Opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, odpowiedzialny za stabilność pojazdu. Z tego względu powinny być one dostosowane między innymi do aktualnych warunków pogodowych. W sprzedaży dostępne są modele całoroczne lub dedykowane na konkretny sezon. Które lepiej sprawdzą się w chłodniejszej porze roku? Poniżej podpowiadamy, co warto wybrać – opony zimowe czy wielosezonowe.

ośnieżona ulicaOpony zimowe czy całoroczne – które lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach?

Opony zimowe czy całoroczne – co je różni?

Zadaniem ogumienia zimowego jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności w okresie, gdy na drodze pojawia się śnieg, lód i błoto pośniegowe. Zazwyczaj zakłada się je wtedy, kiedy średnia temperatura zewnętrzna nie przekracza 7ºC. W takich warunkach opony letnie stają się twardsze, co prowadzi do zmniejszenia stabilności jazdy i wydłużenia drogi hamowania. Modele na zimę są natomiast produkowane z mieszanki gumowej dostosowanej do pracy w chłodne dni, która zachowuje swoją elastyczność – a to przekłada się na wysokie osiągi.

Ważny element wpływający na bezpieczeństwo stanowi również bieżnik opon zimowych. Jego rzeźba jest zaprojektowana z myślą o jeździe po śniegu, lodzie czy błocie pośniegowym. Dzięki dużej liczbie lameli ogumienie „wgryza się” w pokrywę śnieżną – gwarantując doskonałą przyczepność, a jego obszerne rowki odprowadzają nagromadzone zanieczyszczenia na zewnątrz.

Czy jednak możliwe jest połączenie właściwości ogumienia zimowego i letniego? Do pewnego stopnia tak. Takim kompromisem osiągów są wersje całoroczne. Choć zaprojektowanie modelu, który zapewni doskonałe parametry w upalne i mroźne dni, nie jest łatwe, na rynku dostępne są już naprawdę dobre opony wielosezonowe o wszechstronnych właściwościach. Ich zalety potwierdzają także opinie ekspertów na temat egzemplarzy całorocznych.

Opony wielosezonowe czy zimowe – czym wyróżniają się wersje na cały rok?

Zgodnie z danymi Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, średnia temperatura w styczniu 2025 była aż o 3,2ºC wyższa, niż wieloletnia norma dla tego miesiąca. W styczniu 2025 średnie wartości oscylowały wokół 2ºC, nawet w najchłodniejszym w tym okresie rejonie – Sudetach, średnia temperatura wynosiła aż 1,2ºC. Skutkuje to przede wszystkim brakiem śniegu – w niektórych regionach pojawia się on może kilka razy w ciągu zimy. Nic więc dziwnego, że znaczna część kierowców rozważa zakup ogumienia wielosezonowego, które dobrze sprawdza się w łagodniejszych warunkach pogodowych. Omówmy więc opony całoroczne – czy warto je kupić i dla kogo będą odpowiednie?

Nie bez znaczenia jest tutaj wygoda i kwestia finansowa. Wybierając ogumienie wielosezonowe, można na dłuższy czas zapomnieć o wizytach u wulkanizatora oraz zaoszczędzić przynajmniej kilkadziesiąt złotych za jego usługę. Nie trzeba także martwić się o wygospodarowanie miejsca na przechowywanie aktualnie nieużywanego kompletu. I choć opony wielosezonowe zazwyczaj nie należą do najtańszych – koszt ich zakupu będzie i tak niższy, niż w przypadku dwóch osobnych zestawów na zimę i lato, a nierzadko także dodatkowego kompletu felg.

Jeżeli obawiasz się o trwałość opon wielosezonowych, obejrzyj nasz film, w którym zawarliśmy najważniejsze informacje w pigułce:

Opony wielosezonowe a zimowe – o czym należy pamiętać?

