Geometria kół to kwestia, o której wielu kierowców niestety nie pamięta. Tymczasem ma ona bardzo duży wpływ na jakość prowadzenia auta oraz bezpieczeństwo na drodze. Warto więc co jakiś czas wybrać się do serwisu, aby ją skalibrować. W tym artykule dowiesz się, dlaczego trzeba dbać o jej prawidłowe ustawienie oraz na co wpływa.

Ustawianie geometrii kółPrawidłowa geometria kół wpływa nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo.

Niepożądane zjawiska podczas prowadzenia auta oraz nierównomierne zużywanie opon mogą mieć różne przyczyny. Jedną z często spotykanych jest źle ustawiona geometria kół w pojeździe. Kierowcy niejednokrotnie bagatelizują to zagadnienie, szukając oszczędności na wizycie w serwisie. Niestety zazwyczaj okazuje się, że takie cięcie kosztów wiąże się z koniecznością poniesienia znacznie wyższych wydatków związanych choćby z nadmierną eksploatacją ogumienia i elementów samochodu. 

Co to jest geometria kół?

Geometria kół to dość rozbudowane zagadnienie. Składa się na nią kilka parametrów, związanych z różnymi elementami koła oraz układu kierowniczego i zawieszenia. Są to:

  • zbieżność kół – wyróżniamy dwa rodzaje zbieżności, zbieżną (dodatnią) i rozbieżną (ujemną). Pierwsza z nich ma miejsce, kiedy koła na tej samej osi ustawione są w stosunku do siebie do wewnątrz, a druga, kiedy ułożone są względem siebie na zewnątrz.

Więcej o zbieżności przeczytasz w tym artykule:

Zbieżność kół – dlaczego jest tak ważna i jak wpływa na prowadzenie auta?

  • kąt nachylenia kół – określa odchylenie płaszczyzny koła od pionu. Jeżeli jest ono ustawione tak, że przekracza linię pionu do zewnątrz, to mówimy o wartości dodatniej, w przeciwnym wypadku, gdy obręcz odchyla się do wnętrza auta, kąt nazywa się ujemnym.
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – to parametr, który zależy od stopnia zużycia elementów i w większości przypadków nie ma możliwości, żeby go wyregulować. Określa odchylenie sworznia zwrotnicy od pionu. Do jego wyznaczenia niezbędna jest znajomość tzw. promienia zataczania, czyli punktu, w którym przecinają się linie sworznia zwrotnicy z pionową.  
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy – określa odchylenie zwrotnicy do przodu lub do tyłu, patrząc na auto od boku. Jeżeli jest ona wysunięta mocniej w kierunku jazdy, mówimy o wartości dodatniej, natomiast w przeciwnym wypadku będzie to wynik ujemny.

Nieprawidłowa geometria kół – objawy

W przypadku złej geometrii kół, objawy mogą być bardzo różnorodne. W większości mają one jednak odczuwalny wpływ na komfort, a także na kontrolę nad pojazdem, co bezpośrednio przekłada się również na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Przyjrzyjmy się po kolei każdemu z możliwych skutków.

Pierwszy z nich to ściąganie auta na boki. Jeżeli podczas jazdy czujesz, że Twoje auto samoistnie skręca w którąś ze stron, to warto udać się do serwisu, aby sprawdzić geometrię. Problem może leżeć w niewłaściwym ustawieniu kół, np. zbyt mocnym pochyleniu do wewnątrz lub na zewnątrz.

Miałeś już ustawioną geometrię kół, a auto nadal ściąga na boki? Sprawdź nasz artykuł:

Przyczyny ściągania samochodu na boki - jak je znaleźć?

Kolejny objaw stanowi nierównomierne ścieranie i piszczenie opon na zakrętach. W przypadku złych ustawień ogumienie może zużywać się znacznie szybciej i w niewłaściwy sposób. Da się to zauważyć, po spojrzeniu na bieżnik. Jest on wówczas widocznie płytszy po jednej ze stron, np. zewnętrznej, przez co nie spełnia odpowiednio swojego zadania. Przekłada się to na gorszą przyczepność, słabsze odprowadzanie wody, a w konsekwencji większą podatność na poślizgi.

Mocno odczuwalnym skutkiem złej geometrii są też nieprawidłowości w działaniu kierownicy. Na ten objaw składać się może kilka różnych zjawisk. Są to m.in. luzy na kierownicy lub wręcz przeciwnie – nadmierny opór. Mogą to być także drgania. Każda z tych niedogodności ma wpływ na pogorszenie panowania nad autem.

Ważną kwestią jest też większe spalanie. To aspekt dotkliwy przede wszystkim pod względem ekonomicznym. Niewłaściwie ustawione koła mogą skutkować zwiększonymi oporami toczenia, co bezpośrednio przekłada się na wyższe koszty wywołane koniecznością częstszego tankowania.

Gdzie i jak często ustawiać geometrię kół?

Prawidłowe ustawienie geometrii kół najlepiej zlecić w sprawdzonym warsztacie. Dobrze będzie zorientować się wcześniej, czy jest on wyposażony w profesjonalne urządzenia. Pozwalają one przeprowadzić bardzo precyzyjne pomiary, dzięki czemu serwisanci mogą dokładnie ustawić wszystkie parametry i przeprowadzić odpowiednie testy. 

Przystawka do ustawienia geometrii kółDo każdego z kół montowane są specjalne przystawki umożliwiające precyzyjny pomiar.

Specjaliści zalecają, aby geometrię kół sprawdzać raz do roku. Świetną okazją może być np. sezonowa wymiana opon. Są jednak sytuacje, kiedy lepiej zdecydować się na to wcześniej. Warto to zrobić, jeśli występuje jeden z opisywanych powyżej objawów lub po gwałtownym najechaniu na dziurę, któremu towarzyszyło silne uderzenie.

Geometria kół 3D

Często używa się określenia Geometria kół 3D. Nazwa wynika z tego, że jest to sprawdzenie wszystkich parametrów przy użyciu specjalnych, laserowych maszyn i kamer. Za ich pomocą wykonuje się trójwymiarowe pomiary wszystkich płaszczyzn kół, a ich ustawienie wyświetla się na komputerze. Następnie mechanik porównuje je z danymi producenta auta i sprawdza, w których miejscach wystąpiły odchylenia od norm.

Urządzenia pomiarowe zlokalizowane są zwykle na ścianie przed autem oraz na każdym z kół. Dzięki temu serwisant ma stały wgląd do tego, jak jego działania, np. dokręcanie śrub wahacza bądź zmiana długości drążków kierowniczych, wpływają na geometrię kół. Czasem trzeba również ustawić więcej elementów, np. wyregulować części przedniego i tylnego zawieszenia.

Ile trwa geometria kół?

Czas serwisu to kolejna kwestia, nad którą zastanawiają się kierowcy chcący przeprowadzić ustawienie geometrii kół. Ile trwa cały proces? To zależy od doświadczenia mechaników oraz modelu auta. Zazwyczaj jednak całość zajmuje maksymalnie kilka godzin. Są jednak przypadki, kiedy czas potrzebny na dokonanie właściwych ustawień nie zajmuje nawet godziny. 

Mechanicy ustawiający geometrię kółCzas ustawiania geometrii zależy w dużej mierze od wyposażenia warsztatu.

Geometria kół – cena 

Przed podjęciem decyzji o wizycie w warsztacie i skorzystaniu z usługi specjalisty, kierowców często powstrzymuje jedna kwestia – ile to kosztuje. Geometria kół nie może być jednak lekceważona. Dlatego warto poświęcić trochę pieniędzy i zlecić specjalistom jej ustawienie. Możemy w ten sposób uniknąć poważnych awarii, a nawet kolizji, których cena byłaby znacznie wyższa. W przypadku geometrii kół koszt serwisu to ok. 150-400 zł, zależnie od miejsca i zakresu koniecznych prac.

Duże znaczenie ma również sam pojazd. W nowoczesnych autach wyposażonych w innowacyjne rozwiązania, opłata za usługę może wynosić znacznie więcej. Takie sytuacje są jednak stosunkowo rzadkie. Dotyczą zwykle pojazdów sportowych lub bardzo luksusowych, których właściciele liczą się z drogim serwisem. W przeciętnym samochodzie, w przypadku ustawienia geometrii kół 3D, cena nie przekracza kilkuset złotych.