Wybór pomiędzy oponami zimowymi a całorocznymi powinien być świadomą decyzją każdego kierowcy. Wyłącznie odpowiednio dobrane ogumienie zapewnia bezpieczne podróżowanie. Nieoczywiste podziały i skomplikowane symbole mogą niezorientowanego konsumenta wprowadzić w błąd, dlatego warto przyswoić sobie wiedzę na temat najważniejszych certyfikatów – M+S oraz 3PMSF.

Zwracaj uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony Zwracaj uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony "M plus S" nie poradzą sobie w każdych warunkach.

Co oznacza symbol alpejski, znany jako 3PMSF i czym model nim opatrzony różni się od opony M+S? Podstawowa wiedza może uchronić Cię przed kosztowną pomyłką przy zakupie nowego kompletu ogumienia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego na temat oznaczeń opon zimowych oraz wielosezonowych.

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych

Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach mógł jeszcze do niedawna przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było przez lata utrapieniem wielu kierowców. Sytuacja poprawiła się, gdy w 2012 roku Unia Europejska wprowadziła regulacje dotyczące etykiet, czyli oznaczeń opon do samochodów osobowych. Sprawę ułatwią jeszcze nowe etykiety opon, które planowo mają wejść w życie w 2021 roku i będą zawierały informacje na temat przyczepności danego modelu w warunkach zimowych.

Spora grupa kierowców wciąż nie wie, jak czytać symbole na oponie i sprawdzić, czy nadaje się ona do użytkowania w zimowych warunkach. Jakie jest oznaczenie opon wielosezonowych? Czym są opony M+S? Obejrzyj nasz filmik i pozbądź się wątpliwości.

Jak rozpoznać oponę zimową?

Od opon zimowych wymagamy gwarancji bezpieczeństwa nawet w najcięższych warunkach, gdy na drodze znajduje się śnieg i lód. Ważna jest łatwość w ruszaniu, zachowanie w zakrętach, a kluczowym parametrem jest hamowanie w tych trudnych warunkach. Skuteczne zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu jest najlepszym wyznacznikiem jakości opon. Dodatkowo jest to parametr stosunkowo łatwy do sprawdzenia, zapewniający dużą powtarzalność i wiarygodność pomiarów.

Opony zimowe z reguły posiadają więcej nacięć na bieżniku i gęstszy system lameli. Bloki rozstawiane są wąsko i oddzielane rowkami obwodowymi. Dodatkowo ogumienie zimowe charakteryzuje się mieszanką gumową o większej elastyczności (najczęściej uzyskiwanej poprzez dodatek z krzemionki).

Koła zimowe poddawane są ekstremalnym próbom. Czy opona całoroczna M+S wystarczy w przypadku Koła zimowe poddawane są ekstremalnym próbom. 

Opony 3PMSF – gwarancja zimowych osiągów

Oczywiście żaden kierowca nie musi rozpoznawać ogumienia zimowego po miękkości mieszanki czy rzeźbie bieżnika. Wystarczy, że potrafi odnaleźć na boku opony oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli symbol śnieżynki na tle trzech szczytów. Symbol alpejski informuje o tym, że mamy do czynienia z modelem, który poradzi sobie w warunkach zimowych.

Niezależnie jakiej firmy opony wybierzesz, oznaczenie zawsze wygląda tak samo i jest jedynym elementem potwierdzającym rzeczywiste właściwości produktu do jazdy w zimie. Modele posiadające ten znak są przystosowane do wymagającej pogody i nie tracą swoich parametrów przy ujemnych temperaturach. Standaryzowany i kontrolowany przez organy Unii Europejskiej znak 3PMSF jest gwarantem, że produkt spełnił warunki rygorystycznych testów i nadaje się do eksploatacji w trudnych warunkach atmosferycznych.

Uwaga!

Symbol 3PMSF utożsamia się zazwyczaj z oponą zimową, ponieważ jest dostosowana do eksploatacji w niskich temperaturach oraz na śniegu. Jednak certyfikat alpejski może otrzymać również model całorocznych. Wystarczy jedynie, że spełnia te same wymagania dotyczące przyczepności na śniegu.

Co to jest opona M+S i czy poradzi sobie w każdych warunkach?

W przeciwieństwie do znaku 3PMSF, za którym stoi oficjalny certyfikat, symbol M+S (ang. mud and snow – błoto i śnieg) na boku opony jest jedynie informacją deklarowaną przed jej producenta. Oznacza to, że zdaniem jej twórców radzi ona sobie lepiej na ośnieżonej drodze niż standardowy model. Jest to zasadnicza różnica, która może niektórych kierowców wprowadzić w błąd. Do tego rodzaju informacji należy pochodzić ostrożnie i nie traktować opon M+S, jako dostosowanych do warunków zimowych.

Przy zakupie trzeba pamiętać, że oznaczenia z symbolem M+S występują na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości). Oznaczenie M+S możemy spotkać się także na części produktów całorocznych.

W założeniu opony M+S posiadają bardzo miękką mieszankę i bieżnik wyposażony w większą ilość nacięć, tak by model lepiej sprawdzał się na ośnieżonej drodze. Niestety nie jest to weryfikowane przez ujednolicone testy i może być zawodne.

Wszystkie opony zimowe mają symbol M+S, ale nie wszystkie opony M+S są zimowe.

Oznaczenie opon M+S co oznacza?

Wielu kierowców mylnie uważa, że M+S to oznaczenia opon wielosezonowych. Oznaczenie M+S może się pojawić zarówno na oponie całorocznej, jak i opcji sezonowej. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w okresie zimowym. Najważniejsza różnica polega na tym, że opony zimowe poza oznaczeniem M+S zawsze zawierają znak 3PMSF, czyli płatku śniegu na tle trzech szczytów.

Opony całoroczne, czy warto?

Opony uniwersalne, znane także jako opony wielosezonowe, cieszą się coraz większą popularnością. Wiele koncernów oponiarskich wypuszcza na rynek nowoczesne opony całoroczne, które mają zapewnić dobre osiągi o każdej porze roku. Takie modele są optymalnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy pokonują niewielkie dystanse i jeżdżą raczej po mieście.

Oczywiście opony M+S na lato to bezpieczny wybór. Warto jednak pamiętać, że nawet opony wielosezonowe M+S nie sprawdzą się zimą tak dobrze, jak specjalnie do tego przeznaczone opony zimowe (ze znakiem 3MPSF). Tanie opony całoroczne mogą okazać się szczególnie niebezpieczne dla osób, które preferują agresywniejszy styl jazdy lub często wyruszają w dalsze trasy.

Co musi zrobić producent, żeby jego opona miała symbol 3PMSF?

Oznaczenie 3PMSF na boku opony.

Producent, żeby móc umieścić na boku opony oznaczenie 3PMSF, musi poddać ją rygorystycznym testom. Oznakowanie na oponach M+S nie podlega aż tak wymagającym badaniom. Według Poprawki do Rozporządzenia EKG ONZ od produktów zimowych wymaga się ściśle określonego poziomu osiągów na śniegu. Testuje się przede wszystkim hamowanie oraz trakcję.

Zaawansowany test ISO sprawdza, w jaki sposób opona reaguje na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Porównuje się, jak ogumienie producenta wypada na tle wzorcowego, aby przejść badanie pomyślnie, wynik modelu musi być o 25% lepszy niż referencyjny, przynajmniej w sześciu próbach na dziesięć.

W jakich warunkach testowane są opony 3PMSF?

Test powinien być wykonywany na możliwie płaskim torze z ubitego śniegu, o maksymalnym stopniu nachylenia wynoszącym 2°, odpowiedniej długości oraz szerokości. Warstwa śniegu musi być złożona z:

  • mocno ubitej warstwy spodniej o grubości minimum 3 centymetrów,
  • warstwy wierzchniej o grubości około 2 centymetrów

W czasie próby temperatura powietrza na poziomie 1 metra od ziemi powinna wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C, a temperatura śniegu, mierzona na głębokości około 1 centymetra, powinna zawierać się pomiędzy 4 °C a -15 °C. Zalecane jest unikanie silnego wiatru, nasłonecznienia oraz zmian wilgotności w czasie trwania testu.

Dopiero produkt, który uzyskał certyfikat, może zostać oznaczony symbolem 3PMSF i stanowić bezpieczny wybór na wymagający okres zimowy.

Jak interpretuje się wyniki pomiarów?

Produkt może być uznany za przystosowany do użytku w surowych śnieżnych warunkach, dopiero kiedy posiada wyższy indeks przyczepności na śniegu względem opony wzorcowej:

Indeks przyczepności może być również określany za pomocą metody pomiaru trakcji na śniegu. W tym przypadku opona musi osiągnąć indeks 1,10, czyli być lepsza od wzorcowej o 10%.

Niestety konkretne wyniki testów nie są ujawniane, więc nie wiemy, które modele okazały się najlepsze podczas uzyskiwania homologacji. Pogląd na osiągi danych opon mogą dać testy przeprowadzane przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne.

Opony M+S mają więc inne przeznaczenie niż modele produkowane typowo z myślą o zimie. Kierować powinniśmy się symbolem śnieżynki na tle trzech szczytów. Tylko 3PMSF daje gwarancję przystosowania ogumienia do wymagających warunków sezonu zimowego.

Indeks przyczepności opon na śniegu..

Jakie opony wybrać?

Zwykłe opony M+S zimą mogą nie wystarczyć. Warto więc zwrócić uwagę na dodatkowe oznakowanie. Chcąc mieć większą pewność i bezpieczeństwo na śniegu oraz w czasie niskich temperatur, wybieraj opony zaopatrzone w symbol 3PMSF.

Niektóre całoroczne wyroby wysokiej klasy (np. opony Goodyear M+S – Goodyear Vector 4Seasons G2), projektowane przez dużych producentów i sprzedawane w Europie posiadają zarówno M+S, jak i 3PMSF.

Wyjątek mogą stanowić modele M+S z rynku amerykańskiego, nieznanego pochodzenia produkty z Azji (poza nimi istnieją także sprawdzone, dobre jakościowo marki azjatyckie). Tanie opony zimowe to jednak zdecydowanie lepszy wybór niż bardzo stare, nawet kilkunastoletnie ogumienie. W podjęciu decyzji pomóc mogą testy organizowane przez najlepsze organizacje motoryzacyjne, opinie kierowców i opinie ekspertów na temat opon wielosezonowych.

Zobacz również:

Opony letnie