Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot, wymiana i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe?

OPONEO.PL

Przeglądając fora dyskusyjne i strony poświęcone motoryzacji można trafić na informacyjny chaos. Część źródeł twierdzi, że jazda na oponach zimowych w Niemczech jest obowiązkiem, inne, że wręcz przeciwnie. Gdzie leży prawda? Zanim wjedziesz na autostrady u naszych zachodnich sąsiadów, przeczytaj artykuł i upewnij się, że nie otrzymasz mandatu. 

 

obowiązek-Niemcy-1

 

W Europie od wielu lat trwa dyskusja nad obowiązkiem używania opon na warunki zimowe. Zwolennicy regularnych wymian przytaczają argumenty o bezpieczeństwie i lepszych parametrach, przeciwnicy wskazują na coraz łagodniejsze zimy i rozwijający się rynek opon całorocznych. 

 

Niemcy – opony zimowe są obowiązkowe? 

Odpowiedź nie jest taka oczywista. Pierwsze zmiany w przepisach, dotyczące dobierania ogumienia pojawiły się w 2006 roku. Weszła wtedy w życie ustawa zakładająca obowiązek dostosowywania opon samochodu do panujących w sezonie warunków. Przepisy zostawiały jednak sporo niedopowiedzeń i nie definiowały w pełni, czym owe warunki są w rzeczywistości. 

Dopiero w 2010 roku doszło do uregulowania prawa. Od tego czasu niemieckie przepisy drogowe zakładają tzw. sytuacyjny obowiązek jazdy na oponach z oznaczeniem M+S (Mud and Snow) w warunkach zimowych. Uwzględnia to zarówno opony sezonowe, jak i całoroczne. 

 

Obowiązek ten dotyczy sytuacji, gdy na drodze znajduje się: 

  • Gołoledź

  • Lód

  • Szron

  • Śnieg suchy

  • Śnieg ubity

  • Śnieg mokry

  • Błoto pośniegowe

 

Oznaczenie M+S nie zawsze wskazuje na oponę zimową. Obejrzyj krótki filmik i rozwiej wątpliwości:

 

 

Co w praktyce oznacza to dla kierowców? 

Przepisy wciąż nie są do końca oczywiste i pozostawiają spore pole do interpretacji. Pewne jest jednak to, że jeśli prowadząc samochód, weźmiemy udział w wypadku, a nie będziemy mieli dostosowanego ogumienia do warunków na drodze, musimy liczyć się z mandatem. Dodatkowo, jeśli policjanci stwierdzą, że nasze opony nie nadają się do dalszej podróży, konieczne może okazać się holowanie na lawecie. 

 

obowiązek-Niemcy-2

 

Większość autostrad i dróg krajowych jest jednak regularnie oczyszczana i odśnieżana. W takim przypadku nie musimy przejmować się czujnym okiem kontrolujących policjantów. 

Często powtarzanym mitem jest mandat za zaparkowany samochód na oponach letnich. Panuje przeświadczenie, że jeśli spadnie śnieg lub nastanie mróz, a nasz samochód będzie stał na nieodpowiednim ogumieniu, możemy otrzymać mandat od kontrolujących organów. Nie jest to prawdą. Niemieckie przepisy odnośnie sytuacyjnego obowiązku dotyczą tylko pojazdów będących uczestnikiem ruchu ulicznego.  

 

Furtka dla ubezpieczycieli 

W przypadku kolizji musimy liczyć się z dodatkowym problemem. Ubezpieczyciele chętnie wykorzystują panujące przepisy do niewypłacania odszkodowania. Jeśli do wypadku dojdzie w warunkach zimowych, a będziemy mieli opony bez oznaczenia M+S bądź znaczka alpejskiego (śnieżynka na tle trzech szczytów) ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia rekompensaty, i co gorsza, będzie miał do tego pełne prawo. 

 

Od kiedy, do kiedy opony zimowe w Niemczech?

 

Zalecany okres na jazdę z wykorzystaniem opon zimowych określany jest w Niemczech mianem O - O (Oktober bis Ostern) – czyli od października do Wielkanocy. Stanowi on jednak jedynie sugestię.

 

Obowiązek opon zimowych w Niemczech. Skąd inicjatywa? 

Najbardziej znaczącym propagatorem obowiązku wymiany ogumienia jest doskonale znane wszystkim kierowcom, niemieckie stowarzyszenie ADAC, które już od początku wieku postulowało o zmiany przepisów. 

 

obowiązek-Niemcy-3

 

Głównymi argumentami automobilklubu są:

  • Kierowcy wybierając opony sugerują się panującą pogodą, która potrafi się zmieniać w ciągu dosłownie kilku godzin. Modele przeznaczone na sezon zimowy są bardziej uniwersalne i zapewniają odpowiednie parametry w większej amplitudzie temperatur.
      

  • Niezliczone testy przeprowadzane przez ADAC potwierdziły większe bezpieczeństwo i lepszą przyczepność opon zimowych od letnich na zmrożonych i ośnieżonych nawierzchniach.
      

  • W latach poprzedzających wprowadzenie przepisów miała miejsce większa ilość prawnych potyczek dotyczących karania kierowców za brak zimowego ogumienia. Wszystko przez brak precyzyjnych przepisów dotyczących pogody. 
      

  • Kiedy dochodziło do wypadków drogowych, rozpętywała się wojna z firmami ubezpieczeniowymi, które odmawiały wypłacania odszkodowania, zasłaniając się brakiem odpowiedniego ogumienia w danym samochodzie.
       

Celem zmiany przepisów było zminimalizowanie dylematów odnośnie stosowania ogumienia, które towarzyszyły kierowcom każdego roku.

 

Brak opon zimowych w Niemczech może być kosztowny 

Wraz z wprowadzaniem nowych przepisów odnośnie braku odpowiedniego ogumienia, wzrosły kary za ich złamanie. Kierowca, który nie zastosował się do obowiązku wymiany opon, a na drodze zalega śnieg lub lód, musi liczyć się z karą w wysokości nawet 40-60 euro. Utrudnianie innym jazdy przez brak opon zimowych to mandat rzędu 80 euro

 

obowiązek-Niemcy-4

 

Oprócz obowiązku używania opon zimowych kierowcy muszą pamiętać o stosownej głębokości bieżnika, która nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Bardzo łatwym sposobem na sprawdzenie pozostałej wielkości jest rozwiązanie z monetą. Wystarczy bilon 1 euro wetknąć w rowki bieżnika, jeśli jest on wyższy niż złoty rant monety, oznacza to, że opona nadaje się do użytku. ADAC zachęca jednak, by granica ta wynosiła minimum 4 milimetry.

Na szczęście przymuszenie do poniesienia większych kosztów to jedyny aspekt, nad którym ubolewają kierowcy. Prawie nikt nie kwestionuje zwiększenia bezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą jazda na oponach dostosowanych do panujących warunków. 

 

To nie koniec zmian! 

Niemcy są w większość zadowoleni z wprowadzonych nowelizacji. Problem polega jednak na zbyt małym respektowaniu obowiązujących norm. Żeby zmienić ten stan rzeczy, władze planują zwiększyć wysokość sankcji za nieprzestrzeganie przepisów. Ministerstwo Transportu zamierza podnieść dolny próg mandatu za niedostosowane do warunków ogumienie do 75 euro

Dodatkowo opony ze znaczkiem M+S będą uznawane za zdatne do użytkowania w zimie tylko do 2024 roku. Po tym okresie, jedynym akceptowanym w warunkach zimowych ogumieniem, będzie to posiadające znaczek alpejski - 3PMSF

 

obowiązek-Niemcy-5

 

Zmiany nie tylko dotyczą segmentu aut osobowych. Planowane są również nowelizacje dotyczące flot towarowych, które do tej pory opony zimowe musiały posiadać tylko na osiach napędowych. Według nowych przepisów od 2020 roku będą one obowiązkowe także na kołach sterujących

 

 Podążając śladem sąsiadów 

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że najnowsze trendy, nie tylko motoryzacyjne, wędrują do nas z zachodniej części Europy. Czy obowiązek używania opon zimowych obejmie także inne kraje Unii Europejskiej? Jest to wysoce prawdopodobne. 

Coraz więcej państw decyduje się na ten krok, starając się zminimalizować ryzyko wypadków i kolizji spowodowanych nieodpowiednio dobranym ogumieniem. Pogoda bywa nieprzewidywalna, a kiedy chodzi o bezpieczeństwo nasze lub naszych bliskich nie warto ryzykować. 

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (8)
Dążący do prawdy 2012-02-24
Sądzę, że nie jest to kwestia bezpieczeństwa tylko lobbingu, a to że sytuacja wypadków się poprawiła to ludzie z roku na rok są mądrzejsi. Odpowiedz
wowa 2016-12-15
w artykule nie ma nic na temat opon calorocznych Odpowiedz
Jarek 2017-03-20
Artykuł nie ma nic wspólnego z prawem w Niemczech. Opony zimowe zakładamy w okresie od 1 października do końca marca jeśli mamy warunki zimowe czyli śnieg, błoto posniegowe lub gloledz i temperatura średnia jest poniżej 7 stopni Celsjusza. Czyli jeżeli mamy ciepłą zimę bez opadów śniegu możemy śmiało jeździć na letnich oponach Odpowiedz
eryk 2013-10-27
Z artykułu nie dowiedziałem się od kiedy [ z jaką datą] jest obowiązek zakładania opon zimowych? Odpowiedz
ADAM 2012-11-14
HA HA HA Nie wiem czy wiecie ale liczba wypadków diametralnie wzrasta latem. Zimą świadomość ludzka się zmienia z roku na rok :-) No i mamy ich statystyki. Chyba robi je podpłacona ADAC :-P UWAŻAM ŻE POLSKA POWINNA WPROWADZIĆ !!! NAKAZ WYRZUCANIA OPON PO JEDNYM SEZONIE JAK MAJĄ 6 mm A CO TAM CO ROKU NÓWKI :-) Odpowiedz
TomTom 2012-10-09
Bardzo dobry przepis. Wprowadzony aby obnizyc liczbe wypadkow. Jezdze do pracy 20 km autostrada (mieszkam w Niemczech) i regularnie raz na dwa dni przynajmniej jeden dzwon na 2-3 samochody (jeden drugiemu wjezdza w d...) Tluka sie Niemcy codziennie a w zime gdy droga jest oblodzona, na letnich oponach jeszcze gorzej bywalo bo Niemcy jezdza na zderzaku jeden drugiemu. Dlatego wprowadzili taki przepis. Ja uwazam osobiscie ze przepis potrzebny, nie z troski o sprzedaz opon zimowych a w trosce o obywatela. Pozdrawiam! Odpowiedz
Ryjas 2012-10-01
Proponuję ogumienie całoroczne. SUVy sa wyposażane w takie gumy fabrycznie. Posiadają oznaczenie M+S. Jednocześnie zapewniają optimum bezpieczeństwa latem. Generalnie nie rozumiem ludzi którzy na siłę chcą udowodnić ze czarne jest białe a białe czarne. Letnie gumy w zimie się nie nadają. Nawet jesli nie ma sniegu, na posolonym asfalcie lepiej trzyma guma zimowa. Z kolei zimówką latem da się jeżdzić dużo bezpieczniej niż letnią oponą zimą. Odpowiedz
o2 2012-03-04
@Dążący do prawdy Rozumiem że jako jedna z osób stających się co roku mądrzejszą jeździsz na oponach letnich zimą. Bo przecież to wszystko spisek i lobbing... Odpowiedz