Masz dylemat, czy wybrać opony zimowe, czy całoroczne? Drugie rozwiązanie jest atrakcyjne dla każdego oszczędnego kierowcy. Niestety są dwie strony medalu. Ogumienie wielosezonowe – pracując w skrajnych warunkach – może zużywać się szybciej. W konsekwencji okres jego eksploatacji bywa krótszy, a konieczność zakupu nowego kompletu nadejdzie prędzej. Ponadto każdy kierowca powinien pamiętać o regularnym przeglądzie opon, niezależnie od ich rodzaju. Zgodnie z zaleceniami koncernu Bridgestone, przynajmniej dwa razy w roku warto umówić się na wizytę w serwisie, który wyważy koła lub sprawdzi szczelność wentyli.

Należy mieć na uwadze, że segment ogumienia całorocznego nieustannie się rozwija. Jego producenci nie szczędzą wysiłków, aby egzemplarze opuszczające fabryki były coraz bardziej konkurencyjne. Jak wpływa to na ich właściwości? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym zestawieniu porównującym, jak w testach wypadają poszczególne modele, co może pomóc Ci w podjęciu decyzji, na który wariant lepiej postawić – opony wielosezonowe czy zimowe.

Opony całoroczne czy zimowe? Co będzie optymalnym wyborem?

Decyzja o zakupie opon wielosezonowych lub zimowych powinna być w pełni indywidualna. Należy wziąć pod uwagę własne wymagania i możliwości finansowe, styl jazdy oraz przestrzeń, po której zazwyczaj się poruszamy. Bardzo ważnym aspektem będzie również typ samochodu.

W niektórych latach przez większą część zimy na znacznym obszarze kraju nie odnotowano opadów śniegu, a dzienna temperatura utrzymywała się w okolicach 5ºC. Właśnie w takich warunkach opona całoroczna zapewni optymalne właściwości. Jednocześnie w rejonach górskich bądź w przypadku nadejścia frontu mogą wystąpić intensywne śnieżyce czy wyjątkowo niskie temperatury. Wtedy model wielosezonowy, w przeciwieństwie do zimowego, nie zapewni maksymalnego panowania nad torem jazdy, a wyjazd z posesji czy parkingu może być utrudniony. W takich ekstremalnych warunkach zimówka będzie bezkonkurencyjna.

Opona zimowaOpony zimowe znacznie lepiej sprawdzą się na długich trasach i mocno ośnieżonych drogach.

Opony całoroczne – kiedy będą lepsze?

Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę? Sprawdzą się one w chwili, gdy:

  • przemieszczasz się głównie w terenie miejskim, w którym ulice są dobrze utrzymane i systematycznie odśnieżane,
  • zazwyczaj nie stosujesz sezonowego ogumienia, cały rok korzystasz z jednego kompletu,
  • każdego roku pokonujesz niewielkie dystanse, nieprzekraczające 10 000-12 000 km,
  • preferujesz spokojny styl kierowania.

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie, dowiedz się także, czym różni się ogumienie całoroczne od letniego. Dzięki temu zyskasz pewność, które rozwiązanie najlepiej zaspokoi Twoje wymagania.

Kiedy wybrać opony zimowe?

Masz dylemat, czy wybrać opony wielosezonowe, czy zimowe? Postaw na zimówki, jeżeli:

  • podróżujesz dużo i pokonujesz znaczne dystanse,
  • silnik Twojego samochodu cechuje się dużą mocą,
  • lubisz dynamiczny styl prowadzenia,
  • przemieszczasz się w trybie mieszanym (trasa/miasto) bądź w terenie wiejskim, w którym nawierzchnie są rzadziej odśnieżane,
  • zależy Ci na maksymalnym bezpieczeństwie podróżowania,

Opony całoroczne a zimowe – przepisy

Zastanawiasz się, czy ze względu na przepisy lepiej wybrać opony całoroczne, czy zimowe? W ujęciu formalnym większość ogumienia wielosezonowego jest uznawana za opony zimowe. Potwierdzeniem tego faktu będzie symbol płatka śniegu na tle gór, nazywany 3PMSF. I choć nadaje się ono także do eksploatacji w cieplejszym sezonie, jest doskonale dostosowane do najtrudniejszych warunków na drogach. W konsekwencji dzięki takiemu oznakowaniu możesz jeździć na oponach całorocznych wszędzie tam, gdzie istnieje obowiązek korzystania z modeli na zimę. Jeżeli zatem planujesz wyjazd za granicę, a na Twoim ogumieniu widnieje wspomniany wcześniej symbol – nie musisz obawiać się ewentualnego mandatu za brak właściwych opon.

Polecane modele opon zimowych i wielosezonowych

Wybór jednego modelu spośród wielu różnych opcji może być problematyczny. Dlatego, aby nieco go ułatwić, przygotowaliśmy po dwie propozycje wersji zimowych i całorocznych, cieszących się dobrymi opiniami wśród naszych klientów oraz satysfakcjonującymi wynikami w testach. Omówimy pokrótce ich zalety, a także określimy, w jakich warunkach sprawdzą się najlepiej.

Zacznijmy od zimowych. Pierwszym z rekomendowanych produktów jest Michelin Alpin 7 należący do klasy premium. Wyróżnia go wielowarstwowa mieszanka gumowa, dzięki której cechuje się wysoką wytrzymałością oraz odpornością na niskie temperatury. Kierunkowy bieżnik o ewolucyjnej rzeźbie gwarantuje natomiast pewne trzymanie się nawierzchni – zarówno suchej, jak i mokrej czy ośnieżonej.

Drugi model to Nokian Tyres Snowproof 2. Będzie dobrym wyborem dla osób, które nie zastanawiają się już, czy lepiej wybrać opony zimowe, czy wielosezonowe, tylko szukają typowej „zimówki” z klasy premium, ale odrobinę tańszej. Cechą charakterystyczną tego modelu jest bieżnik wykonany w technologii Dual Zone Safety. Jedna część odpowiada za kontrolę nad pojazdem, a druga zapobiega poślizgom. W połączeniu z systemem rowków Hydroflow sprawnie odprowadzającym wodę i błoto gwarantuje to wysoki poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach zimowych.

Oba wspomniane modele nadają się do użytku w autach elektrycznych.

Zbliżenie bieżnika Michelin Alpin 7
4,9
494 opinie
Od 336szt.
Zbliżenie bieżnika Nokian Tyres Snowproof 2
4,7
377 opinii
Od 264szt.


Dla osób, które po przemyśleniu tego, czy wybrać opony całoroczne, czy zimowe postawiły na opcję wielosezonową, pierwszym polecanym modelem jest Continental AllSeason Contact 2. To ogumienie, które rewelacyjnie wypadło w testach. Specjalna mieszanka Chili Blend jest dostosowana do zmiennych warunków, dzięki czemu zapewnia świetną przyczepność o każdej porze roku. Sztywny bieżnik w połączeniu z otwartymi barkami zapewniają natomiast pewne hamowanie i dobrą ochronę przed aquaplaningiem. Podobnie jak opisywane wcześniej wersje zimowe, ten model jest przystosowany do użytku w samochodach elektrycznych.

Drugi z polecanych modeli będzie świetnym wyborem dla osób szukających dobrego stosunku jakości do ceny. Kleber Quadraxer 3 to opona wielosezonowa klasy średniej, Dzięki rozbudowanemu, kierunkowemu bieżnikowi i elastycznej mieszance poradzi sobie w okresie zimowym –  na śniegu i mrozie. Samoblokujące się lamele pozwalają natomiast sprawnie odprowadzać wodę, co chroni przed wystąpieniem zjawiska aquaplaningu podczas jazdy w deszczu.

Zbliżenie bieżnika Continental AllSeasonContact 2
4,8
314 opinii
Od 338szt.
Zbliżenie bieżnika Kleber Quadraxer 3
4,6
1617 opinii
Od 256szt.