Dbanie o odpowiednie ciśnienie w oponach latem jest nie tylko niezbędne dla poprawnego funkcjonowania pojazdu, ale także istotne dla bezpieczeństwa podróżujących. Zbyt niska wartość, ale też zbyt wysoka będzie wpływać negatywnie na wiele czynników i dawać się we znaki podczas jazdy. Czy ze względu na letnią aurę powietrze w ogumieniu wymaga dodatkowych regulacji?

sprawdzanie ciśnienia w oponach samochodowychRegularna kontrola to klucz do utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia w oponach.

Prawidłowe ciśnienie w oponach letnich będzie z pewnością tym, na co kierowcy zwracają szczególną uwagę, zwłaszcza przed planowaną, wakacyjną podróżą. Oprócz uzupełnienia płynów eksploatacyjnych, skontrolowania poziomu oleju silnikowego, działania świateł i wycieraczek, warto sięgnąć po manometr, by dowiedzieć się, jaką ilość powietrza wskazuje.

Dlaczego ciśnienie w oponach letnich się zmienia?

Ciśnienie w oponie letniej zmienia się wraz z upływającym czasem, co jest zjawiskiem całkowicie naturalnym. Modyfikacje jego wartości wynikają z kilku powodów. Mogą one być następstwem nieszczelności zaworów wentyli oraz przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki ogumienia. W skrajnych przypadkach mówi się również o uszkodzeniach mechanicznych na boku lub bieżniku opony.

Jeżeli zwykle w modelach przeznaczonych do samochodów osobowych znajduje się od 2,0 do 2,4 bara, to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Wówczas uchodzi ono poprzez mikroskopijnej wielkości przestrzenie znajdujące się między molekułami gumy, co wywołuje nieznaczny spadek ciśnienia w oponach letnich. Szacuje się, że co miesiąc jego wartość spada o ok. 0,2 bara.

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

W przypadku intensywnych upałów i nagłych ochłodzeń w sezonie letnim ciśnienie w ogumieniu ma prawo regularnie się zmieniać. Nawet minimalne odchylenie od homologowanego poziomu może być bardzo niebezpieczne, a już na pewno nieekonomiczne. Zaleca się więc regularną kontrolę, która umożliwi utrzymywanie optymalnej ilości powietrza. Jeśli spodziewamy się wyraźnego skoku temperatur w ciągu dnia, warto spróbować spuścić nieco powietrza i sprawdzić, jak po takim zabiegu ogumienie zachowuje się na drodze. 

Prawidłowe ciśnienie w oponach letnich

Każdy pojazd ma dedykowany przez producenta rozmiar opon, który zapewnia pełnię przewidzianych dla danego auta osiągów. Z tym, jakie powinno być ciśnienie, jest bardzo podobnie. Dla każdego samochodu jego producent zalega określoną wartość, której należy przestrzegać.

Etykieta informująca o tym, jakie ciśnienie w oponach letnich należy utrzymywać, umieszczona jest najczęściej w obrębie drzwi kierowcy – dolnej części słupka środkowego, na tylnej krawędzi, ale też obok jego fotela, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Na niej znajdują się odpowiednie wartości ciśnienia w zależności od obciążenia auta, liczby pasażerów, a także różnej wielkości opon dopuszczonych do użycia w danym modelu.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach na lato?

Utrzymanie stałej ilości powietrza w ogumieniu wymaga regularnych kontroli. Ciśnienie opon w zimie, ale też w lecie należy sprawdzać okresowo, ze względu na zmiany temperatury otoczenia. Pomiarów warto dokonywać rano przed jazdą, w przypadku ocieplenia bądź wystąpieniem oddziaływania promieni słonecznych. Zaleca się również, aby kierowcy zwracali na tę czynność uwagę minimum raz w miesiącu i przed dłuższymi trasami, optymalnie zaś – co dwa tygodnie. Umożliwia to wykrycie wszelkich spadków, zanim ciśnienie obniży się do poziomu, w którym uszkodzeniu ulegnie struktura wewnętrzna opony.

Zalety utrzymywania prawidłowego ciśnienia w oponach letnich

Utrzymywane idealne ciśnienie w oponach dedykowanych na sezon letni przyczynia się do uzyskiwania ich optymalnych osiągów i obniżenia zużycia paliwa. Właściwa ilość powietrza przekłada się też na komfort podróży oraz trwałość posiadanego kompletu ogumienia dostosowanego do danego pojazdów. Dzięki prawidłowemu ciśnieniu temperatura w oponach narasta w sposób kontrolowany, odpowiedni jest też opór ich toczenia. Działa ono korzystnie na stabilizowanie struktury oraz uzyskanie właściwych reakcji, trakcji i prowadzenia.

system TPMSW autach nowych generacji na wyposażeniu może znajdować się system monitorowania ciśnienia w oponach.

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach dedykowanych na sezon letni?

Model opony letniej ze zbyt niskim ciśnieniem może przyczynić się do większych oporów toczenia, a w konsekwencji – wzrostu spalania paliwa. Niedobór powietrza może objawiać się „pływaniem” samochodu na zakrętach oraz ściąganiem auta podczas jazdy na wprost. Takie ogumienie nadmiernie się rozgrzewa na niekorzyść swojej żywotności. Po pewnym czasie na bokach bieżnika pojawią się tego oznaki, co w dużym stopniu osłabia właściwości trakcyjne opony.

Z drugiej strony zbyt duże ciśnienie sprawia, że konstrukcja ogumienia letniego jest nadmiernie sztywna i nie absorbuje nierówności na drodze w optymalnym stopniu. W rezultacie zawieszenie zużywa się szybciej, a komfort jazdy zdecydowanie się obniża. Zmniejsza się też powierzchnia styku opony z nawierzchnią, a jej środkowa część ściera się szybciej niż boki, co powoduje pogorszenie parametrów jezdnych. Nieprawidłowo dobrane ciśnienie w ogumieniu to także zwiększona podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.