Każde ogumienie cechuje się nieco innymi właściwościami. Jedne modele znakomicie sprawdzają się na mokrej nawierzchni, a inne zdecydowanie lepiej radzą sobie na suchej drodze. Czy zatem użytkując je równocześnie, możliwe będzie sprzęgnięcie tych cech dla najlepszych osiągów? W artykule wyjaśniamy, dlaczego zwłaszcza łączenie różnych opon na jednej osi nie tylko nie przyniesie nam żadnych korzyści, ale również może być niebezpieczne.

opony na dwóch osiach w samochodzieŁączenie różnych opona na osiach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Różne opony na jednej osi – przepisy

Polskie prawo, dotyczące warunków technicznych pojazdów, nie zabrania użytkowania różnych opon w samochodzie, o ile na jednej osi będą one identyczne, czyli mające zgodne elementy konstrukcji:

Czołowi producenci zalecają także, aby opony na jednej osi nie różniły się od siebie znacząco poziomem zużycia. Rozbieżność głębokości bieżnika nie powinna być większa niż 2 mm.

Przykład: jeśli chcemy zamontować z jednej strony nowe ogumienie, w którym wierzchnia warstwa gumy ma wysokość 8 mm, w oponie po drugiej stronie nie powinno być to mniej niż 6 mm. Przy czym trzeba oczywiście pamiętać, że polskie prawo wskazuje minimalną wysokość bieżnika.

Różne opony na jednej osi – mandat

Montując dwie różne opony na jednej osi, musimy liczyć się z konsekwencjami. Podczas kontroli policjanci mogą nie tylko wręczyć nam wysoki mandat, lecz również odebrać dowód rejestracyjny pojazdu. Odzyskamy go dopiero po usunięciu nieprawidłowości. Z drugiej strony, auto może nie przejść okresowych badań technicznych.

Czy można wymienić jedną oponę? 

Wymiana jednej opony na osi dopuszczalna jest wyłącznie w dwóch sytuacjach:

  • Gdy nie odbiega ona modelem, parametrami, wzorem bieżnika ani stanem od drugiej opony na tej samej osi.
  • W przypadku przebicia lub uszkodzenia opony w trakcie jazdy – wówczas można wymienić koło na dojazdowe, aby móc dotrzeć do najbliższego serwisu. W tym przypadku montowanie dwóch różnych opon na jednej osi jest środkiem wyłącznie tymczasowym.

W innych sytuacjach korzystanie z różnych opon na jednej osi jest zabronione.

Zachowanie różnych opon na jednej osi

W pierwszym momencie mieszanie ogumienia, zwłaszcza pod względem sezonu, na który jest przeznaczone, może wydawać się uzasadnione. Połączenie bezpieczeństwa w zimowych warunkach z letnimi osiągami na suchej trasie brzmi jak marzenie. Okazuje się jednak, że jest to rozwiązanie wyjątkowo niebezpieczne, bez względu na to, czy chodzi różne rozmiary opon na jednej osi, różne szerokości opon na dwóch osiach, czy każdą inną sytuację. Odpowiedź na argumenty o coraz łagodniejszym klimacie i oszczędności czasu stanowi ogumienie całoroczne.

Głównym problemem jest zachowanie opon o odmiennych właściwościach w sytuacjach awaryjnych, gdy musimy błyskawicznie zahamować lub wykonać nagły manewr. Ogumienie o zróżnicowanym bieżniku czy rozmiarze, powstające na bazie nieidentycznych mieszanek i technologii, nie będzie reagowało tak samo. W rezultacie auto będzie zachowywało się nieprzewidywalnie, a ryzyko nagłej utraty przyczepności drastycznie wzrośnie.

samochód znajdujący się na środku drogiŁączenie różnych opon na osiach może doprowadzić do utraty panowania nad autem.

Podsumowując. Poszczególne modele inaczej sprawdzają się w wysokiej lub niskiej temperaturze, w różnym stopniu radzą sobie z hamowaniem i odprowadzaniem wody, a przy tym ścierają się w innym tempie. Dlatego korzystanie z różnych opon może powodować poważne problemy ze sterownością samochodu, co znacząco obniża poziom bezpieczeństwa podróżowania.

Okiem eksperta: Jeździsz samochodem 4x4? Nie mieszaj opon na osiach!

Stosowanie różnych opon 4x4 to rozwiązanie zdecydowanie odradzane przez ekspertów motoryzacyjnych. W przypadku samochodów ze stałym napędem na cztery koła łączenie różnych modeli może skończyć się poważnymi uszkodzeniami. Wszystko wskutek nadmiernego obciążania elementów odpowiedzialnych za przenoszenie napędu. 

W przypadku samochodów typu SUV oraz aut terenowych należy korzystać z ogumienia dedykowanego dla tego segmentu, o wyższych indeksach oraz odpowiednio dobranych bieżnikach.

Czy różne opony na dwóch osiach to lepszy pomysł?

Niekoniecznie, chociaż prawo pozwala na zamontowanie innych par ogumienia na przodzie i tyle. Zdarza się, że sami producenci samochodów montują w niektórych modelach różne rozmiary opony na dwóch osiach.

Warto jednak pamiętać, że o ile nie ma wyraźnych zaleceń, zdecydowanie najbezpieczniejszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest jazda na czterech identycznych oponach. Gwarantują podobne osiągi oraz zachowanie w różnych sytuacjach na drodze. 

Jeżeli zamontowane w samochodzie ogumienie nie jest w jednym rozmiarze, może to prowadzić do nieprawidłowej pracy systemów ABS i EPS lub nawet całkowitego ich odłączenia. Dlatego w większości przypadków odradza ich mieszanie. Różne szerokości opon na osiach mają sens głównie w jeździe wyczynowej.

Na dwóch osiach zdecydowanie nie należy łączyć ze sobą:

  • Opon o różnym rozmiarze. Wyjątkiem mogą być sytuacje, gdy takie rozwiązanie jest zalecane przez producenta pojazdu, np. w przypadku aut sportowych.
  • Opon na inne sezony. Konsekwencją będzie nieprzewidywalne zachowanie samochodu. Zwłaszcza w zimowych warunkach jedna z osi znacznie szybciej traci przyczepność.
  • Opon typu Run Flat ze standardowym ogumieniem.

Jeśli chcąc zaoszczędzić, zdecydujemy się na wymianę ogumienia na nowe tylko na jednej osi, warto zadbać, aby lepsze trafiło na tył. Wówczas zminimalizujemy ryzyko wystąpienia nadsterowności.