Podczas poszukiwania nowego kompletu opon z pewnością nieraz natknąłeś się na określenia, które były dla Ciebie nie do końca jasne. Jednym z takich terminów mógł być bieżnik kierunkowy. Aby ułatwić Ci analizę poszczególnych modeli przygotowaliśmy artykuł, w którym znajdziesz wszystko to, co warto wiedzieć na temat tego typu ogumienia. Podpowiemy, jak założyć opony kierunkowe oraz jakie wady i zalety ma to rozwiązanie.
Do wyboru mamy:
Bieżnik symetryczny – należy do najmniej popularnych. Są to opony dwukierunkowe o prostej budowie, obecnie montowane głównie w samochodach małych osobowych oraz dostawczych i ciężarowych;
Bieżnik asymetryczny – różni się budową w części wewnętrznej i zewnętrznej, gdzie każda z nich odpowiedzialna jest za różne grupy osiągów. Opony asymetryczne najczęściej montowane są w autach o większych gabarytach i dużej mocy. W ofercie producentów można znaleźć opony asymetryczne kierunkowe;
Bieżnik kierunkowy – charakteryzuje się doskonałym odprowadzaniem cieczy podczas jazdy na mokrej jezdni.
Opony kierunkowe – jak rozpoznać
Bieżnik ogumienia tego typu układa się w kształt litery "V" lub "U". Ta specyficzna konstrukcja sprawia, że opony kierunkowe montażem nieco różnią się od pozostałych rozwiązań. Aby koło gwarantowało najlepsze osiągi, kierunek bieżnika przy zakładaniu opony musi pokrywać się ze wskazaniem producenta. Oznaczenia opon kierunkowych znajdują się na ich boku.
Bieżnik opony kierunkowej zbiega się w charakterystyczną literę "V".
Dominującym elementem tego typu bieżnika są skośne rowki, prowadzące od środka do barków po lewej i prawej stronie opony, na pierwszy rzut oka wskazujące na kierunek opony. Bardzo często sieć ta uzupełniona jest szerokimi rowkami obwodowymi, które kanalizują wodę. Taki układ pozwala szybko i efektywnie wyrzucać wodę spod koła na zewnątrz, co chroni przed zjawiskiem aquaplaningu.
Opony kierunkowe letnie świetnie sprawdzają się podczas ulew i jazdy po mokrej nawierzchni. Opony kierunkowe zimowe dodatkowo doskonale poradzą sobie z błotem pośniegowym.
Opony zimowe kierunkowe czy asymetryczne?
Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jednak większość zimówek to właśnie opony jednokierunkowe. Stając przed wyborem: opony kierunkowe czy asymetryczne na zimę zastanów się, w jakich warunkach będziesz je użytkował i jaki jest Twój styl jazdy.
Zalety i wady opon kierunkowych
Producenci projektując kolejne modele kierują się różnymi priorytetami, ponieważ do tej pory nie udało się jeszcze stworzyć technologii, która poprawiałaby jednocześnie wszystkie osiągi. Ogumienie idealne nie istnieje, jednak z całą pewnością można stwierdzić, że kierunkowość opony pozytywnie wpływa na część parametrów.
Zalety | Wady |
---|---|
bardzo dobre osiągi na mokrych nawierzchniach (przesunięcie granicy występowania zjawiska aquaplaningu o około 20%) | 50% ryzyka, że kierunek toczenia opony zapasowej będzie odwrotny do tego w uszkodzonym kole |
wyższa przyczepność na suchej nawierzchni | mniejsza odporność na ząbkowanie |
atrakcyjny, dynamiczny wygląd bieżnika | głośniejsza praca w porównaniu z bieżnikiem asymetrycznym |
Jak założyć opony w dobrym kierunku?
Najważniejsze założenia dotyczące montażu i użytkowania ogumienia kierunkowego zawsze podawane są przez producenta. Wśród wytycznych możemy znaleźć interesujące z punktu widzenia użytkownika informacje, jak kierunek toczenia się opony. Gdzie można je znaleźć? Wystarczy spojrzeć na bok ogumienia i odszukać odpowiednie oznaczenia. Powinno się zwrócić uwagę na symbol strzałki wskazujący kierunek bieżnika lub inny element graficzny oraz napis (np. ROTATION bądź DIRECTION). Stronę, w którą będzie skierowany grot, należy traktować jako wyznacznik toczenia się ogumienia i kierunek ruchu samochodu.
Opony kierunkowe oznaczenia
Rozszyfruj pozostałe oznaczenia znajdujące się na oponie
Aby mieć pewność, że komplet nowych opon jest właściwie zamontowany, najlepiej oddać wymianę kół w ręce specjalistów, posiadających fachową wiedzę i sprzęt. W zakładach wulkanizacyjnych wykorzystywane są, chociażby montażownice, wyważarki i maszyny do zdejmowania opon, które znacząco ułatwiają prace. Montażownica do opon używana jest m.in. do zakładania ogumienia na felgi.
Pamiętaj, aby na wszelki wypadek sprawdzić efekt pracy wulkanizatora po każdym demontażu kół z samochodu. Inne założenie ogumienia kierunkowego w pojeździe, niż wskazuje na to oznakowanie opon, jest wciąż jednym z najpopularniejszych błędów!
W przypadku chęci dokonania samodzielnego montażu, warto trzymać się teorii mówiącej o tym, że bieżnik opony na obu osiach musi zostać skierowany w stronę toru jazdy. W przeciwnym wypadku możemy doświadczyć gorszego oprowadzania wody czy problemów ze stabilnością pojazdu.
Opony kierunkowe założone odwrotnie
Po nieodpowiednim zamontowaniu opony na suchej jezdni nie odczuwa się zmian w trakcji i precyzji prowadzenia, ale rośnie poziom hałasu. Natomiast podczas jazdy na mokrej jezdni zauważa się obniżenie prędkości, przy której pojawia się aquaplaning. Opony letnie kierunkowe w takim przypadku mogą sobie nie poradzić nawet przy najmniejszych opadach deszczu. Dodatkowo w trakcie bardzo dynamicznej jazdy na zakręcie utrata przyczepności może nastąpić bez ostrzeżenia!
Do wymiany opon potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, w tym m.in. montażownica do kół ciężarowych i osobowych
Najlepsze opony kierunkowe
Opony zimowe opinie naszych klientów zbierają regularnie. Możesz je sprawdzić pod większością modeli dostępnych w ofercie Oponeo.
Popularne modele opon kierunkowych zimowych: