Wydawać by się mogło, że kwestia pompowania kół to banał, o którym wystarczy pamiętać od święta. Jednak aby Twoje opony mogły pracować w optymalnych warunkach oraz gwarantować Ci bezpieczeństwo, należy zadbać o właściwy poziom ciśnienia. Jeżeli odczuwasz pogorszenie komfortu jazdy, samochód zaczyna pływać i trudniej niż zwykle jest Ci nim sterować, poszukaj kompresora. To może rozwiązać Twój problem szybko i bez kosztów.

Właściwe ciśnienie w oponach jest kluczowe dla długiej i bezpiecznej eksploatacji ogumienia.Właściwe ciśnienie w oponach jest kluczowe dla długiej i bezpiecznej eksploatacji ogumienia.

Pompowanie opon samochodowych

O regularnym pompowaniu opon muszą pamiętać zarówno niedzielni kierowcy, jak i ci na co dzień korzystający z samochodu. Podczas eksploatacji auta ciśnienie w ogumieniu powoli spada, na co wpływa szereg czynników. Są to m.in. drobne uszkodzenia czy błędy przy montażu całych kół, jak również naturalne przenikanie powietrza przez strukturę ogumienia. Przyczyną mogą być także wentyle, które tracą szczelność. Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych ma ogromny wpływ na jakość podróżowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze i innych.

Poziom powietrza skontrolować można na kilka prostych sposobów – za pomocą podręcznego manometru, na stacji benzynowej lub u mechanika. Metoda „na oko” raczej jest mało skuteczna.

Zaleca się, aby sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu i koniecznie przed każdą dłuższą podróżą. „Kapeć” czy wystrzał opony to sytuacje niebezpieczne, którym lepiej nie dać się zaskoczyć, a regularne sprawdzanie poziomu powietrza może uchronić Cię przed poważnym wypadkiem oraz dodatkowymi kosztami. Według badań z 2018 roku, 44% polskich kierowców przyznaje, że kontroluje ogumienie co najmniej raz na cztery tygodnie.

56% Polaków sprawdza poziom ciśnienia w oponach rzadziej, niż raz na miesiąc.

Opony możesz napompować:

  • na stacji benzynowej za pomocą kompresora,

  • w domu, za pomocą przenośnych urządzeń do tego przeznaczonych,

  • u mechanika.

Obowiązkowe czujniki ciśnienia
 

Pod koniec 2014 weszła w życie unijna regulacja ECE-R 64, za sprawą której nowe samochody muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia TPMS. Auta wyprodukowane po tej dacie posiadają zatem dodatkową kontrolkę ciśnienia na desce rozdzielczej informującą o potrzebie napompowania opon. Jest to duże ułatwienie dla kierowców, którzy zapominają o regularnym korzystaniu z kompresora.

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych

Utrzymywanie właściwego poziomu ciśnienia w ogumieniu pozwala na zachowanie optymalnej przyczepności samochodu, co wpływa na nasze bezpieczeństwo. Zbyt rzadkie pompowanie kół w samochodzie niekorzystnie działa na jego parametry oraz jest nieekonomiczne. Utrudnia to sterowanie pojazdem, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Różnice w obrębie jednej osi odczujemy przez ściąganie auta na lewo lub prawo. Poza tym zwiększone opory toczenia przełożą się na wyższe spalanie, a opona przedwcześnie się zużyje, co zwiększy nasze wydatki.

Pompowanie „na zapas” też nie jest najlepszym pomysłem. Zwróć uwagę na maksymalne ciśnienie w oponach, którego wartość znajdziesz na ścianie bocznej modelu. W sytuacji, w której przezornie napompujemy koła za mocno, znacznie obniży się komfort jazdy. Zbyt sztywne ogumienie może niekorzystnie wpływać na stan zawieszenia pojazdu, a przy tym samo szybciej się zużyje. Będzie ono także bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, powstałe np. podczas podjeżdżania na krawężniki.

Przed rozpoczęciem pompowania opon trzeba sprawdzić wartości, jakie zaleca producent pojazdu. Tabela ciśnień powietrza w oponach znajduje się na słupku przy drzwiach od strony kierowcy i w instrukcji auta. Może się ona także znaleźć na klapce wlewu paliwa czy w schowku.

Należy zwrócić również uwagę na czynniki, które wpływają na prawidłowe ciśnienie w kołach:

  • obciążenie: jeżeli przewidujesz rodzinną podróż i bagażnik pełen jest walizek, ciśnienie powinno być nieco wyższe. Producenci zazwyczaj podają wartości właściwe dla tej sytuacji;

  • rozmiar: jeżeli używasz tzw. zamiennika opony, optymalne ciśnienie może różnic się od tego homologowanego przez producenta samochodu. W niektórych modelach i sytuacjach inne ciśnienie zalecane będzie na przedniej osi, a inne na tylnej;

  • temperatura: przyjmuje się, że wraz ze zmianą temperatury o 10°C,  poziom ciśnienia będzie różnił się o 0,1 bara. Im niższa jest temperatura otoczenia, tym możemy spodziewać się większych spadków ciśnienia w oponach. Dlatego powinno się pompować nieco inny poziom powietrza latem niż zimą, o ile producent pojazdu pozwala na takie odstępstwa.

Nadal nie wiesz, ile ciśnienia w oponach powinieneś dopompować?

Zastanawiając się, jakie powinno być ciśnienie w oponach w Twoim aucie, skorzystaj z książeczki serwisowej, lub z naszego kalkulatora. Za jego pomocą szybko poznasz właściwą wartość. Wystarczy, że podasz podstawowe informacje dotyczące Twojego pojazdu.

Czym pompować opony?

Poza zwykłym, sprężonym powietrzem kierowcy mogą również pompować opony czystym azotem. Trudno jednak szukać specjalnych kompresorów na stacjach benzynowych – w tym wypadku należy udać się do placówki udostępniającej taką możliwość. Tam też skontrolujesz ciśnienie w wypełnionym azotem ogumieniu. Zazwyczaj wiąże się to z poniesieniem niewielkich kosztów, jednak w dłuższej perspektywie dopatrzyć się można zalet takiego rozwiązania.

Jeżeli zdecydowałeś się napompować opony azotem, warto je ponownie wyważyć.Jeżeli zdecydowałeś się napompować opony azotem, warto je ponownie wyważyć.

Przede wszystkim azot w mniejszym stopniu wpływa na sztywność opony podczas zmian  temperatury otoczenia. Jest także bardziej stabilny na długich trasach, podczas których opona się nagrzewa, a powietrze zmienia objętość. Właściwy poziom azotu utrzymuje się nawet trzy razy dłużej niż dzieje się to w przypadku powietrza, poza tym maleje ryzyko wystrzału opony. Korzyści te jednak odczują głównie osoby, które korzystają z samochodu dużo i intensywnie, np. kierowcy zawodowi.

Pompowanie opon na stacji

Kompresor na stacji benzynowej nietrudno znaleźć, a za korzystanie z niego zazwyczaj nie uiszczamy opłat. Za jego pomocą można zarówno kontrolować poziom ciśnienia w oponach, jak i uzupełnić braki. Przeważnie wystarczy ustawić odpowiednią wartość na urządzeniu, następnie nałożyć przewód na wentyl i odczekać na sygnał dźwiękowy, który oznacza osiągnięcie wybranego poziomu. Korzystanie z kompresorów jest bardzo proste, a dla ułatwienia na każdym z nich powinna znajdować się instrukcja obsługi, z którą koniecznie należy się zapoznać. Pompowanie roweru na stacji również jest możliwe, o ile posiada się właściwą przejściówkę. Obecnie wiele dętek wyposażonych jest zawór samochodowy, co ułatwia sprawę.

Oponę z łatwością napompujesz na stacji benzynowej.Oponę z łatwością napompujesz na stacji benzynowej.

Jak pompować opony? Aby było to jak najbardziej precyzyjne, warto pamiętać o kilku zasadach:

1.

Ogumienie powinno być zimne. Podczas jazdy guma się nagrzewa, a powietrze zwiększa objętość nawet o 0,3 bara, dlatego albo wybierz stację jako pierwszy punkt na swojej trasie, albo będąc już na miejscu odczekaj, aż temperatura się ustabilizuje. Ok. 30 minut powinno wystarczyć.

2.

Nie ma znaczenia, z której strony urządzenia ustawisz auto. Kompresory na stacjach benzynowych wyposażone są w wężyk, który jest na tyle długi (zazwyczaj ma formę spirali), abyś mógł bez trudu dotrzeć do każdego koła.

3.

Zacznij od spuszczenia części powietrza. Dzięki temu oczyścisz wentyl, a zalegające zanieczyszczenia nie przedostaną się do wnętrza opony.

4.

Nie pompuj uszkodzonej opony! Model, którego struktura jest naruszona, może zachować się nieprzewidywalnie – może dojść nawet do wystrzału. Na wszelki wypadek, przy każdym pompowaniu odsuń się od pojazdu, ponieważ również te niewidoczne defekty mogą być zagrożeniem.

5.

Pamiętaj o dokręceniu nakrętki. Ten drobny szczegół pozwala na ograniczenie ilości powietrza uchodzącego przez wentyl.

Pompowanie opon na stacji warto powtarzać przy okazji tankowania benzyny. Dzięki temu wizyty przy kompresorze będą regularne, a co za tym idzie, będziesz mógł w pełni kontrolować nie tylko poziom ciśnienia, ale i ogólny stan ogumienia. Jeżeli kompresor nie pompuje powietrza lub korzystanie z niego sprawia Ci trudność, poproś o pomoc obsługę stacji.

Zwróć uwagę!

Producenci samochodów mogą podawać prawidłowe ciśnienie w kołach w różnych jednostkach. Są to zazwyczaj kilopaskale (kPa), bary (bar), atmosfery (at) oraz funty na cal kwadratowy (psi – stosowane w anglosaskim systemie miar). Ile atmosfer w oponach? Oto przelicznik:

1 kPA = 0.01 bar = 0,01 at = 0,145 psi