Opony letnie z homologacją zimową dla wielu osób stanowią zagadkę. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ sama ich nazwa składa się z dwóch, w pewnym sensie sprzecznych ze sobą części. W tym artykule wyjaśnimy, czym charakteryzują się określone w ten sposób modele.


opony letnie z homologacją zimowąOpony letnie z homologacją zimową muszą radzić sobie przez cały rok.


Wybór nowego kompletu ogumienia nie należy do łatwych, zwłaszcza jeśli natrafiamy na produkt, którego przeznaczenie nie jest dla nas do końca zrozumiałe. Dlatego nazwa „opony letnie z homologacją zimową” często wprawia kierowców w zakłopotanie. Jej wyjaśnienie jest jednak znacznie prostsze, niż się wydaje.

Czym są opony letnie z homologacją zimową?

Nazwa „opona letnia z homologacją zimową” zaczęła być szerzej stosowana w roku 2016. Właśnie wtedy francuski koncern Michelin wypuścił innowacyjny model opony wielosezonowej – CrossClimate, przy którego tworzeniu projektanci kierowali się między innymi szybko postępującymi zmianami klimatycznymi, skutkującymi łagodniejszymi zimami w Europie. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to wydarzenie całkowicie zrewolucjonizowało rynek oponiarski.

Wcześniejsze wersje sezonowe były oponami zimowymi zmodyfikowanymi tak, aby wolniej zużywać się w okresie letnim. W przypadku CrossClimate'a, producent zdecydował się na całkowicie odwrotne rozwiązanie. Model typowo letni wykonał z nieco bardziej miękkiej mieszanki dostosowanej również do warunków zimowych, a kierunkowy bieżnik poddał lekkim modyfikacjom. Takie zabiegi sprawiły, że opona, choć w swojej istocie letnia, otrzymała zimową homologację.

Szybko okazało się, że ten pomysł był strzałem w dziesiątkę. Cieszył się coraz większą popularnością i kolejni główni producenci z segmentu premium zaczęli projektować swoje ogumienie właśnie w ten sposób.

Jak rozpoznać oponę letnią z homologacją zimową?

Oponę letnią z zimową homologacją można odróżnić od zimowej między innymi przez rzeźbę bieżnika. W wersjach sezonowych zazwyczaj są na nim widoczne liczne, zygzakowate lamele, choć w dużej mierze zależy to od konkretnego modelu. W całorocznych natomiast jest on nieco mniej rozbudowany, ponieważ stanowi kompromis gwarantujący optymalne parametry jezdne zarówno w okresie letnim, jak i zimowym.

Od wersji letnich odróżnia je natomiast symbolika w postaci zimowej homologacji, czyli oznaczenia alpejskiego (3PMSF) przedstawiającego trzy szczyty i płatek śniegu, a czasem również dwóch liter M+S, symbolizujących możliwość użytkowania na błocie i śniegu. Dodatkowo w modelach przeznaczonych na najcieplejszą porę roku dominuje bieżnik asymetryczny, a w tych, które posiadają homologację zimową, najczęściej spotykana jest rzeźba kierunkowa.

Przygotowaliśmy specjalny poradnik, który pomoże Ci w podjęciu decyzji, jakie wybrać opony:

Opony letnie czy całoroczne - jak wybrać? 

Jak znaleźć opony letnie z homologacją zimową?

Obecnie nazwa „opony letnie z homologacją zimową” nie jest już stosowana. Ogumienie tego typu nazywane jest po prostu całorocznym lub wielosezonowym. Widoczne jest to nawet na stronach producentów. Marka Michelin, która po wprowadzeniu CrossClimate’a chciała odróżnić go od konkurencji i zastosowała nazwę „opona letnia z homologacją zimową”, teraz określa go po prostu mianem ogumienia całorocznego.

Przykładowe modele opon letnich z homologacją zimową

Aby nieco lepiej zobrazować, czym właściwie są opony letnie z homologacją zimową, postanowiliśmy przedstawić kilka modeli określanych wcześniej tą nazwą. Obecnie nadal dostępne są w sprzedaży, jednak znajdziemy je w jednej kategorii ze wszystkimi innymi wersjami ogumienia wielosezonowego. Wiele osób zastanawia się również, jakie wrażenia z jazdy zapewniają opony letnie z homologacją zimową. Opinie naszych klientów, które przytoczyliśmy, powinny zaspokoić ich ciekawość.

Michelin CrossClimate 2

Następca modelu CrossClimate z segmentu premium, będącego swego rodzaju pionierem, jeśli chodzi o konstrukcję współczesnego ogumienia wielosezonowego i pierwszego, który nazwany został oponą letnią z homologacją zimową. CrossClimate 2 wykonano z elastycznej mieszanki gumowej z zawartością krzemionki, która świetnie radzi sobie zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach. Również w obszarze bieżnika dostrzec można wiele uniwersalnych rozwiązań, które zapewnią optymalne parametry jezdne w różnych warunkach. Kierunkowa rzeźba wzbogacona została o rowki sprawnie odprowadzające wodę i błoto pośniegowe. Na powierzchni bieżnika znajdziemy też lamele 3D, jednak ich liczba jest znacznie mniejsza niż w typowym ogumieniu zimowym.

Klienci potwierdzają, że produkt świetnie sprawdza się na suchej nawierzchni, ale doskonale radzi sobie również na śniegu. Świadczą o tym liczne opinie, np. ta wystawiona przez użytkownika Krzysztof K.:

Długo zastanawiałem się nad zmianą opon na wielosezonowe, aż w końcu się przekonałem i nie żałuję. Opony Michelin, które kupiłem, jak do tej pory sprawują się świetnie i kiedy jest ciepło i na śniegu też dały sobie radę. Bez problemu pokonują kolejne kilometry, także mogę szczerze polecić i życzyć szerokiej drogi. Pozdrawiam.

Bridgestone Weather Control A005

Kolejnym przykładem opony letniej z homologacją zimową, nazywanej obecnie po prostu całoroczną, jest Bridgestone Weather Control A005. Na wyróżnienie w tym modelu zasługuje niewątpliwie obecność technologii Nano Pro-Tech. To specjalna mieszanka gumowa z dużą zawartością krzemionki, która nie tylko zwiększa elastyczność ogumienia, ale również poprawia jego trwałość. Dzięki temu doskonale sprawdza się zarówno w okresie zimowym, jak i letnim, utrzymując swoje właściwości niezależnie od temperatury. Nie ulega również nadmiernemu zużyciu, co było dużą bolączką pierwszych generacji opon wielosezonowych. Czas eksploatacji poprawia też zoptymalizowana konstrukcja osnowy.

Warto zwrócić uwagę także na bieżnik z lamelami w kształcie litery Z. Jego kierunkowa rzeźba pozwala na zachowanie odpowiedniej przyczepności podczas jazdy na śniegu. Doskonale razi sobie również na suchej nawierzchni.

Prawidłowe zachowanie w warunkach letnich i zimowych potwierdzają liczne opinie, m.in. ta napisana przez Kangoor23:

Z czystym sumieniem mogę polecić opony. Latem na suchym kleją świetnie. Podczas wizyty na torze, mimo sporych gabarytów auta, poradziły sobie nadspodziewanie dobrze, czy to na płytach poślizgowych, czy przy szybszej jeździe na czas. Test zimowy w ekstremalnych warunkach również zdały bardzo dobrze. W śnieżycy (autostrada w DE biała) bez najmniejszych problemów przedarliśmy się przez Alpy Austriackie, Szwajcarskie, aż do Włoch. Gorąco polecam!