Wielu kierowców zastanawia się, czy jazda na oponach zimowych w Niemczech jest obowiązkiem? Zanim wjedziesz na drogi u naszych zachodnich sąsiadów, przeczytaj artykuł i upewnij się, że nie otrzymasz mandatu.

droga zimą

Niemcy – opony zimowe są obowiązkowe?

Ustawa, która jako pierwsza w Niemczech definiowała wymóg sezonowej wymiany ogumienia, została wprowadzona już w 2006 roku. Wówczas weszły w życie przepisy zakładające obowiązek dostosowywania opon samochodu do panujących w sezonie warunków. Przepisy zostawiały jednak sporo niedopowiedzeń i nie definiowały w pełni, czym owe warunki są w rzeczywistości.

Dopiero w 2010 roku doszło do uregulowania prawa. Od tego czasu niemieckie przepisy drogowe zakładają tzw. sytuacyjny obowiązek jazdy na oponach z oznaczeniem M+S (Mud and Snow) w warunkach zimowych. Uwzględnia to zarówno ogumienie sezonowe, jak i opony całoroczne w Niemczech.

Obowiązek ten dotyczy sytuacji, gdy na drodze znajduje się: 

  • gołoledź,

  • lód,

  • szron,

  • śnieg suchy,

  • śnieg ubity,

  • śnieg mokry,

  • błoto pośniegowe.

Kiedy warto używać opon zimowych w Niemczech?

Zalecany okres na jazdę z wykorzystaniem opon zimowych określany jest w Niemczech mianem O – O (Oktober bis Ostern) – czyli od października do Wielkanocy. Stanowi on jednak jedynie sugestię.

Warto wiedzieć, że obowiązek zmiany opon nie dotyczy tylko segmentu aut osobowych. Według nowych przepisów obowiązujących od 2020 roku opony zimowe w Niemczech obowiązkowe są także dla flot towarowych i muszą być one założone zarówno na osiach napędowych, jak i na kołach sterujących.

samochod ciężarowy w warunkach zimowych

Co w praktyce oznacza to dla kierowców?

Przepisy wciąż nie są do końca oczywiste i pozostawiają spore pole do interpretacji. Stały nakaz jazdy na oponach zimowych w Niemczech wciąż nie obowiązuje. Pewne jest jednak to, że jeśli prowadząc samochód, weźmiemy udział w wypadku, a nie będziemy mieli dostosowanego ogumienia do warunków panujących na drodze, to dostaniemy mandat. Dodatkowo, jeśli policjanci stwierdzą, że nasze opony nie nadają się do dalszej podróży, konieczne może okazać się holowanie na lawecie.

Większość autostrad i dróg krajowych jest jednak regularnie oczyszczana i odśnieżana. W takim przypadku nie musimy przejmować się patrolujących czujnym okiem policjantów. 

samochód w lesie zimą

Nie zmieniasz opon na zimowe w Niemczech? To furtka dla ubezpieczycieli

W przypadku kolizji musimy liczyć się z dodatkowym problemem. Ubezpieczyciele chętnie wykorzystują panujące przepisy do niewypłacania odszkodowania. Jeśli do wypadku dojdzie w warunkach zimowych, a będziemy mieli opony bez oznaczenia M+S bądź znaczka alpejskiego (śnieżynka na tle trzech szczytów), ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia rekompensaty, i co gorsza, będzie miał do tego pełne prawo.

Czy wiesz, że...

Oznaczenie M+S nie zawsze wskazuje na oponę zimową. Obejrzyj krótki filmik i rozwiej swoje wątpliwości:

 

Zaparkowane auto a obowiązek zmiany opon na zimowe w Niemczech

Często powtarzanym mitem jest mandat za zaparkowany samochód na oponach letnich. Panuje przeświadczenie, że jeśli spadnie śnieg lub nastanie mróz, a nasz samochód będzie stał na nieodpowiednim ogumieniu, możemy otrzymać mandat od kontrolujących organów. Nie jest to prawdą. Niemieckie przepisy odnośnie do sytuacyjnego obowiązku dotyczą tylko pojazdów uczestniczących w ruchu ulicznym. 

