Zmiana opon letnich na zimowe to jedna z czynności, która ma olbrzymie znaczenie w kontekście bezpieczeństwa podróżowania. Ogumienie jest przecież jedynym elementem samochodu, który ma styczność z podłożem. Stąd warto pamiętać o tym, aby było ono dopasowane do warunków panujących na drodze. W takim razie, kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Odpowiedzi udzielamy w artykule!
Wymiana opon na zimowe nie zajmuje dużo czasu.Kiedy należy zmienić opony na zimowe?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, a wskazanie konkretnych dat właściwie można uznać za niemożliwe. Dzieje się tak, ponieważ decydujący głos ma w tym przypadku pogoda. Przyjmuje się jednak, że podstawowym wyznacznikiem tego, kiedy powinno się zmieniać opony na zimowe, jest średnia temperatura. Kiedy ta zacznie utrzymywać się poniżej 7°C, najwyższa pora udać się do wulkanizatora. Dlaczego? Spytaliśmy o to eksperta marki Continental:
Czy granica 7°C jest wiarygodnym wyznacznikiem momentu na wymianę opon?
Gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza warto zastanowić się nad wymianą ogumienia z letniego na zimowe. Wówczas mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów, jakie założył ich producent. Tutaj idealnie sprawdzają się opony zimowe z mieszanką gumy, która nawet przy dużych temperaturach minusowych jest miękka i elastyczna.
Oprócz wspomnianej temperatury granicznej 7 stopni warto również zwrócić uwagę na pory dnia, kiedy najczęściej przemieszczamy się pojazdem. Średniodobowa temperatura to średnia pomiędzy najniższą temperaturą w nocy a najwyższą w dzień. Gdy jednak poruszamy się głównie w nocy lub nad ranem, warto ogumienie wymienić wcześniej, gdyż wtedy średnia temperatura jest znacznie niższa.
Paweł Skrobisz
Kierownik Działu Technicznego

Zasada „7 stopni” jasno wskazuje na to, że nie warto czekać z wymianą opon letnich na zimowe do ostatniej chwili. Dobrze zrobić to zanim spadnie śnieg lub drogi pokryje gołoledź. Przełoży się to nie tylko na nasze bezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale także pozwoli nam zaoszczędzić czas, który spędzilibyśmy w długiej kolejce do wulkanizatora.
Chociaż – pomimo niewątpliwych zalet – zmiana opon na zimowe w Polsce nie jest obowiązkowa, to wyruszając za granicę warto sprawdzić przepisy w odwiedzanym przez nas kraju. Przykładowo w Niemczech zimówki muszą być zamontowane, jeżeli warunki pogodowe ulegną pogorszeniu i spadnie śnieg. Co więcej, w wielu państwach wskazane są konkretne terminy ich użytkowania (choćby na Słowacji, w Szwecji czy we Włoszech). Jeżeli nie dostosujemy się do prawa i nie dopełnimy obowiązku zmiany opon na zimowe, mandat może znacząco uszczuplić nasz budżet na podróż. Ciekawostką jest fakt, że opony zimowe w Norwegii mogą być użytkowane przez cały rok, co oczywiście związane jest z klimatem.
Pamiętaj!
Jeżeli stan opon zimowych budzi Twoje wątpliwości, prawdopodobnie konieczna będzie ich wymiana na nowe. Tyczy się to nie tylko uszkodzeń, ale i startego bieżnika. Z biegiem czasu obserwować można zużywanie ogumienia, co jest procesem całkowicie naturalnym. Trzeba mieć też na uwadze żywotność opon, powiązaną z datą ich produkcji.
Zmiana opon letnich na zimowe – dlaczego warto?
Opony zimowe, w przeciwieństwie do letnich, dobrze radzą sobie w przypadku:
- niskich temperatur,
- śniegu,
- błota pośniegowego,
- lodu.
Dlatego zmiana opon na zimowe, kiedy warunki ulegają pogorszeniu, powinna nastąpić bezzwłocznie. Są one produkowane z mieszanek gumowych bogatych w krzemionkę, a ich właściwości zapewniają maksymalne parametry oraz odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach. Modele dedykowane na cieplejsze dni przy niskich temperaturach twardnieją, a co za tym idzie, tracą część swoich właściwości, w tym przyczepność.
Współcześnie rzeźby bieżników są wynikiem komputerowych symulacji. Ogumienie zimowe ma "wgryzać się" w śnieg i szybko uwalniać od niego, aby mogło pracować cały czas maksymalnie dużą powierzchnią. Założenia te spełnia gęsto ponacinany bieżnik z licznymi lamelami i wyraźnymi klockami. Widać to choćby na przykładzie takich popularnych modeli jak: Michelin Alpin 6, Nokian Tyres WR Snowproof, Bridgestone Blizzak LM005, Goodyear Ultra Grip 9+ czy Dębica Frigo 2.
Testy wykazują, że opony letnie mają nawet o 30% dłuższą drogę hamowania zimą niż modele dedykowane na ten sezon. Zatem kupno kompletu dostosowanego do wymagających warunków jest inwestycją w bezpieczeństwo nasze, przewożonych przez nas pasażerów i innych uczestników ruchu. Przekłada się to również na komfort jazdy.
Ciekawostka!
Badania przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research na zlecenie Oponeo wskazują, że Polacy, pomimo braku nakazującej tego ustawy, wymieniają opony na zimowe. Tak zadeklarowało 83,5% respondentów. Prawie 34,5% decyduje się na montaż zawsze w tym samym miesiącu, a 22,4% czeka, aż temperatura będzie oscylować w okolicach zera.
Opony zimowe a ABS i ESP
Wszelkie wspomagające kierowcę systemy kontroli trakcji są bez wątpienia bardzo przydatne, zwłaszcza zimą. Jednak system ABS w żaden sposób nie zastępuje zimówek – w trudnych warunkach jest on skuteczny tylko w połączeniu z sezonowym ogumieniem, które zapewnia odpowiednią przyczepność. Podobnie w przypadku ESP. System dobrze uzupełnia właściwości jezdne opony, ale tylko jeżeli ta jest dobrze dobrana do samochodu i warunków na drodze. W praktyce możemy poprawić działanie systemu kontroli trakcji przez zamontowanie odpowiedniego ogumienia.
Rezygnacja ze zmiany opon na zimowe – kiedy ma to sens?
Z całą pewnością wtedy, gdy mieszkamy w obszarze, w którym warunki zimowe nie występują. Natomiast w Polsce nie musimy się zastanawiać, kiedy zmienić opony na zimowe, jeżeli korzystamy z ogumienia całorocznego.
Kupując opony typu all season musimy pamiętać, że rezygnujemy z części parametrów letnich, ale też z części osiągów zimowych. Różnice w konstrukcji i mieszance gumowej opon dedykowanych na konkretny sezon zapewniają nam zupełnie inne właściwości, dopasowane do typowych dla danego okresu warunków atmosferycznych. Dlatego w niskich temperaturach i na śniegu to zimówki zawsze będą sprawdzały się najlepiej.
Nie chcesz wydawać zbyt dużej ilości gotówki na opony? Sprawdź nasze propozycję tanich opon zimowych.
Kiedy należy zmienić opony na zimowe, a kiedy wystarczą nam modele całoroczne? Czy są one alternatywą wartą uwagi? Na to pytanie ponownie pomógł nam odpowiedzieć ekspert marki Continental:
Opony całoroczne niewątpliwie oszczędzają czas i pieniądze kierowców, ale czy na pewno są w stanie zapewnić wszystko to, co ogumienie dedykowane na konkretny sezon?
Opony całoroczne zawsze są pewnego rodzaju kompromisem. Nie da się stworzyć opon, które będą idealnie zachowywały się zarówno przy 30°C w lecie, jak i przy -20°C w zimie. Dlatego firma Continental stoi na stanowisku, by w lecie używać opon letnich, a w zimie zimowych, gdyż tylko takie rozwiązanie zapewnia optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach na drodze. Modele całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane) oraz robi małe przebiegi, np. użytkowany jest jako drugi w rodzinie, do dojazdów do pracy czy szkoły.
Paweł Skrobisz
Kierownik Działu Technicznego
