Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych?

aktualizacja: 14 listopada 2018
OPONEO.PL

Ciśnienie to kluczowy parametr dla poprawnego funkcjonowania opon. Utrzymywanie optymalnego poziomu nie tylko wpłynie na komfort podróżowania czy bezpieczeństwo na trasie, lecz może także pomóc w obniżeniu średniego spalania paliwa. Czy jednak powinniśmy utrzymywać takie samo ciśnienie przez cały rok, niezależnie od sezonu i panujących warunków? Sprawdź obowiązujące zasady i dowiedz się, jak powinno przebiegać pompowanie opon w zbliżającym się okresie zimowym.

 

Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimowych? Obejrzyj nasz krótki filmik wprowadzający do tematu:
 

 

Ciśnienie w oponach

Z pewnością wielu kierowców, szczególnie z mniejszym doświadczeniem, nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielką wagę dla prawidłowego funkcjonowania naszego samochodu ma odpowiedni poziom ciśnienia.

Ma zbawienny wpływ na strukturę gumy, przedłużając jej żywotność oraz zmniejszając ryzyko przebicia lub wystrzału opony podczas jazdy. Dodatkowo, ciśnienie utrzymywane na optymalnym poziomie pozwala na znaczne skrócenie drogi hamowania oraz ograniczenie oporów toczenia, a co za tym idzie, spalania paliwa. I różnica naprawdę będzie odczuwalna!

 

Wciąż zastanawiasz się, ile powietrza w oponach powinien mieć Twój samochód?
 

Skorzystaj z naszego wygodnego kalkulatora ciśnienia w oponach. Wystarczy podać podstawowe parametry pojazdu, a narzędzie wyświetli odpowiednie progi dla wszystkich osi.

 

Zimowe warunki to prawdziwy test dla każdego ogumienia.

 

Czym jest ciśnienie homologowane?

Optymalne poziomy gazów w naszych oponach praktycznie zawsze są dokładnie określone przez producenta samochodu. Wartości te nazywamy właśnie „ciśnieniem homologowanym”. W uproszeniu jest to informacja na temat zalecanego poziomu dla danej osi pojazdu (może być różny na przód oraz tył samochodu). Taką informację możemy znaleźć na ogół w co najmniej jednym z czterech miejsc:

  • W schowku samochodowym

  • Na klapce do wlewu paliwa

  • Na listwie przy drzwiach od strony kierowcy

  • Na słupku bądź progu

Dodatkowo warto pamiętać, że poszczególne marki oponiarskie dla swoich modeli również podają zakres, w którym dana opona może być pompowana. Warto tego przestrzegać, w innym przypadku możemy z łatwością uszkodzić ogumienie. Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych uchroni nas przed wizją przedwczesnej wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym.

 

Ciśnienie w oponach – podstawowe jednostki
 

Czy wiesz, że zalecane ciśnienie dla opon w samochodzie może być podane w różnych jednostkach? Najczęściej są to atmosfery (at) oraz bary (1 atmosfera to 0,98 bara). Spotkać możemy się także z wartościami wyrażonymi w PSI (brytyjska jednostka – funt na cal kwadratowy) lub kilopascalach (kPa).

 

Ciśnienie w oponach a temperatura otoczenia

Współczesne opony, jeśli są prawidłowo użytkowane, służą długo i wyróżniają się niezwykłą wytrzymałością. Potrafią przetrwać przejazd przez szkło czy dziury, a niektóre pozwalają kontynuować podróż nawet w przypadku przebicia (typ Run-Flat – opona, która bez powietrza może przejechać blisko 80 km).

Żeby jednak w pełni korzystać z dobrodziejstw współczesnej techniki, trzeba najpierw zadbać o elementarz, czyli właściwe ciśnienie w oponach. Należy pamiętać, że każdy model, niezależnie od tego jak drogi, powoli i stopniowo wytraca ciśnienie. Wpływają na to elementy mechaniczne, takie jak wentyl, ale również czynniki naturalne, w szczególności temperatura.

 

Zimowe opony tworzone są z mieszanek, które nie sztywnieją na mrozie.

Zimowe opony tworzone są z mieszanek, które nie sztywnieją na mrozie.

 

W Polsce mamy do czynienia z klimatem umiarkowanym, ale również dość zmiennym. Temperatury często w ciągu paru dni wahają o kilkanaście stopni, a to nie wpływa dobrze na opony. Specjaliści podkreślają, że każda zmiana panujących warunków o 10°C, to anomalia poziomu ciśnienia w ogumieniu o +/- 0,1 bara.

Wahania szczególnie odczuwalne są okresie jesienno-zimowym, gdy doświadczamy gwałtownych spadków temperatur. W przypadku obniżenia ciśnienia o 0,1 czy 0,2 bara, możemy mówić już o sytuacji szkodliwej dla integralności opony. Jak temu zapobiegać?

 

Jakie ciśnienie w oponach zimowych? – podstawowe porady

1. Najważniejszą czynnością jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Lepiej przecież zapobiegać, niż leczyć. Gdy dochodzi do częstych zmian pogodowych, warto zwiększyć częstotliwość wizyt na stacjach i regularnie korzystać z manometrów. Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na wszelkie odchylenia.
 

2. Przed nadchodzącymi mrozami warto podnieść poziom ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara. Pozwoli to na bieżące dostosowywanie się wartości wraz ze spadającymi temperaturami. Należy jednak najpierw zweryfikować to rozwiązanie z wartościami homologowanymi przed producenta. Trzeba również pamiętać, by przywrócić odpowiednie ciśnienie w oponach zimowych, gdy temperatura otoczenia ponownie się podniesie.
 

3. Zwróć baczną uwagę na warunki w trakcie pompowania kół w samochodzie. Jeśli wykonujesz je w ciepłym garażu, temperatura nie będzie zgadzała się z panującymi warunkami pogodowymi na zewnątrz. Podnieś wtedy poziom ciśnienia delikatnie ponad homologowane, żeby uniknąć jego obniżenia poniżej normy po wyruszeniu w trasę.
 

4. Możesz rozważyć również zastąpienie powietrza oczyszczonym azotem, który jest mniej podatny na zmiany temperatur. Pamiętaj jednak, że przy takim procesie koła należy ponownie wyważyć.
 

 

Regularna kontrola jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania opon.

Regularna kontrola jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania opon.

 

Za niskie ciśnienie w oponach – skutki i zagrożenia

Niedostateczny poziom ciśnienia w oponach jest nie tylko nieekonomiczny, lecz również niebezpieczny. Najczęściej skutkuje nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu na zakrętach, lekkim zarzucaniem tylnej osi oraz problemami ze stabilizacją kierunku jazdy.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach negatywnie wpływa jednak na wiele parametrów:

Wyeliminowanie negatywnych skutków niskiego ciśnienia wcale nie jest wymagające. Często wystarczy systematycznie kontrolować poziomy i płynnie reagować na anomalie. Warto również zwrócić baczną uwagę na temperaturę miejsca, do którego zmierzamy. W naszym klimacie różnice między północą a południem kraju mogą być znaczące. Jeśli jedziemy w góry, gdzie możliwe są mrozy, warto zawczasu podnieść nieco poziom ciśnienia, żeby uniknąć nieprzyjemności na trasie.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA