Opony zimowe należy zakładać, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia spada do 7°. Przeczytaj i przekonaj się, że ta zasada nie jest chwytem marketingowym producentów opon.

Opony letnie charakteryzują się innym składem mieszanki gumowej niż opony zimowe. Poniżej pewnej temperatury opony letnie gwałtownie tracą część swoich właściwości. Oczywiście 7° jest granicą nieco umowną, ale opony zimowe bez wątpienia należy zamontować, gdy temperatura zaczyna zbliżać się do 0°C.

 Gdy zrobi się chłodno warto zamontować opony zimowe.

Zasada 7° to nie mit

Niektórzy kierowcy uważają, że "zasada 7°" to chwyt marketingowy, który ma zapewnić producentom opon wyższą sprzedaż opon zimowych. Przekonanie to pojawiło się po teście przeprowadzonym w tygodniu "Stern" (nr 48/2005). Z opracowania wynikało, że w temperaturach od 0 do +7°C opony letnie mają krótszą drogę hamowania od opon zimowych. Okazuje się jednak, że wyniki testu wcale nie przeczą "zasadzie 7°".

Należy podkreślić, że test nie wykazał, iż wszystkie opony zimowe mają dłuższą drogę hamowania od letnich. Test pokazał, że w określonych warunkach konkretne modele opon letnich miały krótszą drogę hamowania od konkretnych modeli opon zimowych. Opona, jako produkt finalny, to kompromis osiągów. Niektóre opony mają dłuższą żywotność, inne wyższą przyczepność.

Istnieją wobec tego opony zimowe, które świetnie radzą sobie na suchej nawierzchni w temperaturze do 10°C. Analogicznie – wśród opon letnich znajdą się też takie, które nawet przy temperaturze 0°C gwarantują bezpieczeństwo. Dodatek krzemionki w mieszance gumowej opon zimowych gwarantuje zachowanie odpowiedniej elastyczności w niskich temperaturach. Krzemionka pozwala również na obniżenie oporów toczenia, dlatego czasem stosuje się ją w oponach letnich, dzięki czemu i te są w stanie zachować przyczepność w temperaturze poniżej 7°C.

A może chwyt marketingowy?

Jest to twierdzenie błędne z logicznego punktu widzenia. Dla producenta opon łatwiej i taniej byłoby bowiem produkować tylko jeden typ opony. Zredukowałoby to koszty związane z produkcją opon sezonowych. Natomiast sama liczba sprzedanych opon nie byłaby mniejsza. Ponieważ jeżdżąc cały rok na jednych oponach i tak musielibyśmy tak samo często kupować nowy komplet. Gdyby produkowany był tylko jeden typ opon, zysk producentów byłby większy, gdyż koszty byłyby mniejsze.

 Bieżnik opony zimowej jest najlepiej przygotowany do pracy w zimowych warunkach.

Dlaczego warto używać opon zimowych?

Warto użytkować opony zimowe, ponieważ posiadają wiele innych rozwiązań technologicznych, które zwiększają bezpieczeństwo zimą - odpowiednią rzeźbę i głębokość bieżnika, większą liczbę nacięć lamelkowych itp.

Należy także pamiętać, że zasada 7° to idea, a nie sztywna granica. Jeśli średnio w czasie doby panują temperatury około 7° oznacza to, że w ciągu dnia może być cieplej, ale rano mogą występować przymrozki, nawierzchnia może być śliska itp. W takim przypadku opony zimowe należy zamontować kiedy tylko zacznie robić się chłodno. Zazwyczaj jest to połowa lub koniec października.