Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Oznaczenia opon samochodowych - kompletny przewodnik

aktualizacja: 20 czerwca 2018
OPONEO.PL

Poznaj wszystkie oznaczenia na oponach samochodowych, jakie stosują producenci ogumienia. Sprawdź jak odczytać rozmiar i datę produkcji opony, czym jest indeks nośności i prędkości oraz czym charakteryzuje się opona z oznaczeniem M+S? Zobacz gdzie znajdziesz informacje o rancie ochronnym felgi. Rozwiewamy wszystkie wątpliwości związane z oznaczeniami na oponie. 

Prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia najlepszy dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację. W niniejszym artykule w przejrzysty sposób wyjaśnimy Ci znaczenie tajemniczych symboli, które możesz znaleźć na oponach.

Oznaczenia na oponach - wideo

 

Najczęściej spotykane oznaczenia na oponach

 

Rozmiar opony

 

Gdzie szukać rozmiaru opony?

Rozmiar znajduje się na boku każdej opony. Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 91 V czy 195/50 R15 82T. Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania rozmiarach alternatywnych) możesz znaleźć najczęściej również:

  • na słupku przy drzwiach kierowcy,
  • w schowku,
  • na klapce wlewu do paliwa,
  • w instrukcji pojazdu.

Co oznaczają poszczególne symbole?

195 – szerokość opony wyrażona w milimetrach.

50 – wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości. W tym przypadku wartość "50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.

R – konstrukcja radialna, typ budowy opony.

15 – średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach.

82 T – indeks nośności o wartości 82 i indeks prędkości klasy T (o znaczeniu indeksów możesz przeczytać poniżej).

C – oznaczenie opony dostawczej.

 

Indeks prędkości

Indeks prędkości jest oznaczeniem informującym o maksymalnej prędkości, z jaką można poruszać się na danej oponie. Znajdziesz go z boku opony, na końcu oznaczenia z rozmiarem.

UWAGA! W przypadku opon zimowych możesz zastosować niższy indeks prędkości niż ten, który zaleca producent. Stosowne przepisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dn. 15.10.2007, które dodaje do Kodeksu Drogowego:

"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".

Najczęściej spotykane indeksy prędkości:

Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y do 300 km/h

 

Indeks nośności

 

Indeks nośności to kolejne ważne oznaczenie na oponie. Wskazuje on maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością. Absolutnie nie wolno korzystać z opon z niższym indeksem nośności, niż ten, który jest zalecany dla danego modelu auta.

Dla przykładu, opona z indeksem nośności 91 może być poddana maksymalnemu obciążeniu 615 kg. Jeśli pomnożysz tę wartość przez liczbę opon w samochodzie, uzyskasz wynik minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita Twojego auta z pełnym obciążeniem (możesz ją odczytać z pola F1 w dowodzie rejestracyjnym).

Najczęściej spotykane indeksy nośności:

Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg)
80 450 87 545 94 670 101 825 108 1000
81 462 88 560 95 690 102 850 109 1030
82 475 89 580 96 710 103 875 110 1060
83 487 90 600 97 730 104 900 111 1090
84 500 91 615 98 750 105 925 112 1120
85 515 92 630 99 775 106 950 113 1150
86 530 93 650 100 800 107 975 114 1180

Wszystkie oznaczenia na oponach (alfabetycznie)

#

3PMSF - symbol potwierdzający zimowe właściwości opony, spotykany na oponach zimowych i całorocznych.

 

oznaczenie opony zimowej 3pmsf
Symbol 3PMSF na oponie.

B

Oznaczenie BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).

Oznaczenie BLT - (Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery.

Oznaczenie BSW - (Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.

C

Oznaczenie COLD - to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.

 

Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. Na zdjęciu opona marki Matador wyprodukowanaj w 42 tygodniu 2008 roku.
Datę produkcji opony znajdziesz na końcu numeru DOT.

D

Oznaczenie DOT - (Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA . Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny. Na końcu numeru DOT znajduje się data produkcji opony.

