Opona to coś więcej niż kilka warstw gumy ponacinanej w określony sposób i przystosowanej do nałożenia na felgę. Budowa opony samochodowej jest znacznie bardziej skomplikowana, niż można podejrzewać na pierwszy rzut oka. W ramach naszego artykuły wyjaśnimy funkcję wszystkich najważniejszych elementów składowych ogumienia.
Budowa opony - podręczna lista:
I. Elementy podstawowe
II. Elementy uzupełniające
III. Wpływ komponentów opony na główne osiągi - praktyczna tabela
I. Elementy podstawowe (obowiązkowe)
Osnowa opony (warstwa tekstylna)
Składająca się z nitek kordu tkanina tekstylna, która tworzy swoisty szkielet opony.
Opona do samochodów osobowych składa się z 1, 2 lub 3 warstw tekstylnych. Są one grube na ok. 1-1,5 mm.
Warstwa tekstylna ma za zadanie utrzymywać kształt opony pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, a także przenosić obciążenia podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.
Kord opony
Kord opony to włókno wykorzystywane jako wewnętrzna warstwa wzmacniająca ogumienie samochodowe. Najczęściej wykonana jest z wiskozy, poliestru, stali, poliamidu lub włókna szklanego. Wyróżnić możemy nitki kordu stalowe oraz tekstylne.
Kord stanowi główną różnicę między oponą radialną a diagonalną. W przypadku wariantów radialnych kord łączy drutówki promieniowo, opony diagonalne opierają się na dwóch warstwach ułożonych w sposób krzyżowy.
Drutówki
Drutówka to wytrzymałe druty, które tworzą kilka zwojów.
Dzięki nim możliwe jest osadzenie opony na obręczy.
W oponie znajdują się dwie drutówki, a wokół nich przewinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.
Kapa butylowa
Szczelna wobec powietrza i wody warstwa gumy, która zastępuje dętkę w oponach bezdętkowych.
Wykonana jest z butylu (kauczuku syntetycznego) – mieszanki, która nie przepuszcza powietrza.
Charakteryzuje się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad.
Jej zadaniem jest minimalizacja strat powietrza oraz ochrona elementów wewnętrznych przed wnikaniem tlenu, ozonu i wody.
Wnikanie kapy butylowej pomiędzy nitki kordu tekstylnego.Wypełniacz
Wypełniacz to guma profilowana, usztywniająca stopkę opony i zapewniająca utrzymanie drutówki.
Odpowiada on za trwałość opony, kierowalność i komfort jazdy.
Pasek stopowy
Gwarantuje szczelność opony i jej trwałość, a także izoluje drutówkę od felgi.
Pasek stopowy wykonany jest z materiału zapewniającego minimalne zużycie podczas ciągłego kontaktu z felgą.
Guma boku
Guma zapewniająca ochronę opony. Zabezpiecza przed uszkodzeniami, przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi, takimi jak: promieniowanie ultrafioletowe, różnice temperatur, środki chemiczne itp.
W składzie mieszanki gumowej tego elementu bardzo ważna jest obecność składników antystarzeniowych.
Informacje na temat konstrukcji opony znajdziesz także w poniższym filmie przygotowanym przez specjalistów z firmy Continental.
Opasanie stalowe
Tkaniny metalowe, które tworzą uzbrojenie koła.
Z reguły w oponie występują dwa opasania.
Zadaniem opasań w oponach radialnych jest lepsze przenoszenie poleceń kierowcy z kierownicy na drogę oraz poprawa kierowalności.
Bieżnik
Bieżnik opony ma za zadanie: zapewnić kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, zachowanie w zakręcie, obniżenie oporów toczenia oraz poziomu hałasu.
W mieszance gumowej bieżnika stosowane są kauczuki syntetyczne oraz kauczuki naturalne.
Dodatkowy element stanowią np.: sadza, elastomery, oleje przyśpieszacze, krzemionka, aktywatory wulkanizacji.
Rodzaje bieżnika
Zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów opony jest jej bieżnik. Zwykle to ok. 35% masy całkowitej modelu. Stanowi bezpośredni bufor między pojazdem a nawierzchnią. Wyróżniamy sześć podstawowych rodzajów bieżnika, z czego opony samochodowe najczęściej wyposażane są w trzy pierwsze:
Elementy uzupełniające (dodatkowe)
Pasek izolacyjny
Pasek o kącie zero stopni
To tkanina tekstylna, która tworzy opasanie tekstylne stabilizujące czoło opony.
Jest to najczęściej jest to wąski pasek, który składa się z kilku/kilkunastu nitek pogumowanego kordu.
Ma on bardzo duże znaczenie przy zapewnieniu odpowiedniej odporności przy dużych prędkościach.
Czefer gumowy
Guma profilowana, którą umieszcza się jest powyżej i wzdłuż wypełniacza.
Dzięki niej auto osiąga lepsze parametry trakcyjne, wytrzymałość i sztywność.
Wzmocnienia przewinięcia
Guma miejscowo wzmacniająca
Wewnętrzny pasek wzmacniający
Podkład bieżnika
Wpływ komponentów opony na główne osiągi
| Warstwa tekstylna | Bok opony | Drutówka (stopka) | Opasanie stalowe | Mieszanka bieżnika | Wzór bieżnika | Kształt formy |
---|
Przyczepność na mokrej drodze | mały | nie dotyczy | mały | mały | duży | duży | średni |
---|
Przyczepność na suchej drodze | mały | nie dotyczy | mały | średni | duży | duży | średni |
---|
Prowadzenie | duży | nie dotyczy | duży | duży | duży | duży | duży |
---|
Trwałość | średni | średni | średni | średni | duży | duży | duży |
---|
Opory toczenia | średni | mały | mały | średni | duży | średni | mały |
---|
Hałas | średni | mały | duży | średni | mały | duży | średni |
---|
Komfort | średni | mały | duży | duży | średni | duży | duży |
---|
Które elementy mają najwyższy wpływ na osiągi opony?