Menu

Porady

Oznaczenia M+S, 3PMSF - opony całoroczne czy zimowe?

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

Przygotowania do sezonu zimowego warto zacząć wcześniej. Wybór odpowiedniego ogumienia potrafi być wymagający i bardzo czasochłonny, a oznaczenia na oponach mogą zmylić nawet doświadczonego kierowcę. Wyłącznie odpowiednio dobrane ogumienie zapewnia bezpieczeństwo i komfort podróżowania w tym wymagającym okresie. Jakie zatem są oznaczenia dla modeli zimowych, a jakie dla wariantów całorocznych? Czym jest M+S oraz 3PMSF? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co te symbole znaczą dla Twojego bezpieczeństwa.

Żeby uniknąć wypadków, warto zaopatrzyć się w odpowiednie opony.

Zwracaj uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony "M plus S" nie poradzą sobie w każdych warunkach.

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych

Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach mógł jeszcze do niedawna przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było utrapieniem wielu kierowców przez lata. Sytuacja poprawiła się, gdy w 2012 roku Unia Europejska i ONZ wprowadziły regulacje dotyczące oznaczania opon samochodowych.

Spora grupa kierowców wciąż nie wie, jak czytać symbole na oponie i sprawdzić, czy nadaje się ona do użytkowania w zimowych warunkach. Jakie jest oznaczenie opon wielosezonowych? Czym są opony M+S? Obejrzyj nasz filmik i pozbądź się wątpliwości.


 

Jak rozpoznać oponę na zimę?

Od opon zimowych wymagamy gwarancji bezpieczeństwa nawet w najcięższych warunkach, gdy na drodze znajduje się śnieg i lód. Ważna jest łatwość w ruszaniu, zachowanie w zakrętach, a kluczowym parametrem jest hamowanie w tych trudnych warunkach. Skuteczne zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu jest najlepszym wyznacznikiem jakości opon. Dodatkowo jest to parametr stosunkowo łatwy do sprawdzenia, zapewniający dużą powtarzalność i wiarygodność pomiarów.

Opony zimowe z reguły posiadają więcej nacięć na bieżniku i gęstszy system lameli. Bloki rozstawiane są wąsko i oddzielane rowkami obwodowymi. Dodatkowo ogumienie zimowe charakteryzuje się mieszanką gumową o większej elastyczności (najczęściej uzyskiwanej poprzez dodatek z krzemionki).

W zimie ogumienie poddawane jest ekstremalnej próbie.

Koła zimowe poddawane są ekstremalnym próbom. Czy opona całoroczna M+S wystarczy w przypadku "ataku zimy"?

Czy opona M+S poradzi sobie w każdych warunkach? 

Odpowiedź brzmi: niekoniecznie. Symbol M+S (Mud + Snow, czyli błoto i śnieg) stanowi jedynie deklarację koncernu, że jego produkt sprawdza się na ośnieżonej drodze lepiej, niż regularny model. Potrafi to wprowadzić w błąd.

Z oznaczeniem M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. 
Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S występuje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości (patrz na ilustrację poniżej). 
Z oznaczeniem M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. 
Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S występuje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości (patrz na ilustrację poniżej). 
Z oznaczeniem M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. 

Przy zakupie trzeba pamiętać, że oznaczenia z symbolem M+S występują na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości (patrz na ilustrację poniżej). Oznaczenie M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych.

W założeniu opony M+S posiadają bardzo miękką mieszankę i bieżnik wyposażony w większą ilość nacięć, tak by model lepiej sprawdzał się na ośnieżonej drodze. Niestety nie jest to weryfikowane przez ujednolicone testy i może być zawodne.

Opony całoroczne - oznaczenie M+S

Wielu kierowców mylnie uważa, że M+S to oznaczenia opon wielosezonowych. Oznaczenie M+S może się pojawić zarówno na oponie całorocznej, jak i opcji sezonowej. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w okresie zimowym. Najważniejsza różnica polega na tym, że opony zimowe poza oznaczeniem M+S zawsze zawierają znak 3PMSF, czyli płatku śniegu na tle trzech szczytów.

 

Wszystkie modele zimowe mają symbol M+S, ale nie wszystkie opony M+S są zimowe. (Podpis pod ilustracje)

Wszystkie opony zimowe mają symbol M+S, ale nie wszystkie opony M+S są zimowe.

Opony całoroczne, czy warto?

Opony uniwersalne, znane także jako opony wielosezonowe, cieszą się coraz większą popularnością. Wiele koncernów oponiarskich wypuszcza na rynek nowoczesne opony całoroczne, które mają zapewnić dobre osiągi o każdej porze roku. Takie modele są optymalnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy pokonują niewielkie dystanse i jeżdżą raczej po mieście.

Oczywiście opony M+S na lato to bezpieczny wybór. Warto jednak pamiętać, że nawet opony wielosezonowe M+S nie sprawdzą się zimą tak dobrze, jak specjalnie do tego przeznaczone opony zimowe (ze znakiem 3MPSF). Tanie opony całoroczne mogą okazać się szczególnie niebezpieczne dla osób, które preferują agresywniejszy styl jazdy lub często wyruszają w dalsze trasy.

Opony 3PMSF - gwarancja zimowych osiągów

Oznaczenie 3PMSF znajduje się na boku opony.

Oznaczenie 3PMSF na boku opony.

