Czy wiesz, że ciśnienie w oponach zimowych powinno być regularnie kontrolowane? Utrzymywanie go na właściwym poziomie jest niezwykle ważne, jeśli zależy nam na korzystaniu z pełni właściwości ogumienia. Kiedy temperatura spada, drogi stają się śliskie, a śnieg i marznąca mżawka są na porządku dziennym, trzeba zadbać o to, aby podróżowanie było maksymalnie bezpieczne.

Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych jest ważne!

Z pewnością wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotne dla funkcjonowania samochodu jest prawidłowe ciśnienie w oponach – zimowych, letnich i całorocznych. Tymczasem czynnik ten wpływa na długość eksploatacji ogumienia oraz zmniejsza ryzyko poważnej awarii, w tym przebicia lub wystrzału podczas jazdy

Dodatkowo, ciśnienie utrzymywane na optymalnym poziomie pozwala na znaczne skrócenie drogi hamowania, co w szczególności w okresie zimowym może mieć ogromne znaczenie dla naszego zdrowia oraz życia. Oprócz tego przekłada się ono na ograniczenie oporów toczenia, a więc na niższe spalanie paliwa i oszczędności zostające w portfelu.

opona zimowa na ośnieżonej i oblodzonej drodzeCiśnienie w oponach zimowych ma wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Patrząc z drugiej strony, zbyt niski poziom ciśnienia w oponach zimowych jest nie tylko nieekonomiczny, lecz również niebezpieczny. Przez niego bieżnik szybciej traci swoje właściwości, przez co ogumienie będzie trzeba prędzej wymienić. Do możliwych konsekwencji zaliczymy również nieprzewidywalne zachowanie samochodu w zakrętach, problemy ze sterowaniem podczas jazdy na wprost, gorszą przyczepność oraz wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Ewidentnie zwiększa to ryzyko wypadku. W sytuacji za wysokiego ciśnienia zauważymy także spadek komfortu jazdy.

Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimowych?

O tym decyduje producent danego samochodu, który podczas jego projektowania zakłada określone warunki pracy, w tym także te związane z kołami. Zalecane wartości, to tzw. ciśnienie homologowane. Podawane jest ono dla przedniej i tylnej osi, nierzadko też osobno wyróżnia się wartości dla określonego poziomu obciążenia. 

Gdzie szukać informacji, ile ciśnienia w oponach zimowych należy utrzymywać? Zazwyczaj znajdziemy je co najmniej w jednym z wymienionych miejsc:

  • instrukcja pojazdu,
  • schowek,
  • klapka wlewu paliwa,
  • naklejka na słupku przy drzwiach od strony kierowcy.

Jeżeli marka dopuszcza stosowanie w danym samochodzie opon w kilku rozmiarach, dla nich także może podać osobne wartości. Sprawdzimy więc, jakie powinno być ciśnienie w oponach zimowych 14″, a jakie w 15″ itp.

Wskazówka!

Nie możesz znaleźć zaleceń producenta i nie wiesz, jakie ciśnienie w oponach zimowych 16-calowych, zamontowanych w Twoich aucie, jest optymalne? Przychodzimy z pomocą! 

Skorzystaj z naszego wygodnego konfiguratora ciśnienia w oponach. Wystarczy podać podstawowe parametry pojazdu, a narzędzie wyświetli odpowiednie progi dla wszystkich osi.

Czy niska temperatura wpływa na ciśnienie w oponach zimowych?

Okazuje się, że tak! Wraz z temperaturą spada poziom ciśnienia w oponach. Przyjęło się, że każde 10˚C mniej przekłada się na ciśnienie niższe o 0,1 bara. Z tego powodu wskazanie manometru podłączonego do wentyla w ogrzewanym garażu może być zdecydowanie inne, niż gdybyśmy skorzystali z urządzenia na stacji podczas siarczystego mrozu.

Warto mieć to na uwadze podczas ustalania, jakie ciśnienie w oponach zimowych będzie odpowiednie dla naszego auta. Przy dużym spadku temperatury dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara, dzięki czemu dopasuje się ono do otoczenia. Kiedy słupek na termometrze powędruje do góry, konieczne będzie jednak skorygowanie poziomu ciśnienia.

Co ciekawe, opisany problem nie występuje, gdy decydujemy się na pompowanie opon azotem. Metoda ta jednak nie cieszy się dużą popularnością. Jeżeli jednak się na nią zdecydujemy, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół.

Kontrola ciśnienia to podstawa!

Trzeba podkreślić, że aby podróżować bezpiecznie, i to nie tylko zimą, należy regularnie kontrolować poziom ciśnienia w ogumieniu. Zwłaszcza jeżeli nasz samochód nie jest wyposażony w czujniki TPMS

Należy pamiętać, że każde ogumienie, bez względu na swoją cenę i sposób eksploatacji, stopniowo wytraca ciśnienie. Wpływa na to nie tylko wspomniana wyżej temperatura, ale i chociażby elementy mechaniczne, takie jak wentyl, przez który może powoli uciekać powietrze.