Data produkcji opony - znajduje się na końcu numeru DOT. Na zdjęciu opona marki Matador wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku. Informacja o wieku opony znajduje się również na boku. Poszukaj numeru identyfikacyjnego opony, zaczynającego się od liter DOT. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu - 4208 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

Oznaczenie DSST - opona typu RunFlat Dunlopa.

E

Oznaczenie ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.

Oznaczenie EMT - (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia do zera.

F

Oznaczenie FP - (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.

Oznaczenie FR - opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.

I

Oznaczenie INSIDE - symbol stosowany w oponach asymetrycznych, mówi o tym, który bok opony powinien być zamontowany wewnątrz, w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą. Bok tej opony nie powinien być widoczny z zewnątrz pojazdu.

J

Oznaczenie JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.

L

Oznaczenie LI - (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.

Oznaczenie LT - (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.

M

Oznaczenie MAX - maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

Oznaczenie M+S - (ang. mud and snow) - to błoto i śnieg, wykorzystywane jako oznaczenia opon zimowych i całorocznych oraz oponach terenowych/SUV; często spotykane równeiż na oponach pochodzących spoza Europy; oznaczenie to stanowi jedynie deklarację producenta, nie jest to oficajlny symbol potwierdzający zimowe właściwości opony.

 

Oznaczenie M+S używane jest na oponach całorocznych i zimowych.
Oznaczenie M+S można spotkać nie tylko na oponach zimowych i całorocznych.

 

Oznaczenie MFS - (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi; niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, tzw. ochraniacz felgi. Rant ma chronić krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik czy zahaczeniu o jakiś przedmiot. Istnieją różne nazewnictwa rantów, w zależności od producenta danej opony. Najczęściej spotykane poza MFS to:

  • Oznaczenie RFP (Rim Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FP (Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FR (Felgen Ripen) - pierścień ochraniający obręcz.

O

Oznaczenie OWL - (Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.

Oznaczenie OUTSIDE - stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony. Outside oznacza, że bok opony z tym oznaczeniem po zamontowaniu koła na feldze, powinien być widoczny na zewnątrz samochodu.

P

Oznaczenie P - (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).

Oznaczenie PAX - opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.

Oznaczenie PSP-Beta - opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.

R

Oznaczenie R - (Radial) opona radialna.

Oznaczenie RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.

Oznaczenie RETREAD - opona bieżnikowana.

Oznaczenie RF- to skrót od angielskiego Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie podobne jak w przypadku opon z symbolem XL. Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF.

Oznaczenie RFT - Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.

Oznaczenie RIM PROTECTOR - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.

Opona z rantem ochronnym felgi
Rant ochronny felgi zapobiega uszkodzeniom obręczy w wyniku uderzeń lub otarć np. o krawężnik.

 

Oznaczenie ROF - (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.

Oznaczenie ROTATION - występuje zawsze ze strzałką, oznacza kierunek toczenia opony, stosowany w oponach kierunkowych.

 

Oznaczenie rotation występuje w oponach kierunkowych i wskazuje na kierunek toczenia.
Oznaczenie ROTATION informuje o prawidłowym sposobie montażu opony kierunkowej.

Oznaczenie RSC - Skrót od Run Flat System Component. Występuje na oponach zgodnych z systemem Run Flat stosowanym w samochodach marki BMW.

Oznaczenie RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.

S

Oznaczenie SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.

Oznaczenie SI - (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.

T

Oznaczenie TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.

Oznaczenie TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

Oznaczenie TWI - jest to skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.

U

Oznaczenie ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.

V

Oznaczenie VR lub ZR - wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:

  • VR - do 210 km/h,
  • ZR - do 240 km/h.

Dla przykładu: 225/45 ZR17 91 W oznacza, że oponę możesz użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla tej opony 270 km/h.

X

Oznaczenie XL - (Extra Load = RF) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.

Opona wzmacniana z oznaczeniem Extra load
Opony wzmacniane posiadają specjalną konstrukcję, która umożliwia ich użytkowanie z większym obciążeniem.

Z

Oznaczenie ZP - Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

Informacje dodatkowe związane z oznaczeniami

 

Etykieta na oponie

Od 1 listopada 2012 r. na każdej oponie wyprodukowanej po 30 czerwca 2012 r. musi znaleźć się etykieta informująca o podstawowych osiągach danej opony. Znajdują się na niej 3 parametry:

  • opory toczenia, mające wpływ na spalanie paliwa i poziom emisji CO2 do atmosfery,
  • przyczepność na mokrej nawierzchni, która daje pogląd na ogólny poziom bezpieczeństwa zapewnianego przez oponę,
  • poziom hałasu zewnętrznego, który ma wpływ na ogólny poziom hałasu ruchu drogowego.

Etykiety dają ogólny pogląd na osiągi danej opony, ale nie mówią o wielu ważnych parametrach, np. kluczowych osiągach opon zimowych. Nie należy całkowicie sugerować się etykietą podczas podejmowania decyzji o zakupie opon.

 

etykieta na oponie debica
Etykiety na oponach przypominają te znane ze sprzętu AGD/RTV.

 

Jak odróżnić oponę zimową od letniej?

Opony zimowe mają na boku opony oznaczenie M+S (ang. Mud + Snow, Błoto + Śnieg) oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Czasami zdarza się, że na oponie nie ma oznaczenia M+S, ale jest sam symbol z płatkiem śniegu - to też oznacza. że opona jest przeznaczona na sezon zimowy. 

Nieco trudniej jest odróżnić oponę zimową od całorocznej. Opony tego typu spotykane w Europie mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Różnice są widoczne w bieżniku. W przypadku opony całorocznej posiada on mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa, ale więcej niż letnia. Niektóre modele mają asymetryczną rzeźbę bieżnika, gdzie połowa odpowiada za właściwości letnie (bieżnik letni z mniejszą ilością lameli), a połowa za zachowanie zimą.

Nazwy modeli opon całorocznych często zawierają zwroty sugerujące dobre osiągi przez cały rok, na przykład "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather" itp. Niektórzy producenci posiadają także własne, indywidualne oznaczenia opon całorocznych - zazwyczaj są to symbole pozwalające łatwo domyślić się z jakim typem opony mamy do czynienia.

Uważajmy na opony, które posiadają oznaczenie M+S bez płatka śniegu. Mogą to być produkty importowane z USA, gdzie większość opon posiada oznaczenie M+S, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi ma niewiele wspólnego. W europejskich realiach opony całoroczne zbliżone są osiągami do opon zimowych, dlatego najczęściej posiadają symbol góry z płatkiem śniegu. Oznaczenie M+S może pojawić się też na oponach 4x4/SUV niezależnie od ich sezonu.

Podsumowując, symbol góry z płatkiem śniegu oznacza, że opona dobrze spisze się w warunkach typowo zimowych.

 

Oznaczenia UTQG

Oznaczenia UTQG (Uniform Tire Quality Grading- Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon) dotyczą przede wszystkim opon osobowych z rynku amerykańskiego, ale można je również spotkać w Europie (dany model może trafić na oba rynki). Oficjalnie nie obowiązują one na naszym kontynencie, dlatego producenci i sprzedawcy nie informują o ich znaczeniu i wartościach dla danych modeli.

Oznaczenia tego typu znajdziesz na ścianie bocznej opony w postaci napisów z określonymi wartościami:

TREADWEAR – odporność bieżnika na ścieranie,

TRACTION – przyczepność opony na mokrej drodze,

TEMPERATURE – odporność opony na przegrzanie.

TREADWEAR

Aby dobrze wyjaśnić to pojęcie należy najpierw przytoczyć definicję opony porównawczej. Jest to znormalizowany model, którego parametry odpowiadają indeksowi TREADWEAR 100.  Na oponach trafiających do sprzedaży mogą pojawić się wartości TREADWEAR będąca wielokrotnością liczby 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Jak są one przydzielane? Próba testowa odbywa się w kontrolowanych warunkach na wyznaczonej trasie o dystansie 6 400 mil, czyli około 10 300 kilometrów w okolicy bazy lotniczej Goodfellow, San Angelo w Teksasie. Sprawdzane opony montuje się na specjalnie przygotowanym samochodzie wraz z oponami o indeksie 100, a następnie porównuje zużycie. Jego poziom mierzy się co 800 mil (1287 km), a opony są odpowiednio przekładane (rotowane). W oparciu o wyniki pomiarów opony otrzymują indeksy, np. 60, 100, 200, czy 400.

Jeśli opona otrzyma indeks 60, to jej teoretyczna trwałość wynosi 60% opony porównawczej (o indeksie 100). W efekcie opona z indeksem 60 zużyje się prawie 2 razy szybciej niż opona z indeksem 100. Z kolei opona, która otrzyma indeks 200 będzie ścierać się 2 razy wolniej od opony porównawczej i 2 szybciej, niż opona o indeksie 400. Model z indeksem 400 będzie 4 razy trwalszy niż produkt porównawczy (z indeksem 100).

TRACTION

Przyczepność w ramach oznaczeń UTQG jest wyrażana za pomocą oznaczeń literowych. AA to ocena najwyższa, po niej są A i B, a najniższym indeksem jest C. Za pomocą tego oznaczenia, kierowca jest informowany o zdolności opony do zatrzymania auta na mokrej nawierzchni.

Wyznaczanie wartości parametru TRACTION odbywa się na asfaltowym lub betonowym torze w ściśle określonych warunkach. Samochód testowy rozpędza się do prędkości 65 km/h, a następnie hamuje. Podczas próby system ABS w pojeździe jest wyłączony.

W Europie najniższa akceptowalna wartość parametru TRACTION to A. Jeśli ktoś preferuje dynamiczny i agresywny styl jazdy, to warto żeby poszukał opon z indeksem AA. Indeksy B i C są do zaakceptowania jedynie w warunkach amerykańskich i w Europie takich opon lepiej nie kupować. Należy również zaznaczyć, że oznaczenie TRACTION nie informuje o przyczepności na suchej drodze, w zakrętach czy odporności na zjawisko aquaplaningu.

TEMPERATURE

Ostatnim z oznaczeń UTQG jest TEMPERATURE określający odporność opony na przegrzewanie, czyli temperaturę powstającą podczas jazdy. Przy jeździe z dużą prędkością opona rozgrzewa się bardzo mocno, co może skrócić jej żywotność. W celu przydzielenia indeksu (możliwe są A, B i C, gdzie A to wartość najlepsza) przeprowadza się badania laboratoryjne. W ramach testu opona poddawana jest testom. Odporność na przegrzanie ma duży związek z indeksem prędkości. Wobec tego dla oznaczenia A musi przejść 30 minutową próbę z prędkością 115 mil/h (185 km/h), aby uzyskać oznaczenie B musi odbyć 30 minutową próbę z prędkością 100 mil/h (160 km/h), zaś opona oznaczona indeksem C musi dokonać próby przy prędkości 85 mil/h.

Oznaczenia TRACTION (przyczepność) i TEMPERATURE (odporność na przegrzanie) w Europie powinny mieć co najmniej wartość A. TREADWEAR (odporność na zużycie) pomoże w wyborze opon charakteryzujących się dłuższą żywotnością.

Jeśli chcesz sugerować się tymi oznaczeniami, to pamiętaj, że różnica pomiędzy oponą z indeksem 200 a 400 będzie spora. Oznaczenia UTQG należy jednak traktować wyłącznie poglądowo. Nie ma obowiązku ich stosowania w Europie, a wartości wyznaczane są w warunkach północnoamerykańskich.

 

Zobacz także jak czytać oznaczenia opon rowerowych.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (64)
STANLEY 2018-02-11
Ok, Już wiem wszystko. Dziękuję. Odpowiedz
JoM 2017-12-03
Super artykuł. Szczególnie dla laika, jak ja. Nie miałam pojęcia jakie opony kupić. Teraz już wszystko jasne!:) Odpowiedz
Oponeo.pl 2018-01-08
JoM 2017-12-03
Super artykuł. Szczególnie dla laika, jak ja. Nie miałam pojęcia jakie opony kupić. Teraz już wszystko jasne!:)
Przejdź do komentarza
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc :) Pozdrawiamy! Odpowiedz
Krzysztof 2016-12-14
Szukam określenia oznaczenia 10PL na oponie. Niestety nic takiego tu nie ma. Odpowiedz
adam 2016-12-16
super dziekuje Odpowiedz
Piotr 63 2015-03-06
Co oznaczają kolorowe kropki na boku nowych opon. Odpowiedz
krzycho 2013-11-20
może ktoś odczyta; DOT FH 6W CAW x 437 Odpowiedz
dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna? Odpowiedz
dda 2017-04-30
dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna?
Przejdź do komentarza
Nie o 5 cm tylko o 5mm- to jedno wyjaśnienie.Drugie wyjaśnienie - nie będą większe wcale ponieważ 65% ze 185 nie jest większe od 70% ze 165. Odpowiedz
tomek 2014-04-03
na jednej osi mam zalozone dwie rozne opony o indeksie nosnosci czyli 91v 94v ma to jakies znaczenie Odpowiedz
krzycho133 2014-03-20
Mam pytanie.Czy ktoś orientuje się co oznacza B przy dacie na oponie? 0812B Odpowiedz
jola 2014-05-06
krzycho133 2014-03-20
Mam pytanie.Czy ktoś orientuje się co oznacza B przy dacie na oponie? 0812B
Przejdź do komentarza
@krzycho13wyprodukowano na zmianie B Odpowiedz
gupi 2014-02-24
a czy mogie jezdzic bez opon na samych felgach???...no co nie pojedzie?..pojedzie bedzie sie krecic nie?? Odpowiedz
emil 2014-02-24
a u mnie piszą DOT 24O2 a tera jest 2014 czy ja mogę jeździc na niej czy nie?? Odpowiedz
qqq 2014-04-09
emil 2014-02-24
a u mnie piszą DOT 24O2 a tera jest 2014 czy ja mogę jeździc na niej czy nie??
Przejdź do komentarza
@emil 12letnia opona nie nadaje sie do użytku. Odpowiedz
jorgus15a 2014-02-09
Proszę o wyjaśnienie-co oznaczają litery MO na oponie Continental Conti Sport Contact5 225x45x17 91YFR MO Odpowiedz
YmoN 2014-04-23
jorgus15a 2014-02-09
Proszę o wyjaśnienie-co oznaczają litery MO na oponie Continental Conti Sport Contact5 225x45x17 91YFR MO
Przejdź do komentarza
MO oznacza Mercedes Only czyli opony które zostały wyprodukowane z preznaczeniem dla Mercedesa. Można bez żadnego problemu zakładać je na każdy inny samochód. Problem pojawia się gdy zakładamy zwykłą opone do mercedesa co nie ejst wskazane w niektórych modelach. Odpowiedz
P. Wróblewski 2014-04-02
jorgus15a 2014-02-09
Proszę o wyjaśnienie-co oznaczają litery MO na oponie Continental Conti Sport Contact5 225x45x17 91YFR MO
Przejdź do komentarza
@jorgus15a homologacja do mercedesa. takie opony można używać w mercedesach. Odpowiedz
cesar 2014-02-05
Dla mnie wszystko jest jasne i zrozumiałe po przeczytaniu instrukcji czytania opony. Dziękuję za info polecam innym. Odpowiedz
mit 2012-08-23
Co oznacza E8 w kółku na oponach Dębicy ?? Odpowiedz
seba 2011-11-17
czy m+s to opony zimowe Odpowiedz
Patka 2013-08-14
seba 2011-11-17
czy m+s to opony zimowe
Przejdź do komentarza
@seba M+S to oznaczenie opon całorocznych Odpowiedz
m+s 2014-08-16
seba 2011-11-17
czy m+s to opony zimowe
Przejdź do komentarza
oznaczenie m+s oznacza również że nie są to opony cało roczne ale przeznaczone głównie do SUV i do napędu 4x4. Można je stosować oczywiście we wszystkich osobowych samochodach. Odpowiedz
yori 2014-06-25
seba 2011-11-17
czy m+s to opony zimowe
Przejdź do komentarza
ContiCrossContact mają oznaczenie M+S a są oponami LETNIMI !! To jest raczej oznaczenie charakterystyczne dla opon SUV i 4X4 Odpowiedz
Adam 2011-11-05
Witam Wybieram się do kraju i będę poruszał się po Europie, wiadomo, w niktórych krajach obowiązują przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w określonych okresach roku. Posiadam opony 235/45: na tyle - Good Year Excellence, a na przodzie, chyba jakieś Amerykańska firma Mohavk M112. Nie mogę się doszukać na nich oznaczeń klasyfikujących określone pory roku. Myślę że są to opony letnie, ale nie mam pewności. Czy wiecie z czym mam do czynienia? Trochę szkoda kupywać zestaw na parę dni w roku. Dziękuję Adam Odpowiedz
Mietak 2011-10-26
Posiadam w samochodzie RENAULT CLIO III Grandtour 1,2 16V75: -opony letnie 165/65 R15" 81T oraz -felgi stalowe 5,5Jx15H2, 4x100, ET43 Pytanie. Czy w/w opony tj.165/65 R15 można zamontować na felgi alumuniowe 6.0x15, 4x100,ET44 Odpowiedz
manek 2011-10-19
Co oznacza MO w Dunlop Odpowiedz
user 2011-10-20
manek 2011-10-19
Co oznacza MO w Dunlop
Przejdź do komentarza
@manek homologacja do mercedesa. mozna ich uzywac rowniez w innych markach Odpowiedz
ja 2011-10-15
Co myślicie o oponach zimowych Semperit? Odpowiedz
Michał 2012-08-31
ja 2011-10-15
Co myślicie o oponach zimowych Semperit?
Przejdź do komentarza
Jedne z lepszych opon średniej klasy. Zdecydowanie lepsze od Fuldy czy Klebera. Coś pomiędzy Uniroyalem a Continentalem i tak są pozycjonowane przez koncern. Odpowiedz
zwo 2011-10-11
ja mam w quadzie opony o rozmiarze 21-10-8 i zastanawiam się czy moge założyć opony 18-8-7 na te same felgi Odpowiedz
RB 2011-09-20
Nie podana rzecz podstawowa jak sa oznaczone opony zimowe a jak letnie Odpowiedz
mala 2011-09-19
co oznzcza symbol -parasol- Odpowiedz
Arek 2011-09-19
mala 2011-09-19
co oznzcza symbol -parasol-
Przejdź do komentarza
@mala - Jest to oznaczenie spotykane na oponach marki Uniroyal - firma specjalizuje się w produkcji opon dobrych na mokrą nawierzchnię (tzw. deszczowych). Stąd symbol parasolki - dobre odprowadzanie wody, odporność na aquaplaning, przyczepność na mokrej drodze itp. Odpowiedz
Sadisaduz 2011-07-20
Witam wielkie dzieki znalazłem odpowiedz na swoje wsztkie pytania pozdrawiam Odpowiedz
adamy 2011-06-23
mam opony 120/70/12 56j co to oznacza Odpowiedz
Krzysiek83 2011-03-01
Witam. Jeśli na oponie mam oznaczenie DOT 388X to jaka to jest data produkcji? Odpowiedz
Reggy 2011-03-01
Krzysiek83 2011-03-01
Witam. Jeśli na oponie mam oznaczenie DOT 388X to jaka to jest data produkcji?
Przejdź do komentarza
@Krzysiek83 Sprawdź na drugim boku opony, tam będzie dłuższy numer, którego trzy/cztery ostatnie cyfry to właśnie będzie tydzień i rok produkcji. Z tego co podałeś moge Ci jedynie powiedzieć że opona została wyprodukowana w miejscowości PINGDU przez QINGDAO TENGJIANG TYRE.pozdro Odpowiedz
anty tyfon 2011-03-01
Krzysiek83 2011-03-01
Witam. Jeśli na oponie mam oznaczenie DOT 388X to jaka to jest data produkcji?
Przejdź do komentarza
@Krzysiek83 prawdopodobnie oznacza to oponę z 1998 roku. Sprawdź jeszcze po drugiej stronie opony, czasem dot jest tylko z jednej strony, możesz też wkleić zdjęcie Odpowiedz
wielkopolski 2011-01-09
Jak rozróżnić oponę dętkową od bezdętkowej R12 czy R13? Odpowiedz
andrzej 2011-04-10
wielkopolski 2011-01-09
Jak rozróżnić oponę dętkową od bezdętkowej R12 czy R13?
Przejdź do komentarza
@wielkopolski tubeless to bezdetkowa Odpowiedz
Frazes 2010-11-14
mam na swoim nissanie patrolu opony o rozmiarze 10 R15 LT109N. Bardzo trudno znaleźć takie w sprzedaży a nie wiem co oznaczają poszczególne symbole i nie potrafię znaleźć zamienników. Proszę pomóżcie odszyfrować co oznacza taki zapis i jakie opony mogę kupić Odpowiedz
NieZnamSie 2010-11-01
na mojej oponie jest tylko 165 i nic wiecej wiec jaki ma rozmiar ? Odpowiedz
kto widzial kotecka 2010-10-26
nie mam wiele do powiezenia o oponach, ale jedno wiem - nie bedzie zimy w tym roku. ide o zaklad Odpowiedz
Kadeoka 2010-11-13
kto widzial kotecka 2010-10-26
nie mam wiele do powiezenia o oponach, ale jedno wiem - nie bedzie zimy w tym roku. ide o zaklad
Przejdź do komentarza
Oby ten Pan powyżej miał rację. Niech nastanie klimat a`la los anheles mi amigo :) Odpowiedz
jakubek 2010-11-08
kto widzial kotecka 2010-10-26
nie mam wiele do powiezenia o oponach, ale jedno wiem - nie bedzie zimy w tym roku. ide o zaklad
Przejdź do komentarza
A ja twierdze że jak dowali śniegu to będziemy jechać bokiem :) Odpowiedz
PEDOBEAR 2010-11-05
kto widzial kotecka 2010-10-26
nie mam wiele do powiezenia o oponach, ale jedno wiem - nie bedzie zimy w tym roku. ide o zaklad
Przejdź do komentarza
JESZCZE NIKOMU NIE UDAŁO SIĘ ODWOŁAĆ ZIMY. Odpowiedz
Tomek Siuta 2010-10-23
Fajnie napisana informacja... Co chcialem wiedziec wiem dziekuje autorowi za czas poswiecony na napisanie tego info pozdrawiam serdecznie Odpowiedz
Jurek 2010-10-04
Jestem trochę mądżejszy, ale nic nie dowiedziałem się na temat kiedy należy wymienić oponę. Kiedy opona jest zużyta, "łysa" ? Ale jest ok. pozdrawiam zmotoryzowanych i nie tylko. Jurek. Odpowiedz
Rossi 2009-10-26
205 to nie jest szerokość bieżnika!! 205 to wyrażona w mm teoretyczna szerokość opony mierzona od boku do boku po jej zamontowaniu na obręcz i napompowaniu do wskazanego ciśnienia. Teoretyczna oznacza, że dopuszczane są odstępstwa w określonej tolerancji. W praktyce np opony Michelin są o rozmiar szersze. Odpowiedz
Reggy 2009-10-26
Myślę, że autor użył tu skrótu myślowego, który bardzo często jest stosowany w naszym kraju. Jest ro sprawa bardzo złożona bo szerokosć 205 w zależności od wysokości profilu może przyjmować różne wartości teoretyczne (209mm (dla 205/60),214mm dla (205/50 i 205/55), 206mm...).Są to szerokości mierzone na nominalnej feldze pomiarowej, gdy założymy np szerszę felgą mogą się też zmienić. I tak jak napisałeś producenci mają pole manewru, które wynosi 4%. Nie ma jednak raczej generajnej zasady, że np opony Michelin są szersze. Producenty raczej starają sie robić opony jak najmniejsze. pozdro Odpowiedz
playland 2010-03-23
Autor nie napisał słowa o oznaczeniach innych niż R! Opona 205/55R15 - OK, wszystko się zgadza, ale co z HR? Co z ZR? A mogło być tak starannie i profesjonalnie... Odpowiedz
autor 2010-03-24
playland 2010-03-23
Autor nie napisał słowa o oznaczeniach innych niż R! Opona 205/55R15 - OK, wszystko się zgadza, ale co z HR? Co z ZR? A mogło być tak starannie i profesjonalnie...
Przejdź do komentarza
Inne oznaczenia niż R przy budowie opony w praktyce są niestosowane. R oznacza oponę radialną, gdyby było D oznaczałoby oponę diagonalną, B oznaczałoby oponę diagonalną z opasaniem. Wszystkie te oznaczenia budowy opony są przestarzałe, takich opon już się nie produkuje. Indeks prędkości wpleciony w rozmiarze opony z literką "R", jak np VR lub ZR, oznacza, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanej prędkości vr - do 210 km/h zr - do 240 km/h dla przykładu 225/45 ZR17 91 W oznacza, że oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla opony 270 km/h Oznaczenie HR nie ma takiego znaczenia eksploatacyjnego (przynajmniej nie spotkałem się z takim) i najpewniej oznacza indeks prędkości danej opony - takie oznaczenia generalnie są przestarzałe, stosowane głównie w USA. Odpowiedz
marecki666 2010-09-16
no właśnie! co oznacza oznaczenie ZR??? Odpowiedz
lol 2012-02-19
marecki666 2010-09-16
no właśnie! co oznacza oznaczenie ZR???
Przejdź do komentarza
jak w artykule "Oznaczenie VR lub ZR to wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:" Odpowiedz
Marek 2011-04-13
marecki666 2010-09-16
no właśnie! co oznacza oznaczenie ZR???
Przejdź do komentarza
ludzie nie umiecie czyta?? Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości: VR - do 210 km/h, ZR - do 240 km/h. brak słów Odpowiedz
paweł 2009-12-06
bardzo ogolny i nie dokładny opis,,,,,,,, a srednica naprzykład 15 cali to opony czy otworu? to duza roznica Odpowiedz
skadmamwiedziec 2009-12-07
paweł 2009-12-06
bardzo ogolny i nie dokładny opis,,,,,,,, a srednica naprzykład 15 cali to opony czy otworu? to duza roznica
Przejdź do komentarza
yyyyyyyy. imo nie widzę różnicy. Mam felgi 15stki, więc szukam opon 15stek;d Odpowiedz
Tarrin 2010-06-18
R16 to nie średnica opony, tylko felgi, na której się tą oponę osadza. Odpowiedz
Dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna? Odpowiedz
DeXPoP 2011-07-10
Dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna?
Przejdź do komentarza
@Dirk Pomyliłeś się o jedno miejsce po przecinku. Różnica wynosi nie 5cm tylko 5mm :) Pewnie niezauważalna w sytuacji gdy spodziewamy się wyniku 10 x wyższego. Odpowiedz
kolega 2011-07-09
Dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna?
Przejdź do komentarza
na odwrót nowe powinny być nieco niższe a stare mogły sie juz nieco zetrze w wyniku czego rżónica wysokości jest mała, a dodatkowo wpływa na to szerokość felgi wiec jeśli nie zmieniłeś felg to mozę sie okażać że nie ma rżónicy w wysokości a co do szerokości to sa różne kształty opony wystarczy zę poprzednia miałą przekruj dość płaski(prostokątny) a nowa ma zaokrąglony i już optycznei śzeroosć szlak trafia Odpowiedz
ja 2011-09-06
kolega 2011-07-09
na odwrót nowe powinny być nieco niższe a stare mogły sie juz nieco zetrze w wyniku czego rżónica wysokości jest mała, a dodatkowo wpływa na to szerokość felgi wiec jeśli nie zmieniłeś felg to mozę sie okażać że nie ma rżónicy w wysokości a co do szerokości to sa różne kształty opony wystarczy zę poprzednia miałą przekruj dość płaski(prostokątny) a nowa ma zaokrąglony i już optycznei śzeroosć szlak trafia
Przejdź do komentarza
mylisz sie - nowe wyższe o ok. 5 mm opony 165/70 wysokośc 115,5 mm, opony 185/65 wysokość 120,25 mm, różnica 4,75 mm Odpowiedz
Stean 2010-09-02
a co jak np. opona jest oznaczona (szczególnie chodzi mi o motocyklowe) rozmiar zamiast np. 140/80 R17 to jest np. 4.50 V17 . Ktoś mi może powiedzieć, jak się to 4.50 przelicza na "normalne"? Odpowiedz