Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie powinno być ciśnienie w oponach letnich?

aktualizacja: 28 listopada 2018
OPONEO.PL

Opony to jedyny element mający bezpośredni kontakt z nawierzchnią, jednak to zawarte w nich powietrze utrzymuje cały ciężar samochodu. Dbanie o odpowiednie ciśnienie jest więc nie tylko niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, ale jest także istotną kwestią dla bezpieczeństwa podróżujących. Czy sezon letni wymaga dodatkowych regulacji i jakie powinno być ciśnienie w oponach w tym okresie?

 

Zobacz materiał filmowy i sprawdź, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach letnich:

 

Dlaczego ciśnienie opon się zmienia?

Ciśnienie w oponie zmienia się w stały sposób wraz z upływającym czasem. Dzieje się tak przez zjawisko przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki opony. Ponieważ typowa wartość ciśnienia powietrza w oponie wynosi od 2,0 do 2,4 bara (dla samochodów osobowych), to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Powietrze uchodzi poprzez mikroskopijnej wielkości przestrzenie znajdujące się między molekułami gumy. Jeżeli uwzględnimy zjawisko przenikania oraz nieszczelność zaworów wentyli, możemy przyjąć, że ciśnienie w oponie spada o wartość ok. 0,2 bara na miesiąc.

 

Ciśnienie w oponach a temperatura

Ciśnienie w oponach może też zmieniać się pod wpływem temperatury. Powietrze to gaz, który kurczy się po schłodzeniu i rozszerza po podgrzaniu dlatego przyjmuje się, że za każdą zmianą temperatury o 10°C, ciśnienie zmienia się o 0,1 bara. Powody zmiany ciśnienia mogą być też inne np. uszkodzenia mechaniczne na boku lub bieżniku opony. Wybierając się w dłuższą podróż warto również odnotować temperatury w miejscu docelowym, mogą one znacząco różnic się od panujących warunków w miejscu naszego zamieszkania.

 

Regularna kontrola to klucz do utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia w oponach.

Regularna kontrola to klucz do utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia w oponach.

 

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

W przypadku intensywnych upałów i nagłych ochłodzeń w sezonie letnim ciśnienie w ogumieniu może regularnie się zmieniać. Nawet minimalne odchylenie od homologowanego poziomu może być bardzo niebezpieczne, a już na pewno nieekonomiczne. Zaleca się więc regularną kontrolę, która umożliwi utrzymywanie ciśnienia na optymalnym poziomie. Jeśli spodziewamy się wyraźnego skoku temperatur w ciągu dnia możemy również spróbować opuścić nieco poziomy i sprawdzić reakcję opony.

 

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Każdy pojazd ma dedykowany przez producenta rozmiar opon, który zapewnia pełnię przewidzianych dla danego auta osiągów. Z tym, jakie powinno być ciśnienie jest bardzo podobnie. Dla każdego pojazdu jego producent homologuje określoną wartość ciśnienia, której należy przestrzegać.

Etykieta informująca o tym ile ciśnienia w oponach należy utrzymywać, umieszczona jest najczęściej w: otworze drzwi (w dolnej części słupka środkowego) po stronie kierowcy, na tylnej krawędzi drzwi kierowcy, obok fotela kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Znajdziemy na niej wskazanie ile powietrza w oponach powinien mieć samochód przy różnych obciążeniach.

 

Warto przestrzegać ciśnienia homologowanego przez producenta pojazdu.

Warto przestrzegać ciśnienia homologowanego przez producenta pojazdu.

 

oponeo poleca

 

Nie wiesz, jakie poprawne ciśnienie powinieneś mieć w swoim samochodzie? Pomoże Ci nasza tabela ciśnienia w oponach. Wygodne narzędzie, pozwoli dobrać optymalne ciśnienie dla wszystkich osi pojazdu.

 

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ciśnienie należy sprawdzać okresowo, aby uwzględnić wpływ czasu, zmiany temperatury otoczenia lub ewentualnego niewielkiego przebicia opony. Ciśnienie powietrza w oponie zalecane w instrukcji użytkowania pojazdu, to ciśnienie „na zimno”. Oznacza to, że należy je sprawdzać rano przed jazdą lub przed wzrostem temperatury otoczenia, bądź wystąpieniem oddziaływania promieni słonecznych.

Utrzymanie stałej wartości ciśnienia w oponie wymaga regularnych kontroli. Raz w miesiącu i przed dłuższymi wyjazdami to minimum, zaś optymalnie - co dwa tygodnie. Umożliwia to wykrycie wszelkich spadków zanim ciśnienie obniży się do poziomu, w którym uszkodzeniu ulegnie struktura wewnętrzna opony.

