksymalne przedłużenie żywotności swojego ogumienia. Jednym ze sposobów na poprawę długowieczności opon jest ich regularne rotowanie.

Opony w trakcie jazdy nie zużywaja się równomiernie.
Kierowcy słusznie próbują jak najbardziej opóźnić konieczność wymiany kompletu ogumienia na nowy. Najlepszym sposobem na optymalizację okresu przydatności opon, jest ich właściwa konserwacja. Regularne kontrolowanie stanu technicznego czy poziomu ciśnienia to czynności banalne, należące raczej do motoryzacyjnych oczywistości. Kwestią dużo bardziej interesującą okazuje się rotowanie ogumienia.
Rotacja opon w samochodzie
Z czym to się je? Zacznijmy od postaw:
Rotowanie opon to inaczej ich przekładanie pomiędzy osiami. To prosta czynność, która wyraźnie przedłuży okres eksploatacji ogumienia. Przeprowadza się ją, aby zrównoważyć zużycie bieżnika pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami. Ogumienie zamontowane na osi napędowej, czyli w zdecydowanej większości przypadków przedniej, zużywa się szybciej. W coraz popularniejszych pojazdach z napędem 4x4 zachodzi zjawisko identyczne w skutkach – przednie koła eksploatują się szybciej, ponieważ obracają się szybciej i podlegają znacznie większym przeciążeniom.
Przekładanie opon pomiędzy osiami niweluje większość różnic powstałych w trakcie użytkowania. Niejednolicie zużyty bieżnik poszczególnych opon nie tylko pogarsza komfort kierowania pojazdem, może okazać się wręcz niebezpieczny. Może skutkować takimi niepożądanymi efektami, jak nierówne hamowanie, czy słabsza przyczepność samochodu. W ekstremalnych warunkach pogodowych, na przykład podczas rzęsistej ulewy, takie niuanse mogą decydować o powodzeniu wykonywanego przez nas manewru.
Jak często przekładać?
Trudno jest przedstawić jakąś ogólną zasadę dotyczącą częstotliwości rotowania opon. Sprawdźmy zatem, co na ten temat twierdzą najwięksi producenci:
Michelin – zmiana pozycji opon powinna nastąpić po przejechaniu około 5000 – 10 000 kilometrów.
Bridgestone – w samochodach osobowych z napędem na jedną oś, koła należy rotować co 8000 – 12 000 kilometrów. W przypadku pojazdów z napędem 4x4 eksperci japońskiego producenta wspominają o 6000 kilometrach.
Przywołane wartości są przybliżone, służą jedynie ogólnej orientacji w temacie. Konkretne informacje zawsze znajdują w instrukcji obsługi danego pojazdu. Do zawartych w niej zaleceń należy się bezwzględnie stosować. Najczęściej znajduje się tam także określony schemat rotacji opracowany przez producenta.

Przekładanie opony w samochodzie.
Co przyspiesza konieczność wykonania rotacji?
Najczęściej przekładka jest potrzeba po przejechaniu około 10 000 km. W niektórych, niestandardowych przypadkach może nastąpić szybciej. Oto najpopularniejsze czynniki wpływające na potrzebę rotacji:
Nierównomierne zużycie. Jeśli zauważyłeś w swoim aucie podobną przypadłość, jak najszybciej rozważ zamianę opon miejscami.
Sposób jazdy. Agresywny styl prowadzenia auta, przeładowanie samochodu bagażem, dalekie trasy – to kolejne aspekty wpływające na nierównomierne ścieranie się bieżnika.
Hałas opony. Szum, stukot, buczenie, tarcie – wszelkie niepożądane dźwięki słyszane w trakcie podróży mogą świadczyć o nadchodzącej konieczności zamiany opon miejscami.
Więcej informacji na temat nierównomiernego zużycia ogumienia znajdziesz w naszym poradnikowym video:
Na co uważać?
Rotowanie można przeprowadzić samemu w domu, ale trzeba to zrobić uważnie i zgodnie ze sztuką. Należy wziąć pod uwagę typ bieżnika zastosowany w naszym ogumieniu: kierunkowy, symetryczny lub asymetryczny, a także sposób przeprowadzenia rotowania – metodę czterech czy pięciu opon (z uwzględnieniem koła zapasowego). Jeśli nie czujemy się pewni, lepiej zostawmy to fachowcom, którzy przy okazji zadbają również o inne kwestie, taki jak np. wyważanie.

Symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy – rodzaj bieżnika ma znaczenie.
Opony kierunkowe ze względu na specyfikę swojej konstrukcji, muszą być zawsze montowane w określony sposób (istotny jest tzw. kierunek opony). Ogumienie takie narzuca kierunek obrotu, dlatego jego rotacja jest dopuszczalna wyłącznie po jednej stronie, ponieważ po drugiej nie będzie funkcjonować prawidłowo.
Natomiast właściciele kompletu opon z symetrycznym lub asymetrycznym bieżnikiem mogą przekładać pomiędzy osiami, muszą jednak przy tym pamiętać, że opony asymetryczne są zbudowane tak, że każda strona bieżnika opowiada za różne parametry jazdy. Strona inside powinna być zamontowana po wewnętrznej stronie (w kierunku „do auta”, w stronę piasty, czyli niewidoczny z zewnątrz auta). Natomiast oznaczenie outside sygnalizuje, że ogumienie należy założyć po zewnętrznej stronie, tak aby było widoczne spoza pojazdu. Zamiana opon miejscami wpływa na parametry prowadzenia się auta.