Opony to jedyny element mający bezpośredni kontakt z nawierzchnią, jednak to zawarte w nich powietrze utrzymuje cały ciężar samochodu. Dbanie o odpowiednie ciśnienie jest więc nie tylko niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, ale jest także istotną kwestią dla bezpieczeństwa podróżujących. Czy sezon letni wymaga dodatkowych regulacji i jakie powinno być ciśnienie w oponach w tym okresie?

Zobacz materiał filmowy i sprawdź, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach letnich:

Dlaczego ciśnienie opon się zmienia?

Ciśnienie w oponie zmienia się w stały sposób wraz z upływającym czasem. Dzieje się tak przez zjawisko przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki opony. Ponieważ typowa wartość ciśnienia powietrza w oponie wynosi od 2,0 do 2,4 bara (dla samochodów osobowych), to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Powietrze uchodzi poprzez mikroskopijnej wielkości przestrzenie znajdujące się między molekułami gumy. Jeżeli uwzględnimy zjawisko przenikania oraz nieszczelność zaworów wentyli, możemy przyjąć, że ciśnienie w oponie spada o wartość ok. 0,2 bara na miesiąc.

Ciśnienie w oponach a temperatura

Ciśnienie w oponach może też zmieniać się pod wpływem temperatury. Powietrze to gaz, który kurczy się po schłodzeniu i rozszerza po podgrzaniu dlatego przyjmuje się, że za każdą zmianą temperatury o 10°C, ciśnienie zmienia się o 0,1 bara. Powody zmiany ciśnienia mogą być też inne np. uszkodzenia mechaniczne na boku lub bieżniku opony. Wybierając się w dłuższą podróż warto również odnotować temperatury w miejscu docelowym, mogą one znacząco różnic się od panujących warunków w miejscu naszego zamieszkania.

Regularna kontrola to klucz do utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia w oponach.

Regularna kontrola to klucz do utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia w oponach.

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

W przypadku intensywnych upałów i nagłych ochłodzeń w sezonie letnim ciśnienie w ogumieniu może regularnie się zmieniać. Nawet minimalne odchylenie od homologowanego poziomu może być bardzo niebezpieczne, a już na pewno nieekonomiczne. Zaleca się więc regularną kontrolę, która umożliwi utrzymywanie ciśnienia na optymalnym poziomie. Jeśli spodziewamy się wyraźnego skoku temperatur w ciągu dnia możemy również spróbować opuścić nieco poziomy i sprawdzić reakcję opony.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Każdy pojazd ma dedykowany przez producenta rozmiar opon, który zapewnia pełnię przewidzianych dla danego auta osiągów. Z tym, jakie powinno być ciśnienie jest bardzo podobnie. Dla każdego pojazdu jego producent homologuje określoną wartość ciśnienia, której należy przestrzegać.

Etykieta informująca o tym ile ciśnienia w oponach należy utrzymywać, umieszczona jest najczęściej w: otworze drzwi (w dolnej części słupka środkowego) po stronie kierowcy, na tylnej krawędzi drzwi kierowcy, obok fotela kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Znajdziemy na niej wskazanie ile powietrza w oponach powinien mieć samochód przy różnych obciążeniach.

Warto przestrzegać ciśnienia homologowanego przez producenta pojazdu.

Warto przestrzegać ciśnienia homologowanego przez producenta pojazdu.

oponeo poleca

Nie wiesz, jakie poprawne ciśnienie powinieneś mieć w swoim samochodzie? Pomoże Ci nasza tabela ciśnienia w oponach. Wygodne narzędzie, pozwoli dobrać optymalne ciśnienie dla wszystkich osi pojazdu.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ciśnienie należy sprawdzać okresowo, aby uwzględnić wpływ czasu, zmiany temperatury otoczenia lub ewentualnego niewielkiego przebicia opony. Ciśnienie powietrza w oponie zalecane w instrukcji użytkowania pojazdu, to ciśnienie „na zimno”. Oznacza to, że należy je sprawdzać rano przed jazdą lub przed wzrostem temperatury otoczenia, bądź wystąpieniem oddziaływania promieni słonecznych.

Utrzymanie stałej wartości ciśnienia w oponie wymaga regularnych kontroli. Raz w miesiącu i przed dłuższymi wyjazdami to minimum, zaś optymalnie - co dwa tygodnie. Umożliwia to wykrycie wszelkich spadków zanim ciśnienie obniży się do poziomu, w którym uszkodzeniu ulegnie struktura wewnętrzna opony.

Czym mierzymy ciśnienie? Posłuży nam do tego manometr. Jeśli nie mamy własnego, możemy skorzystać z zamontowanego na stacji benzynowej lub punkcie kontroli pojazdów. Przypominamy, że pomiar ciśnienia w oponach powinniśmy wykonywać na zimnym ogumieniu.

Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach

Utrzymywane idealne ciśnienie w oponach przyczynia się do uzyskiwania optymalnych osiągów opon i obniżenia zużycia paliwa. Właściwe ciśnienie w oponach umożliwia kierowcy pełne wykorzystanie oferowanego przez nie komfortu, trwałości i osiągów dostosowanych do danego rodzaju pojazdów. Dzięki prawidłowemu ciśnieniu, temperatura w oponach narasta w sposób kontrolowany, odpowiedni jest też opór toczenia. Właściwe ciśnienie powietrza w oponach pomaga ponadto w stabilizowaniu struktury oraz w uzyskaniu właściwych reakcji, trakcji i prowadzenia.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?

Model opony ze zbyt niskim ciśnieniem może przyczynić się do większych oporów toczenia, a w konsekwencji - wzrostu spalania. Niedobór ciśnienia może objawiać się „pływaniem” samochodu na zakrętach oraz ściąganiem auta podczas jazdy na wprost. Taka opona nadmiernie się rozgrzewa i znacznie skraca swoją żywotność. Po pewnym czasie na bokach bieżnika pojawią się oznaki nieregularnego zużycia, co w dużym stopniu osłabia właściwości trakcyjne opony.

Z drugiej strony zbyt duże ciśnienie sprawia, że konstrukcja opony jest nadmiernie sztywna i nie absorbuje nierówności na drodze w optymalnym stopniu. W rezultacie zawieszenie zużywa się szybciej, a komfort jazdy obniża się. Nieprawidłowo dobrane ciśnienie w oponie to także zwiększona podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.