Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Różne opony na osiach - jakie można łączyć?

aktualizacja: 09 października 2018
OPONEO.PL

Opony różnie sprawdzają się na drodze zależnie od swojego przeznaczenia, producenta, czy klasy. Niektóre modele charakteryzują się lepszym zachowaniem na mokrej nawierzchni, inne na suchej trasie. Czy jednak możliwe jest połączenie osiągów poprzez równoczesne użytkowanie takich opon? Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy można bezpiecznie montować kilka rodzajów ogumienia w samochodzie.

 

Opony to nieodłączna część samochodu

Opony to nieodłączna część samochodu

 

Czy można założyć różne opony na przód i tył samochodu?

Cztery różne opony, po jednej na deszcz, mróz, śnieg i słońce. Połączony efekt w postaci niezawodnego ogumienie niezależnie od pory roku, czy warunków. Brzmi jak bajka. Niestety, rzeczywistość jak zwykle nieco rozczarowuje.

Polskie przepisy prawa nie zabraniają użytkowania różnych opon w samochodzie, o ile na jednej osi ogumienie będzie identyczne, czyli posiadające zgodne elementy:

W praktyce oznacza to, że możemy zamontować jedną parę opon na przód, a inną na tył.

Warto jednak pamiętać, że zdecydowanie najbezpieczniejszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest jazda na czterech identycznych oponach. Gwarantują podobne osiągi oraz zachowanie w różnych sytuacjach na drodze. Większość ekspertów stanowczo odradza mieszanie kół, skoro jednak jest ono dopuszczalne, warto mu się bliżej przyjrzeć.

 

Na jakiej osi zamontować lepsze opony?

Montowanie różnych opon w większości przypadków powinno być rozwiązaniem wyłącznie tymczasowym. Jeśli jednak postanowiliśmy się na nie zdecydować, warto zadbać, by lepsze ogumienie trafiło na tylną oś pojazdu.

Wielu kierowców może być zdziwionych tym rozwiązaniem, jednak przednią część układu zdecydowanie łatwiej kontrolować przy pomocy ruchów kierownicą. Otrzymujemy również więcej informacji zwrotnych, ostrzegających przed utratą przyczepności. W przypadku zablokowania tylnej osi w większym stopniu narażeni jesteśmy na utratę kontroli nad pojazdem, a w skrajnych przypadkach nawet dachowanie.

Dotyczy to zarówno samochodów z napędem na przednią, jak i tylną oś.

 

Okiem eksperta: Jeździsz samochodem 4x4? Nie mieszaj opon!

 

Różne opony na osiach 4x4 to rozwiązanie zdecydowanie niezalecane przez ekspertów motoryzacyjnych. Jeśli chcemy uniknąć kosztowych wizyt w warsztatach, warto zdecydować się na ogumienie jednolite. W przypadku samochodów ze stałym napędem na cztery koła, łączenie różnych modeli może skończyć się poważnymi uszkodzeniami.  

 

Wszystko wskutek nadmiernego obciążania elementów odpowiedzialnych za przenoszenie napędu. W przypadku samochodów typu SUV oraz aut terenowych należy korzystać z ogumienia definiowanego dla segmentu, o wyższych indeksach oraz odpowiednio dobranych bieżnikach.

 

Sezonowe szaleństwo. Opony letnie i zimowe równocześnie.

W pierwszym momencie mieszany montaż opon sezonowych wydaje się mieć sens. Możemy połączyć bezpieczeństwo w zimowych warunkach z letnimi osiągami na suchej trasie. Zwolennicy tego rozwiązania argumentują coraz łagodniejszym klimatem i oszczędnością czasu. Prawdą jest jednak, że jest to rozwiązanie wyjątkowo niebezpieczne.

Głównym problemem jest zachowanie ogumienia w sytuacjach awaryjnych, gdy musimy błyskawicznie zahamować lub wykonać nagły manewr. Opony na różne sezony, powstające na bazie innych mieszanek i technologii, zareagują w odmienny sposób. Połączony efekt może być nieprzewidywalny i gwałtowny.

 

Opony zimowe w Europie powinny posiadać symbol 3PMSF

Opony zimowe w Europie powinny posiadać symbol 3PMSF

 

Szerzej nie znaczy lepiej

Czy można założyć opony o różnej szerokości? Polskie przepisy prawa jednoznacznie nie zabraniają takiego montażu na dwóch osiach. Rozwiązanie jest czasem stosowane nawet na fabrycznym wyposażeniu, w przypadku aut o sportowej charakterystyce.

Ma to jednak sens głównie w przypadku jazdy wyczynowej. Jeśli preferujemy ściganie na torach, szersze opony na tylnej osi mogą okazać się przydatne. Decydując się na nie, musimy jednak pamiętać o zmianie w zachowaniu samochodu podczas manewrowania czy skręcania. Opony o różniej szerokości mogą się również nierównomiernie zużywać.

 

Zanim zamontujesz szersze ogumienie…

 

Pamiętaj, że według polskich przepisów ruchu drogowego opona nie może wystawać poza obrys samochodu. W przypadku montażu szerszego ogumienia konieczne mogą być modyfikacje w układzie błotników oraz nadkola.

 

Wymiana jednej opony. W jakich sytuacjach jest dopuszczalna?

Ustaliliśmy już, że montaż możliwy jest tylko, jeśli na jednej osi znajduje się identyczne ogumienie. Są jednak dwa przypadki, w których możemy wymienić pojedynczą oponę bez konsekwencji:

  • W sytuacji, gdy nasza opona uległa uszkodzeniu, a nowa nie odbiega modelem, parametrami, wzorem bieżnika ani stanem od drugiej opony na tej samej osi.

  • W przypadku przebicia lub uszkodzenia bazowej opony w trakcie jazdy możemy wymienić ją na fabryczny model zapasowy i kontynuować podróż. Rozwiązanie to należy postrzegać jednak jedynie jako tymczasowe.

W innych sytuacjach korzystanie z różnych opon na jednej osi jest zabronione.

 

Konsekwencje korzystania z różnych opon

Korzystanie z dwóch różnych par ogumienia może powodować problemy ze sterownością samochodu. Różnego rodzaju opony inaczej reagują na temperaturę, ścierają się w innym tempie oraz odmiennie radzą sobie z odprowadzaniem wody.

Zdecydowanie nie należy łączyć ze sobą:

  • Opon o różnym rozmiarze - wyjątkiem mogą być sytuację, gdy takie rozwiązanie jest zalecane przez producenta pojazdu, np. w przypadku aut sportowych

  • Opon na różne sezony - jest to dozwolone przez prawo, ale skutkuje nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu, szczególnie w zimowych warunkach - jedna z osi znacznie szybciej traci przyczepność

  • Opon typu Run Flat ze standardowym ogumieniem

 

Najpewniejszym rozwiązaniem jest jazda na czterech identycznych oponach

Najpewniejszym rozwiązaniem jest jazda na czterech identycznych oponach

 

Różne opony na jednej osi - mandat

W przypadku stosowania mieszanego ogumienia na jednej osi, musimy liczyć się z konsekwencjami. Podczas kontroli policjanci mogą nie tylko wręczyć nam wysoki mandat, lecz również odebrać dowód rejestracyjny. Odzyskamy go dopiero po usunięciu problemu. W przypadku niezgodnych opon na jednej osi, nasze auto może również nie przejść okresowych badań technicznych.

 

Czy zatem warto korzystać z różnych opon? To już kwestia indywidualna. Eksperci odradzają to rozwiązanie i zalecają traktować je jedynie jako tymczasowe, jednak stosując się do uwag z artykułu, można uniknąć nieprzyjemności prawnych. Zachęcamy mimo wszystko do korzystania z 4 sztuk identycznych opon w samochodzie, w końcu bezpieczeństwo jazdy powinno zawsze być priorytetem.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (18)
Pawełek 2018-10-28
Ja tam jestem zdanie aby jednak opon nie łączyć, po prostu kupić jeden komplet i go założyć. Każda opona, inny producent, rozmiar, mają inne parametry. Więc nie ma sensu kombinować. Sam jeżdżę na Winter V905 od Yokohamy. Spełniają moje oczekiwania w 100%. Odpowiedz
tur 2016-02-23
A co mi cztery rozne opony przeszkadzają, ważne żeby rozmiar był ten sam. Jeżdżę juz 12 lat w Anglii i w Polsce, wypadku z tego powodu nie mialem, tylko z glupoty kierowcy, a nie opon. A prawo polskie powinni zmienić, w UK zyje się na luzie. Odpowiedz
Xxx 2016-02-21
Oczywiście o 4 różnych oponach tylko prawo zabrania i więcej nic a w angli jakoś dopuszczone do ruchu i jakoś nie umierają tam ludzie na potęgę Odpowiedz
Czoko 2016-02-19
"Chyba ze producent pojazdu zaleca taka możliwość" Czytamy ze zrozumieniem ;) Odpowiedz
ter 2015-10-29
Potwierdzam - sprawdziłem na sobie, lepsze lub nowe opony dajemy na tył! Auto trzyma się drogi znacznie lepiej i na zakrętach jest bardzo stabilne. Przód zawsze możemy korygować kierownicą, tył nie. Pozdr. Odpowiedz
Falcon 2010-07-26
Mieszanie rozmiarów i modeli to nie jest dobry pomysł. Najlepiej rotować opoony nawet kilka razy w ciągu sezonu i wtedy zawsze będziemy wymieniać cały komplet opon. Raz, a dobrze! Odpowiedz
MLODYNEO 2009-02-03
wszystko się zgadza ale.... takie auto jak smart ma opony z tyłu inne a z przodu inne więc nie do końca powyższy artykuł dotyczy wszystkich ..:-) Odpowiedz
Kinga 2018-12-12
A czy ktoś się orientuje czy mogą być różne felgi np z tyłu stalowe a z przodu aluminiowe? Odpowiedz
Gong 2014-08-15
@MLODYNEO : Smart to nie jest auto tylko wózek na zakupy z doczepionym silnikiem! Odpowiedz
RX 2010-05-23
Jak to zwykle bywa- wyjątek potwierdzający regułę:-) Odpowiedz
Leo 2010-05-23
Smart jest akurat bardzo specyficznym samochodem, o specyficznej budowie i charakterystyce. Podobnie supersamochody sportowe. A wszystkie "normalne" współczesne samchody mają takie same opony z przodu i z tyłu. Odpowiedz
cultstyle 2016-02-17
Leo 2010-05-23
Smart jest akurat bardzo specyficznym samochodem, o specyficznej budowie i charakterystyce. Podobnie supersamochody sportowe. A wszystkie "normalne" współczesne samchody mają takie same opony z przodu i z tyłu.
Przejdź do komentarza
No nie bardzo, chociażby sportowe wersje BMW mają różne rozmiary opon na osiach ;) Odpowiedz
kuc 2010-02-09
Trudno jednak smart nazwac samochodem wiec nie jest tak zle :)) Odpowiedz
mm28 2010-03-30
Czy można łaczyc opony letnie z caloocznymi, jak wtedy je załozyć (mam opony letnie trochę zużyte, całoroczne nowe) Odpowiedz
Sean 2010-06-22
mm28 2010-03-30
Czy można łaczyc opony letnie z caloocznymi, jak wtedy je załozyć (mam opony letnie trochę zużyte, całoroczne nowe)
Przejdź do komentarza
Jak ktoś jeździ po mieście i do tego spokojnie to może sobie pozwolic na takie kombinację. Ale moim zdaniem efekty takich połaczeń mogą być cieżki do przewidzenia na przykład na mokrej nawierzchni w czasie szbko pokonywanego zakrętu. Wtedy trzeba uważać. Odpowiedz
kombinator 2010-05-31
mm28 2010-03-30
Czy można łaczyc opony letnie z caloocznymi, jak wtedy je załozyć (mam opony letnie trochę zużyte, całoroczne nowe)
Przejdź do komentarza
Teoretycznie można, ale efekt będzie trochę ciężki do przewidzenia. Załóż całoroczne na tył- będą miały głębszy bieżnik. W zimę chcesz jeździć na tym samym zestawie? Odpowiedz
:L 2010-06-21
kombinator 2010-05-31
Teoretycznie można, ale efekt będzie trochę ciężki do przewidzenia. Załóż całoroczne na tył- będą miały głębszy bieżnik. W zimę chcesz jeździć na tym samym zestawie?
Przejdź do komentarza
Ale ja też bym tak zrobił całoroczne na tył latem a na przód zimą. Odpowiedz
Gregor 2010-06-22
:L 2010-06-21
Ale ja też bym tak zrobił całoroczne na tył latem a na przód zimą.
Przejdź do komentarza
A ja bym załozył całoroczne i zimą i latem (w połączeniu z tymi zuzutymi letnimi) na tył. Zasada podobno mówi że lepsze (w tym przypadku o głebszym bieżniku) opony zakładamy na tył. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA