Polska należy do grona państw, w których prawny obowiązek jazdy na oponach zimowych nie istnieje. Zatem kierowcy sami decydują, jakiego rodzaju ogumienie montują w swoich samochodach. Nie oznacza to jednak, że nie obowiązują ich żadne przepisy.  

samochody poruszające się po zaśnieżonej drodze w KrakowieObowiązek zmiany opon na zimowe nie dotyczy polskich kierowców.

Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe?

Zaczynamy od dobrej wiadomości – ponad 83% Polaków deklaruje, że sezonowo zmienia opony*. Można pokusić się więc o stwierdzenie, że większość polskich kierowców ma świadomość tego, jak ważne jest używanie ogumienia dostosowanego do aktualnych warunków atmosferycznych.

Idąc dalej, można by wywnioskować, że w zasadzie wszyscy uczestnicy ruchu mogliby czuć się bezpieczniej, gdyby nie to, że wciąż pozostaje grupa osób, która przez cały rok jeździ na tych samych oponach – i nie chodzi tu o modele całoroczne. Jak się okazuje, mają oni do tego pełne prawo, ponieważ na ten moment obowiązek wymiany opon na zimowe nie jest wpisany w żaden kodeks. Temat powraca co jakiś czas, jednak dyskusje nie niosą za sobą konkretnych działań.

Nie tylko Polska!

Nasz kraj nie jest wyjątkiem. Obowiązek opon zimowych w Europie nie jest powszechny. Nie ma konieczności ich używania m.in. na Ukrainie, Węgrzech, w Hiszpanii czy Grecji. Są też państwa, w których przepisy wymieniają tylko określone sytuacje lub obszary, w których jazda na ogumieniu zimowym jest koniecznością.

Obowiązek opon zimowych w Polsce powinien być wprowadzony?

Zwolennicy uważają, że zobowiązanie kierowców do zmiany opon w okresie jesienno-zimowym znacznie poprawi poziom bezpieczeństwa na drogach. Trudno się z tym nie zgodzić, choćby biorąc pod uwagę jedynie fakt, że kiedy temperatura spada, a jezdna pokryta jest śniegiem lub lodem, opony letnie mają wydłużoną drogę hamowania.

Nowy przepis, wprowadzający obowiązek opon zimowych, miałby także rozwiązać wiele problemów, związanych z uzyskiwaniem odszkodowań za wypadki zimą. Obecnie nie ma przymusu stosowania opon sezonowych, jednak ubezpieczyciel może powołać się na inne zapisy, jak np. zaniedbanie ubezpieczonego, które doprowadziło do kolizji. Ze statystyk policyjnych wynika, że aż 17,1% pojazdów biorących udział w wypadkach w 2020 roku miało braki w ogumieniu.

Przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają natomiast uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne. Argument, że zimy nie są tak srogie jak kiedyś, trafia szczególnie do osób jeżdżących mało, głównie po regularnie odśnieżanych, miejskich drogach.

Uwaga na mandat!

Wszyscy kierowcy, w tym także Ci, dla których opony zimowe i obowiązek w żadnym razie nie idą w parze, muszą podporządkować się przepisom ruchu drogowego – również dotyczącym ogumienia. Tyczy się to przede wszystkim zapisu mówiącego o tym, że minimalna wysokość bieżnika w samochodzie osobowym wynosi 1,6 milimetra. Niedostosowanie się do tego wymogu może zostać ukarane mandatem w wysokości 500 zł oraz, ze względu na niewłaściwy stan techniczny pojazdu, odebraniem dowodu rejestracyjnego. 

Podczas kontroli drogowej funkcjonariusze policji zwrócą uwagę także na to, czy na jednej osi zamontowane są takie same opony oraz czy ich rozmiar jest prawidłowy. Jeśli koła wystają za obrys nadwozia, prawdopodobnie pożegnamy się z dowodem rejestracyjnym i zapłacimy mandat. Sytuacja może mieć podobne zakończenie, jeżeli policjanci zwrócą uwagę na zły stan techniczny ogumienia. Zużyta opona, z pęknięciami, bąblami i innymi uszkodzeniami widocznymi gołym okiem, nie przejdzie kontroli.



*Na podstawie badania „Czy Polacy zmieniają opony” przygotowanego przez SW Research na zlecenie Oponeo (2021).