Czym mierzymy ciśnienie? Posłuży nam do tego manometr. Jeśli nie mamy własnego, możemy skorzystać z zamontowanego na stacji benzynowej lub punkcie kontroli pojazdów. Przypominamy, że pomiar ciśnienia w oponach powinniśmy wykonywać na zimnym ogumieniu.

 

Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach

Utrzymywane idealne ciśnienie w oponach przyczynia się do uzyskiwania optymalnych osiągów opon i obniżenia zużycia paliwa. Właściwe ciśnienie w oponach umożliwia kierowcy pełne wykorzystanie oferowanego przez nie komfortu, trwałości i osiągów dostosowanych do danego rodzaju pojazdów. Dzięki prawidłowemu ciśnieniu, temperatura w oponach narasta w sposób kontrolowany, odpowiedni jest też opór toczenia. Właściwe ciśnienie powietrza w oponach pomaga ponadto w stabilizowaniu struktury oraz w uzyskaniu właściwych reakcji, trakcji i prowadzenia.

 

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

 

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?

Model opony ze zbyt niskim ciśnieniem może przyczynić się do większych oporów toczenia, a w konsekwencji - wzrostu spalania. Niedobór ciśnienia może objawiać się „pływaniem” samochodu na zakrętach oraz ściąganiem auta podczas jazdy na wprost. Taka opona nadmiernie się rozgrzewa i znacznie skraca swoją żywotność. Po pewnym czasie na bokach bieżnika pojawią się oznaki nieregularnego zużycia, co w dużym stopniu osłabia właściwości trakcyjne opony.

Z drugiej strony zbyt duże ciśnienie sprawia, że konstrukcja opony jest nadmiernie sztywna i nie absorbuje nierówności na drodze w optymalnym stopniu. W rezultacie zawieszenie zużywa się szybciej, a komfort jazdy obniża się. Nieprawidłowo dobrane ciśnienie w oponie to także zwiększona podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (29)
ziomson 2014-06-25
Mam opony 205/60 r16 producent zaleca 2,5 bara na 3 osoby, jeżdzę głównie a nasze drogi są jakie są i ile obniżyć aby poprawić komfort jazdy?? Odpowiedz
Maykel 2013-08-08
Dla tych co chcą poznać sami różnicę ciśnienia, proponuję skorzystać ze znanego ze szkoły wzoru - równania Clapeyrona. Odpowiedz
Dominik 2013-04-26
Mam Nissana Almerę N16 waga samochodu 1200kg i jak ja bym napompował 2.1bara to samochód pływa tańcuje po ulicy ! Pompuje 2.5bara do opon 195/65R15 opony letnie ! Auto prowadzi się pięknie ,opony zużywają się równomiernie ,w deszczu nie ma uślizgów w zakrętach ,zawieszenie nie trzepie od twardości opon . Na dokładkę powiem ze na felgach Alu nie mam ołowiu ani nabitego ani naklejonego ;-) Wyważam proszkiem elektrostatycznym polecam ale działa od profilu 65! Odpowiedz
jaaa 2012-08-03
jakie cisnienie mam załadowac do opon 225x55x17 do mercedesa Vito 110D 1997r.?? Odpowiedz
asd 2013-08-07
jaaa 2012-08-03
jakie cisnienie mam załadowac do opon 225x55x17 do mercedesa Vito 110D 1997r.??
Przejdź do komentarza
@jaaa przod 2.2 tyl 2.4 Odpowiedz
ARCHANGEL 2011-06-21
Ja mam zamiast oryginalnych kółek wsadzone 14" 185/60 w corsie b Ile powinienem mieć? Odpowiedz
Wojtello 2011-05-04
Na słupku po otwarciu drzwi widać na tablicy znamionowej jakie ciśnienie zaleca producent. Jak wygląda praktyka. 2,2 bara jest w moim przypadku optymalne. Zauważyłem, że jak wpuszczę 2,3 to samochód nabiera bardziej sportowej charakterystyki na zakrętach ale gorzej tłumi nierówności. Wybór należy do was, warto jest dostosowywać do samopoczucia. Jest lato mam zamiar pogrzać (oczywiście rozsądnie) daję 2,3. Pamiętajcie, że przy dużych prędkościach, na autostradach powinno się zwiększać ciśnienie według wskazań producenta. U mnie (Mazda) producent powyżej 180 km/h sugeruje 2,4 bara Odpowiedz
joozef 2010-02-16
U mnie w 225/55 16 różnica wyniosła 0,3 - 0,4 bara. Odpowiedz
CZarnty 2010-02-23
joozef 2010-02-16
U mnie w 225/55 16 różnica wyniosła 0,3 - 0,4 bara.
Przejdź do komentarza
Kolego interesujaca odpowiedz, a zdradzisz mi jak to sprawdziłes ? Co do cisneinia na lato, orientuje sie moze ktos moze kiedy jest wieksze pradopodobienstwo uszkodzenia opony przez dziure ? Zalecena przez producenta wiecej czy niej powietrza ? Odpowiedz
Reggy 2010-03-12
CZarnty 2010-02-23
Kolego interesujaca odpowiedz, a zdradzisz mi jak to sprawdziłes ? Co do cisneinia na lato, orientuje sie moze ktos moze kiedy jest wieksze pradopodobienstwo uszkodzenia opony przez dziure ? Zalecena przez producenta wiecej czy niej powietrza ?
Przejdź do komentarza
Można to łatwo zrobić. Sprawdzić ciśnienie przy -20 stopniowym mrozie i następnie zabrać oponę do domu (+20) względnie ogrzewanego garażu i znów spawdzić. Co do respektowania zaleceń - nie można przesadzać zbytnio ani w jedną ani w drugą stronę. już - 0,5 bara mniej od zalecanego to -20% na żywotności opony (czyli ładne kilka tysięcy kilometrów). Nalezy pamiętać że za niskie cisnieni to nie tylko szybsze zużycie bieżnika które widzimy i możemy ocenić, ale też zużycia wewnętrzne, które mogą być niebezpieczne. pozdr Odpowiedz
Czarny 2010-02-16
Dobra a jest ktos mądry kto powie mi jaka bedzie roznica w ciesniu powiedzmy 2br na zimnej oponie przy -20 i tej samej oponie z tym samym powietrzem przy +20 ? Odpowiedz
Canonic 2013-08-07
Należy utrzymywać ciśnienie jakie podaje producent, ale przy uwzględnieniu temperatury. Latem gdy opony bardzo się nagrzewają, w zależności od stylu jazdy ciśnienie powinno być niższe o 0,2-0,5.(analogicznie zimą). Ciśnienie również wpływa bardzo na charakterystykę prowadzenia się samochodu (bardziej nad/podsterowny lub neutralny) ale to trzeba wiedzieć jak robić. Dla przykładu u mnie producent podaje 2,3/2,1, natomiast ja jeżdżę na 2,5/1,8 (Clio sport). Odpowiedz
bzzzzzzzzzzzzz 2013-08-07
@Czarny poniewaz pomineimy zmiane objętości gazu stosując proste prawa fizyki róznica temperatur to 40 stopni, czyli wzrosło z 253 K do 293K jest to wzrost o 1,16 razy dla uproszczenia zastosujemy rownanie gazu doskonalego, tak aby pokazac uproszcozny schemat zmiany cisnienia, wiec cisneinie wzrośnie proporcjonalnie do wzrostu temperatury czyli o 1,16 razy, wiec jezeli przy -20 stopni celsjusza (253K) wzrośnie temperatura do +20 stopni celsjusza (293K) to cisnienie wrosnie np z 2,0 bara do 2,31 bara oczywiście to uproszczenie normalnie trzeba zastosowac równania van der waalsa lecz dla koła gdzie cisienie nie są duże jak i objętośc mała możemy to pominąc a teraz uwaga o było w 8 klasie szkoły podstawowej... :-) Odpowiedz
janko 2013-08-08
@Czarny napompuj azot do właściwych parametrow dla auta i będziesz miał względny spokój z wachaniami temperatury! Odpowiedz
KrzysiekJawor 2010-04-12
Nie jestem madry: ale roznica 2 bar przy +20 i -20°C to ~ 0.45 bara (czyli dosc znacznie). Odpowiedz
Maciek z Klanu 2010-04-14
KrzysiekJawor 2010-04-12
Nie jestem madry: ale roznica 2 bar przy +20 i -20°C to ~ 0.45 bara (czyli dosc znacznie).
Przejdź do komentarza
Ale nie ma takiej amplitudy temp. w ciagu doby to po co takie pytania ? Kontrolowac tak jak producent zaleca i basta ! Odpowiedz
Hahah dobre 2010-04-21
Maciek z Klanu 2010-04-14
Ale nie ma takiej amplitudy temp. w ciagu doby to po co takie pytania ? Kontrolowac tak jak producent zaleca i basta !
Przejdź do komentarza
Takie jak zaleca producent. Odpowiedz
autorek 2010-03-02
Cisnienie w oponach określa producent auta i ogumienia. Trzeba pamietac o prawidłowym ciśnieniu. Na wlasnym przykładzie moge powiedziec że jest to wazne bo przez nieprawidłowe cisnienie( tak stwierdzono póżniej) miałem nieprzyjemny wypadek. OSTRZEGAM Odpowiedz
PIpekedekRR 2010-03-02
autorek 2010-03-02
Cisnienie w oponach określa producent auta i ogumienia. Trzeba pamietac o prawidłowym ciśnieniu. Na wlasnym przykładzie moge powiedziec że jest to wazne bo przez nieprawidłowe cisnienie( tak stwierdzono póżniej) miałem nieprzyjemny wypadek. OSTRZEGAM
Przejdź do komentarza
Opony wysokiej klasy koncza sie błyskawicznie jak zaniedbujemy cisnienie. Lepiej jak juz moim zdaniem to za duzo troche niz za mało.; Odpowiedz
Eryx 2010-03-02
Ogolnie po to producent cos zatwierdza i dedykuje zeby sie stosowac do jego zalecen. Jak wiadomo kombinowanie na wlasna reke nie zawsze przynosi porzadane skutki i lepiej juz sie trzymac tabliczki z cisnieniami. Po co potem ponosic dodatkowe koszta? Odpowiedz
szaman 2010-03-04
statystyki mowia, ze jest fatalnie jeśli chodzi o cisnienie w oponach u statystycznego Polaka. a potem narzekania...bo pękła, bo się nadmiernie zużyła bo bombel mi wyskoczył i narzekania, ze dana opona jest do d...nie opona jest do d...ale sam jested do d...bo nie chce Ci sie sprawdzic raz na miesiac cisnienia Polaku ! Odpowiedz
kno_s 2010-03-04
ja mam tak jak na belce i jezdzi mi sie dobrze, sprawdzam raz na m-c zeby nie bylo placzu pozniej Odpowiedz
NAjSi 2010-03-05
Proste, zakladamy w intrukcje lub na naklejke na progu i wszystko jest napisane. Jesli nie ma to wchodzimy na tabele cisnien jakiegos producenta opon i nie ma bledu!. Po co kombinowac? Odpowiedz
lukwoj21 2010-03-22
a jakie powinienem miec cisnienie w oponach 225/45r17 audi 80 B4 tdi Odpowiedz
ja 2010-03-28
lukwoj21 2010-03-22
a jakie powinienem miec cisnienie w oponach 225/45r17 audi 80 B4 tdi
Przejdź do komentarza
wrzuc 3,0 do duzych predkosci Odpowiedz
Janusz 2010-04-10
Producent samochodu uzależnia ciśnienie od stopnia obciążenia pojazdu. Ja pompuję zawsze na maksymalne obciążenie, choć często jeżdżę sam. Myślę, że jest to mniejsze zło, niż wtedy gdybym jechał w pełni obciążonym samochodem z niskim ciśnieniem. Czy mam rację? Odpowiedz
Piter 2013-07-14
Janusz 2010-04-10
Producent samochodu uzależnia ciśnienie od stopnia obciążenia pojazdu. Ja pompuję zawsze na maksymalne obciążenie, choć często jeżdżę sam. Myślę, że jest to mniejsze zło, niż wtedy gdybym jechał w pełni obciążonym samochodem z niskim ciśnieniem. Czy mam rację?
Przejdź do komentarza
@Janusz gdy masz za niskie ciśnienie bieżnik zużywa się bardziej po bokach a jak masz za wyskokie to bardziej po środku.. ciśnienie powinno być tak dobrane żeby bieżnik zużywał się równomiernie Odpowiedz
abecadlo 2010-03-06
ja i tak bym skorzystał z pompowania azotem, dluzej trzyma i nie zmienia sie cisnienie a trasy mam zroznicowane wiec to dla mnie duzy plus Odpowiedz
e46 - pytanie do abecadło ? 2010-03-11
abecadlo 2010-03-06
ja i tak bym skorzystał z pompowania azotem, dluzej trzyma i nie zmienia sie cisnienie a trasy mam zroznicowane wiec to dla mnie duzy plus
Przejdź do komentarza
Kolego a duza była różnica powietrze/azot ?? PO jakim czasie uzupełniałes ? Pamietasz tak dokładnie ? MNie bardziej martwi wilgoc w powietrzu przy takich marketach stacjach itd. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA