Menu

Porady

Wyważanie kół – co to jest, rodzaje, jak często?

Publikacja: 07 listopada 2018
| OPONEO.PL

Złe wyważenie to problem dotykający od czasu do czasu niemal wszystkich kierowców. Dowiedz się, co powoduje kłopoty z wyważeniem oraz jak często powinno się to regulować, aby uniknąć problemów w czasie jazdy.

Jakie są przyczyny niewyważenia koła?

Wyważanie to proces rozkładania mas wokół osi obrotu kół. Dobrze skalibrowane mogą znacznie poprawić komfort jazdy, natomiast wyważone źle mogą okazać się niebezpieczne na drodze. Z czego wynika nieprawidłowe rozłożenie ciężarów w kole? Oto najczęstsze przyczyny:

  • niedoskonała produkcja opon i felg,

  • nieprawidłowe ułożenie opony i felgi względem siebie,

  • niedokładność w osadzeniu i umocowaniu na piaście,

  • niewyrównoważenie bębnów lub tarcz hamulcowych,

  • zużycie opony (np. nierównomierne starcie bieżnika),

  • zużycie amortyzatora lub felgi (np. najechanie na krawężnik).

Wyważarka.

Wyważarka.

Skutki jazdy na niewyważonych kołach

Złe wyważenie opon negatywnie wpływa na jazdę samochodem. Do najczęściej spotykanych skutków takiej jazdy należą:

  • szybsze zużycie się amortyzatorów, łożysk, drążków kierowniczych i opon,

  • pogorszona kierowalność pojazdu oraz wydłużona droga hamowania,

  • słabsza przyczepność,

  • obniżony komfort jazdy.

Po czym poznam, że mam niewyważone koła?

Problem z wyważeniem kół to bolączka wielu kierowców. Na szczęście łatwo można się zorientować się, że mamy z tym kłopot. Najczęstsze objawy to:

  • drganie całego nadwozia oraz wrażenie zarzucania tyłu pojazdu przy ostrych zakrętach (niewyważenie tylnych kół),

  • drganie kierownicy (w przypadku niewyważenia przednich kół) – niekiedy znikają one wraz ze wzrostem prędkości,

  • nietypowe zużycie bieżnika,

  • charakterystyczny szum.

Wyważanie kół – co to jest?

Zgodnie z definicją wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół osi obrotu koła, gdzie środek ciężkości pokrywa się ze środkiem obrotu. Mówiąc prościej: chodzi o to, aby nie występowały w nim miejsca o większej lub mniejszej masie.

Jak wyważyć koło? Należy to zrobić w serwisach samochodowych przy użyciu wyważarki – maszyny, która określa miejsca, gdzie należy zamontować ciężarek równoważący (odważnik).

Proces wyważanie koła.

Proces wyważania kół.

Jak często wyważać koła?

Zastanawiasz się „co ile wyważać koła” w swoim aucie? Zabieg ten powinno się przeprowadzać:

  • gdy opona jest zdejmowana z felgi (na przykład przy okazji sezonowej wymiany opon). Zakładanie ogumienia zawsze powinno iść w parze z wyważaniem,

  • co przejechane 5000 km – po takim przebiegu lepiej odwiedzić wulkanizatora, aby sprawdzić czy z kołami jest wszystko w porządku.

Kiedy należy wyważyć koła?

Ponowny montaż opon lub przejechanie 5000 km to nie jedyne okoliczności, kiedy należy wyważyć koła. Są to również następujące sytuacje:

  • udział w wypadku drogowym lub kolizji,

  • uderzenie w coś lub wpadnięcie w większą dziurę,

  • dłuższa jazda po bardzo nierównej nawierzchni,

  • dłuższa jazda w trudnych warunkach (głębokie błoto lub śnieg).

Zakładanie opon musi wiązać się z ponownym wyważaniem.

Zakładanie opon musi wiązać się z ponownym wyważaniem.

Wyważanie dynamiczne kół

Wyważanie statyczne

Wyważanie dynamiczne wirników umożliwia korektę położenia masy wzdłuż osi. Sprowadza się do zweryfikowania, czy koło nie „odbija” na boki.

Wyważanie statyczne umożliwia wykrycie położenia środka masy poza osią obrotu. Polega na zrównoważeniu mas w kole wokół osi jego obrotu.

Ceny wyważania kół

Ile kosztuje wyważenie kół stalowych? A ile kosztuje wyważenie kół aluminiowych? Ceny są zróżnicowane, trzeba liczyć się z tym, że wyważanie alufelg jest droższe od stalowych. Profil opony również może mieć wpływ na ostateczną cenę. Opony niskoprofilowe mogą być droższe w optymalizacji. Oto przykładowy koszt takiej usługi w Warszawie:

samochód osobowy

stalowe – 40 zł za komplet

aluminiowe – 60 zł za komplet

samochód terenowy

60 zł komplet

samochód ciężarowy

50 zł za sztukę

samochód dostawczy

25 zł za sztukę

wyważenie opon motocyklowych

25 zł za sztukę

Podziel się
Powiązane artykuły
Komentarze (35)
Dodaj komentarz
POLPATROL 2013-06-18 W 90% warsztaty nie kalibruja swoich wywazarek i jest problem ba trzeba dodatkowo wywazac kola dlatego polecam autobalans ul.6 sierpnia warszawa w koncu po wizy cie 10 min mam super dowazone kola .Niestety zakupilem nowe dezenty 16 jakies trefne nie wiem czy firma w ktorej kupilem nie sprzedaje takich walnietych nie podam teraz ich namiarow ale trzeba uwazac . Odpowiedz
dadam 2012-03-02 mam problem na zimowych oponach auto sciaga na prawo a na letnich jest ok mam auto od 3 lat i co rok problem sie powtarza. Odpowiedz
sajmon 2012-02-25 siemka wszystkim mam pytanie niedawno wymieniłem opony zimowe na letnie. Mam felgi aluminiowe. Czy w felgach aluminiowych po wyważeniu kół daje się odważniki po zewnętrznej stronie bo mi się wydaje że nie dajemy tylko felgach stalowych dajemy po zewnętrznej stronie. A aluminiowych nakleja się odważniki po wewnętrznej stronie. Jestem nie pewny czy to jest dobrze ponieważ jak jadę powyżej 110 km to samochód dostaje drganie to chyba jest nienormalne moim zdaniem. DZIĘKI Odpowiedz Odpowiedzi: 1
o2 2012-03-04 @sajmon W niektórych modelach felg istnieje możliwość montażu odważników od zewnętrznej strony (felgi z progiem). Nie powinno to samo w sobie być powodem wibracji. Te mogą być spowodowane złym wyważeniem, albo jakimiś innymi problemamy z felgami lub oponami (skrzywienie), które mogą nie być mozliwe do usunięcia przez wyważenia.pozdrawiam Odpowiedz
szymon 2012-02-26 siemka mam do was pytanie. Niedawno wymieniłem opony zimowe na letnie ale co okazało sie że przy prędkości 110 km zaczyna mi samochód wibrować nie wiem czy są felgi dobrze wyważone. Natomiast zastanawia mnie jedna rzecz czy felgach aluminiowych daje się odważniki po stronie zewnętrznej proszę o pomoc. Odpowiedz
bartek 2012-02-09 wyważałem koła pół roku temu w Wawie na Modlińskiej i w sumie nie zauważyłem większej różnicy. nie wiem czy to tak konieczny zabieg? Odpowiedz Odpowiedzi: 1
endel 2012-02-15 @bartek może Pan nie zauważył różnicy, bo wcześniejszy stan nie był jeszcze tak zły. ale proszę zaufać opiniom i producentom, to jednak wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy... Odpowiedz
Adam 2011-11-14 Częste wyważanie to przesada wystarczy raz do roku, jeśli posiadamy kompletne koła na zimę i lato to wystarczy wyważyć przy zmianie kół i to tylko te które będą na przodzie, wyjątkiem są opony nowe które przy pierwszej zmianie trzeba wyważyć wszystkie cztery póżniej wystarczy już dwa które przy zmianie były z tyłu a idą na przednią oś. Wyjątkiem od tego są np. zdjęcie opony z obręczy, i wyczuwalne drganie na kole kierowniczym np. po hamowaniu z paleniem gumy itd. , pamiętajmy jeszcze że elementem centrującym nie są stożki nakrętek ale otwór w środku felgi i należy zwracać szczególną uwagę na felgi aluminiowe bo jeden model felgi może być do wielu modeli samochodów w tym przypadku otwór centrujący może być za duży i są do tego specjalne pierścienie centrujące zazwyczaj plastikowe czasem aluminiowe i pamiętajcie choćby nie wiem jak dobrze wyważyć oponę bez tych pierścieni na 99% będzie bicie, na koniec dodam że im starsza opona tym mniejsza niedowaga i przy świeżo założonej oponie którą się smaruje nie szaleć do puki smar nie wyschnie bo może się przesunąć na feldze i wyważenie diabli wzięli. Odpowiedz
marek 2011-06-15 Zmieniłem opony z zimowych na letnie. Po pierwszej próbie warsztat już dał d.... Bicie przy 100-120 km/h. Drugim razem znowu nic nie pomogło. Trzeci raz zniknęły w podanym zakresie ale pojawiły się 130-160 km/h. Zniknęły po przekroczeniu 160 km/h. Teraz zmieniam warsztat a partaczom kazałem zwrócić poniesione koszta. Odpowiedz
3w 2011-03-11 Do żici Odpowiedz
yorguś 2011-01-14 Czy przy zmianie kompletnych kół z letnich na zimowe i odwrotnie ,należy znaczyc koła lewe - prawe tył - przód ???? pozdrowieńka Odpowiedz
mariano 2010-10-27 tydzien temu w serwisie przelozono mi kola z letnich na zimowki na stalowych felgach.podczas jazdy do 100km nic nie odczuwam zadnych drgan kierownicy,mianowicie powyzej 1ookm/godz kierownica bardzomocno drzy az do momentu przekroczenia 140km/potem juz nic sie nie dzieje.kola byly wywazane.nie wiem co robic.przejechalem 1000km. Odpowiedz
NIby nic 2010-04-15 Ale jak szybko mozna wykonczyc awieszenie takim biciem. Odpowiedz
Ciechanowski 2009-10-22 Witam! Autor przesadziłeś! co 5 tysięcy kilometrów wyważanie? Czyli co miesiąc? Nikt tak nie robi, bezsens jakiś co 5 tysięcy wyważać. Dobrze, jest wyważać co 10 tysięcy, nie co 5! Odpowiedz Odpowiedzi: 3
Tomasz 2009-10-23 Będąc szczerym ma opony na zime i lato na felgach i zimówek już z 3 lata nie wyważałem i nadal jeżdżę i jest oki. Fakt mam mały samochód i nie widzę takiej potrzeby i jakoś nie miałem wypadku ani mega uślizgu więc po co??? i nie biją!!! to po co dawać zarabiac im w wulkanizacji Odpowiedz
Reggy 2009-10-23 Witam, Autor nie pisze o wyważaniu co 5tys km tylko o kontroli, to różnica:) Ale faktycznie to trochę za często, zawłaszcza jak ktoś duzo jeździ i nie ma żadnych niepokojących zachowań auta. Myslę że tak jak mówisz co 10tys km lub przy pierwszych oznakach podejrzanego zachowania. Swoja drogą gumiarze by się bardzo cieszyli gdyby wszyscy do nich walili tak często wyważać kółka.pozdr Odpowiedz
Rossi 2009-10-25 Sprawdźcie instrukcje obsługi waszych pojazdów. W celu uniknięcia problemów z tzw ząbkowaniem opon na tylnej osi producenci samochodów coraz częściej piszą że powinno się rotować koła przód-tył co 5-10 tys km. Przy tej okazji powinno się sprawdzić wyważenie. Wystarczy lekkie przesunięcie opony względem obręczy przy ruszaniu lub hamowaniu lub zgubić ciężarek i po wyważeniu. Nawet jak tego nie czujemy to czuje to nasze zawieszenie, które ulegnie szybszemu zużyciu. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Reggy 2009-10-25 W temacie ząbkowania opon polecam dwa artykuły: http://www.oponeo.pl/artykul/zabkowanie-opon i http://www.oponeo.pl/artykul/zabkowanie-i-jego-wplyw-na-bezpieczenstwo-eksploatacji-opon Odpowiedz
Tomekc 2009-10-13 Wyważanie kół to wbrew pozorom bardzo ważny aspekt. Miałem kiedyś drgania kierownicy opisane w artykule. Pytałem wielu osób co może być tego przyczyną. Większość wymieniała minimalną usterkę układu kierowniczego. Po paru tygodniach rozmów na ten temat ze znajomymi, w końcu dostałem radę, aby pojechać na wulkanizację do nas na osiedle. Sprawdzili, poprawili i wszystko gra. Dobrze, że długo z tym nierównowyważeniem nie jeździłem. Mieliście jakieś doświadczenia w tym temacie? Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Rycho 2012-07-03 U mnie podczas jazdy jest ok. Wyraznie drga kierownica przy hamowaniu z prędkości powyżej 70 km/h. To też chyba wina niewyważenia ? Odpowiedz Odpowiedzi: 2
Michał 2017-07-17 Przy hamowaniu to raczej krzywe tarcze. Pozdrawiam Odpowiedz
Karolek 2012-09-24 @Rycho Moim zdaniem jezeli drgania sa tylko przy hamowaniu a nie miedzy predkoscia 100-160 km/h to masz doczynienia z krzywymi/ zle ulozonymi tarczami. Pozdrawiam Odpowiedz Odpowiedzi: 1
