Wentyl samochodowy to element, na który rzadko zwracamy uwagę. Jest on jednak niezwykle istotny dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia w oponie, które wpływa na szereg parametrów pojazdu. Przez uszkodzony zawór ogumienie może wytracić nawet 0,7 bara tygodniowo, czego konsekwencją mogą być niebezpieczne sytuacje na drodze. Zatem kiedy należy wymienić wentyle na nowe?

Wentyl to bardzo istony element.

Wentyl to mały, ale bardzo istotny element koła.

Wentyl – co to jest i do czego służy?

Wentyl samochodowy umożliwia regulację ciśnienia w oponie – bez niego byłoby to niewykonalne. Pozwala on na łatwe pompowanie, ale również spuszczanie powietrza, bez naruszania struktury gumy. Dzięki niemu kierowcy mają wpływ na poziom powietrza w ogumieniu, co przekłada się zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy, a także na bardziej ekonomiczne podróżowanie.

Rodzaje wentyli

W niemal wszystkich felgach samochodowych stosowany jest wentyl Schradera, nazywany powszechnie zaworem amerykańskim (AV), który opatentowany został w 1893 roku. Często spotkać go można także w dętkach rowerowych. Inne typy wentyli, które są szeroko stosowane, to dobrze znane przede wszystkim cyklistom Dunlop i Presta.

Ukryte wentyle

Jeżeli interesują nas rodzaje wentyli samochodowych, nie można pominąć zaworów ukrytych, które zdobywają coraz większą popularność. Są to krótsze rurki, niż zakładał Schrader, o poszerzonej budowie oraz niewystające poza rant opony.

Ukryte wentyle do felg montowane są przy pomocy specjalnego przewodu. Są one droższe i nieco bardziej wymagające przy wymianie, jednak poza walorami wizualnymi, oferują zwiększoną ochronę przed zerwaniem lub przedwczesnym uszkodzeniem. Najczęściej stosuje się tego typu wentyle do felg aluminiowych.

Uwaga! Niezależnie, czy posiadamy standardowe, czy ukryte wentyle, montaż warto pozostawić fachowcom.

Nieodpowiedni poziom ciśnienia zwiększa szasnę na uszkodzenie opony w trakcie jazdy

Nieodpowiedni poziom ciśnienia zwiększa szasnę na uszkodzenie opony w trakcie jazdy.

Budowa wentyla

Zawór Schradera to wentyl pneumatyczny. Składa się on z następujących elementów:

  • metalowa rurka gwintowana na zewnątrz

  • rdzeń, na który składają się sprężyna i para uszczelek

  • iglica

  • nakładka ochronna.

Uszkodzony zawór

W trakcie jazdy na opony działają zróżnicowane siły. Dynamiczne przyspieszanie, hamowanie czy manewrowanie sprawiają, że guma regularnie się odkształca, powracając po chwili do pierwotnego stanu.

Podobnym naciskom podlega wentyl, który potrafi momentalnie odginać się nawet o 30°. Powtarzalność tego zjawiska może uszkodzić jego konstrukcję, narażając oponę na utratę szczelności. Nawet przy minimalnie zniekształconym zaworze ciśnienie w ogumieniu może spadać o 0,2-0,7 bara tygodniowo, co zwiększa szasnę na uszkodzenie koła w trakcie jazdy.

Zbyt niski poziom ciśnienia w może być powodem wielu problemów. Znacząco wydłuża drogę hamowania (na mokrej nawierzchni nawet od 20%!), grozi utratą kontroli nad pojazdem czy nawet wystrzałem opony. Niedostateczny stan ciśnienia wpływa również na skrócenie czasu eksploatacji ogumienia oraz zawieszenia i układu hamulcowego.

Wymiana wentyli

Najlepszym momentem na wymianę wentyla samochodowego jest sezonowa zmiana opon .  Na ogół zakłady wulkanizacyjne oferują tę usługi w pakiecie. Zawsze warto jednak upewnić się, czy serwis został wykonany. Nawet w sytuacji, gdy posiadamy wymienne komplety kół, i nie musimy ściągać opony z felgi, zmiana zaworu nie powinna być problemem.

Na rynku dostępne są różne modele zaworów. Najdłużej służą dodatkowo wzmacniane wentyle metalowe, które można swobodnie wymienić raz na dwa sezony. Gumowe odpowiedniki najlepiej zastępować raz na pół roku. To nawyk, który znacząco podniesie poziom naszego bezpieczeństwa w trakcie podróżowania.

Regularna wymiana wentyli samochodowych nie wiąże się z dużym wydatkiem. Tym bardziej że wentyle do kół kosztują niewiele, bo około 5 zł za sztukę. Modele wzmacniane lub wizualnie atrakcyjniejsze (np. wentyle chromowane) to koszt od 10 zł/szt. Na rynku dostepne są także dużo droższe opcje.

Przy wymianie opon warto pomyśleć o wentylach

Przy wymianie opon warto pomyśleć o wentylach.

Nakrętki na wentyle

Nakrętki na wentyle samochodowe mają większy wpływ na parametry jazdy i bezpieczeństwo, niż mogłoby się wydawać. Podczas podróży płyny oraz inne zanieczyszczenia z drogi dostają się do niezabezpieczonego zaworu i osadzają się na jego ściankach. Wpuszczając sprężone powietrze przepychamy brud, przez co zawór się blokuje i traci szczelność. Może to doprowadzić do szybkiego spadku ciśnienia w oponie. Nakrętki są najprostszą i jednocześnie najlepszą metodą na niedopuszczenie do takiej sytuacji.

W przypadku, gdy samochód jeździł bez nakrętek i mamy obawy, że kompresor wtłoczy brud do otworu, należy spuścić nieco powietrza przed włączeniem kompresora. W tym celu trzeba nacisnąć lekko na zawór jakimś twardym przedmiotem, aż usłyszymy syk powietrza. Czynność tę można powtórzyć dla pewności kilka razy. Jest to pomocna metoda, jednak nie gwarantuje powodzenia. Zależy to w głównej mierze od tego, jak dużo zanieczyszczeń się osadziło.

Warto zauważyć, że nawet tak drobny element, jakim jest zawór, może pełnić funkcje dekoracyjne. Fani tuningu prześcigają się w pomysłach na kapturki na wentyle. Mogą one przedstawiać kolorowe obrazki czy przybierać różnorodne formy, np. malutkiego granatu. Chromowane wentyle lub te, w neonowych kolorach też zdobywają uznanie. Co ciekawe, u dystrybutorów kupić można także świecące wentylki samochodowe.

Wielofunkcyjne wentyle do opon

W temacie zaworów pojawić się może określenie kaperka. Co ono oznacza? Jest to nakładka, przeważnie wykonywana ze stali, która zawiera w sobie klucz do wykręcania rdzenia wentylu.