Brak opon zimowych w Niemczech może być kosztowny 

Wraz z wprowadzaniem nowych przepisów odnośnie do braku odpowiedniego ogumienia, wzrosły kary za ich złamanie. Kierowca, który nie zastosował się do obowiązku wymiany opon, gdy na drodze zalega śnieg lub lód, musi liczyć się z karą w wysokości nawet 40-60 euro. Utrudnianie innym jazdy przez brak opon zimowych to mandat rzędu 80 euro.

zimowe warunki drogowe

Oprócz obowiązku używania opon zimowych kierowcy muszą pamiętać o stosownej głębokości bieżnika, która nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Bardzo łatwym sposobem na sprawdzenie pozostałej wielkości jest rozwiązanie z monetą. Wystarczy bilon 1 euro wetknąć w rowki bieżnika, jeśli jest on wyższy niż złoty rant monety, oznacza to, że opona nadaje się do użytku. ADAC zachęca jednak, by granica ta wynosiła minimum 4 milimetry.

Na szczęście przymuszenie do poniesienia większych kosztów to jedyny aspekt, nad którym ubolewają kierowcy. Prawie nikt nie kwestionuje zwiększenia bezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą jazda na oponach dostosowanych do panujących warunków.

Obowiązek opon zimowych w Niemczech. Skąd inicjatywa?

Najbardziej znaczącym propagatorem obowiązku wymiany ogumienia jest doskonale znane wszystkim kierowcom, niemieckie stowarzyszenie ADAC, które już od początku wieku postulowało o zmiany przepisów.

adac

Głównymi argumentami Automobilklubu są:

  • Kierowcy wybierając opony sugerują się panującą pogodą, która potrafi się zmieniać w ciągu dosłownie kilku godzin. Modele przeznaczone na sezon zimowy są bardziej uniwersalne i zapewniają odpowiednie parametry w większej amplitudzie temperatur.

  • Niezliczone testy przeprowadzane przez ADAC potwierdziły większe bezpieczeństwo i lepszą przyczepność opon zimowych od letnich na zmrożonych i ośnieżonych nawierzchniach.

  • W latach poprzedzających wprowadzenie przepisów miała miejsce większa ilość prawnych potyczek dotyczących karania kierowców za brak zimowego ogumienia. Wszystko przez brak precyzyjnych przepisów dotyczących pogody.

  • Kiedy dochodziło do wypadków drogowych, rozpętywała się wojna z firmami ubezpieczeniowymi, które odmawiały wypłacania odszkodowania, zasłaniając się brakiem odpowiedniego ogumienia w danym samochodzie.

Celem zmiany przepisów dotyczących konieczności stosowania opon zimowych w Niemczech było zminimalizowanie dylematów dotyczących stosowania ogumienia, które towarzyszyły kierowcom każdego roku.

To nie koniec zmian... 

Niemcy są w większości zadowoleni z wprowadzonych nowelizacji. Problem polega jednak na zbyt małym respektowaniu obowiązujących norm. Żeby zmienić ten stan rzeczy, władze planują zwiększyć wysokość sankcji za nieprzestrzeganie przepisów. Ministerstwo Transportu zamierza podnieść dolny próg mandatu za niedostosowane do warunków ogumienie do 75 euro. 

Dodatkowo opony ze znaczkiem M+S będą uznawane za zdatne do użytkowania w zimie tylko do 2024 roku. Po tym okresie, jedynym akceptowanym w warunkach zimowych ogumieniem, będzie to posiadające znaczek alpejski - 3PMSF.

Podążając śladem sąsiadów

W Europie od wielu lat trwa dyskusja nad obowiązkiem używania opon na warunki zimowe. Zwolennicy regularnych wymian przytaczają argumenty o bezpieczeństwie i lepszych parametrach, przeciwnicy wskazują na coraz łagodniejsze zimy i rozwijający się rynek opon całorocznych.

Pojawia się, więc pytanie: Czy obowiązek zmiany opon na zimowe obejmie także inne kraje Unii Europejskiej? Jest to wysoce prawdopodobne. Coraz więcej państw decyduje się na ten krok, starając się zminimalizować ryzyko wypadków i kolizji spowodowanych nieodpowiednio dobranym ogumieniem. Pogoda bywa nieprzewidywalna, a kiedy chodzi o bezpieczeństwo nasze lub naszych bliskich nie warto ryzykować.