Opona to coś więcej niż kilka warstw gumy ponacinanej w określony sposób i przystosowanej do nałożenia na felgę. Budowa opony samochodowej jest znacznie bardziej skomplikowana, niż można podejrzewać na pierwszy rzut oka. W ramach naszego artykuły wyjaśnimy funkcję wszystkich najważniejszych elementów składowych ogumienia.
Budowa opony - podręczna lista:
I. Elementy podstawowe
II. Elementy uzupełniające
III. Wpływ komponentów opony na główne osiągi - praktyczna tabela
I. Elementy podstawowe (obowiązkowe)
Osnowa opony (warstwa tekstylna)
Składająca się z nitek kordu tkanina tekstylna, która tworzy swoisty szkielet opony.
Opona do samochodów osobowych składa się z 1, 2 lub 3 warstw tekstylnych. Są one grube na ok. 1-1,5 mm.
Warstwa tekstylna ma za zadanie utrzymywać kształt opony pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, a także przenosić obciążenia podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.
Kord opony
Kord opony to włókno wykorzystywane jako wewnętrzna warstwa wzmacniająca ogumienie samochodowe. Najczęściej wykonana jest z wiskozy, poliestru, stali, poliamidu lub włókna szklanego. Wyróżnić możemy nitki kordu stalowe oraz tekstylne.
Kord stanowi główną różnicę między oponą radialną a diagonalną. W przypadku wariantów radialnych kord łączy drutówki promieniowo, opony diagonalne opierają się na dwóch warstwach ułożonych w sposób krzyżowy.
Drutówki
Drutówka to wytrzymałe druty, które tworzą kilka zwojów.
Dzięki nim możliwe jest osadzenie opony na obręczy.
W oponie znajdują się dwie drutówki, a wokół nich przewinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.
Szczelna wobec powietrza i wody warstwa gumy, która zastępuje dętkę w oponach bezdętkowych.
Wykonana jest z butylu (kauczuku syntetycznego) – mieszanki, która nie przepuszcza powietrza.
Charakteryzuje się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad.
Jej zadaniem jest minimalizacja strat powietrza oraz ochrona elementów wewnętrznych przed wnikaniem tlenu, ozonu i wody.
Wnikanie kapy butylowej pomiędzy nitki kordu tekstylnego.Wypełniacz
Wypełniacz to guma profilowana, usztywniająca stopkę opony i zapewniająca utrzymanie drutówki.
Odpowiada on za trwałość opony, kierowalność i komfort jazdy.
Gwarantuje szczelność opony i jej trwałość, a także izoluje drutówkę od felgi.
Pasek stopowy wykonany jest z materiału zapewniającego minimalne zużycie podczas ciągłego kontaktu z felgą.
Guma zapewniająca ochronę opony. Zabezpiecza przed uszkodzeniami, przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi, takimi jak: promieniowanie ultrafioletowe, różnice temperatur, środki chemiczne itp.
W składzie mieszanki gumowej tego elementu bardzo ważna jest obecność składników antystarzeniowych.
Informacje na temat konstrukcji opony znajdziesz także w poniższym filmie przygotowanym przez specjalistów z firmy Continental.
Tkaniny metalowe, które tworzą uzbrojenie koła.
Z reguły w oponie występują dwa opasania.
Zadaniem opasań w oponach radialnych jest lepsze przenoszenie poleceń kierowcy z kierownicy na drogę oraz poprawa kierowalności.
Bieżnik opony ma za zadanie: zapewnić kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, zachowanie w zakręcie, obniżenie oporów toczenia oraz poziomu hałasu.
W mieszance gumowej bieżnika stosowane są kauczuki syntetyczne oraz kauczuki naturalne.
Dodatkowy element stanowią np.: sadza, elastomery, oleje przyśpieszacze, krzemionka, aktywatory wulkanizacji.
Rodzaje bieżnika
Zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów opony jest jej bieżnik. Zwykle to ok. 35% masy całkowitej modelu. Stanowi bezpośredni bufor między pojazdem a nawierzchnią. Wyróżniamy sześć podstawowych rodzajów bieżnika, z czego opony samochodowe najczęściej wyposażane są w trzy pierwsze:
Wzór symetryczny
Wzór mieszany
Wzór ciągnący
Wzór żebrowy
Elementy uzupełniające (dodatkowe)
Jest to guma znajdująca się na krawędzi opasań, która chroni karkas przed uszkodzeniami przez nitki opasania stalowego.
To tkanina tekstylna, która tworzy opasanie tekstylne stabilizujące czoło opony.
Jest to najczęściej jest to wąski pasek, który składa się z kilku/kilkunastu nitek pogumowanego kordu.
Ma on bardzo duże znaczenie przy zapewnieniu odpowiedniej odporności przy dużych prędkościach.
Guma profilowana, którą umieszcza się jest powyżej i wzdłuż wypełniacza.
Dzięki niej auto osiąga lepsze parametry trakcyjne, wytrzymałość i sztywność.
Paski kordów tekstylnych i stalowych usztywniające stopkę opony.
Są one stosowane w modelach o tzw. niskim przewinięciu warstwy.
Dodatek gumy, który służy jako podkład między paskiem stopowym, a warstwą NC.
Guma, która stanowi wzmacnienie opony w wewnętrznej strefie barku oraz zapobiega wnikaniu kapy butylowej między nitki warstwy tekstylnej.
Guma zmniejszająca nagrzewanie się czoła opony i spełniająca funkcję ochronną względem opasań stalowych.
Wpływ komponentów opony na główne osiągi
Warstwa tekstylna | Bok opony | Drutówka (stopka) | Opasanie stalowe | Mieszanka bieżnika | Wzór bieżnika | Kształt formy | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Przyczepność na mokrej drodze | mały | nie dotyczy | mały | mały | duży | duży | średni |
Przyczepność na suchej drodze | mały | nie dotyczy | mały | średni | duży | duży | średni |
Prowadzenie | duży | nie dotyczy | duży | duży | duży | duży | duży |
Trwałość | średni | średni | średni | średni | duży | duży | duży |
Opory toczenia | średni | mały | mały | średni | duży | średni | mały |
Hałas | średni | mały | duży | średni | mały | duży | średni |
Komfort | średni | mały | duży | duży | średni | duży | duży |
Które elementy mają najwyższy wpływ na osiągi opony?
bieżnik,
charakterystyka zastosowanej mieszanki,
kształt nadany przez formę wulkanizacyjną.