marcin 2012-12-19 @Karolek: też tak sądzę. Odpowiedz
krzysiek 2009-11-04 mam pytanie ile gram moze byc zamontowane do wywazenia koła jesli jest to nowa felga aluminiowa?? wie ktoś?? Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Reggy 2009-11-04 Powinno być zamontowane jak najmniej. Pamiętaj że wyważa się zestaw opona-felga i wulkanizator powinen starać się tak je względem siebie ustawić, aby ich niewyrównoważenia się znosiły. Powiedzmy że niewyrównoważenie na poziomie 100-120 g to duzo w samochodzie osobowym Odpowiedz
PassatB5 2009-12-04 Moim zdaniem 5tys to przesada. Zaczynam sie zastanawiac jaki jest sens stosowania tak skomplikowanych zawieszen ? Koszt naprawy ogromny awaryjnosc spora a opony zabkuja ;/ Zabkowanie juz pomijam. Zawsze staram sie wyważac przy zmianie. A tak odbiegajac od tematu czy kotś mi powie ile gr. to przesada ?? Odpowiedz Odpowiedzi: 1
RKO 2011-12-08 Witam. koła powinno sie wywazac raz na rok(czyli dwa razy uwzgledniajac wymianę koł zima/lato). Co do ilosci uzytych ciezarkow to teoretycznie im mniej tym lepiej a praktycznie nie powinno ich byc (w autach osobowych) wiecej niz jakies 60gr na koło (maksymalnie 100gr ale to w skrajnych przypadkach np: gdy felga jest krzywa poniewaz uzycie powyzej 100gr ciezarkow nie bedzie prawidlowym wywazeniem i dalej moga byc odczuwalne drgania na kierownicy) niezaleznie czy to stalowa czy aluminiowa felga. A odzdzialywanie zlego wywazenia na zawieszenie auta badz opony to juz inny temat. Pozdrawiam WULKANIZACJA RZESZÓW Odpowiedz
MondeoST 2009-12-09 Koła należy wyważać za każdym razem, gdy opona jest zdejmowana z felgi. Szary kierowca nie ma czasu lub tez sie tym nie przejmuje, chyba ze czuje na kierownicy ze juz czas ;] W skrajnych przypadkach moze to wybijac zawieszenie moim zdaniem. Odpowiedz
Grand 2009-12-28 zalecenia zaleceniami a życie życiem. Większość kierowców nie robi wielu rzeczy tak jak zalecają produceni i jakość to jest do czasu aż coś nagle się popsuje i wtedy jest problem. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
Weedel 2010-01-07 NO zgadza sie kolego ale nie mozna przeginac z tym wyważaniem kół moim zdaniem wsystko w granicach rozsadku. Jezeli czuje ze kierowcica mi wpada w drgania to działam i dwa razy do roku podczas wymiany koł zima-lato moim zdaniem to jes wystarczajaco wydaje mi sie ze i tak jestem ponad standard. MOim zdaniem ciekawym pomysłem jest odwiedznie wulkanizatora po jakims konkretniejszym dzwonie w dziure to juz bybyło idealnie. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
mariuszek 2010-02-03 Zgadza sie poki nic sie nie stanie nie ruszamy wywazania kół ;D Chyba ze cos lata to wtedy szybki przemyslunek, dwa razy w roku i dzwon w dziure. Odpowiedz
KOYOT 2010-04-26 Czy za często to kwestia sporna bo jeśli opona jest na przedniej osi to będą drgania tak jak przy poluzowanych śrubach/nakrętkach a na tylnej osi jest to praktycznie nie odczuwalne i może się okazać ze opona jest źle wyważona a to zwiększa zużycie paliwa i pogarsza stan zawieszenia. Odpowiedz
zielony 2010-07-14 na jednym kole mam jedna ze srub mocujacych inna niz pozosgtale... czy przy zalozeniu ze ma inna mase niz pozostale moze to powodowac brak wywazenia? Odpowiedz
Wulkanik 2010-05-14 Pracuje jako wulkanizator i musze powiedzieć że wyważanie kół to bardzo ważny aspekt i przedewszystkim czynność wykonywująca co 10.000 km. Najważniejsze jest ułożenie opony na feldze, dla uproszczenia dodam przy zakładaniu nowych opon nie chinszczyzny ani bieźnikowanych tylko markowych gum przy pierwszym założeniu dobrze zooptymalizowana nie sprawia puźniej problemów. Najgorzej z Dębicą i Pirelli. Pozdrawiam. Odpowiedz Odpowiedzi: 1
sean 2010-05-20 Czyli co? z Dębicą i Pirelli to nawet gorzej niż z chińskimi i bieżnikowanymi? Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA