Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Indeks nośności opony

OPONEO.PL

Dziś weźmiemy na warsztat indeks nośności opony – czym jest i dlaczego należy zwrócić na niego szczególną uwagę? Z artykułu dowiecie się najważniejszych rzeczy na temat nośności opony oraz poznacie zagrożenia wynikające z użytkowania niewłaściwych opon.

Indeksy nośności opony.

Indeks nośności opony. 

Jak dobrać indeks nośności opony?

Indeks nośności opony (ang. Load Index) określa maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona, podczas poruszania się z największą dopuszczalną prędkością. Indeks nośności jest wyrażany poprzez dwu lub trzy cyfrową liczbę i znajduje się na boku opony. Producent ustala maksymalną nośność opony uwzględniając bardziej obciążoną oś pojazdu.

Nośność jest niezwykle ważna dla bezpieczeństwa użytkownika samochodu i zawsze idzie w parze z indeksem prędkości opony.

Indeks nośności opony a masa całkowita Twojego pojazdu.

Znając maksymalne obciążenie dla jednej opony możemy w łatwy sposób policzyć maksymalną masę całkowitą posiadanego pojazdu.

Jeżeli indeks nośności opony wynosi 91T, oznacza to, że obciążenie na tej oponie nie może przekraczać 615 kg.

Jeżeli pomnożysz liczbę kilogramów przypadającą na jedną oponę razy liczbę opon w pojeździe otrzymasz wartość nieznacznie większą niż maksymalna masa całkowita Twojego pojazdu.

Jeśli planujesz wybrać zamienniki opon w innym rozmiarze, niż zalecane przez producenta, powinieneś wybrać opony z indeksem nośności, które zostały przewidziane w instrukcji auta, które posiadasz.  

Nie wolno montować opon o niższym indeksie niż te, które zaleca producent.

 

Przykład:

Jeżeli posiadasz opony w rozmiarze 205/55 R16 91T i planujesz zamontować węższe np. na sezon zimowy, zamiennikiem dla podanej wielkości będą opony 16 calowe - 195/60 89 H.

Indeks nośności w wybranych oponach jest niestety niższy, niż dedykowany dla naszego pojazdu, więc nie możemy ich zamontować.

Dobrą alternatywą będzie opona 15 calowa – 195/65 R15, która posiada indeks nośności 91T. W takim przypadku konieczne jest posiadanie felg 15 calowych i możliwość stosowania kół 15 calowych.

Kupując nowe opony do samochodu zależy nam, aby jeździć bezpiecznie, ekonomicznie oraz komfortowo – jest to oczywiście w zasięgu Twojej ręki pod warunkiem, że podczas wyboru opon zapoznasz się z parametrami, na które należy zwrócić uwagę.  Warto również sięgnąć do instrukcji auta, w której znajdziesz dokładny opis opon zalecanych przez producenta. Taka informacja powinna znajdować się na klapie od wlewu paliwa, na słupku za kierowcą lub na wewnętrznej części drzwi od strony kierowcy. 

Bieżnik opony zimowej.

Bieżnik opony zimowej. 

Jakie mogą być skutki montażu opon z niewłaściwym indeksem nośności?

Używanie opon z indeksem nośności niższym niż określony przez producenta zawsze jest niebezpieczne. Oto kilka powodów, dla których warto trzymać się wytycznych z instrukcji.

  • Szybsze zużycie opon. Opony z niewłaściwym indeksem nośności mogą zużywać się szybciej, przez co Twoje wydatki na utrzymanie samochodu wzrosną.

  • Zagrożenie w trakcie jazdy. Za duży nacisk na oponę może spowodować jej wystrzał, który w konsekwencji może doprowadzić do wypadku.

    Utrata stabilności prowadzenia pojazdu i zmniejszenie komfortu jazdy.

  • W przypadku kolizji lub zdarzenia drogowego ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli w samochodzie były zamontowane opony niezgodne z zaleceniem producenta.

  • Montując produkty o parametrach, które nie odpowiadają ustalonym przez producenta, tracisz gwarancję na zakupione opony.

  • Policjant w trakcie kontroli może wystawić mandat, jeśli zamontowane opony będą niezgodne z wytycznymi producenta. 

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa montowane w autach, np. kontrola trakcji czy ABS, są ściśle powiązane z oponami, które zostały wskazane do użytku przez producenta. Montowanie opon, które nie odpowiadają tym wymogom niesie za sobą wiele problemów oraz ryzyko utraty podstawowego bezpieczeństwa w trakcie jazdy. 

Wyższe indeksy niż homologowane? 

Istnieje możliwość montowania opon o wyższych indeksach nośności i prędkości niż te, przewidziane przez producenta. Czy warto zmieniać opony na takie, które mają wyższe indeksy?

Dlaczego warto używać opon o zawyżonym indeksie: Dlaczego nie warto używać opon o zawyżonym indeksie:
Zapewniają zwiększony poziom stabilności auta w czasie jazdy pod wiatr Wyższa cena opon
Jazda jest bardziej precyzyjna, a auto lepiej reaguje na ruchy kierownicą „Usztywnienie pojazdu” – powoduje zmniejszenie komfortu podróżowania
Pewniejsze prowadzenie podczas sportowego charakteru jazdy Większe opory toczenia, które powodują zwiększone zużycie paliwa 
Dzięki nim auto lepiej wchodzi w zakręty Opony ze zmienionym indeksem zmieniają właściwości jedne pojazdu

 

 

Pamiętaj, że montaż opon o niższym indeksie jest niebezpieczny a samo postępowanie jest zakazane i karalne, zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy i zapoznaj się z informacjami niezbędnymi do prawidłowego doboru opon. 

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 320

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
79 437

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2180
137 2240
138 2360
139 2430

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3159
149 3250

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
150 3350
151 3450
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375

 

Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
160 4500
161 4625
162 4750
163 4857
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz