Badania przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research na zlecenie Oponeo wskazują, że Polacy wymieniają opony na zimowe. Tak zadeklarowało 83,5% respondentów. Prawie 34,5% decyduje się na montaż zawsze w tym samym miesiącu, a 22,4% czeka aż temperatura będzie oscylować w okolicach zera. Jednocześnie jedynie 24,8% z ankietowanych wie, kiedy najlepiej umówić wizytę u wulkanizatora, aby założyć ogumienie sezonowe. Wielu kierowców nadal ma wątpliwości, czy graniczne 7° C średniodobowej temperatury to prawda czy mit. Wyjaśnimy to!

Wymiana oponGdy zrobi się chłodno, warto wymienić opony na zimowe.

Kiedy trzeba zmienić opony na zimowe?

Optymalny termin wymiany opon na zimowe to jeden z czynników, który ma olbrzymie znaczenie w kontekście naszego bezpieczeństwa na drodze. Ogumienie jest przecież jedynym elementem samochodu, który ma styczność z podłożem. Stąd też warto pamiętać o tym, aby dokonać zmiany w odpowiednim terminie. Wymiana opon na zimowe, kiedy spadnie śnieg, nie jest dobrą praktyką. Również nie zaleca się jej, gdy zbliżają się mrozy. Wówczas może być nieco za późno. Opony letnie i zimowe różnią się między sobą nie tylko budową bieżnika, ale przede wszystkim mieszankami gumowymi. Modele dedykowane na letnie i upalne dni przy niskich temperaturach twardnieją, a co za tym idzie, tracą część swoich właściwości. Przy jakiej temperaturze zmienić opony na zimowe? Najlepiej wtedy, gdy średniodobowo wskaźniki rtęci będą oscylowały około 7 °C. Należy jednak podkreślić, że to granica umowna.

Wymiana opon na zimowe — obalamy mity

Duża grupa kierowców zmienia opony na zimowe rutynowo, zawsze w tym samym miesiącu. Inni oczekują niskich odczytów na termometrze. Istnieje grupa kierowców, która stanowczo podważa popularną „zasadę 7 stopni”. Uznaje ją za chwyt marketingowy, a swoje tezy opiera na zasłyszanych informacjach lub badaniu przeprowadzonym w tygodniku „Stern” (nr 48/2005). Niemieccy dziennikarze wykonali autorskie testy. Wnioski? Opony letnie mają krótszą drogę hamowania w temperaturach  od 0 do +7°C. Zabrakło jednak informacji, że nie dotyczy to obligatoryjnie wszystkich modeli, a wyniku testów nie możemy brać za pewnik. Doświadczenie przeprowadzone zostało na wybranych produktach. Jednocześnie nie wspomniano o tym, że ogumienie zawsze jest kompromisem osiągów. Poszukując nowych gum, możemy zwracać uwagę na szereg parametrów, w tym żywotność czy przyczepność.

Opony zimowe — temperatura maksymalna

Wyjątki potwierdzają regułę. Znajdziemy modele dedykowane na śnieżną porę roku, które super poradzą sobie w wiosennych warunkach, jak i letnie zapewniające bezpieczną drogę hamowania, gdy temperatura jest bliska zeru. Jednym z ważniejszych składników mieszanki gumowej w „zimówkach” jest krzemionka. Pozwala ona zachować elastyczność w typowych dla okresu przeznaczenia okolicznościach pogodowych. Jednocześnie to składnik, który obniża opory toczenia, stąd bywa dodawana do produktów typowo letnich. Właśnie dlatego niektóre z modeli są skuteczne poniżej legendarnych 7°C. Trudno zatem podać precyzyjne zakresy, jak i uogólnić zagadnienie do wskazania maksymalnych temperatur, które nakazują nam obligatoryjną zmianę.

 Bieżnik opony zimowej jest najlepiej przygotowany do pracy w zimowych warunkach.

Teorie spiskowe — czy to ma sens?

Istnieje wiele teorii spiskowych, których propagatorzy próbują udowadniać, że sprzedaż opon zimowych jest bardziej opłacalna dla producentów. Faktycznie, musimy wydać pieniądze na dodatkowy komplet ogumienia. Nie zmienia to jednak faktu, że każdy rodzaj opon zużywa się pod wpływem jazdy. Decydując się na wybór jednego zestawu, zmuszeni bylibyśmy dokonywać zakupu częściej. Sama ilość sprzedanych opon nie byłaby więc mniejsza. Jednocześnie, wypuszczanie na rynek tylko jednego typu ogumienia na pewno jest bardziej ekonomiczne – zarówno ze względów produkcyjnych, jak i logistycznych. Stąd też producenci oszczędzaliby na tego typu praktyce.

Zachowaj zdrowy rozsądek

Dobrą praktyką jest stosowanie się do sugerowanych terminów wymiany na opony zimowe. Temperatura średniodobowa oscylująca w granicach 7°C jest jedynie wskazówką, która ma stanowić dla kierowców ułatwienie. Pamiętaj o tym, że modele ze śnieżynką posiadają wiele rozwiązań technologicznych, które są istotnym wsparciem. Różnią się od letnich rzeźbą bieżnika, jego głębokością czy liczbą nacięć lamelkowych. Chociaż nasze letnie ogumienie może sprawdzać się, gdy słupki rtęci będą wskazywały niższe wartości, zastanów się, czy warto ryzykować zdrowie i życie swoje oraz innych uczestników ruchu, aby to sprawdzić!