Z myślą o wszystkich kierowcach powstało oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli łatwo rozpoznawalny symbol śnieżynki na tle trzech szczytów. Niezależnie jakiej firmy opony wybierzesz, oznaczenie zawsze wygląda tak samo i jest jedynym elementem potwierdzającym rzeczywiste właściwości produktu do jazdy w zimie. Modele posiadające ten znak są przystosowane do wymagającej pogody i nie tracą swoich parametrów przy ujemnych temperaturach. Standaryzowany i kontrolowany przez organy Unii Europejskiej znak 3PMSF jest gwarantem, że produkt spełnił warunki rygorystycznych testów i nadaje się do eksploatacji w trudnych warunkach atmosferycznych.

Uwaga!

Zapewne zastanawiasz się, dlaczego w tym artykule często używamy określenia "opona na zimowe warunki", a nie po prostu "opona zimowa"...  

Otóż dlatego, że symbol 3PMSF znajduje się nie tylko na oponach zimowych, ale także na niektórych modelach całorocznych spełniających określone wymogi przyczepności na śniegu.

Opony zimowe 3PMSF w Polsce

W Polsce, pomimo prowadzonej od wielu lat dyskusji, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ostatni projekt zmiany ustawy, wprowadzony jeszcze za kadencji poprzedniego Sejmu, nie wkroczył nawet na drogę legislacyjną. Brakuje jednolitego poparcia społecznego dla rewolucji w prawie. Większość kierowców woli nie zważając na ryzyko oszczędzić przy wymianie ogumienia. W wielu państwach europejskich istnieje jednak wymóg regulowany przepisami. Uniknij kłopotów i sprawdź, gdzie terminowe posiadanie opon na warunki zimowe jest obowiązkowe:

Co musi zrobić koncern, żeby jego opona miała symbol 3PMSF?

Producent, żeby móc umieścić na boku opony oznaczenie 3PMSF, musi poddać ją rygorystycznym testom. Oznakowanie na oponach M+S nie podlega aż tak wymagającym badaniom. Według Poprawki do Rozporządzenia EKG ONZ od produktów zimowych wymaga się ściśle określonego poziomu osiągów na śniegu. Testuje się przede wszystkim hamowanie oraz trakcję. 

Zaawansowany test ISO sprawdza, w jaki sposób opona reaguje na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Porównuje się, jak ogumienie producenta wypada na tle wzorcowego, aby przejść badanie pomyślnie, wynik modelu musi być o 25% lepszy niż referencyjny, przynajmniej w sześciu próbach na dziesięć.

Jazda zimą nie należy do łatwych, dlatego warto wyposażyć samochód w odpowiednie opony.

Jazda zimą nie należy do łatwych, dlatego warto wyposażyć samochód w odpowiednie opony.

W jakich warunkach testowane są opony 3PMSF?

Test powinien być wykonywany na możliwie płaskim torze z ubitego śniegu, o maksymalnym stopniu nachylenia wynoszącym 2°, odpowiedniej długości oraz szerokości. Warstwa śniegu musi być złożona z: 

  • mocno ubitej warstwy spodniej o grubości minimum 3 centymetrów, 

  • warstwy wierzchniej o grubości około 2 centymetrów

W czasie próby temperatura powietrza na poziomie 1 metra od ziemi powinna wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C, a temperatura śniegu, mierzona na głębokości około 1 centymetra, powinna zawierać się pomiędzy 4 °C, a -15 °C. Zalecane jest unikanie silnego wiatru, nasłonecznienia oraz zmian wilgotności w czasie trwania testu.

Opona przeznaczona na zimowe warunki musi spełnić z góry określone wymogi.

Opona przeznaczona na zimowe warunki musi spełnić z góry określone wymogi.

Dopiero produkt, który uzyskał certyfikat, może zostać oznaczony symbolem 3PMSF i stanowić bezpieczny wybór na wymagający okres zimowy.

Jak interpretuje się wyniki pomiarów? 

Produkt może być uznany za przystosowany do użytku w surowych śnieżnych warunkach, dopiero kiedy posiada wyższy indeks przyczepności na śniegu względem opony wzorcowej: 

Indeks przyczepności na śniegu

Indeks przyczepności może być również określany za pomocą metody pomiaru trakcji na śniegu. W tym przypadku opona musi osiągnąć indeks 1,10, czyli być lepsza od wzorcowej o 10%

Niestety konkretne wyniki testów nie są ujawniane, więc nie wiemy, które modele okazały się najlepsze podczas uzyskiwania homologacji. Pogląd na osiągi danych opon mogą dać testy przeprowadzane przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne.

Zima to wymagający okres dla samochodu.

Zima to wymagający okres dla samochodu.

Opony M+S mają więc inne przeznaczenie niż modele produkowane typowo z myślą o zimie. Kierować powinniśmy się symbolem śnieżynki na tle trzech szczytów. Tylko 3PMSF daje gwarancję przystosowania ogumienia do wymagających warunków sezonu zimowego.

Jakie opony wybrać?

Zwykłe opony M+S zimą mogą nie wystarczyć. Warto więc zwrócić uwagę na dodatkowe oznakowanie. Chcąc mieć większą pewność i bezpieczeństwo na śniegu oraz w czasie niskich temperatur, wybieraj opony zaopatrzone w symbol 3PMSF.

Niektóre całoroczne wyroby wysokiej klasy (np. opony Goodyear M+S Goodyear Vector 4Seasons), projektowane przez dużych producentów i sprzedawane w Europie posiadają zarówno M+S, jak i 3PMSF. 

Wyjątek mogą stanowić modele M+S z rynku amerykańskiego, nieznanego pochodzenia produkty z Azji (poza nimi istnieją także sprawdzone, dobre jakościowo marki azjatyckie). Tanie opony zimowe to jednak zdecydowanie lepszy wybór niż bardzo stare, nawet kilkunastoletnie ogumienie.

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA