Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

DOT – data produkcji opony. Jak sprawdzić wiek opony?

aktualizacja: 12 czerwca 2018
OPONEO.PL

Data produkcji opony. Czy ma znaczenie? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez kierowców, którzy planują zakup nowego kompletu. Dzięki informacjom dostępnym w tym artykule dowiesz się:

  • co oznacza symbol DOT,

  • gdzie została wyprodukowana opona,

  • jak sprawdzić datę produkcji opony,

  • czy wiek opony ma znaczenie.

Za wprowadzenie do tematu niech posłuży film, przygotowany przez naszych specjalistów.

Co oznacza symbol DOT? 

DOT to skrót od Department of Transportation (Departament Transportu), znajduje się na boku opony. Oznaczenie DOT oraz znajdujące się na nim cyfry i litery pozwalają odczytać gdzie i kiedy została wyprodukowana opona.

Rok produkcji – czyli jak sprawdzić wiek opon? 

Zaraz za symbolem DOT pojawiają się cyfry oznaczające kolejno: kod fabryki, w której wyprodukowano oponę oraz data. Termin produkcji określa się za pomocą 3 lub 4 ostatnich cyfr. W ten spsób oznaczane są zarówno opony letnie, jak i zimowe.

Numery 3-cyfrowe wskazują, że produkcja opon miała miejsce przed rokiem 2000, dwie pierwsze to tydzień, a ostatnia oznacza rok wytworzenia.

Przykład oznaczenia opon samochodowych – data produkcji:

346 oznacza 34 tydzień 1986 lub 1996 roku. Aby zaznaczyć, że opona została wyprodukowana w latach 90-tych i odróżnić od tych z poprzedniej dekady, umieszczano na nich symbol trójkąta.

Oznaczenie opony wyprodukowanej w 13tym tygodniu dziewiątego roku dekady – w tym przypadku w  roku 1999.

 

W zapisie trzycyfrowym nie było pewności, o którą dekadę konkretnie chodzi. Dlatego w 2000 roku dodano czwartą cyfrę i od tego momentu ostatnie dwie oznaczają rok produkcji.

 

Oznaczenie tygodnia

Miesiąc

Kod roku

Rok

01-05

Styczeń

06

2006

06-09

Luty

07

2007

10-14

Marzec

08

2008

15-18

Kwiecień

09

2009

19-23

Maj

10

2010

24-27

Czerwiec

11

2011

28-31

Lipiec

12

2012

32-36

Sierpień

13

2013

37-40

Wrzesień

14

2014

41-45

Październik

15

2015

46-49

Listopad

16

2016

50-53

Grudzień

17

2017

 

 

Przykład: 2310 oznacza 23 tydzień 2010 roku.

Przykład 4-cyfrowego oznaczenia.

 

Oto jak wygląda oznaczenie opony marki Matador wyprodukowanej w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji (J3), w 42 tygodni 2008 roku.

Pełne oznaczenie opony

 

Miejsce produkcji opony

Miejsce powstania modelu wyznacza napis MADE IN… (wyprodukowano w …) i również znajduje się na boku. Zaraz za kodem DOT widnieje ciąg znaków określający fabrykę, z której pochodzi dany produkt.

Przykładowe kody fabryk:

  • A5 – fabryka TC Dębica S.A. w Dębicy,

  • B5 – fabryka Michelin w Olsztynie, dawny Stomil Olsztyn S.A,

  • J3 – fabryka Matador A.S., Puchov, Słowacja,

  • HW – Barum Continental, Otrokovice, Republika Czeska,

  • 8C – francuska fabryka Firestone- France S.A.,

 

Produkcja opon samochodowych to złożony proces. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób, krok po kroku, powstają opony – zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem.

 

Wiek opony a jej użytkowanie

Czy jest coś takiego jak przydatność opony? Data ważności? Kiedy możemy powiedzieć, że opony są stare?

Na terenie Polski obowiązuje norma PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport”, zgodnie z jej zaleceniami opony do 3 lat od daty produkcji mogą być swobodnie wprowadzane, magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane. Przy odpowiednich warunkach przechowywania produkty zachowują wszystkie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa i eksploatacji.

Istnieje również pewna granica bezpieczeństwa, do której można użytkować opony. Ile lat dokładnie? Trudno to określić, ponieważ granica jest umowna i zależna od wielu czynników. Niemniej przy odpowiednim przechowywaniu i właściwej konserwacji większość ogumienia samochodowego zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat.

Zalecamy jednak, aby po upływie 5 lat od zakupu dokonywać corocznego przeglądu produktu u specjalisty. Stare opony mogą bowiem stwarzać zagrożenie na drodze.

Czy wiek opony ma znaczenie? 

Jeżeli mamy do czynienia z modelem do 3 lat od daty produkcji (i odpowiednio przechowywanym) możemy go uznać za nowy. Na starzenie się gumy podczas magazynowania mają wpływ różne czynniki, oto najważniejsze z nich. 

  • Światło – powinno się unikać ciągłego, bezpośredniego promieniowania słonecznego. Najlepszy jest brak oświetlenia.

  • Położenie – opony należy przechowywać bez naprężeń w pozycji pionowej, można zaopatrzyć się w specjalne stojaki, które przeciwdziałają deformacjom.

  • Temperatura – najlepsza jest stała, bez gwałtownych odchyleń, temperatura pokojowa.  

  • Wilgoć – opony powinny być trzymane w pomieszczeniu przewiewnym lub klimatyzowanym. 

 

Warto pamiętać, że głównym kryterium oceny zawsze powinien być stan techniczny i parametry (jak np. głębokość bieżnika), a nie data produkcji. 

Skoro wiesz już jak odczytać wiek opony, sprawdź również zapasowe koło. Kierowcy bardzo często zapominają o awaryjnym ogumieniu, które również się „starzeje”.  W razie nagłej sytuacji dobrze mieć pewność, że uda Ci się bezpiecznie wrócić do domu lub najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.

Zastanawiasz się, co należy zrobić, aby opony nie straciły swoich właściwości? Zobacz nasze wcześniejsze publikacje. Pamiętaj, że właściwe przechowywanie opon przedłuży ich żywotność i zapewni utrzymanie pierwotnych parametrów przez długie lata.

 

Przechowywanie opon i felg po sezonie. 

Jak przechowywanie opon wpływa na ich właściwości.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (10)
pit 2018-05-15
Według artykułu czas życia opony to 8 lat (3+5) Odpowiedz
Opona Michelin 2017-07-04
A co oznacza na opinie Michelin zamiast oznaczenia cyframi roku to 11EX ? 11 tydzień czego? Dzięki za wyjaśnienie. Odpowiedz
Jan G. 2017-05-19
Posiadam W opel Agila opony Continental 14" narazie jstem zdwlony a jak dłgo to czas pokarze . Odpowiedz
Łukasz 2017-10-28
Krótki, ale bogaty w treść i istotne informacje. Bardzo dobry artykuł. Odpowiedz
And 2013-04-07
Nie kupujcie starych opon. "Handlowcy" kupuja z jakiegos demobilu zlezale, stare opony za grosze, a potem oferuja je jako pelnowartosciowe. Odpowiedz
michal 2013-01-14
a ja mam takie oznaczenie na miejscu daty EL44211 na oponach toyo zakładam, że 4 ostatnie cyfry to data??? Odpowiedz
dociekliwy 2011-06-30
co oznacza dodatkowa litera np. A [lub B] w owalu symbolu DOT po dacie produkcji ? ... np 0507A lub 0507B [a wiec w owalu jest 5 znakow a nie cztery jak okresla to norma dla opon z produkcji po roku 2000] Odpowiedz
Decybel 2010-07-26
Data i miejsce produkcji są ważne. Jednak nie można popadać w paranoję. Odpowiedz
Miras 2010-07-26
Ja od kilku lat jeżdzę na Kleberach. Wcześniej miałem z Wielkiej Brytanii, a obecnie z Rumunii. Początkowo sie obowiałem, ale uzytkowanie pokazało, że nie ma róznicy. Tak przynajmniej jest w moim przypadku. Odpowiedz
PaweL 2011-06-17
Oznajmiam wszystkim niewiedzącym,że fabryka w Rumunii jest najnowocześniejsza i najnowszą fabryką opon na świecie.Wiem,że się źle nam kojarzy ale w obecnej chwili takie sa fakty. Odpowiedz