Nadmiernego hałasu podczas jazdy samochodem nie należy lekceważyć. Dla każdego kierowcy powinien być to wystarczający sygnał, że coś się dzieje i trzeba poznać przyczynę. Może ona być związana chociażby ze zużyciem się łożysk. Oczywiście nie można tego wykluczyć, jednak znacznie częściej problemem są wyząbkowane opony.

Ząbkowanie opon – co to takiego?
Naturalnym zjawiskiem jest zużywanie się bieżnika ogumienia podczas jazdy. W wyniku jednostajnego tarcia, ale z różnym naciskiem, klocki czoła opony – zwłaszcza na tylnej osi nienapędzanej – ścierają się mocniej w pewnych miejscach jej styku z asfaltem. Zjawisko to może przejawiać się silniejszym wibrowaniem auta, co z pewnością zmniejsza komfort jazdy.
Wówczas też gołym okiem możemy dostrzec wyząbkowane opony. Objawy to charakterystyczny wygląd ogumienia – krawędź spływu jest bardziej wytarta od znajdującej się tuż przed nią krawędzi natarcia. Patrząc z boku ma się wrażenie, że opona przypomina tarczę piły z ząbkami.
Krawędź spływu i natarcia w oponie.
Więcej informacji na temat zużycia opon można się dowiedzieć z naszego poradnika:
Przyczyny ząbkowania opon
Na ząbkowanie opon najczęściej mają wpływ:
- rzeźba bieżnika – ryzyko ząbkowania zwiększa się wraz z odległością między klockami bieżnika,
- twardość mieszanki – twarde opony będą miały większą tendencję do ząbkowania i hałasowania,
- ciśnienie opon – zbyt wysokie ciśnienie powoduje zwiększenie ryzyka ząbkowania,
- stan zawieszenia i amortyzacja samochodu - zużyte amortyzatory i uszkodzone zawieszenie również zwiększają ryzyko ząbkowania,
- styl jazdy kierowcy – gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie będzie potęgowało zjawisko ząbkowania na osiach nienapędzanych; szybka jazda po krętych drogach będzie zacierać ślady ząbkowania,
- zły stan nawierzchni dróg (nierówności, koleiny itd.), po których się poruszamy.
Czy wiesz, że...
Istnieją metody na ograniczanie ząbkowania opon. Kierowcy z „ciężką nogą”, jeżdżący agresywnie, powinni nieco zwolnić i unikać gwałtownego przyspieszania oraz hamowania. Warto zwrócić uwagę na prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, a także nie dopuścić do jazdy z niesprawnym układem zawieszenia i amortyzacji. Należy również regularnie sprawdzać stan opon, czy nadają się one do dalszej eksploatacji. Jeśli nie, lepiej zdecydować się na zakup nowego kompletu.
Jak zapobiec ząbkowaniu opon – schematy rotacji kół
Aby zminimalizować ząbkowanie opony, trzeba systematycznie (co 8-10 tys. km lub przynajmniej raz na sezon) zmieniać jej pozycję w samochodzie. Jak to zrobić poprawnie?
Opony symetryczne i asymetryczne
Schemat pokazuje zalecany kierunek zmiany położenia opon z bieżnikami asymetrycznymi i symetrycznymi dla aut wyposażonych w napęd na jedną oś.

Opony z bieżnikiem kierunkowym mogą być obracane według powyższego schematu, ale należy zdjąć opony z obręczy, aby zachować prawidłowy kierunek toczenia się opon.
Opony kierunkowe (bez zdejmowania opon z felg)
Schemat rotacji opon/kół dla samochodów wyposażonych w opony z bieżnikiem kierunkowym. Metoda ta nie wymaga demontażu opon z felg.
Opony w samochodach z napędem 4x4 (te same rozmiary z przodu i z tyłu)
Schemat rotacji opon/kół dla samochodów z ciągłym napędem 4x4. Rotacja powinna w tym przypadku zagwarantować odwrotny kierunek toczenia opon asymetrycznych i symetrycznych. Z kolei opony z bieżnikiem kierunkowym wymagają zdjęcia z obręczy.
Opony w samochodach z napędem 4x4 (różne rozmiary z przodu i z tyłu)
Dla aut z napędem 4x4, które wyposażono w opony o różnych rozmiarach na przedniej i tylnej osi, zalecany jest następujący schemat rotacji opon/kół. Dotyczy on samochodów z zamontowanymi oponami asymetrycznymi i symetrycznymi.
Szorstkowanie opon
W sytuacji pojawiania się ząbkowania, bieżnik ogumienia, a zwłaszcza krawędzie spływu i natarcia można wyrównać mechanicznie poprzez tzw. szorstkowate opony. Zrobimy to przy pomocy specjalnego urządzenia, dostępnego w niektórych serwisach. Zdjęte koło samochodowe umieszcza się w uchwycie, a wprawiony w ruch drążek zakończony końcówką ścierną koryguje nierówności bieżnika. Niestety ten proces skraca żywotność ogumienia, stąd specjaliści sceptycznie oceniają szorstkowanie opon. Cena nie należy do najniższych (waha się w granicach 40-70 złotych za jedno koło), więc lepiej jest jednak przeznaczyć te fundusze na pokrycie części kosztów zakupu nowego kompletu i mieć pewność, że posłuży on dłuższy czas. Naprawa wyząbkowanych opon jest po prostu mało opłacalna.
Informacje w „pigułce” na temat ząbkowania opon, znajdują się w naszym poradniku:
Dlaczego w autach z wielowahaczowym zawieszeniem ząbkują opony?
Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi można znaleźć w samochodach klasy wyższej (np. Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz większej liczbie aut klasy średniej (np. Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (np. Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf).
Ząbkowaniu opon w autach z wielowahaczowym zawieszeniem można uniknąć.
Przyczyną zużycia (ząbkowania) w tego typu samochodach nie jest wada opon, lecz zmienny (nierównomierny) rozkład nacisków pomiędzy oponą a nawierzchnią, podczas pracy zawieszenia przy jeździe na wprost i w zakrętach. Powoduje on nierównomierne ścieranie się boków bieżnika podczas ich kontaktu z podłożem.
Nierównomierny rozkład nacisków
Nierównomierny rozkład nacisków w autach z wielowahaczowym zawieszeniem może mieć różne podłoże. Istnieje jednak wiele zaleceń, do których każdy posiadacz tego typu samochodów powinien się stosować, aby uniknąć tego zjawiska:
- kontrolowanie geometrii kół pojazdu co najmniej raz w roku lub po każdej naprawie czy wymianie elementów układu zawieszenia,
- montaż opon homologowanych przez producenta pojazdu (zalecane indeksy),
- utrzymywanie zalecanego przez producenta pojazdu ciśnienia w kołach; zwiększenie ciśnienia o 10-15 % pomoże zapobiec ząbkowaniu,
- prawidłowe wyważanie kół z zachowaniem właściwych procedur; operacja ta powinna być powtarzana, kiedy wyczujemy drgania na kierownicy oraz najpóźniej po przejechaniu każdych 10 tys. kilometrów,
- zastosowanie do wyważania sprawnego, skalibrowanego sprzętu oraz odpowiednich do rodzaju obręczy stożków i tarcz dociskowych,
- regularna zamiana opon miejscami, tzw. rotacja, której sposób podany jest zazwyczaj w instrukcji obsługi pojazdu; jeżeli instrukcja obsługi nie podaje określonego harmonogramu, regułą jest zamiana opon miejscami co każde 10-15 tys. kilometrów.