Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Zużycie opon – po czym je poznać?

aktualizacja: 15 listopada 2018
OPONEO.PL

Korzystanie z nadmiernie zużytego ogumienia jest niebezpieczne, dlatego należy regularnie kontrolować jego stan. Z naszego poradnika dowiesz się m.in. na co należy zwrócić uwagę w codziennym użytkowaniu oraz jak mierzyć bieżnik opony.

zniszczone opony nie nadają się do użytku

Zużyte, a tym bardziej popękane opony nie nadają się do użytku.

 

Jakie opony są zużyte?

  • ogumienie, które posiada uszkodzenia uniemożliwiające jego dalsze użytkowanie

  • sparciałe opony, które z racji wieku nie nadają się do dalszej eksploatacji

  • te, w których osiągnięta została dopuszczalna grubość bieżnika

 

Jaki rodzaj zużycia wyklucza opony z dalszego użytku?

  • zdarta opona z bieżnikiem poniżej 1,6 milimetra

  • separacja elementów, w tym odklejenie bieżnika

  • zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu, na którym guma montowana jest na feldze)

  • plamy, odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej (tak zwane zużycie marmurkowate)

  • wybrzuszenia, deformacje na boku związane z pęknięciem nitek osnowy

  • wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy (nawet powierzchowne)

Jeśli zauważymy którykolwiek z powyższych objawów, należy zwrócić się po opinię do profesjonalnego serwisu. Bieżnik zarówno opon letnich, jak i zimowych należy regularnie sprawdzać. Zwróć uwagę, że ścieranie opon od wewnątrz również jest problemem. Dlatego weryfikacja ogumienia powinna mieć miejsce przynajmniej raz na sezon.

 

 

Jakie są rodzaje zużycia opon i po czym je rozpoznać?

Możemy wymienić następujące typy zużycia bieżnika:

  • zużycie normalne – występuje, gdy guma zużywa się w sposób jednolity, na całej szerokości i obwodzie,

  • zużycie niesymetryczne – czyli nierównomierne zużycie opon pojawia się, gdy jedna ze stron niszczy się szybciej niż druga lub uwidacznia się tzw. ścinanie opon. Może być to związane z nieprawidłową zbieżnością kół,

  • zużycie okrągłe (barków) – przejawia się większą wysokością bieżnika na środku niż na barkach,

  • zużycie środka (wklęsłe) – ma miejsce, gdy podróżujemy ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Strefa kontaktu ograniczona jest do środkowej części bieżnika, co powoduje szybkie zużycie tej strefy. Może być to spowodowane np. nagłym hamowaniem na zablokowanych kołach w przypadku samochodów niewyposażonych w ABS lub problemami z jakością danej opony.

  • zużycie miejscowe,

  • ząbkowanie.

 

dwa typowe zużycia opon wynikające z nieprawidłowego ciśnienia w oponach.

dwa zużycia opon wynikające z  zawieszenia pojazdu lub złego wyważenia kół.

 

Ząbkowane opony - objawy

Często występującą formą zużycia jest ząbkowanie. Przejawia się ono nierównomiernym ścieraniem klocków bieżnika, przybierającym formę ząbków. Są one widoczne i wyczuwalne przy dotknięciu dłonią. Jest to zjawisko w zasadzie nieuniknione, jednak intensywność może być różna i zależy od bardzo wielu czynników, takich jak:

  • dopasowanie konkretnego modelu opony do samochodu i jego typu zawieszenia,

  • niewłaściwe ciśnienie i obciążenie pojazdu,

  • źle dobrane indeksy: prędkości i nośności do auta,

  • stan elementów zawieszenia.

Opony silnie ząbkowane mogą być uciążliwe w użytkowaniu ze względu na generowany hałas i drgania. Aby zmniejszyć skalę problemu, warto co 10 000 km rotować koła, przestrzegać właściwego ciśnienia i obciążenia. a także dbać o stan elementów zawieszenia.

 

 

Głębokość bieżnika a własności trakcyjne opony

Ogumienie o minimalnej dopuszczalnej głębokości jest bez porównania gorsze od tego z całym bieżnikiem, zwłaszcza jeśli chodzi o zjawisko aquaplaningu i kierowalność na mokrej nawierzchni.

Dopuszczalna głębokość bieżnika w oponach, która wynosi 1,6 milimetra, na mokrej nawierzchni zapewnia tylko 40% przyczepności nowej sztuki. Ze względu na tę prawidłowość, zalecana grubość bieżnika opony letniej jest inna, niż dopuszczalny bieżnik opony zimowej.

Minimalna wysokość bieżnika opony zimowej i letniej

Aby ogumienie było bezpieczne, należy regularnie kontrolować bieżnik. Znaczniki na oponach znajdziesz w sześciu miejscach zaznaczonych skrótem TWI (Treadwear Indicator). Wskazują one dopuszczalne zużycie bieżnika opony wynoszące 1,6 milimetra. Kiedy wysokość klocków dojdzie do poziomu wskaźnika, należy wymienić ogumienie na nowe.

Jak zmierzyć bieżnik opony? Dokładny pomiar TWI opony można przeprowadzić za pomocą specjalistycznych miarek, jak również przy pomocy monety czy zapałki.

 

Wskaźnik zużycia opony - standardy marki Continental
 

Marka Continental we wszystkich swoich produktach stosuje odpowiednie oznaczenia głębokości bieżnika. Każda opona zaopatrzona jest we wskaźnik TWI oznaczający minimalną prawnie dopuszczoną głębokość bieżnika.
 

Należy jednak pamiętać, że ta wartość została określona jeszcze w latach 90tych XX wieku. Wszystkie opony koncernu Continental zaopatrzone są w dodatkowy wskaźnik zużycia. Opony letnie we wskaźnik na głębokości 3 mm a opony zimowe we wskaźnik zużycia na poziomie 4 mm.  Wynika to z faktu, że wraz ze spadkiem głębokości bieżnika obniża się zdolność opony do odprowadzania wody.
 

Nasze badania wskazują, że poziom 3 mm dla opony letniej to minimalna wysokość bieżnika przy której opona zapewnia bezpieczeństwo podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Poniżej tej wartości następuje radykalny spadek wydajności ogumienia i drastyczny wzrost długości drogi hamowania. Dla opony zimowej znacznik wskazuje 4 mm ze względu na fakt, że opona zimowa musi poradzić sobie z dużo trudniejszymi warunkami takimi jak śnieg czy błoto pośniegowe.

 

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

 

 

wskaźnik twi na oponie

Znacznik zużycia opony wskazuje dopuszczalne zużycie bieżnika opony wynoszące 1,6 milimetra.

 

Zużyte opony a wypadki

Wpływ zużycia opon na bezpieczeństwo można rozpatrywać dwojako:

  • po pierwsze: wpływ na zachowanie ogumienia i jego parametry. Płytki bieżnik to większe prawdopodobieństwo kłopotów z opanowaniem samochodu, zwłaszcza na mokrej jezdni, a co za tym idzie większa podatność na aquaplaning,

  • po drugie: prawdopodobieństwo wypadku, wynikającego ze złego stanu kół. Chodzi tu o pęknięcie, odklejenie się bieżnika, zejście opony z felgi itp.

Na naszym portalu już wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na to, kiedy należy dokonać wymiany opon i jakie ryzyko niesie ze sobą poruszanie się na starych sztukach. ADAC obliczył, że ok. 7-8% interwencji technicznych udzielanych unieruchomionym pojazdom na drodze dotyczy uszkodzeń ogumienia. Z kolei badania przeprowadzone przez organizację DEKRA wykazały, że 37% wypadków w Niemczech, wynikających z defektów technicznych pojazdów, spowodowanych było awariami opon.

Aby zapobiec przykrym niespodziankom na drodze, najlepiej jest przynajmniej raz w tygodniu lub chociaż przed dłuższą podróżą dokładnie zbadać kondycję ogumienia – przez pomiar bieżnika opony i zadbanie o odpowiedni poziom ciśnienia.

 

uszkodzona opona

Zużyta opona może pęknąć w czasie jazdy.

 

Jak dbać o opony?

Zużycie opon letnich, zimowych czy całorocznych w dużym stopniu zależy od kierowcy. To jak długo na nich pojeździsz i czy powodem ich wymiany będzie zużycie bieżnika lub uszkodzenie opony, związane jest z następującymi czynnikami:

  • właściwym ciśnieniem,

  • przestrzeganiem maksymalnego obciążenia,

  • warunkami użytkowania (miasto, trasa, tereny podgórskie, ilość zakrętów),

  • stylem jazdy, nagłym hamowaniem, przyśpieszaniem,

  • odpowiednim sezonowym przechowywaniem (odpowiednie warunki, pozycja),

  • unikaniem gwałtownych najazdów na przeszkody (dziury w drodze, krawężniki),

  • kontrolą stanu technicznego pojazdu (geometria, zbieżność, stan zawieszenia).

 

Kiedy reklamować opony?
 

Nie można wykluczyć, że anormalne zużycie może być związane z wadami fabrycznymi opony. Jeśli wiemy, że użytkowaliśmy koła w sposób właściwy (respektując zalecane ciśnienie i dopuszczalne obciążenia), stan naszego samochodu jest bez zarzutu, a mimo to ogumienie się niszczy, może to sugerować problem z jego jakością. Mogą być z tym związane zwłaszcza zbyt szybkie zużycie oraz wszelkiego rodzaju awarie miejscowe.

 

Najistotniejszą kwestią wydaje się regularna kontrola właściwego ciśnienia w kołach. Ważne jest tutaj słowo "właściwe", czyli zgodne z zaleceniami producenta i warunkami użytkowania. Ciśnienie nie powinno być ani zbyt wysokie, ani tym bardziej zbyt niskie. Pamiętajmy, że ciśnienie zaniżone o 20% powoduje skrócenie życia opony o 30%, ale też wydłuża znacznie drogę hamowania i zwiększa zużycie paliwa.

 

zadbane opony to gwarancja bezpieczeństwa

 Systematyczna kontrola stanu technicznego auta uchroni nas od przykrych niespodzianek na drodze (fot. Audi).

 

Kiedy powinienem zmienić opony?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. O konieczności zmiany opon decyduje kilka czynników, m.in. wiek, stan techniczny czy po prostu indywidualne preferencje kierowcy. Regularne sprawdzanie bieżnika opon to podstawa.

Trwałość opon zimowych, całorocznych i letnich jest różna. Ogumienie zimowe wykonywane jest z innych mieszanek, które są mniej odporne na ścieranie. Szacuje się, że przebiegi zimówek mogą być o 15-30% mniejsze niż letnich egzemplarzy. Dodatkowo przebiegi te mogą się skrócić, kiedy są one użytkowane w temperaturze przewyższającej 10°C. W stosunku do wielosezonówek stosuje się bardzo podobne kryteria, a ich trwałość plasuje się pomiędzy oponami sezonowymi.

Najbardziej ogólna zasada dotycząca użytkowania opon mówi o tym, żeby nie używać wyposażenia, którego data produkcji przekroczyła 10 lat. Na ponad 10-letnich gumach da się jeździć, ale jest to już dużo bardziej niebezpieczne.
Pamiętajmy, że dbanie o stan techniczny swojego samochodu to oznaka troski nie tylko o swoje bezpieczeństwo, ale także o pasażerów.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (19)
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm
Przejdź do komentarza
@piotr Piotrek zależy jaka opona i jak była używana,każda opona jest inaczej budowana choć wszystkie są do siebie podobne. Odpowiedz
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić? Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
@deks oficjalnie jest zakaz napraw,opon na boku,taka opona po naprawie nie spełnia swoich wymogów jak i parametrów. Odpowiedz
Reggy 2010-03-12
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Dokładnie tak jak podpowiada Ci Kolega- naprawy na boku nie są zalecane, zwłaszcza jeśli uszkodzenie jest aż tak poważne, że aż zeszło powietrze. Odpowiedz
eCorsaC 2010-03-11
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem naprawa boku opony jest niebezpieczna. Kzda z takich napraw obnioza niebezpieczenstwo, ale bok najbardziej. Odpowiedz
Arek Lipno 2010-02-10
Zużycie opon jak widac w dowolnym stylu. Ja mam Mercedesa Elase i zawsze tył sciera mi od wewnatrz a reszta jest okey co moze byc powodem ??? Odpowiedz
Mariusz 2018-12-02
Ile wynosi głebokośc bieżnika w nowej zimowej oponie? Odpowiedz
tentans 2015-03-01
chyba złe Odpowiedz
Irek 2013-09-21
@Arek Lipno To że ściera tylko tył to w Twoim przypadku wina zbyt słabego zawieszenia z tyłu. Ciężki tył dociąża koła i jakby rozchodzą się na boki. Stąd ścieranie boków opon Odpowiedz
Miodek 2010-02-16
Moze zuzywaja ci sie w ten sposob bo lubisz latac bokiem ? Mysle ze to zdrowe auta z RWD to moze byc powodem jezeli wszystko inne jest dotrzymane w odpowiednim stanie. A jezdzisz na oponach kierunkowych ? moze by pomyslec nad czyms co bedziesz odwracał ? Odpowiedz
Karl 2010-02-23
Miodek 2010-02-16
Moze zuzywaja ci sie w ten sposob bo lubisz latac bokiem ? Mysle ze to zdrowe auta z RWD to moze byc powodem jezeli wszystko inne jest dotrzymane w odpowiednim stanie. A jezdzisz na oponach kierunkowych ? moze by pomyslec nad czyms co bedziesz odwracał ?
Przejdź do komentarza
A kolejne pytanie mam problem z rozpoznaniem czy tez interpretacja zuzycia moich opon, bo po czym mam je poznac jak tak samo opona idealna a wewnatrz całkiem łysa prawie tam chyba nie ma nawet TWi sajakies rady ? Odpowiedz
Reggy 2010-02-23
Karl 2010-02-23
A kolejne pytanie mam problem z rozpoznaniem czy tez interpretacja zuzycia moich opon, bo po czym mam je poznac jak tak samo opona idealna a wewnatrz całkiem łysa prawie tam chyba nie ma nawet TWi sajakies rady ?
Przejdź do komentarza
Witam, może Ci trochę pomogę: Rozpoznanie- jak doszło do TWI to zużyta, Interpretacja- masz kolego taki przypadek jak na trzecim przykładzie (jednostronne zużycie). Sprawdź zbieżność i stan zawieszenia przez założeniem nowych opon. Odpowiedz
ikar 2010-03-04
Reggy 2010-02-23
Witam, może Ci trochę pomogę: Rozpoznanie- jak doszło do TWI to zużyta, Interpretacja- masz kolego taki przypadek jak na trzecim przykładzie (jednostronne zużycie). Sprawdź zbieżność i stan zawieszenia przez założeniem nowych opon.
Przejdź do komentarza
dokładnie, kontrola poziomu TWI i problemu byc nie moze ;] Odpowiedz
źrebie 2010-03-04
1.6 mm to stanowczo za malo aby opona hamowała na mokrej, tak naprawde trzeba wymieniac opony jak ma 3 mm a nie pałowac jak wyjdą druty Odpowiedz
Ja 2015-03-10
źrebie 2010-03-04
1.6 mm to stanowczo za malo aby opona hamowała na mokrej, tak naprawde trzeba wymieniac opony jak ma 3 mm a nie pałowac jak wyjdą druty
Przejdź do komentarza
Druty są dobre zimą na lodzie Odpowiedz
keynes 2010-03-04
Najczęściej na szybsze zużycie opon narzekają osoby, które posiadają auto z 150KM (i więcej) i twierdzą, że jeźdzą spokojnie...Nie da się jeździć spokojnie autem o takiej mocy!!! Odpowiedz
keynes - odpowiadam ! 2010-03-04
keynes 2010-03-04
Najczęściej na szybsze zużycie opon narzekają osoby, które posiadają auto z 150KM (i więcej) i twierdzą, że jeźdzą spokojnie...Nie da się jeździć spokojnie autem o takiej mocy!!!
Przejdź do komentarza
Kolego ja mam auto 150km i w ogóle prawie nie jedzie. Pytanie auto owszem o takiej mocy ale jakie. Bo ja mam ciezkie rodzinne i ledwie sie kula, a w takiej civice V 160 to opony konczysz w sezon max dwa. Odpowiedz
heeey 2010-03-04
na oko iwiadac co sie dzieje z opona. jakies wybrzuszenia, guma popekana czy bieznik wytarty to czas na zmiany. zadna filozofia! Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA