Opona to coś więcej niż kilka warstw gumy ponacinanej w określony sposób i przystosowanej do nałożenia na felgę. Budowa opony samochodowej jest znacznie bardziej skomplikowana, niż można podejrzewać na pierwszy rzut oka. W ramach naszego artykuły wyjaśnimy funkcję wszystkich najważniejszych elementów składowych ogumienia.

I.    Elementy podstawowe (obowiązkowe)

Elementy budowy opony
Elementy budowy opony.


Osnowa opony (warstwa tekstylna)

  • Składająca się z nitek kordu tkanina tekstylna, która tworzy swoisty szkielet opony.

  • Opona do samochodów osobowych składa się z 1, 2 lub 3 warstw tekstylnych. Są one grube na ok. 1-1,5 mm.

  • Warstwa tekstylna ma za zadanie utrzymywać kształt opony pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, a także przenosić obciążenia podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.


Drutówki

  • Drutówka to wytrzymałe druty, które tworzą kilka zwojów.

  • Dzięki nim możliwe jest osadzenie opony na obręczy.

  • W oponie znajdują się dwie drutówki, a wokół nich przewinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.


Kapa butylowa

  • Szczelna wobec powietrza i wody warstwa gumy, która zastępuje dętkę w oponach bezdętkowych.

  • Wykonana jest z butylu (kauczuku syntetycznego) – mieszanki, która nie przepuszcza powietrza.

  • Charakteryzuje się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad.

  • Jej zadaniem jest minimalizacja strat powietrza oraz ochrona elementów wewnętrznych przed wnikaniem tlenu, ozonu i wody.

Wnikanie kapy butylowej pomiędzy nitki kordu tekstylnego.

Wnikanie kapy butylowej pomiędzy nitki kordu tekstylnego.


Wypełniacz

  • Wypełniacz to guma profilowana, usztywniająca stopkę opony i zapewniająca utrzymanie drutówki.

  • Odpowiada on za trwałość opony, kierowalność i komfort jazdy.


Pasek stopowy

  • Gwarantuje szczelność opony i jej trwałość, a także izoluje drutówkę od felgi.

  • Pasek stopowy wykonany jest z materiału zapewniającego minimalne zużycie podczas ciągłego kontaktu z felgą.


Guma boku

  • Guma zapewniająca ochronę opony. Zabezpiecza przed przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi, takimi jak: promieniowanie ultrafioletowe, różnice temperatur, środki chemiczne itp.

  • W składzie mieszanki gumowej tego elementu bardzo ważna jest obecność składników antystarzeniowych.

Informacje na temat konstrukcji opony znajdziesz także w poniższym filmie przygotowanym przez specjalistów z firmy Continental.


Opasanie stalowe

  • Tkaniny metalowe, które tworzą uzbrojenie koła.

  • Z reguły w oponie występują dwa opasania.

  • Zadaniem opasań w oponach radialnych jest lepsze przenoszenie poleceń kierowcy z kierownicy na drogę oraz poprawa kierowalności.


Bieżnik

  • Bieżnik opony ma za zadanie: zapewnić kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, zachowanie w zakręcie, obniżenie oporów toczenia oraz poziomu hałasu.

  • W mieszance gumowej bieżnika stosowane są kauczuki syntetyczne oraz kauczuki naturalne.

  • Dodatkowy element stanowią np.: sadza, elastomery, oleje przyśpieszacze, krzemionka, aktywatory wulkanizacji.

Elementy uzupełniające (dodatkowe)


Pasek izolacyjny

  • Jest to guma znajdująca się na krawędzi opasań, która chroni karkas przed uszkodzeniami przez nitki opasania stalowego.


Pasek o kącie zero stopni

  • To tkanina tekstylna, która tworzy opasanie tekstylne stabilizujące czoło opony.

  • Jest to najczęściej jest to wąski pasek, który składa się z kilku/kilkunastu nitek pogumowanego kordu.

  • Ma on bardzo duże znaczenie przy zapewnieniu odpowiedniej odporności przy dużych prędkościach.


Czefer gumowy

  • Guma profilowana, którą umieszcza się jest powyżej i wzdłuż wypełniacza.

  • Dzięki niej auto osiąga lepsze parametry trakcyjne, wytrzymałość i sztywność.


Wzmocnienia przewinięcia

  • Paski kordów tekstylnych i stalowych usztywniające stopkę opony.

  • Są one stosowane w modelach o tzw. niskim przewinięciu warstwy.


Guma miejscowo wzmacniająca

  • Dodatek gumy, który służy jako podkład między paskiem stopowym, a warstwą NC.


Wewnętrzny pasek wzmacniający

  • Guma, która stanowi wzmacnienie opony w wewnętrznej strefie barku oraz zapobiega wnikaniu kapy butylowej między nitki warstwy tekstylnej.


Podkład bieżnika

  • Guma zmniejszająca nagrzewanie się czoła opony i spełniająca funkcję ochronną względem opasań stalowych.

Wpływ komponentów opony na główne osiągi

 

Warstwa tekstylna

Bok opony

Drutówka (stopka)

Opasanie stalowe

Mieszanka bieżnika

Wzór bieżnika

Kształt formy

Przyczepność na mokrej drodze mały nie dotyczy mały mały duży duży średni
Przyczepność na suchej drodze mały nie dotyczy mały średni duży duży średni
Prowadzenie duży nie dotyczy duży duży duży duży duży
Trwałość średni średni średni średni duży duży duży
Opory toczenia średni mały mały średni duży średni mały
Hałas średni mały duży średni mały duży średni
Komfort średni mały duży duży średni duży duży

 

Które elementy mają najwyższy wpływ na osiągi opony?

  • bieżnik,

  • charakterystyka zastosowanej mieszanki,

  • kształt nadany przez formę wulkanizacyjną.